Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:18

maralyn schreef:
91 elementen?

Wat zijn dat dan wel niet?

Ik geloof in de zon, de aarde, het water en vuur.

Is dat niet aarde, vuur, water, lucht?
En waarom geloof je in een alchemistische theorie die al eeuwen achterhaald is...?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:25

Kuggur schreef:
maralyn schreef:
91 elementen?

Wat zijn dat dan wel niet?

Ik geloof in de zon, de aarde, het water en vuur.

Is dat niet aarde, vuur, water, lucht?
En waarom geloof je in een alchemistische theorie die al eeuwen achterhaald is...?

Laten we please iedereen in zijn of haar waarde laten....
Iemand geloofd wat hij/zij geloofd....Als we alles zouden weten zou het "weten" heten ipv "geloven"...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:24

Anne_mieke88 schreef:
Laten we please iedereen in zijn of haar waarde laten....
Iemand geloofd wat hij/zij geloofd....Als we alles zouden weten zou het "weten" heten ipv "geloven"...

En meteen weer dat gezemel over "waarde" en "respect". Mijn vraag was er simpelweg een uit interesse.
Als ik beweer te geloven dat er een roze draak in mijn kelder woont vind ik de vraag "waarom?", een heel redelijke.
Waar komt dat waanidee trouwens vandaan dat alle geloven even valide zouden zijn?

Anne_mieke88

Re: Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:25

snap niet helemaal wat je bedoeld kugger...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:36

Hoow ja, lucht, sorry.

Waarom? Omdat zonder 1 van die dingen wij niet kunnen leven, daarom.
En achterhaald of niet, dat boeit mij eigenlijk niet. Ik geloof er in, en hecht daar waarde aan.

Eigenlijk altijd al gedaan, eerst zonder dat ik het wist eigenlijk.
En steeds meer werd ik me er bewust van!

En iedereen mag geloven wat ie wil geloven.
Dus ik geloof dit....

Ik hoef geen bijbel, ik hoef geen kerk, ik wil gewoon de natuur

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:28

maralyn schreef:
Leven en laten leven.

Als mensen homo's vies vinden. Prima. Zolang ze de homos en lesbiennes er maar niet mee lastig vallen. Geld ook voor homo sexualiteit naar hetero's toe.

Ik ga me er niet druk om maken.
Mensen geloven met wat ze willen geloven. En ik geloof in de 4 elementen. Dat is mijn geloof.

Mee eens! Maar dat geldt met alle dingen! Wij als homoseksuelen gaan ook niet langs de deuren heen, maar waatom Jehova getuigen wel :') (uiteraard een grapje, ieder zijn ding natuurlijk)!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 02:26

maralyn schreef:
Hoow ja, lucht, sorry.

Hindert niks hoor, daarbij, in de zon geloven is zo gek nog niet, George Calin bijvoorbeeld aanbid in de zon;
(en geeft goede redenen :D ): http://www.youtube.com/watch?v=gPOfurmrjxo

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:23

Weet je wat het voor mij is kuggur,

Zonder zon, kan er niets groeien, maar je hebt wel aarde nodig, waarop het kan.
En water nodig als voeding, (planten) en lucht om de wisseling te creeren van koolstofdioxide (Of was het monoxide, wauw, biologie is moeilijk!)
Haal je 1 van de 4 weg, kan er eigenlijk niets meer groeien.
Kunnen wij niet meer leven, en bestaat er geen leven.

Daardoor ben ik daar over gaan nadenken, hoe belangrijk deze 4 eigenlijk zijn.

(Algemeen)
Dat mensen in een god geloven, ja, dat moeten ze zelf weten, of voelen.
Maar homosexualiteit is geen gedrag, is geen ziekte, is een gevoel.
Dat je bijvoorbeeld van een man houd als vrouw zijne, en een man van een vrouw houd, is allemaal gevoel.
Er zijn zelfs mensen die zich extreem hechten aan een iets. Ook dat is gevoel.

Mensen moeten elkaar niet zo in de weg lopen. Geloof lekker wat je wilt geloven, al geloof je in een aardappel. Ik houd ze niet tegen!

Jehova's mogen langs komen, maar ik heb mijn mening er over klaar.

