Je kunt de krant nog niet open slaan, of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:08

pandour4evuh schreef:
Ik als zeer fanatiek racefietser zal even een opmerking plaatsen

Ik rij op de rijbaan waarom omdat ik meerdere malen zelf zeer ernstig te val ben gekomen door recreatiefietsers die ik meerdere malen toegeroepen heb dat ik er aan kwam, en ze ook omkeken maar niet uit de weg gingen, en ik me vervolgens in alle bochten moest wringen om eerst abeide voeten lost te maken en dan pas af te kunnen rennen. want tja omvallen met je voeten nog vast is nog veel erger. mensen dan plots op de rem gingen staan. (slechtste wat je kan doen in zon situatie)

ik ben vrij sociaal ik zal ook altijd wat afremmen etc. maar in mijn ogen degene met de hoogste snelheid heeft voorrang. Neemt niet weg dat je wel aan moet kondigen dat je eraan komt.

Ik heb ook een situatie meegemaakt waar ik me rot geschrokken ben. Ik was bezig met mijn rondje en moest een fietspad op door een bos. ernaast lag een voetpad. en er kwamen mensen aan lopen over het fietspad. In mijn mening is dat zij dan aan de kant moeten gaan als ze mij zien aankomen. (even ter illustratie: reed zon 30-32 km/u) er waren achter mij andere racefietsers. en ze gingen niet aan de kant. ik heb meerdere malen geroepen. ik ben toen naar de andere kant van het fietspad gegaan, zij ook toen ben ik erop geklapt en over de kop gegaan. toen is de man van de vrouw op mij gaan schelden terwijl ik in zeer ernstige pijn (si gewricht scheur) daar lag. dat ik had moeten stoppen. de rest van de groep was ook gevallen maar behalve een gekneusde knie niks. Ik lag onderaan de hoop. Hij wou zelfs in eerste instantie niet eens een ambulance bellen. Ik had de telefoon van de groep bij mij en tsja die zat op mijn rug en die was niet meer heel.

Wat ik hierbij wil zeggen, er wordt veel gescholden op racefietsers. maar wij kunnen ook niet super snel reageren en de meesten waarschuwen ver van te voren. wij kunnen ons dan wel voorbereiden maar er wordt ook verwacht van andere dat zij ook actie ondernemen.

Als je niet tijdig kan reageren door je materiaal heb je niks op de openbare weg te zoeken. Als mijn auto niet goed kan remmen komt ie ook niet door de keuring.
Hoewel ik wel de ambulance gebeld zou hebben zou ik geen medelijden met je gehad hebben. Je past je snelheid aan, aan je reactie-vermogen of de mogelijkheden daartoe (op sneeuw rijd ik ook zachter dan op droge baan.) doe je dat niet... Dan vraag je om ongelukken.

Urbanus

Re: Je kunt de krant nog niet open slaan, of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:30

Een kennis kreeg van de week een klap toen hij op zijn scooter een peloton inhaalde. Hij heeft uit reflex een trap terug gegeven en toen lag dat peloton op hun giecheltje. Ik vind dat grappig, sorry. Je gaat als leider van een peloton toch geen tikken uitdelen?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:37

Verdiende loon inderdaad. Kom op zeg. :x Schelden, slaan, spugen, echt belachelijk!

Ik ben ook weleens flink uitgescholden door wielrenners omdat ik niet aan de kant ging terwijl ik volledig in mijn recht stond. Jammer joh. Ik hou me aan de regels, dat moet jij ook doen.

