Pesten zelf in de hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:19

_San87_ schreef:
Weinig genuanceerde mening.

Die niet getuigt van enig empathisch vermogen, als ik het even zo mag zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:21

Kirsha schreef:
_San87_ schreef:

Je bent niet de eerste die dat zegt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:24

_San87_ schreef:
Je bent niet de eerste die dat zegt.

Ik weet het. Ik kan er gewoon niet over uit. Maar goed, ieder zijn mening natuurlijk.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:28

Kirsha schreef:
_San87_ schreef:

Het spijt me Bello, maar ik ben het er wel mee eens en helaas is dit niet het enige onderwerp waarin ik je zo hebben leren kennen. Ik heb al veel vaker hier een mening zien spuien die totaal zonder een greintje inlevingsvermogen was, zonder moeite te nemen je discussiepartner te begrijpen, vaak zelfs tot enorm grove en zeer kwetsende uitspraken toe, net zoals je hier nu weer doet door ouders van kinderen die zelfmoord hebben gepleegd te betichten van een slechte band te hebben of zelfs gewoon slechte ouders te zijn, omdat ze het niet hebben zien aankomen. Enig idee wat voor een vreselijke steek in je hart dat is, als je zo'n ouder bent en je moet zoiets lezen?

Maar net zoals jij duidelijk niet beschikt over een goede empathie, zo beschikken sommige mensen niet over genoeg zelfvertrouwen om voor zichzelf op te komen, of beschikken ouders misschien niet over een zesde zintuig om eventjes te kunnen zien dat het "niet goed voelen" van hun zoon of dochter zo erg is dat er aan de dood gedacht wordt. Maakt dat van hun dan plots slechtere mensen of moeten die het gebrek dat ze hebben dan wel zelf kunnen oplossen?

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:31

Pesten is nooit de schuld van de gene die gepest wordt.

Zolang mensen dat blijven denken is het ook een stuk moeilijker om iets aan pesten te doen.

En ja, tuurlijk kan je negeren of terugmeppen maar dat heeft 99/100 keer geen effect, of een averechts effect. En als het een grote groep is/ mensen die sterker dan jou zijn kan je al helemaal niks.

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:37

pesten heb je normaal gesproken niet in de hand. maar soms ook weer wel. maar soms weet je het ook niet als je iets verkeerd doet.
ik ben zelf ook gepest op de basis school maar omdat ik meer vrienden had dan de gene die mij peste is zij het pispaaltje geworden.
maar ook op de middelbareschool word ik en andere ook gepest maar dat is niet echt de hele tijd tot nu toe.
maar toch zal ik zelf nooit meer pesten.

bello2005

Re: Pesten zelf in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:45

Kwanyin schreef:
bello2005 schreef:
veel kinderen die daaraan denken staan niet goed genoeg in de schoenen, die dus niet hun mond open durven te trekken en dat heb ik wel.
je weet van je kind of die wel of niet op zijn mondje is gevallen en je weet of je kind 'zwakker' is

En wat heeft dat er mee te maken dat je ook maar moet doorhebben dat je kind zo erg gepest wordt dat ze aan zelfmoord denkt?

nogmaals, je weet van je kind of het zwak is. een zwak kind heeft standaard sneller de aanleiding om over zo iets te denken en daadwerkelijk te doen. doe wat als ouder zijnde.. probeer te praten en als dat gaat blijf er over praten.
tuurlijk wil je als ouder niet hieraan denken maar een zwak kind is vatbaarder voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:52

Maar Bello, jij denkt met 'respect' naar een ander te praten, en mening te geven en direct te zijn... Als mensen aangeven dat het hun kwetst waarom boeit dat jou niet? Ik snap dat echt niet.
Wie of wat in jou leven is er zo gemeen tegen jou geweest dat jij nu zo hard moet zijn tegen een ander?
Dat vraag ik mezelf echt af. Je hoeft geen antwoord te geven. Maar misschien is het slim om daar eens over na te denken.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:56

ik vraag me af waarom ik zo 'interessant' voor je ben.
en hoezo wil je dat het hier online komt te staan ? je had me tenslotte ook in een pb kunnen benaderen.