Want als er een god zou bestaan, waarom is er dan kanker onstaan, een ziekte die ondragelijke pijn met zich mee draagt? Ook terwijl het persoon goed heeft geleefd, of niet eens heeft kunnen leven (Kinderen) Waarom zijn er dan meerdere goden met meerdere betekenissen, waardoor mensen onderling ruzie met elkaar krijgen?
Als ik daar eerst eens antwoord op kreeg? En met jehovas die ik heb gehad, krijg ik daar maar geen antwoord op. Tenminste, geen duidelijk onderbouwde : "Ja het is gods wil"
Nou, lekkere tiran is het dan zeg... Sorry!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:24

maralyn schreef:
Want als er een god zou bestaan, waarom is er dan kanker onstaan, een ziekte die ondragelijke pijn met zich mee draagt? Ook terwijl het persoon goed heeft geleefd, of niet eens heeft kunnen leven (Kinderen) Waarom zijn er dan meerdere goden met meerdere betekenissen, waardoor mensen onderling ruzie met elkaar krijgen?
Als ik daar eerst eens antwoord op kreeg? En met jehovas die ik heb gehad, krijg ik daar maar geen antwoord op. Tenminste, geen duidelijk onderbouwde : "Ja het is gods wil"

Mag ik proberen hier mijn antwoorden op te geven?
God is geen regelaar die voor iedereen persoonlijk zorgt, ellende heeft 'de mens' zelf gecreëerd doordat Adam en Eva ongehoorzaam zijn geweest (vrije wil hebben getoond). In het paradijs was er geen ziekte, geen onheil, geen 'boosaardigheid'. Door de ongehoorzaamheid heeft God afstand genomen van de mens. De dingen die je op je bord krijgt worden niet door God daar neergelegd, en hij zal ze dus ook niet voor je oplossen. Bij God kunnen de gelovige mensen aankloppen voor steun, voor rust, voor begeleiding*. God zwaait niet met z'n toverstokje om al het slechte te laten verdwijnen.
(*je kunt ook stellen dat deze zaken vanuit jezelf komen, maar uiteindelijk maakt het niet uit waar jij je kracht vandaan haalt en hoe of je dat noemt)
God is in die zin letterlijk een vader. Hij kan je alleen maar helpen en sturen in je leven, maar bepaalt niet wat er met jou zal gebeuren.

Er zijn verschillende goden omdat de mens antwoorden wil op de dingen die ze niet kunnen bevatten. Je kunt geloven dat buitenaardse wezens technologie en leven op aarde hebben gebracht, maar de meeste mensen kiezen voor de minder tastbare 'hogere macht'. Het gevoel dat jij hier niet zonder reden rondwandelt. Dat er iemand is die voor je zorgt (ook al kun je die niet zien) en van je houdt. Onvoorwaardelijk. Door culturele verschillen krijgen deze 'hogere machten' andere eigenschappen. Maar leg deze naast elkaar en je zult enorme overeenkomsten vinden.
Mensen geloven vaak vooral dat ZIJ gelijk hebben en anderen niet. Dat zorgt voor conflicten. Ook zonder geloof zullen conflicten ontstaan, mensen zullen altijd problemen houden met mensen met andere opvattingen. JIJ vindt dat JIJ gelijk hebt. En of dat nu gaat om iets triviaals of om grotere zaken (neem bijvoorbeeld mensenrechten), dat wringt bij meningsverschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:21

Qimm schreef:
maralyn schreef:

Mag ik proberen hier mijn antwoorden op te geven?
God is geen regelaar die voor iedereen persoonlijk zorgt, ellende heeft 'de mens' zelf gecreëerd doordat Adam en Eva ongehoorzaam zijn geweest (vrije wil hebben getoond). In het paradijs was er geen ziekte, geen onheil, geen 'boosaardigheid'. Door de ongehoorzaamheid heeft God afstand genomen van de mens. De dingen die je op je bord krijgt worden niet door God daar neergelegd, en hij zal ze dus ook niet voor je oplossen. Bij God kunnen de gelovige mensen aankloppen voor steun, voor rust, voor begeleiding*. God zwaait niet met z'n toverstokje om al het slechte te laten verdwijnen.
(*je kunt ook stellen dat deze zaken vanuit jezelf komen, maar uiteindelijk maakt het niet uit waar jij je kracht vandaan haalt en hoe of je dat noemt)
God is in die zin letterlijk een vader. Hij kan je alleen maar helpen en sturen in je leven, maar bepaalt niet wat er met jou zal gebeuren.

