Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:34

@amoj, heb tussen de koeien gewerkt (en tijdje geiten) was ook 1 van de redenen waarom ik vegetariër ben geworden. Ik vond het vreselijk. Ik kwam met mijn werk bij heel veel verschillende boeren en van al die boeren is er 1 waarvan ik vond dat hij het echt keurig voor elkaar had. Dat is een bioboer :) Maar dan nog vind ik het vervelend voor de dieren en dat is dan ook een reden om vegan te worden.

Weidegang bij reguliere boeren? Ik weet niet waar je woont maar hier in Brabant kom ik het niet veel tegen..

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:37

Maar er is gewoon heel veel te variëren qua eten. Aantal van mijn huisgenoten eten ook vegetarisch en in sommige gerechten mis je het niet. Maar zo'n vleesvervanger hoef ik niet, vind ik niks aan (misschien ook omdat ik gewoon vlees eet), vervang het dan idd met peulvruchten, noten of andere eiwitrijke producten.

Thuis hebben wij het vlees vaak ook rechtstreeks óf van eigen koe/pink of ergens bij een andere boer gekocht. Dan weet je dat het vlees 'puur' is en hoe het dier is gehouden en uiteraard: daar sta ik volkomen achter.
Af en toe word ik er niet goed van hoeveel toevoegingen er bij het vlees zitten, zorgen wij dat het dier gezond en vrij van middelen bij het slachthuis komt, wordt dat weer 'verpest' door de verwerkende industrie. Dat is eigenlijk mijn grootste bezwaar om supermarktvlees te kopen, wat dat betreft ben ik verwend omdat ik boerendochter ben ;).

Veehouderij is biologisch wanneer een melkveehouder geen kunstmest, bestrijdingsmiddelen en geen preventief antibiotica inzet. Ook zijn er nog een aantal andere richtlijnen, zoals uren en dagen weidegang. Maar qua huisvesting in de stal, maakt het in principe niets uit. Daarnaast moet een groot deel van het rantsoen (wat koeien eten), van het bedrijf afkomstig zijn en moet het aangekochte krachtvoer ook biologisch geproduceerd zijn.
@Amoj, ik moet zeggen dat ik zelf al veel prachtige voorbeelden van biologische bedrijven heb gezien, vaak had dat ook te maken het management of de gebruikte veerassen. En in principe hoeft een koe niet mager te zijn omdat ie geen maïs krijgt, op goed gras en eventueel aangevuld met krachtvoer kan een koe ook gezond produceren. Dat is gewoon een kwestie van een goed rantsoen berekenen passend bij de melkproductie van de koppel.
En ja, wij zijn thuis 'regulier', onze koeien lopen 's avonds na het melken (half acht) tot 's ochtends vroeg (half zes) op de weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:42

Ik woon in Drenthe/Overijssel, hier komt het nog erg veel voor. Ook veel jongvee/droge koeien gaan naar buiten.
Toen ik 15/16 was ben ik vegetarier geweest. Vooral omdat ik het onzin vond dat er dieren doodgemaakt werden. Maar toen ik veehouderij ging studeren is mijn blik daarop wel veranderd. Eet nu weer gewoon vlees (niet elke dag) en ik wil absoluut geen biologische zuivel/vlees.
Ik vind dat de dieren het prima hebben zo, zoals ik al vertelde 2x bij biologische boer geweest en ik vond de koeien bij de reguliere melkveehouderij er gezonder en beter uitzien.

@Dora88, wat je zegt klopt inderdaad, koe heeft in principe geen mais nodig. Maar deze boeren hadden weinig land, en weinig mais/kuilvoer. Dus dan heb ik zoiets, wat is dan beter? Op stal houden en dan meer kuilvoer, en gewoon mais spuiten (meer opbrengst) of koeien in de wei maar minder voer en niet spuiten, dus minder mais, maar koeien wel mager.
Die boeren hadden verschillende rassen, fleckvee, jersey, montbeliard.