Overigens heb ik vorig jaar een aanvaring gehad met een groep hardlopers die in de buurt van onze wei vaak (halve) marathons liepen. Een flinke groep, uit binnen- en buitenland, compleet met tijdmeters, rugnummers, standje met drinken e.d. Ik fietste naar de wei toen ze net klaar stonden voor de start. Niets afgezet of aangekondigd, gewoon op de openbare weg. Ik vind hun bloedirritant, ze lopen in de weg, gaan niet aan de kant en schelden op ruiters omdat die stof maken als ze op het zandpad rijden. Moet je er niet naast gaan lopen, oen! :x Afijn, ik wilde erlangs, maar ze gaven me geen ruimte. Dat laat ik niet gebeuren, dus ik ben er toch langs gegaan. Wel door de berm, dat vond ik geen probleem. Duwt een van die eikels me dus met fiets en al richting de sloot. :x Scheelde heel erg weinig. Toen is er een telefoontje van mij richting de politie gegaan én naar de gemeente. Ze beweerden een vergunning te hebben (vriendje is verhaal gaan halen bij de organisatie), maar toen ik de vergunningverlener belde bleek dat niet zo te zijn. Ik heb ze nooit meer op dat stuk gezien, ze deden die wedstrijden daar meerdere keren per jaar. O:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:14

Ik zag gister op tv een stukje dat als wielrenners "pas op" roepen, dit vooral naar elkaar doen ipv naar de mensen die ze willen passeren.
Schept toch weer een ander beeld

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:26

pandour4evuh schreef:

Ik rij op de rijbaan waarom omdat ik meerdere malen zelf zeer ernstig te val ben gekomen door recreatiefietsers die ik meerdere malen toegeroepen heb dat ik er aan kwam, en ze ook omkeken maar niet uit de weg gingen, en ik me vervolgens in alle bochten moest wringen om eerst abeide voeten lost te maken en dan pas af te kunnen rennen. want tja omvallen met je voeten nog vast is nog veel erger. mensen dan plots op de rem gingen staan. (slechtste wat je kan doen in zon situatie)

ik ben vrij sociaal ik zal ook altijd wat afremmen etc. maar in mijn ogen degene met de hoogste snelheid heeft voorrang. Neemt niet weg dat je wel aan moet kondigen dat je eraan komt.

Ik heb ook een situatie meegemaakt waar ik me rot geschrokken ben. Ik was bezig met mijn rondje en moest een fietspad op door een bos. ernaast lag een voetpad. en er kwamen mensen aan lopen over het fietspad. In mijn mening is dat zij dan aan de kant moeten gaan als ze mij zien aankomen. (even ter illustratie: reed zon 30-32 km/u) er waren achter mij andere racefietsers. en ze gingen niet aan de kant. ik heb meerdere malen geroepen. ik ben toen naar de andere kant van het fietspad gegaan, zij ook toen ben ik erop geklapt en over de kop gegaan. toen is de man van de vrouw op mij gaan schelden terwijl ik in zeer ernstige pijn (si gewricht scheur) daar lag. dat ik had moeten stoppen. de rest van de groep was ook gevallen maar behalve een gekneusde knie niks. Ik lag onderaan de hoop. Hij wou zelfs in eerste instantie niet eens een ambulance bellen. Ik had de telefoon van de groep bij mij en tsja die zat op mijn rug en die was niet meer heel.

Wat ik hierbij wil zeggen, er wordt veel gescholden op racefietsers. maar wij kunnen ook niet super snel reageren en de meesten waarschuwen ver van te voren. wij kunnen ons dan wel voorbereiden maar er wordt ook verwacht van andere dat zij ook actie ondernemen.

Is dat niet juist 1 van de problemen? Dat mensen hun eigen regels gaan maken? Je hebt nou eenmaal geen voorrang als je harder gaat, hoe graag je dat ook zou willen.
Ik heb zelf vaak genoeg op een racefiets gezeten dat ik heel goed kan begrijpen waarom wielrenners doen wat ze doen, maar dat praat het nog niet goed. Het merendeel weigert af te remmen als ze ergens gaan passeren, want: "dan ben je de hele tijd maar aan het afremmen en weer opstarten". Maar ja, zo is dat nou eenmaal, zeker als je eerst door de binnenstad heen moet om naar en rustiger gebied te gaan. En eenmaal in dat rustigere gebied moet je nog steeds tempo terugnemen als je gaat passeren.
Je bent nou eenmaal niet op de baan waar iedereen gewend is om op hoog tempo te fietsen en waar wel echt voorrangsregels zijn op basis van snelheid. Mijn oma weet niet dat ik vind dat ik erlangs mag als ik op hoog tempo aankom, dus zij reageert ook niet op die manier op mij, als ik dan wel op die reactie van haar anticipeer, gaat het fout.

