Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:44

Ik zou liever een jeep rijden omdat ik dan mijn BE kan doen en zonder zorgen een 2-paards trailer kan huren en trekken om op stap te gaan. Trailer heb ik hier voor €25/dag. Een 1,5 kan je echter nergens huren, en dat is het max. wat ik met mijn nieuwe auto mag trekken dus die moet wel aangekocht worden.
Jeeps zijn dan weer razend duur in onderhoud, verbruiken best wat en de inschrijving + belasting... Pfoe. De enige die ik ooit misschien aanschaf zal ofwel samen met vriendje zijn, ofwel een lichte vracht. Dan betaal je weer veel minder, al zal zo'n auto altijd zuipen.

heidiLOVER

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:53

Dat zullen de meeste mensen ook wel willen denk ik, maar daar heb ik dan weer geluk mee dat mijn vader toen hij mijn pony kocht 10 jaar geleden, een jeep en trailer heeft aangeschaft. Die heeft hij nooit weg gedaan dus ik hoef ook geen dure auto aan te schaffen en kan gewoon in mijn kleintje rond crossen en zijn auto is altijd beschikbaar als ik ergens met het paard heen wil,hij zelf trouwens vaak ook want hij gaat graag mee.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:58

helaas werkt mijn inbox niet meer net als de markt dus voor degene die een berichtje stuurde. alvast sorry. verder had ik even gebeld naar het juridisch loket(niet echt de juiste plek maar toch) daar kreeg ik te horen dat ik geen recht heb op bijstand omdat mijn ouders nog financieel verantwoordelijk zijn voor mij en dat zowel mijn vader als mijn moeder alimentatie moeten betalen, echter weigert mijn vader te betalen tenzij ik 3x per maand minstens langskom. waarop ik met mijn koppigheid riep ik ben geen prutsmuts die je betaalt om ff langs te komen. mijn moeder heeft mijn hele school betaald wat alimentatie is voor minstens anderhalf jaar. dus ja wat nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:00

Rianne je bent 19. Dan ben je toch meerderjarig?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:03

Rianne1994 schreef:
helaas werkt mijn inbox niet meer net als de markt dus voor degene die een berichtje stuurde. alvast sorry. verder had ik even gebeld naar het juridisch loket(niet echt de juiste plek maar toch) daar kreeg ik te horen dat ik geen recht heb op bijstand omdat mijn ouders nog financieel verantwoordelijk zijn voor mij en dat zowel mijn vader als mijn moeder alimentatie moeten betalen, echter weigert mijn vader te betalen tenzij ik 3x per maand minstens langskom. waarop ik met mijn koppigheid riep ik ben geen prutsmuts die je betaalt om ff langs te komen. mijn moeder heeft mijn hele school betaald wat alimentatie is voor minstens anderhalf jaar. dus ja wat nu?

Poetsen :Y)
Je ouders zijn inderdaad financieel verantwoordelijk voor je onderhoud tot je 21 bent. Dat jij je vader weigert te bezoeken en jezelf daarmee in de vingers snijdt, dat is je eigen keuze. Jullie moeten tot goede afspraken komen aangezien jij 18+ bent.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-08-13 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:05

Er moet toch zeker wel werk te vinden zijn voor een 19-jarige? Kan me niet voorstellen dat dat niet mogelijk is...

En je hebt wel recht op zorgtoeslag :j

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:13

zorgtoeslag gaat eruit in 2014 als ik de berichten moet geloven. verder mijn vader heeft mij heel wat geflikt als t je echt interresseerd wil ik het je best even uitleggen. verder solliciteer ik overal op maar ik heb geen opleiding waardoor het een stuk moeilijker wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:15