Anoniem

Re: Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:58

@Yamcha, de foto's welke jij laat zien, vind ik ook echt niet kunnen. Dat soort vlees eet ik dan ook niet. Maar er zit nog een wereld tussen de foto's die jij laat zien en dieren die wel op diervriendelijke manier gehouden worden. Belicht dan ook de biologischer manier van houden en niet alleen de bio industrie.

Vlees wordt idd gegeten, hoe vreselijk je dat ook vind. Is het ook, alleen aan dat feit ga je helemaal niets veranderen, omdat er altijd mensen zullen zijn die vinden dat ze recht hebben op vlees. Dus ipv heel hard gaan roepen dat mensen dat maar moeten laten staan, omdat je het zielig vind, gaat niet werken. Dat is vechten tegen de bierkaai, omdat er nu eenmaal veel mensen zijn die het geen reet uitmaakt wat voor leven het dier heeft gehad. Dus kun je beter je energie steken in manieren om de dieren, die toch voor de consumptie gaan, zo diervriendelijk mogelijk te behandelen in hun leven. Dat heeft een stuk meer nut dan roepen, dat het zielig is en je het niet moet doen, dat heeft zo'n dier nu helemaal niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:06

Hier staan de koeien bijna allemaal nog buiten, maar zie je de trend richting robotmelken en daarmee geen weidegang meer, wel een sprong maken.
De buren van stal hebben een robotstal zonder weidegang, verschrikkelijk. De tractor gaat met de maaier over het land en zo komen de koeien aan gras. Het meest vervelende vind ik ook nog dat een oude loopstal wordt gebruikt. Bij anderen zie je nieuwe stallen verrijzen, veel groter, met meer ruimte en speciaal licht. Daar komen de koeien echter gewoon nog buiten.
Melk en eieren kun je prima eten, als je het maar bij de juiste adressen haalt. Een ei van een particulier met scharrelkippen is niet verkeerd hoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:07

Yamcha schreef:
Ik vind consumeren van vlees per definitie niet diervriendelijk eigenlijk.

Wel dat is een beetje een open deur, ik denk dat niemand, en met name de betreffende dieren vleesconsumptie diervriendelijk vind.

Het gaat erom of je die onvriendelijkheid ethisch vind of niet.
Mijn persoonlijke mening is, ja, maar onder voorwaarden. Acceptabele dierhouderij (ik eet vnl eigen schapenvlees, die dieren lopen de hele zomer vrij in de natuur rond), zo weinig mogelijk stress tijdens transport (lokaal slachthuis 15 min hier vandaan), humaan slachten (zet ze net als de meeste boeren hier, zelf op de band, en ben er dus bij).

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:35

bij het melkveebedrijf naast mijn zomerweide kan je vrij de stallen bezichtigen. Deze koeien gaan inderdaad niet in het land, maar ze hebben eigenlijk wel comfortabele stallen.luchtig gebouw, bewegingsruimte, ligmatrassen, schuurborstels, ventilatie en altijd een aangenaam temperatuurtje in de stallen. misschien ook niet te onderschatten: een vriendelijke boer die rustig met de beesten omgaat :)

qua varkensstallen denk ik dat ik de eerste reguliere die ik acceptabel vind nog moet tegenkomen...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:38

Bij ons gaat het melkvee nu snachts naar buiten...
Waarom? Omdat ze anders warmte stress hebben, en dat wil je een dier ook niet aan doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:18

Kuggur schreef:
Yamcha schreef:
Ik vind consumeren van vlees per definitie niet diervriendelijk eigenlijk.

Wel dat is een beetje een open deur, ik denk dat niemand, en met name de betreffende dieren vleesconsumptie diervriendelijk vind.

Het gaat erom of je die onvriendelijkheid ethisch vind of niet.
Mijn persoonlijke mening is, ja, maar onder voorwaarden. Acceptabele dierhouderij (ik eet vnl eigen schapenvlees, die dieren lopen de hele zomer vrij in de natuur rond), zo weinig mogelijk stress tijdens transport (lokaal slachthuis 15 min hier vandaan), humaan slachten (zet ze net als de meeste boeren hier, zelf op de band, en ben er dus bij).