Wat betreft jouw ervaring in het bos, die mensen horen niet op het fietspad te lopen, maar dan nog zit je fout als jij dat ziet en er alsnog in volle vaart op af rijdt, of je nou hebt gewaarschuwd of niet. Net als bij rijexamen, jij kan je nog zo goed aan de regels houden, maar op het moment dat jij bijna iemand van de sokken rijdt omdat die door rood loopt bij een oversteek, ben jij nog steeds gezakt, je had het tenslotte moeten zien.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:30

Een aantal keren las ik iets over de verloedering, asociaal worden en verharding van de maatschappij.
Jammer genoeg lees ik dat ook terug in een aantal berichten.
Bijvoorbeeld in de post bovenaan deze pagina "Ik zou geen medelijden met je gehad hebben" en op een vorige pagina "afschieten" als het gaat om asociaal weggebruik en gevallen wielrenners.
Ik word daar verdrietig van. Want dit soort reacties bevestigen het beeld van de verharding alleen maar.
We doen er allemaal aan mee.
'Verbeter de wereld, begin bij jezelf'.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:38

}:0
pandour4evuh schreef:

Daar moet ik toch wel even heel hard om lachen 'degene die het hardste rijdt heeft voorrang'.

Ik bedoel, belachelijker kun je het niet stellen. We zitten hier niet in India, we hebben hier verkeersregels. En in die verkeersregels staat heel duidelijk wie voorrang heeft, en dat is NIET degene die het hardste gaat.

Zou ik ook maar blij mee zijn want auto's gaan nog altijd harder als wielrenners. Stel je voor dat die auto's dan ook maar overal voorrang pakken 'want ik ga het hardst!'
Alsof dat dan lekker afloopt voor de wielrennende natie.

Hoorde laatst op de radio dat er (ik geloof in Belgie) op een bepaalde plek serieus overlast is door te hard fietsende wielrenners en dat daarom een soort ribbels in het fietspad zijn gelegd waardoor hard fietsen onmogelijk wordt. Dat wilt toch wel iets zeggen.... Helaas werkt het nog niet zo goed, want de wielrenners gaan gewoon door de berm, dus nu moeten ze daar weer iets voor verzinnen -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:40

Ik rij in een Porsche ga dus harder en heb voorrang!

Tja, die staat niet in de verkeersregels volgens mij.

Hoe moeilijk kan het zijn om een beetje rekening met elkaar te houden.

Dus wielrenners tijdig mensen voor je aanroepen en vragen of ze aan de kant willen gaan.
Hebben ze het niet door, vaart minderen.
Heb er geen problemen mee dat wielrenners ook leuk stukje willen fietsen in groepsverband in up tempo, of alleen.

Moet zeggen hier in de buurt gaat het wel redelijk, meestal kondigen ze zich redelijk op tijd aan.
(Dat is handig want als ze van achteren komen hoor je ze niet, stille opsluipers noemen wij ze.)
Als ik een heel legioen zie als ik omkijk kan ik dan nog proberen me uit de weg te manouvreren,
maar als ik niet weet wat eraan komt, tja.. dan moeten ze ook niet mekkeren als ik in de weg zit.

Hier van de week wel iets heel aparts gezien.
Op endurance WEDSTRIJD mochten verkeers overzetters nooit het verkeer tegen houden, alleen helpen uitkijken.
Hier blokkeerden 2 voorop wielrenners een complete van stoplichten voorziene kruising die van de snelweg af kwam in de spits.
Nou dan ga je toch te ver, dat is je eigen verkeers regels in elkaar timmeren.

Maar zoals al gezegd, eigenlijk van de meeste geen last, rotte appels heb je overal en altijd.
(En hier zijn geen fietspaden, hier recreeerd, iedereen, ruiter, menner, fietser, wielrenner, oldtimer lover,
motor rijder, wandelaar op dezelfde dijk en polder weggetjes. )

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:18

Vindt sommige groepen wielrenners ook hoog irritant. Ik vindt persoonlijk dat wanneer je voor een sport traint dit niet op de openbare weg hoort te doen. Op de openbare weg ben je gewoon verkeersdeelnemer en moet je remmen en stoppen en oppassen voor oudere die niet goed om kunnen kijken. Die je dan vriendelijk passeert.