en hard, het is maar hoe iemand het opvat. ik vat dingen ook wel eens fout op, als ik er dan op reageer krijg ik nooit normaal antwoord.

en denk je nou serieus dat ik mijn verhaal openbaar maak ? haha sorry daar moet ik echt om lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:57

Nogmaals tussen een kind dat wat zwakker is en een kind dat zelfmoordgedachten heeft zit ook nog een hele weg, ik was dan misschien zwak maar echte zelfmoordplannen zit niet in mijn aard. Maar dus als jij later kinderen hebt en je ziet dat ze in een dipje zitten (ookal komen ze je heel vrolijk zeggen dat alles heel goed is, maar jij hebt blijkbaar dat zesde zintuig), dan begin jij automatisch door te vragen of ze geen zelfmoordgedachtes hebben? Ik ken maar bitter weinig ouders die spontaan beginnen te vragen of hun kind zelfmoordgedachtes heeft zolang ze geen concrete aanleiding daartoe hebben, meestal vraagt men toch gewoon hoe het het op school is geweest :+ .

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:01

hoezo je ziet het fout, tuurlijk ga je het 'zelfmoord' onderwerp niet omhoog halen.

maar je ziet het aan je kind, en ik zeg niet dat iedere zwakke aan zelfmoord denk. ik zeg deze zijn er gevoeliger voor en zijn vatbaarder. ook merk je aan je kind of die echt vrolijk is of niet.
ik kan ook heel vrolijk doen, maar me diep van binnen k u t voelen. maar dan nog zou mijn moeder het aan me merken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:01

bello2005 schreef:
ik vraag me af waarom ik zo 'interessant' voor je ben.
en hoezo wil je dat het hier online komt te staan ? je had me tenslotte ook in een pb kunnen benaderen.

en hard, het is maar hoe iemand het opvat. ik vat dingen ook wel eens fout op, als ik er dan op reageer krijg ik nooit normaal antwoord.

en denk je nou serieus dat ik mijn verhaal openbaar maak ? haha sorry daar moet ik echt om lachen

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Een oud gezegde, doe er wat mee.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:07

wat is fout aan mijn opmerking

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:10

bello2005 schreef:
hoezo je ziet het fout, tuurlijk ga je het 'zelfmoord' onderwerp niet omhoog halen.

maar je ziet het aan je kind, en ik zeg niet dat iedere zwakke aan zelfmoord denk. ik zeg deze zijn er gevoeliger voor en zijn vatbaarder. ook merk je aan je kind of die echt vrolijk is of niet.
ik kan ook heel vrolijk doen, maar me diep van binnen k u t voelen. maar dan nog zou mijn moeder het aan me merken.

Ja inderdaad, dat kan ze misschien aan je merken als ze goed is in zulke dingen. Maar moet ze dus daarom ook maar direct merken dat je poedersuiker voelen zo diep gaat dat je aan zelfmoord denkt? Ga jij als je later ziet dat je kind zich niet goed voelt en je weet dat ze "zwakker" is, direct beginnen als een psycholoog te doorgronden als ze zelfmoordgedachten heeft? En als ze dan zegt "hé mam, maak je geen zorgen, ik red het wel", ga je jezelf dan bestempelen als een slechte ouder als ze het toch doet, omdat je niet hebt kunnen doorgronden dat ze hiermee zat?

Want dat maak jij er wel van, dat ouders van kinderen die zelfmoord pleegden omwille van pesten en die het niet hebben gezien, slechte ouders zijn en/of een slechte band hadden. En als mijn moeder elke keer als ik me slecht voelde zou proberen te achterhalen of geen zelfmoord zou willen plegen, dan zou ik op zijn minst gezegd geïrriteerd geraken :+ .