Daar heb ik veel minder moeite mee, Kuggur. Ik zie heus wel nuance.
De industrie, zoals die o.a. in NL is, vind ik uitermate dieronvriendelijk, en ik weiger daar ook maar één cent in te steken. Het grootste deel van het vlees wordt uiterst dieronvriendelijk geproduceerd.

Mijn lief eet vlees. Dat halen we bij de Groene Weg slager. Ik ben er niet blij mee dat hij vlees eet, ik ben er wél blij mee dat ik weet waar dat vlees vandaan komt, en dat ik ook kan kijken hoe die dieren leven.

Ik heb eerder plaatjes gepost van varkens. Ik had ook plaatjes kunnen posten van hoe biologische varkens leven. Maar dat is niet de realiteit van 98% van waar het varkensvlees vandaan komt, deze plaatjes wel. En dit wil ik echt niet sponsoren.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 13:59

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:02

Wat een achterlijke praktijken! Als ik dit zo zie vraag ik me af waar we nu allemaal mee bezig zijn.. :n

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:14

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:15

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:20

Oh dat wist ik niet Nic, bedankt :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 14:27

Wat een achterlijke reactie van RC. Alsof zij van te voren niet weten wat ze sponsoren? Maar als het aan het daglicht komt, maken ze "excuses".. Daar hebben die dieren helaas niks meer aan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:27

Wat vinden jullie dan bv van slakkenvlees/escargot? Is dat zielig of zou het een vervanger kunnen worden?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:02

Ik dacht ook dat dat kon... (pesticide eraf wassen)

Slakken worden bij voorkeur levend gekookt (soort boiling frog: in koud water gooien en op vuur zetten) omdat ze dan 'lekker groot' worden.
Je kan ze ook levend in de vriezer doen, dan raken ze in een soort coma, en dan in kokend water gooien. Dat is minder erg.

Maarja mosselen kook je ook levend := Al dode mosselen in schelp zijn giftig, daarom controleer je ze.
En wat er met vissen vaak gebeurt is ook erg, hoe die aan hun einde komen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:04

Ik vind het idee van een slak eten echt heel smerig, doe ik dus niet haha.

Sorry maar hoe controleer je of een mossel dood is? :o En vissen? Worden die niet snel doodgemaakt?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:10

Nic schreef:

Je kunt met azijn met water de ergste vervuiling afwassen, máár pesticides worden gebruikt gedurende de ontwikkeling en groei van de vrucht/groente én de grond waar deze haar voedingsstoffen uit haalt wordt ook 'bewerkt'. Dat betekent dat een groot deel van de rommel ook ín de plant/vrucht terecht komt.

Ik ben zelfs zo erg dat ik soms twijfel of een gewone, bespoten appel wel echt gezond is :o :D

Dat betekent niet dat alle bespoten waar even 'ongezond' is. We hebben de dirty dozen (regulier vermijden) en clean fifteen (biologisch niet nodig):

Afbeelding

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:11

Meestal zijn de schelpen dicht.
Je kan op een open mossel tikken, als de schelp dicht gaat leeft ie nog.

Vis:

Citaat:
Verstikking
Anders dan veel mensen denken gaat een vis niet snel dood wanneer hij op het droge gebracht wordt. Haringen zijn bijvoorbeeld pas tot na 35 minuten gestikt, kabeljauwen en wijtingen tot na 60 minuten. Tongen en schollen doen er nog langer over. Zij zijn na ongeveer 4 uur pas dood.

Strippen
Het strippen houdt in dat de vis levend wordt opengesneden om de organen en het bloed te verwijderen. De vis gaat hierdoor echter niet onmiddellijk dood. Haringen, tongen en scharren kunnen hierna nog tot 10, respectievelijk 30 en 35 minuten in leven blijven. Schollen houden het maximaal 50 minuten uit.