Vandaar; poetsen als voorbeeld :) heb je geen opleiding voor nodig (in het algemeen, in bv ziekenhuizen op de OK gelden andere eisen). Wij hebben net ook 3 aangenomen; 19, 25 en 35. Helemaal als ze geen school hebben is het ideaal want dan zijn ze makkelijk doordeweeks in de te zetten.
(En stuur mij gerust je motivatiebrieven, want ik wil je daar best mee helpen.)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-08-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:16

jaa daar zit ik dus al met een probleem, te lang staan gaat nog niet. en bukken door mn knieen gaan dat is een hele no go.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:19

Jits schreef:
Ik vind het eigenlijk best schokkend om te lezen dat er mensen zijn met een bijstandsuitkering die (meerdere!) paarden hebben. De bijstand is bedoeld als vangnet, voor mensen die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Kennelijk is de bijstandsuitkering (met alle vrijstellingen en subsidies die erbij horen) nog zodanig "hoog" dat mensen daarvan een paard (een "luxeproduct") kunnen onderhouden. Er zijn zat werkende mensen met een laag inkomen die net overal buiten vallen wat vrijstellingen en subsidies betreft die echt geen paard kunnen onderhouden. Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen het beste, maar vreemd is het wel.

Amen...maar ik vind dat ze ook meer research moeten doen naar mensen die bijstand aanvragen.
Op rtvutrecht is toen een documentaire gemaakt van mensen in de bijstand die de boel oplichten.

Er was een mevrouw bij die kreeg bijstand want ze zou niet kunnen rondkomen, toen ze verder gingen zoeken bleek deze mevrouw gewoon samen te wonen, zwart te werken en terwijl ze gefilmd werd stapte ze uit een gloednieuwe glimmende zwarte mercedes..

Ik zeg trouwens niet dat mensen dat hier doen maar is even een voorbeeldje :)

Ik zelf vind het goed van de mensen dat ze het willen proberen, ik heb zelf heel lang een heel laag inkomen gehad (in de bijstand was ik beter af geweest) ik heb het echt heel pittig gehad, helemaal als alleenstaande moeder. Inmiddels heb ik een heel goed salaris en kan ik prima rondkomen maar doordat ik vroeger altijd krap heb geleefd ben ik nog steeds zuinig met boodschappen. :j

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:22

[quote="Horse_xx"]Ik zie dat veel van jullie geld pinnen om boodschappen te doen, om zo niet meer in de winkel te hoeven pinnen, maar hoe doen jullie dat nou want dan moet je toch alles gaan uitrekenen wat je pakt en tellen enzo, zodat je niet bij de kassa staat en je te hoog uitkomt?[/quote

Zelf werk ik in de supermarkt dus weet de prijzen redelijk vut mijn hoofd

Ik kijk reclamefolders en bedenk daarop ons week menu. Dan maak ik een boodschappen lijstje met de prijzen erachter en onder verdeeld in welke winkel het gehaald moet worden

Ik wil mijn lijstje van aankomende week best wel laten zien straks als ik het gemaakt heb als mensen dat prettig lijkt?

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:23

Caily schreef:
Er moet toch zeker wel werk te vinden zijn voor een 19-jarige? Kan me niet voorstellen dat dat niet mogelijk is...

En je hebt wel recht op zorgtoeslag :j

Is het ook niet.. heel veel mensen klagen hier over maar dat is omdat ze allemaal een topbaan willen gelijk... supermarkten,horeca en schoonmaak bedrijven hebben altijd wel iemand nodig. Ik kwam van school en kreeg geen baan in mijn sector, ik heb toen in de schoonmaak en in de horeca gewerkt om rond te komen, uiteindelijk was t niet te doen met 2 banen dus toen ben ik gaan solliciteren bij winkels (naar binnen lopen) ik had toen de keuze uiteindelijk voor 4 winkels terwijl er niets op websites stond of flyers hingen maar toch konden ze mij gebruiken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:24

Ben erg benieuwd Olympia :)

Ik schrijf zelf de prijzen op het boodschappenbriefje mbv de folder en voor het grote deel weet ik het ook wel ongeveer omdat het wekelijks mee gaat.