Was een keer een een paardenvierdaagse die begon in een mooi gebied. We vertrokken allemaal lekker relaxed. Kwamen er een stel wielrenners die volgens mij claimden dat het hun gebied was. Dan ga je toch volgens mij van een heel verkeerd standpunt uit en zul je altijd gefrustreerd zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:23

Dinopino schreef:
Vindt sommige groepen wielrenners ook hoog irritant. Ik vindt persoonlijk dat wanneer je voor een sport traint dit niet op de openbare weg hoort te doen. Op de openbare weg ben je gewoon verkeersdeelnemer en moet je remmen en stoppen en oppassen voor oudere die niet goed om kunnen kijken. Die je dan vriendelijk passeert.

Was een keer een een paardenvierdaagse die begon in een mooi gebied. We vertrokken allemaal lekker relaxed. Kwamen er een stel wielrenners die volgens mij claimden dat het hun gebied was. Dan ga je toch volgens mij van een heel verkeerd standpunt uit en zul je altijd gefrustreerd zijn.

Claimen dat het hun gebied was is verkeerd, dat ben ik met je eens. Maar niet elke sport kun je in een sporthal/rijbak/zwembad beoefenen. Als jij gaat buitenrijden ben jij misschien niet aan het trainen, maar je bent wél aan het sporten. Mag je dan ook niet meer met je paard naar buiten?

Ik denk dat je als logische 'regel' aan moet houden dat je je ten alle tijden aan de verkeersregels houdt. Dus netjes links inhalen, anticiperen, indien nodig afremmen en elkaar de ruimte geven.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:25

Tsja lastig onderwerp.
Mijn vader is een paar weken geleden ook aangereden toen hij aan het wielrennen was. Degene die hem niet kennen noemen hem ook een asociale wielrenner. Maar dat is hij niet, het was niet eens zijn schuld dat een scooter hem aanreed, die scooter reed gewoon door de binnenbocht waar net mijn vader fietste.
(hij is een hobby wielrenner, gaat nooit hard, fietst nooit asociaal enz. enz. )

Ik vind dat mensen allemaal maar zo banketstaaf doen over wielrenners. De meeste doen het gewoon voor hun hobby, en voor hun gezondheid.
De een gaat hardlopen, de ander gaat paardrijden, de ander wielrennen.

Mensen zijn tegenwoordig zo geirriteerd omdat iedereen haast heeft, het is overal druk en mensen worden chagerijnig van die drukte.
Dus ja dan gaan ze de wielrenners maar de schuld geven.....

Tuurlijk heb je ook de aso rijders, die denken dat ze op een circuit zitten. Maar dat heb je ook met mensen op de motor of met een auto. Maar ook mensen op een paard, of hondenbezitters kunnen soms asociaal op de weg lopen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:27

Je krijgt niet zomaar de naam aso rijder.
En dat geldt op de fiets, in de auto te paard.
Die naam krijg je niet van 1 keer een inschattingsfoutje maken.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:29

Ik vind het asociaal volk, die wielrenners. Kan er echt niet meer positief over zijn na alles wat ik met die mensen heb mee gemaakt. :n Ze fietsen hier op de 80 km/h weg, maken idioot grote bochten, laten niet weten dat ze eraan komen, fietsen 9 vd 10 aan de verkeerde kant (want ja, oversteken dat kost snelheid!), fietsen met kei veel langs elkaar terwijl dat niet kan, steken als een kip zonder kop de weg over. Beter dat ze op een speciaal circuit gaan fietsen ipv over de fietspaden. Levensgevaarlijk :n Nou zijn ook niet alle recreanten even veilig, maar wielrenners zijn wel de ergste.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:32

Ik erger me ook niet aan alle wielrenners. Ik erger me aan wielrenners waar ik last van heb. Hier in de omgeving zijn er dat gelukkig niet zoveel.

