Officiële waarschuwing Albert Heijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:19

Amaryllis schreef:
Mir_U schreef:
Ik werd laatst gevraagd bij de AH voor ID, maar meisje achter de kassa was geloof ik nieuw en maakte gelijk al fout, want ik rekende de boodschappen niet af, vriendinnetje deed dat en die kreeg de vraag niet :+

Wettelijk is het geloof ik zo dat je iedereen mag vragen, ook de perso(o)n(en) die niet betalen.

Ik heb wel eens iemand geweigerd bij het kopen van Shandy :')

Maar dat heeft dan toch geen zin? Stel ik ben 18, laat ID zien zoals gevraagd, maar vriendinnetje van 15 betaalt en hoeft niks te laten zien. Dan heeft de minderjarige toch de drank gekocht? Lijkt me niet echt de bedoeling..

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:24

Als je met zn tweeen(of meer) aan de kassa staat moet je allebei je ID laten zien is mij altijd verteld. (heb ook een tijd bij de supermarkt gewerkt)
Als bij de aankopen een alcohol product zit moet gewoon iedereen die mee die aankoop doet (dus of je nou met zn tweeen bent of drieën of vieren) z'n ID laten zien...
Ik heb een keer gehad dat een meisje 16 was en haar vriendin 15, ik mocht het niet meegeven....
Halfuur later was dat 16 jarige meisje terug voor de alcohol, en haar 15 jarige vriendin stond gewoon buiten te wachten, en dan mag het wel.. Dan is het niet meer de verantwoording van de supermarkt.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:30

Ja helemaal waterproof is het systeem natuurlijk nooit, maar ik vond dit wel vreemd...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:40

Mijn dochter mag dus niet samen met mij de wekelijkse boodschappen doen omdat er wel eens een krat bier bij zit? Welke malloot heeft deze regels bedacht?

Amaryllis

Re: Officiële waarschuwing Albert Heijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:44

Ho ho, ik zeg alleen dat ik dit zo heb aangeleerd vanuit een training destijds! Niet dat ik er ook zo over denk. Maar inderdaad; als er meerdere mensen voor je neus staan die onder de 20 zijn (=legitimatie vragen) moet je alle bewijzen vragen, en als de rest buiten blijft staan niet.. Wetgeving :+

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:48

Wettelijk is het zo dat als iemand ouders is dan 21, en de persoon die mee is 15 jaar is, dat je het gewoon mee krijgt.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:54

Legitimatie bij alcoholverkoop
De verkoper van alcohol moet volgens de wet naar je leeftijd vragen. Als het overduidelijk is dat je oud genoeg bent, hoeft de verkoper dit niet te doen. Je kunt laten zien hoe oud je bent met een identiteitskaart, een paspoort of een rijbewijs. Als je te jong bent om alcohol te mogen kopen en de verkoper verkoopt het toch, kan hij een boete krijgen. Een verkoper mag ook geen alcohol verkopen als duidelijk is dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan een persoon onder de 16 jaar.

Legitimatie onder de 20 in supermarkt
Supermarkten hebben met elkaar afgesproken om legitimatie te vragen aan iedereen die er jonger uitziet dan 20 jaar en alcohol wil kopen. Zo kunnen ze beter garanderen dat geen alcohol wordt verkocht aan jongeren onder de 16 jaar.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... kopen.html

En uit de Code verantwoorde alcoholverkoop voor supermarkten zit een manier voor ze om zichzelf in te dekken:
Wanneer een koper of degene waarvoor de alcohol bedoeld is niet onmiskenbaar 16 jaar of ouder is, moet de leeftijd van de koper vastgesteld
worden aan de hand van een geldig legitimatiebewijs.

Tienerdochter van een moeder aan de kassa zou dus als degene voor wie de alcohol bedoeld is worden gezien.... hoe krom het ook is. Net even beetje gekeken op Google, veel verontwaardigde mensen hierover

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:52

Anne_GTI schreef:
Mijn dochter mag dus niet samen met mij de wekelijkse boodschappen doen omdat er wel eens een krat bier bij zit? Welke malloot heeft deze regels bedacht?

Mir_U schreef:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... kopen.html

En uit de Code verantwoorde alcoholverkoop voor supermarkten zit een manier voor ze om zichzelf in te dekken:
Wanneer een koper of degene waarvoor de alcohol bedoeld is niet onmiskenbaar 16 jaar of ouder is, moet de leeftijd van de koper vastgesteld
worden aan de hand van een geldig legitimatiebewijs.