Er zijn verschillende goden omdat de mens antwoorden wil op de dingen die ze niet kunnen bevatten. Je kunt geloven dat buitenaardse wezens technologie en leven op aarde hebben gebracht, maar de meeste mensen kiezen voor de minder tastbare 'hogere macht'. Het gevoel dat jij hier niet zonder reden rondwandelt. Dat er iemand is die voor je zorgt (ook al kun je die niet zien) en van je houdt. Onvoorwaardelijk. Door culturele verschillen krijgen deze 'hogere machten' andere eigenschappen. Maar leg deze naast elkaar en je zult enorme overeenkomsten vinden.
Mensen geloven vaak vooral dat ZIJ gelijk hebben en anderen niet. Dat zorgt voor conflicten. Ook zonder geloof zullen conflicten ontstaan, mensen zullen altijd problemen houden met mensen met andere opvattingen. JIJ vindt dat JIJ gelijk hebt. En of dat nu gaat om iets triviaals of om grotere zaken (neem bijvoorbeeld mensenrechten), dat wringt bij meningsverschillen.

Maar dat neemt niet weg dat hij er wat aan had kunnen doen als hij goed was en dan ook had gezorgd dat er geen slechte mensen en nodeloos lijden bij mensen en dieren bestaat. De enorm zieke geesten op de aarde zouden allemaal voortkomen uit adam en eva :+ (ziek stelletje moet dat geweest zijn als je ziet wat ze allemaal aangericht zouden hebben).
Hij had ook kunnen zorgen dat iedereen in de basis gehoorzaam en goed was waardoor we met zijn allen in vrede hadden kunnen leven, zonder de aarde uit te putten, elkaar en onze omgeving te verwoesten, totale oneerlijkheid te moeten doorstaan.
Dat alles bestaat in mijn ogen echt niet omdat "god ons heeft gemaakt maar zijn handen ervan af getrokken". De enige conclusie die ik eruit kan trekken is dat de natuur loopt zoals het loopt omdat het de natuur (even gezien als iets concreets) niet kan schelen hoe het met ons gaat enz. Het individu geeft niet om de soort en de soort geeft niet om het individu, het machientje is geevolueerd zoals het geevolueerd was omdat dit toevallig werkte voor overleving na miljoenen trial and errors enz. Het leven is hard omdat het niet bedacht is en zeker neit bedacht om perfect te zijn of met voorbedachte rade zo is gemaakt. Het leven is hard omdat het niet uitmaakt of we hier zijn of niet maar dat het toeval is waar je van kan genieten zover dat kan.
Voor het grote geheel maakt het donder uit of de aarde vergaat, want er is niks "om ons heen in de ruimte of daar buiten" om zich daar druk over te maken. Het IS simpelweg. En dat geeft een stuk meer rust als je dat accepteert dan leven volgens regels, met onbevestigde ideeen, met het idee dat alles hierna nog komt en als je het niet goed genoeg doet dan....
Ik denk dat de hemel ooit is verzonnen om mensen een soort verplicht goed gedrag aan te praten, omdat de helft van de mensen nou eenmaal nogal een apart en zwart randje hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:46

Nu geef je God de schuld van de fouten van mensen (had hij ze maar perfect moeten scheppen... dat had hij ook gedaan, daar is dus alleen het 'foutje' eigen wil ingeslopen) Maar de fouten die mensen maken kun je God niet aanrekenen, die fouten maken we ZELF. Lekker een ander de verantwoordelijkheid geven voor jouw (algemeen, niet jij persoonlijk) gedrag. Dat is makkelijk zeg. En hij heeft ook geen toverstafje om alle problemen magisch te laten verdwijnen.
Ik ben blij dat mensen een eigen wil hebben en eigen besluiten kunnen nemen. Want naast alle slechte besluiten zijn er ook veel (meer) goede besluiten. En helaas heb je ook 'slecht' nodig voor 'goed' en 'ongeluk' voor 'geluk' en 'lelijk' voor 'mooi'. Ten slotte heb je ook problemen nodig voor oplossingen. Door problemen ontstaat er vooruitgang. Er is een ziekte, daar moet een oplossing voor worden bedacht. Bij deze oplossing ontstaat de mogelijkheid om een ziekte uit te roeien of flink in te perken. Vooruitgang.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:47

En ziekten dan?
Als hij alles in de hand had.....? Waarom bestaan er dingen als ziekten?

Ik hoef mijn gelijk niet, wat sommigen misschien zullen denken, ik wil alleen informatie zodat ik het kan relativeren als niet gelovige.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:57

Dat is een beetje zoals 'waarom is de lucht blauw?'