Ben 1x een heel peleton tegen gekomen met buitenrijden, en daar begon de eerste al ruim van tevoren met zijn arm te zwaaien naar achter dat er geremd moest gaan worden. Tegen de tijd dat we elkaar passeerden ging dat kalm en netjes en werd er van beide kanten vriendelijk gegroet.

Dat is misschien het vriendelijke Zuiden :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:33

little_king schreef:
Je krijgt niet zomaar de naam aso rijder.
En dat geldt op de fiets, in de auto te paard.
Die naam krijg je niet van 1 keer een inschattingsfoutje maken.

Als mensen je niet kennen, hebben ze allemaal vooroordelen ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:35

Klopt,
En die worden gemaakt aan de hand van je handelingen.
Als hij elke dag voorbij komt gefietst en remt af waar hoort wordt hij echt niet de aso fietser. Maar de nette wielrenner.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:36

Ik woon tegen de weerribben aan, vlakbij het plaatsje Blokzijl. Deze omgeving is zowel voor recreatiefietsers als racefietsers erg populair.
Inmiddels heb ik geleerd op de mooie (en dus zéér drukke) fietsdagen heel voorzichtig auto te rijden. Zowel recreatiefietsers áls racefietsers gaan tegenwoordig niet meer voor auto's aan de kant en kijken je boos aan als je toch een plekje ziet om in te halen. Ik ben een sociale autorijder en haal nooit met een rotgang in oid, maar soms heb je daar wel de neiging toe! Ook wat betreft toeteren: ze horen je, kijken achterom, zien je en vervolgens.... blijven ze met 4 naast elkaar fietsen.
Het is denk ik echt een gevalletje 'aan andere weggebruikers denken' en elkaar de ruimte geven. Racefietsers hoeven niet een groep recreatiefietsers met 3 naast elkaar en een rotgang in te halen. Vaak zijn het ook wat oudere mensen en die horen het soms niet aankomen en schrikken zich een hoedje. Daarentegen kunnen de reacreatiefietsers ipv met 4 naast elkaar ook best met 2 naast elkaar fietsen. Zeker als er veel verkeer op de weg is en als er inhalers langs willen.
Voor beide groepen geldt wat mij betreft pas je aan, aan het verkeer en je omgeving en kun of wil je dat niet blijf dan lekker thuis...
Racefietser: is het druk op de fietspaden? Ga dan op een ander tijdstip, naar een rustiger gebied óf pas je snelheid er op aan. Wil je dat allemaal niet? Stap dan niet op die racefiets of ga lekker binnen op de rollerbank.
Recreatiefietsers: Houdt rekening met al het verkeer en blijf niet stug met 4 (of soms zelfs meer) naast elkaar fietsen. Houdt het andere verkeer in de gaten en doe niet alsof je God op het fietspad bent. Indien iemand niet goed hoort en daarmee achterop komend verkeer niet aan hoort komen: koop een gehoorapparaat of stap ook niet op de fiets, want ook dit is heel gevaarlijk!
Het is geen probleem om voor beide groepen op het fietspad te fietsen, als ze zich maar naar elkaar aanpassen!
Soms denk ik weleens dat het verstandig is dat beide groepen opnieuw de fietstest op de basisschool moeten afnemen...

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:38

little_king schreef:
Klopt,
En die worden gemaakt aan de hand van je handelingen.
Als hij elke dag voorbij komt gefietst en remt af waar hoort wordt hij echt niet de aso fietser. Maar de nette wielrenner.

doel je nou op mijn post met je aso fietser?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:39

Ja, jij reageerde toch op mij?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:41

little_king schreef:
Ja, jij reageerde toch op mij?

Ik bedoel, of jij ook al oordeelt over mijn vader dat hij een aso rijder is...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:47

Ik ken hem niet, zie hem niet fietsen dus nee ik zeg niet dat hij een aso rijder is.
Maar ik zeg wel algemeen dat iemand niet die naam krijgt als hij zich netjes gedraagt in het verkeer.
Dan krijgt zo iemand de naam als: die nette fietser, waar de rest wel een voorbeeld aan mag nemen.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:55

little_king schreef:
Ik ken hem niet, zie hem niet fietsen dus nee ik zeg niet dat hij een aso rijder is.
Maar ik zeg wel algemeen dat iemand niet die naam krijgt als hij zich netjes gedraagt in het verkeer.
Dan krijgt zo iemand de naam als: die nette fietser, waar de rest wel een voorbeeld aan mag nemen.