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:11

Alles net even gelezen en sommige reacties slaan werkelijk op niks maar goed.
Vind het altijd een 'interessant' onderwerp.

Ik weet van mezelf dat ik altijd heel onzeker was, en weet nu ook niet precies meer hoe erg ik het vroeger gehad heb op de basisschool en op de middelbare. Weet dat ik het op de middelbare vaak niet naar school durfde en alleen samen met 1 vriendin naar school ging want als zij niet ging durfde ik ook al haast niet meer.
Al denk ik dat het in mijn beleving van toen wat erger lijkt als dat het geweest is. Ben dus nooit geslagen of bedreigd geworden maar ik was wel het verlegen en veel te lieve meisje die je makkelijk voor banketstaaf kon zetten, en heel onzeker maken.

Heb het daar dus ook tot nu eigenlijk nog heel moeilijk mee gehad, altijd onzeker over mezelf maar nu sinds het afgelopen jaar kan ik echt zeggen dat ik me erover heen gezet heb, ik voel me zeker en straal dat ook uit nu. Maar zoiets moet groeien, dat kun je niet van de een op de andere dag veranderen want het is je karakter en dat heb je niet voor het kiezen.

Ik ben tegen iedereen even vriendelijk, is het nou die 50 jarige rare man, dat 18 jarige meisje of die hele rare jongen en zal tegen iedereen gewoon netjes gedag zeggen. Tuurlijk hoef je niet met iedereen vrienden te zijn maar van gewoon vriendelijk groeten is nooit iemand slechter geworden.

Dat is gewoon mijn karakter, veel te vriendelijk voor de wereld noem ik mezelf haha, maar dát is waarschijnlijk juist de reden geweest van het pispaaltje zijn vroeger. Nu ik dan mijn vroegere klasgenoten zie kan ik eindelijk oprecht denken dat hun geen haar beter zijn dan mij en af en toe denk ik nog wel dat ik inmiddels stukken wijzer en beter ervanaf gekomen ben dan hun.

Totaal onsamenhangend verhaal waarschijnlijk maar conclusie is dat ik het er in feite wel mee eens ben dat als je zelf niks veranderd dat het niet snel zal veranderen, maar in praktijk is het zo dat je nu eenmaal niet zo kunt veranderen en er in de meeste gevallen 'overheen' zult groeien.

Pesters zijn vaak juist onzeker inderdaad, en dat weet ik nu allemaal wel maar daar had ik vroeger echt geen boodschap aan want ja, kon er zelf toch niks aan veranderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:12

Bello, je doet kleinerend, ongenuanceerd en het boeit je niet dat je andere mensen kwetst. Need I say more?

Maar dit is niet de plaats om het daarover te hebben. Het zou fijn zijn wanneer je meer rekening houdt met een ander, vooral met gevoelige zaken zoals welke hier besproken worden. Wil je dat niet, dan kun je misschien beter niet meer reageren en het topic laten voor wat het is :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:21

Ik zeg helemaal niet dat je dat moet doen. Maar nu geef je wel degelijk toe dat er wat achter zit. Is ook niet gek na die opmerkingen en als mensen zeggen dat het ze kwetst jij het 'normaal' vind en jezelf niet in leeft. Als ik jou was dan was ik met iemand gaan praten, maargoed ik ben jou niet en je zal nu ook wel weer moeten lachen maar jou reactie's zijn niet echt normaal. Iedereen heeft inlevingsvermogen ;)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:25

Kwanyin schreef:
bello2005 schreef:

Ja inderdaad, dat kan ze misschien aan je merken als ze goed is in zulke dingen. Maar moet ze dus daarom ook maar direct merken dat je poedersuiker voelen zo diep gaat dat je aan zelfmoord denkt? Ga jij als je later ziet dat je kind zich niet goed voelt en je weet dat ze "zwakker" is, direct beginnen als een psycholoog te doorgronden als ze zelfmoordgedachten heeft? En als ze dan zegt "hé mam, maak je geen zorgen, ik red het wel", ga je jezelf dan bestempelen als een slechte ouder als ze het toch doet, omdat je niet hebt kunnen doorgronden dat ze hiermee zat?