Door de zondeval, dus een menselijke fout (indirect God's fout, omdat wij kennelijk toch niet perfect geschapen zijn) zijn de onaangename zaken (van de 'duivel') vermengd met de aangename zaken (God's paradijs)

God had op dat moment misschien wel op de 'delete' knop kunnen drukken en opnieuw beginnen. Maar hij nam op zijn manier wel verantwoording voor ons. Door de fout die gemaakt is zijn er onaangename dingen die kan hij niet wegnemen en oplossen omdat wij daar zelf verantwoordelijk voor zijn geweest. Wat God wel biedt is de kracht, de steun en wijsheid leveren om met deze problemen om te gaan.
En hoewel ik het een beetje een zemelig en zoetsappig gedicht vindt beschrijft het eigenlijk wel wat ik bedoel:

Citaat:
Ik droomde eens en zie
ik liep aan 't strand bij lage tij.
Ik was daar niet alleen,
want ook de Heer liep aan mijn zij.

We liepen samen het leven door,
en lieten in het zand,
een spoor van stappen; twee aan twee,
de Heer liep aan mijn hand.

Ik stopte en keek achter mij,
en zag mijn levensloop,
in tijden van geluk en vreugde,
van diepe smart en hoop.

Maar als ik het spoor goed bekeek,
zag ik langs heel de baan,
daar waar het juist het moeilijkst was,
maar één paar stappen staan.

Ik zei toen "Heer waarom dan toch?
Juist toen ik U nodig had,
juist toen ik zelf geen uitkomst zag,
op het zwaarste deel van mijn pad..."

De Heer keek toen vol liefde mij aan,
en antwoordde op mijn vragen;
"Mijn lieve kind, toen het moeilijk was,
toen heb ik jou gedragen..."

En relativeren kan prima als niet-gelovige. Want hoewel ik het nu aan het verdedigen ben, geloof ik zelf niet. Maar ik begríjp het concept geloven (op mijn manier) wel.

En ik ben ergens wel jaloers op mensen die geloven, het gevoel dat er altijd iemand achter je staat, iemand waar je altijd bij terecht kan en altijd naar je luistert. Lijkt me heerlijk. Ik snap het wel, dat geloven. Maar ik geloof het niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:02

Waarom de lucht blauw is, is snel te vinden. Dat heeft te maken met de zon en de ruimte waar het licht door gaat.

Maar er zijn geen bewijzen of god wel bestaat. En misschien komt dat wel omdat ik niet geloof.
Ik geloof dan wel weer in geesten..... En veel mensen niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:04

Een bewijs is niet nodig als je gelooft, alleen al dat mensen erin geloven maakt dat hij bestaat. Al is het alleen maar voor die groep mensen. Dus daar kan ik je niet bij helpen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:06

Geloof is dus ook eigenlijk een soort gevoel...?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:06

Ja, daar komt het wel op neer.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:08

Maar homosexualiteit is ook een gevoel...

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:10

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't, no proof is possible.
Ik blijf met (oude) onderschriften van mezelf gooien in dit topic ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:12

Blue_Eyes schreef:
For those who believe, no proof is necessary. For those who don't, no proof is possible.
Ik blijf met (oude) onderschriften van mezelf gooien in dit topic ;)

Maar het is een onzinnige uitspraak.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:13

Nee, dat is het helemaal niet. Mensen die geloven hebben geen bewijs nodig om het te geloven, die voelen het. En voor sceptici als jij kun je zeggen wat je wilt, je zult het toch niet geloven, al komt Jezus voor je neus staan en voert daar ter plekke een wonder uit.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:15

maralyn schreef:

Ja, maar dat het een gevoel is staat er toch los van?

Hoewel er enkele afkeurende teksten in die richting te vinden zijn in de bijbel wil dat niet zeggen dat homoseksualiteit een zonde is. Je wil niet weten wat voor, werkelijk afgrijselijke, teksten er over vrouwen te vinden zijn in de bijbel... Enkele teksten en opvattingen en de interpretaties daarvan zijn geen regels. De enige regels die je door kunt trekken en ook in het huidige leven nog steeds van toepassing (en logisch) zijn, zijn de 10 geboden

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:17

Qimm schreef:
maralyn schreef:

Ja, maar dat het een gevoel is staat er toch los van?