(Ik werk ook zwaar beneden mijn niveau (ben de hoogst opgeleide in het bedrijf, maar zit op de laagste functie haha) inkomsten zijn inkomsten in deze tijd! En ik vind het ook positief voor toekomstige werkgevers dat ik geen gat in mijn cv heb en het zegt ook iets over karakter; ik voel mij er niet te goed voor)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-08-13 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:25

Rianne1994 schreef:
zorgtoeslag gaat eruit in 2014 als ik de berichten moet geloven. verder mijn vader heeft mij heel wat geflikt als t je echt interresseerd wil ik het je best even uitleggen. verder solliciteer ik overal op maar ik heb geen opleiding waardoor het een stuk moeilijker wordt.

Het spijt me maar je bent nu gewoon excuses aan het zoeken...

Zorgtoeslag 2014 blijft bestaan

Bovenstaande heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de geplande wijziging in de zorgverzekering niet in die mate zal doorgevoegd worden. Geen inkomensafhankelijke premie dus en de zorgtoeslag blijft ook in 2014 bestaan.
Wel komt er een inkomensafhankelijk eigen risico en de restitutiepolis zal verdwijnen. Zo zal de zorgverzekering 2014 er uiteindelijk uit zien:

de basisverzekering is een vaste premie van ongeverer 1300 euro per jaar
als alleenstaande heb je recht op een zorgtoeslag wanneer je inkomen lager is dan 35.059 euro. Voor partners is de limiet 51.691 euro
De basisverzekering bestaat enkel nog in de natura variant. Dit wil zeggen dat zorgkosten enkel vergoed worden als je zorgverzekeraar een contract heeft met je zorgaanbieder (ziekenhuis, fysiotherapeut etc.)

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:27

Rianne1994 schreef:
zorgtoeslag gaat eruit in 2014 als ik de berichten moet geloven.

Is dat echt zo? :oo
Verder weet ik hoe vervelend het is om niet aan een baan te komen zonder diploma's, maar geef de moed niet op! :) Ik ben ook vorige week aangenomen.

Edit: Thanks Friemel! :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:28

Ik heb wekelijks €40,- te besteden aan eten, drinken en kattenbakgrit.
Nu smokkel ik wat door eens per maand van m'n betaalrekening bij de Action te shoppen voor toiletartikelen, schoonmaakmiddelen en soms wat etenswaren (pitabroodjes etc).

Heb niet het hele topic doorgelezen (ga ik zo doen), dus wellicht zijn de volgende tips al eens gepasseerd?
Boodschappen doen bij Boni, Aldi, Lidl en evt bij AH de Euroshopper producten.
Vooral prijzen vergelijken:
Biefstukje bij de Plus is bijv ruim €5,- en bij de Aldi €3,80 (en dan heb je 2 heerlijke kogelbiefstukjes)
Cola (of ander fris) niet van a-merken halen maar van huismerken, ik betaal momenteel zo'n €0,65 per fles (inc statiegeld) ipv ruim €1,50.
Nog goedkoper: ranja, thee en water drinken. :)
Vlees en groenten in de aanbieding of in grootverpakking kopen en per portie/stuk invriezen, groenten eerst even blancheren.
Koken voor meerdere dagen en porties invriezen, zodat je als je eens geen tijd/geld/zin hebt om te koken altijd wat in huis hebt.
Eens in de zoveel tijd een grote pan soep koken: kost je ongeveer €10,- en je hebt een liter of 4, 5 wat je per bak kan invriezen: ideaal voor de luie zondag met een broodje erbij. :9
Schoonmaakmiddelen en wasmiddel enzo kun je spotgoedkoop bij de Action halen, idem dito voor je shampoo en douchegel etc.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:32