Tienerdochter van een moeder aan de kassa zou dus als degene voor wie de alcohol bedoeld is worden gezien.... hoe krom het ook is. Net even beetje gekeken op Google, veel verontwaardigde mensen hierover

Zo heb ik dus een keer een hééle boze vader aan m'n kassa gehad omdat ik het weigerde (bacardi flessen) omdat hij zijn dochter bij had die 'n jaar of 14 was..
Echt zo krom, vader flipte 'm tegen mij, maar achter mij, in het hokje met spiegelend glas zat dus mijn manager en de regiomaneger die kwamen controleren... Ik zat dus echt lekker vast :( heb toen uiteindelijk ook de manager erbij moeten bellen omdat die vader zo boos werd :(

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:40

Lastig zeg! Ik denk dat je het gewoon iedere keer moet vragen als je twijfelt. Als ze vervelend zijn, dan gewoon je manager erbij roepen. Je krijgt niet genoeg betaald om ook met lastige mensen om te gaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:04

Binnenkort mag ik dan zeker ook niet meer tanken of sigaretten kopen als zij erbij is omdat zij misschien wel illegaal zonder rijbewijs zou kunnen gaan rijden of roken. Echt weer een regel die bedacht is door een sufkop achter een bureau met de goedwies kapot.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:27

Voor tabak zou dit ook kunnen gelden ja.. Ik vind het moeilijke zaak, snap wel dat supermarkten dit wel strenger willen controleren (zijn ze ook verplicht), maar ze hoeven natuurlijk ook weer niet erin door te slaan..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:29

Anne_GTI schreef:

jij bent een ouderlijke macht.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:36

Die met het papieren rijbewijs... hilarisch :')

Ik moet zeggen dat ik altijd m'n ID er gewoon bij geef. Ben inmiddels 24 maar schatten is gewoon lastig. Veel schatten me een jaar of 28 maar laatst ook iemand die 20/21 dacht. Verschilt gewoon heel erg, vind schatten zelf ook erg lastig. Dus ik laat 'm altijd gewoon zien, lijkt me eerlijk gezegd wel gewoon het handigste om dat in te voeren. gewoon sowieso ID laten zien als je alcohol koopt, of je nou 18 of 81 bent.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:42

Ach, gewoon een barcode op de arm. Kan je er ook gelijk mee betalen en geidentificeerd worden.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:26

Wij mogen wel verkopen aan ouders met tienerkind hoor..

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:19

Albion schreef:
Als je met zn tweeen(of meer) aan de kassa staat moet je allebei je ID laten zien is mij altijd verteld. (heb ook een tijd bij de supermarkt gewerkt)
Als bij de aankopen een alcohol product zit moet gewoon iedereen die mee die aankoop doet (dus of je nou met zn tweeen bent of drieën of vieren) z'n ID laten zien...
Ik heb een keer gehad dat een meisje 16 was en haar vriendin 15, ik mocht het niet meegeven....
Halfuur later was dat 16 jarige meisje terug voor de alcohol, en haar 15 jarige vriendin stond gewoon buiten te wachten, en dan mag het wel.. Dan is het niet meer de verantwoording van de supermarkt.

Wij mogen dat absoluut niet, als we weten dat het voor iemand anders is, mogen we dit niet doen. Ook als de persoon van 15 naar buiten loopt zodat de persoon van 16 kan betalen. Ook als wij het weten, moeten we het weigeren.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:31

RoosG je hebt ook gelijk, het mág dan nog steeds niet,
Maar als dat meisje aan een andere kassa staat dan de mijne..

Moeilijke regels.. -O-

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:34

Het wordt er ook niet makkelijker op gemaakt... De enige reden waarom de meeste cassiéres om een ID vragen, is omdat ze geen boete willen. Niet omdat ze het echt willen voorkomen...

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:54

Klopt! Die boetes zijn geen grapjes.. Plus ik ben van mening dat als iemand aan alcohol wil komen dat toch wel lukt op een of andere manier..
Rigoureus optreden zou helpen maar er zou dan 1 duidelijke regel moeten zijn :)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:24

Albion schreef:
RoosG je hebt ook gelijk, het mág dan nog steeds niet,
Maar als dat meisje aan een andere kassa staat dan de mijne..

Moeilijke regels.. -O-

Bij ons wordt dat via de camera in de gaten gehouden, levert altijd leuke reacties op als je vraagt of vriendin aan kassa 5 ook even haar id wil laten zien

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 22:09

Ik geef alcohol aan ouders en kinderen eigenlijk wel mee. Mag volgensmij ook gewoon bij ons :) Heb me nu al een weekje geen druk hoeven te maken over alcoholcontrole _O-

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:10

Het is heel simpel, ik ben teamleider bij de kassa van de AH geweest, bij twijfel: vragen!
Natuurlijk zullen er mensen beledigd zijn, maar het is gewoon heel belangrijk dat je geen alcohol of tabak aan minderjarigen verkoopt :)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 01:20

inderdaad bij twijfel gewoon vragen!

heb ik ook gedaan, toen een vrouw van 30 bij mij aan de kassa kwam, wist ik veel :=

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 03:23

Ik ben 29 en ben ook nog wel eens gevraagd hoor.
Ik zie het als een groot compliment.

Een poos terug had een vriend van mij bij de Appie wat grappigs.
Ze is 30 jaar en wilde paracetamol kopen.
Zegt de vrouw achter de kassa: Mag dat wel van je moeder?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 07:54

Het is natuurlijk geweldig dat het wordt na gekeken maar het zou niet nodig moeten zijn. Waarom wordt er nog zoveel alcohol gedronken door jongeren? Waar zijn de ouders in deze? Van mij mag de alcohol uit de schappen bij de supermarkt en alles in de slijterij.