Hoewel er enkele afkeurende teksten in die richting te vinden zijn in de bijbel wil dat niet zeggen dat homoseksualiteit een zonde is. Je wil niet weten wat voor, werkelijk afgrijselijke, teksten er over vrouwen te vinden zijn in de bijbel... Enkele teksten en opvattingen en de interpretaties daarvan zijn geen regels. De enige regels die je door kunt trekken en ook in het huidige leven nog steeds van toepassing (en logisch) zijn, zijn de 10 geboden

Ik ken de bijbel niet. Mijn fam is niet gelovig, heb op een OBS gezeten, maar heb er zeker wel respect voor als gelovige vrienden hier komen.

Hier in de titel stond in de vraag: Homoseksualiteit een zonde?

Maar zowel geloof als homo's is een gevoel.
Dus dan is het naar mijn weten ook inderdaad geen zonde :D

(Misschien heeeeel ver gezocht)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:17

Blue_Eyes schreef:
Nee, dat is het helemaal niet. Mensen die geloven hebben geen bewijs nodig om het te geloven, die voelen het. En voor sceptici als jij kun je zeggen wat je wilt, je zult het toch niet geloven, al komt Jezus voor je neus staan en voert daar ter plekke een wonder uit.

Overigens is het ook niet te bewijzen dat God niet bestaat, dat is even onmogelijk als bewijzen dat hij wel bestaat. Het valt en staat dus echt met geloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:18

Qimm schreef:
Nu geef je God de schuld van de fouten van mensen (had hij ze maar perfect moeten scheppen... dat had hij ook gedaan, daar is dus alleen het 'foutje' eigen wil ingeslopen) En met al zijn macht had hij niet een eigen wil kunnen schepen die alleen maar goeds doet, of hersens kunnen ontwerpen die geen slechte dingen kunnen bedenken, of niet de rest van ons die het blijkbaar ook opeens verdienen berschermen tegen alle idioten die er rondlopen?? Nee sorry, dat gaat er bij mij gewoonweg niet in. Dat vind ik een logische verklaring "natuur" vervangen door een onlogische verklaring "hoe je het ook recht of krom praat we vinden wel een manier om het verklaarbaar te maken vanuit een god. Maar de fouten die mensen maken kun je God niet aanrekenen, die fouten maken we ZELF. Lekker een ander de verantwoordelijkheid geven voor jouw (algemeen, niet jij persoonlijk) gedrag. Dat doe ik juist NIET. Ik geloof namelijk dat het is zoals het is en dat er dus gewoon slechte mensen zijn die zelf fouten maken en ook fout zijn (ik geloof niet in het bestaan van iedereen is goed zeg maar). Ik geef hem dus neit de schuld, want God bestaat wat mij betreft niet, ik geef alleen aan dat het hoogst onlogisch en ondoordacht is dat de wereld zo geschapen zou zijn wat mij betreftDat is makkelijk zeg. En hij heeft ook geen toverstafje om alle problemen magisch te laten verdwijnen.Maar hij kan wel de wereld scheppen en heeft overal invloed op... hmmm.
Ik ben blij dat mensen een eigen wil hebben en eigen besluiten kunnen nemen. Want naast alle slechte besluiten zijn er ook veel (meer) goede besluiten. En helaas heb je ook 'slecht' nodig voor 'goed' en 'ongeluk' voor 'geluk' en 'lelijk' voor 'mooi'. Dat hebben we nodig omdat we door evolutie gericht zijn op overleven en dus een motivatie daarin zien. In de basis is het niet logisch dat er ongeluk of ongelukkigheid zou moeten bestaan bij schepping. Dan had ie ook meteen iets kunnen doen waardoor dieren elkaar bijv niet op hoeven eten om te overleven en mensen elkaar niet ongelukkig maken om vervolgens een doel achterna te kunnen jagen. Ten slotte heb je ook problemen nodig voor oplossingen. Door problemen ontstaat er vooruitgang. Er is een ziekte, daar moet een oplossing voor worden bedacht. Bij deze oplossing ontstaat de mogelijkheid om een ziekte uit te roeien of flink in te perken. Vooruitgang. Heb je vooruitgang nodig als iets in eerste instantie al goed was? Vooruitgang is in ons eigen belang ---> overlevingsstrategie ---> natuur. De aarde/heelal/enz enz enz kan het niet schelen of we dingen oplossen of niet, dus die problemen zijn niet echt nodig, maar omdat het IS zoals het is zijn ze er. on-ideaalheden die ontstaan wanneer iets niet gericht is op perfect ontwikkelen, maar gewoon op, wat overleefd overleefd en wat dood gaat gaat dood, op welke schaal dan ook