Intressant onderwerp; ik volg dit even!
Wij hebben al ruim 10 jaren geleden gekozen voor 'vrijwillige armoe'. Da's enorm overdreven gezegd, maar door scherp en kritisch naar je uitgavenpatroon te kijken, blijkt er veel meer mogelijk dan je in eerste instantie denkt. We hebben destijds gekozen voor een weekbudget van 100 gulden en dat later omgezet naar 50 euro. Dat redden we in 95% van de weken prima.
Mijn man is nu al enkele jaren thuis met een uitkering, maar de toekomst is onzeker. Inmiddels hebben we het uitgavenpatroon echter weer zodanig bijgesteld dat we nagenoeg hetzelfde bedrag sparen als voorheen, toen er 2 volle salarissen binnen kwamen.
In een ander topic las ik de tip om bij aankopen te overwegen: a. heb ik het nodig? b. is het nuttig? c. als het antwoord op a en b 'nee' is, laat ik het met een gerust hart liggen. ( :o de 'ik wil het' aankopen komen hiermee dus ook te vervallen :D ) Je verplicht jezelf gewoon om creatiever met dingen om te gaan.
Succes TS met je project; je zult zien dat je er veel van leert!

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:33

vuurneon schreef:
Ben erg benieuwd Olympia :)

Ik schrijf zelf de prijzen op het boodschappenbriefje mbv de folder en voor het grote deel weet ik het ook wel ongeveer omdat het wekelijks mee gaat.

(Ik werk ook zwaar beneden mijn niveau (ben de hoogst opgeleide in het bedrijf, maar zit op de laagste functie haha) inkomsten zijn inkomsten in deze tijd! En ik vind het ook positief voor toekomstige werkgevers dat ik geen gat in mijn cv heb en het zegt ook iets over karakter; ik voel mij er niet te goed voor)

Hier idem, ik ben door t bedrijf benaderd en helemaal op de bodem begonnen maar hallo ik kreeg een baan met stabiele tijden! en hard werken werd echt beloond, van groentje ben ik zo door gestegen naar de bovenste plank mét vast contract :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:36

Anoniem schreef:
Ah voor mij is het 16 km in 1 richting. :o Ook wel te doen hoor, maar dan heb je regelmatig dat je onderdelen van je fiets moet vervangen wegens slijtage. Ik ga ook wel eens met de auto omdat ik niet altijd in topconditie ben.

Ik heb geen auto, maar heb vorig jaar een voordrager op m'n fiets laten monteren en daar een klapkrat op bevestigd met tie-wraps.
Verder heb ik afgelopen week zo'n oma-trolley :+ gekocht zodat het makkelijker is om lopend naar de supermarkt te gaan zonder je op de terugweg een breuk te sjouwen aan je boodschappentas. *D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:37

Rianne1994 schreef:

Dan geeft het juridisch loket onjuiste informatie (waarschijnlijk omdat het niet de juiste plek is?)
Ben je nog ingeschreven bij je ouders of op je eigen adres?

Verder geldt:
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/510

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:56

Ik wil nog een mooie fietstas op de kop tikken, kan ik makkelijk wat spullen meenemen wanneer ik na school naar stal ga. Is 500m verderop en dan hoef ik niet eerst naar huis om me om te kleden en de auto te pakken.
Vriendje vindt het ook leuk om gewoon goed naar het budget te kijken. Door veel te verdienen maar erg goed te sparen heeft hij immers zijn huis kunnen kopen en hij kan het op korte tijd afbetalen in zijn eentje. Die termijn halen veel samenwonende koppels zelfs niet met 2 banen of ze moeten zich te pletter lenen.
Hij gaat ook erg bewust met zijn geld om. Die trend willen we beiden aanhouden om zo te kunnen sparen voor onze toekomst.
Tegelijk denk ik ook vaak: waarom moet het steeds zo'n duur A-merk zijn? Ben afgestapt van cola voor thuis en overgegaan op goedkopere limonade. Omdat ik vond dat ik nog teveel ongezonde dingen naar binnen werk koop ik nu bewust ook geen limonade meer. Kraantjeswater doet het even goed en daar kan je ook thee mee maken! Wat ik niet heb kan me ook niet in de verleiding brengen en is in het geheel goedkoper en gezonder :)
Idem met snoepgoed, ik negeer het gewoon. Wanneer het kan (en ik eraan denk) dan koop ik fruit in de plaats. Heb ik zin in iets zoet, dan snij ik een appel in stukjes.