Verstikking samen met strippen
Deze dodingsmethode houdt in dat de vissen eerst gedurende 7 tot 20 minuten 'stikken' in de lucht, waarbij ze dus niet doodgaan omdat hun hersenen intact blijven. Vervolgens worden ze, nog levend, ontdaan van hun organen en bloed. Ze leven dan nog 10 tot 30 minuten totdat de dood intreedt.

Bron
http://www.hengelsport.com/component/co ... komt-eraan
http://www.viswijzervisniet.nl/vissenle ... an-vissen/
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:14

Chubby schreef:
Nic schreef:

Je kunt met azijn met water de ergste vervuiling afwassen, máár pesticides worden gebruikt gedurende de ontwikkeling en groei van de vrucht/groente én de grond waar deze haar voedingsstoffen uit haalt wordt ook 'bewerkt'. Dat betekent dat een groot deel van de rommel ook ín de plant/vrucht terecht komt.

Ik ben zelfs zo erg dat ik soms twijfel of een gewone, bespoten appel wel echt gezond is :o :D

Dat betekent niet dat alle bespoten waar even 'ongezond' is. We hebben de dirty dozen (regulier vermijden) en clean fifteen (biologisch niet nodig):

[ Afbeelding ]

Hee super dit thanks :D Alleen ik mis de tomaat en komkommer? Dat zijn de groenten die ik het meeste koop haha

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:15

Nic schreef:
Meestal zijn de schelpen dicht.
Je kan op een open mossel tikken, als de schelp dicht gaat leeft ie nog.

Vis:

Citaat:
Verstikking
Anders dan veel mensen denken gaat een vis niet snel dood wanneer hij op het droge gebracht wordt. Haringen zijn bijvoorbeeld pas tot na 35 minuten gestikt, kabeljauwen en wijtingen tot na 60 minuten. Tongen en schollen doen er nog langer over. Zij zijn na ongeveer 4 uur pas dood.

Strippen
Het strippen houdt in dat de vis levend wordt opengesneden om de organen en het bloed te verwijderen. De vis gaat hierdoor echter niet onmiddellijk dood. Haringen, tongen en scharren kunnen hierna nog tot 10, respectievelijk 30 en 35 minuten in leven blijven. Schollen houden het maximaal 50 minuten uit.

Verstikking samen met strippen
Deze dodingsmethode houdt in dat de vissen eerst gedurende 7 tot 20 minuten 'stikken' in de lucht, waarbij ze dus niet doodgaan omdat hun hersenen intact blijven. Vervolgens worden ze, nog levend, ontdaan van hun organen en bloed. Ze leven dan nog 10 tot 30 minuten totdat de dood intreedt.

Bron
http://www.hengelsport.com/component/co ... komt-eraan
http://www.viswijzervisniet.nl/vissenle ... an-vissen/
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx

Godd... -O- Ik word hier altijd zo verdrietig van... Maar dit wordt dus ook met biologische vis gedaan?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:19

Biologische vis, bestaat dat?

Er is duurzaam gevangen vis (scharrelvis, zeg maar) en gekweekte vis. Of gekweekte vis er ook in biologische variant is, betwijfel ik. Ik kies meestel de duurzaam gevangen vis boven de gekweekte vis, alhoewel de wijze van vangen dus zeker te wensen overlaat.

Of ben ik erg abuis?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:20

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:21

Volgens mij wel Mercury. Dat is ook de reden dat vriend al heel lang geen vis meer eet, terwijl hij wel gewoon vlees eet. Hij vond dit zo dieronwaardig, het smaakte meteen niet meer.
En dan te bedenken dat visvangst nog meerdere nadelen heeft zoals het doden van dolfijnen, schildpadden en andere dieren die in de netten raken. Plus er was laatst een documentaire op tv dat er ook heel veel vissen weer teruggegooid worden (dood) omdat ze dan teveel hebben gevangen.. Heel de oceaan gaat er zo aan, bah!

Edit: domme typo :+