Want dat maak jij er wel van, dat ouders van kinderen die zelfmoord pleegden omwille van pesten en die het niet hebben gezien, slechte ouders zijn en/of een slechte band hadden. En als mijn moeder elke keer als ik me slecht voelde zou proberen te achterhalen of geen zelfmoord zou willen plegen, dan zou ik op zijn minst gezegd geïrriteerd geraken :+ .

je gooit nu het hele verhaal op zelfmoord en ik meen dat ik duidelijk genoeg ben geweest. als je het niet snapt is dat jouw probleem;)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:27

ik met iemand praten ? alleen omdat ik hard overkom ? wat is dat voor redenatie ?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:28

bello2005 schreef:
ik met iemand praten ? alleen omdat ik hard overkom ? wat is dat voor redenatie ?

Jij hebt niet het idee dat je mensen kan kwetsen met je opmerkingen.
Sommige dingen moet je echt voor je houden.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:31

het is wat ik er van denk, dat iemand dat negatief opvat. wilt niet zeggen dat het direct negatief is bedoeld.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:33

bello2005 schreef:
het is wat ik er van denk, dat iemand dat negatief opvat. wilt niet zeggen dat het direct negatief is bedoeld.

Maar dan is het misschien een idee om het anders te brengen ? :roll:

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:33

Nee, blijkbaar ben je niet duidelijk geweest. Het enige wat ik jou zie zeggen, is dat ouders slechte ouders zijn of een slechte band hebben met hun kinderen als ze niet op voorhand hebben gezien dat hun kind zelfmoordgedachten had. Dat zeg je gewoon letterlijk. En daarna haal je aan dat je eigen moeder wel aan jou kon zien als je je niet goed in je vel voelde. En dat ouders van hun eigen kinderen wel door hebben als die "zwakker" zijn en daarom volgens jou ook sneller moeten opletten voor signalen van zelfmoord?

Het enige wat ik zeg is dat alles niet zo gemakkelijk is zoals jij het allemaal schrijft, en het je zeker geen mindere ouder maakt als je niet hebt kunnen zien dat je kind zich zo slecht voelt. Het ene kind is ook vele malen beter in een masker opzetten dan het ander.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:34

mag jij mij vertellen hoe ik de reacties die voor vele hard opgevat worden, goed over kan laten komen
ik weet ook wel welke opmerking het is, maar die kan ik niet anders formuleren, niet netter formuleren

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:36

Kwanyin schreef:
Nee, blijkbaar ben je niet duidelijk geweest. Het enige wat ik jou zie zeggen, is dat ouders slechte ouders zijn of een slechte band hebben met hun kinderen als ze niet op voorhand hebben gezien dat hun kind zelfmoordgedachten had. Dat zeg je gewoon letterlijk. En daarna haal je aan dat je eigen moeder wel aan jou kon zien als je je niet goed in je vel voelde. En dat ouders van hun eigen kinderen wel door hebben als die "zwakker" zijn en daarom volgens jou ook sneller moeten opletten voor signalen van zelfmoord?

Het enige wat ik zeg is dat alles niet zo gemakkelijk is zoals jij het allemaal schrijft, en het je zeker geen mindere ouder maakt als je niet hebt kunnen zien dat je kind zich zo slecht voelt. Het ene kind is ook vele malen beter in een masker opzetten dan het ander.

je leest echt niet goed, ik heb het amper tot niet over zelfmoord. misschien moet je mijn post even opnieuw lezen

masker of geen masker, je ziet dat je kind anders doet dan normaal. met een masker word je niet geboren, dat creeer je;)