Er gaat echt enorm veel boodschappengeld in snoep, chips, frisdrank en dat soort dingen zitten. Nescafé Gusto vind ik overheerlijk maar wat zijn die dingen duur! Net 2 doosjes gekocht omdat ik mocht meedrinken van een collega en vond dat ik wel wat kon terugdoen. Was verdorie €9 kwijt voor 2 doosjes waarmee je 8 koffies kan maken. Dat is dan €18 voor 16 drankjes = €1,15/stuk :wow: Sorry, voor dat geld kan ik dan even goed in de bar een bakkie troost halen.

Jezelf een budget toekennen zorgt dat je enorm bewust op prijzen gaat letten in de supermarkt. Vriendje moet daar niet naar kijken en toch doe ik het, het is een gewoonte geworden en eerlijk gezegd, ik snap soms ook niet waarom ik meer zou neertellen voor dat product van een ander duurder merk. Smaak is vrijwel hetzelfde.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:15

Mijn bericht toch maar weggehaald.....

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:24

LS_fotos schreef:
Momenteel sta ik op de lijst voor begeleid wonen dit bedrag wat dit gaat kosten is niet zeker, hun gaan op het moment dat ze een plek voor je hebben kijken naar jou inkomen en basseren daarop wat je eigen bijdrage is naast je ciz indicatie. Dit is dus erg spannend want ze houden geen rekening met paarden.

Hou er rekening mee dat dit minimaal €500,- gaat zijn per maand.
Maar je hebt dan wel een dak boven je hoofd, je GWE wordt ervan betaald, je begeleiding én je krijgt etensgeld ervan.
Dus dat kun je weer afstrepen van je vaste lasten. :)

Ik woon beschermd en betaal geloof ik zo'n €550,- à €600,- per maand, dit wordt van m'n uitkering afgetrokken.
Ik heb geen paard, ga niet uit, ga weinig op vakantie etc, rook niet, drink zelden.
Van wat er overblijft na aftrek van m'n vaste lasten krijg ik €30,- per week aan leefgeld voor luxere dingen en gaat er maandelijks €200,- naar een spaarrekening voor hoge dierenartskosten, kapotte koelkast, vakantie etc.
Kom ik eens niet uit door bijv betalen eigen risico, dan boek ik een bedrag terug van m'n spaarrekening zodat ik weer terug in de plus sta.
Daarnaast krijg ik van de woonvorm dus €40,- handje contantje voor eten etc.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:31

Horse_xx schreef:
Ik zie dat veel van jullie geld pinnen om boodschappen te doen, om zo niet meer in de winkel te hoeven pinnen, maar hoe doen jullie dat nou want dan moet je toch alles gaan uitrekenen wat je pakt en tellen enzo, zodat je niet bij de kassa staat en je te hoog uitkomt?

Ik reken idd ongeveer uit hoeveel iets kost en hou het zelfs iets hoger aan.
Iets van €0,80 bereken ik als €1,- en zo loop ik al rekenend door de winkel heen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:38

lor1_1984 schreef:
Horse_xx schreef:
Ik zie dat veel van jullie geld pinnen om boodschappen te doen, om zo niet meer in de winkel te hoeven pinnen, maar hoe doen jullie dat nou want dan moet je toch alles gaan uitrekenen wat je pakt en tellen enzo, zodat je niet bij de kassa staat en je te hoog uitkomt?

Ik reken idd ongeveer uit hoeveel iets kost en hou het zelfs iets hoger aan.
Iets van €0,80 bereken ik als €1,- en zo loop ik al rekenend door de winkel heen.

idd doe ik ook, was eerst even een gedoe, maar nu kan ik het tochwel op 10/20 cent na goed berekenen