Oh oke, dat dacht ik.
Nouja bij mijn vader was het zo, als hij daar op dat tijdstip had gefietst met zijn normale fiets, was het ook gebeurd. Maar hij heeft geluk gehad dat hij op zijn wielrenfiets zat en daarom dus een helm op had, dat heeft misschien wel zijn leven gered.

Tuurlijk er zijn ook echt wel aso wielrenners. Maar ik denk dat mensen tegenwoordig best egoistisch zijn in het verkeer (ja ook enkele :P ) en snel geirriteerd zijn. Allemaal haast, alles moet snel. Het is met van die mooie zomerdagen allemaal zo druk op de weg...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:02

Amaris schreef:
Hoorde laatst op de radio dat er (ik geloof in Belgie) op een bepaalde plek serieus overlast is door te hard fietsende wielrenners en dat daarom een soort ribbels in het fietspad zijn gelegd waardoor hard fietsen onmogelijk wordt. Dat wilt toch wel iets zeggen.... Helaas werkt het nog niet zo goed, want de wielrenners gaan gewoon door de berm, dus nu moeten ze daar weer iets voor verzinnen -O-

Hier zou ik graag even op willen reageren. Dit ging over een stuk langs het water, een stuk waar geen doorgaand verkeer is. Wielrenners (waaronder ook profs) die willen/moeten trainen, zoeken een plaats om dit zo goed mogelijk te doen zonder te veel mensen te storen. Als ze op de openbare weg gaan rijden tussen de auto's, zijn de automobilisten aan het zeuren, gaan ze op het fietspad rijden, zijn de recreatieve fietsers aan het zeuren. De wielrenners zoeken dus een plaats waar ze veilig hard kunnen gaan zonder ongelukken te veroorzaken, maar nu gaan ze daar 'snelheidsremmers' plaatsen omdat het vervelend is voor gezinnen die langs het water willen gaan wandelen of fietsen. Waar moeten de wielrenners dan gaan trainen?

Ik ben 16 jaar lang ruiter geweest en nu ben ik sinds enkele jaren een menner, maar ik ben ook begonnen met wielrennen. Ik kan me ook mateloos storen aan wielrenners die asociaal doen en langs je door scheuren alsof de hele weg van hen is, maar ik zie nu ook de andere kant. Mijn vriend is ook al verschillende keren aardig gevallen door fouten van andere weggebruikers.
Wij rijden vaak op de weg omdat de fietspaden er zo slecht bij liggen, vol steentjes enz., dat is echt vragen om ongelukken. Maar op de weg rijden is ook vragen om ongelukken, want automobilisten versnellen tegenwoordig bij het naderen van wielrenners om er dan rakelings langs af te scheuren om duidelijk te maken dat ze het niet leuk vinden. Mijn hartslag gaat dan, als beginnend wielrenner, echt wel tekeer. Mag ik deze hobby dan niet uitoefenen omdat ik nog niet 100% controle heb over mijn fiets?
Van zodra ik kan, rij ik op het fietspad, maar vaak is dat echt gevaarlijker dan op de weg rijden.

Ik hoor hier al velen zeggen "Blijf dan thuis!", maar ik wil graag deze hobby blijven uitoefenen. Ik ga zo veel mogelijk op plaatsen waar weinig auto's komen, maar je kunt niet altijd auto's vermijden.

De opmerking die hier ergens gegeven werd door een wielrenner "wie het hardst rijdt, heeft voorrang", vind ik wel echte onzin. Ik ben zelf wel nog bang om te vallen en ik rem wel af als ik mensen passeer, maar als het mooi weer is, is dat wel écht uitputtend (sneller gaan, remmen, weer versnellen, terug remmen,...). Het is veel gemakkelijker (en minder pijnlijk voor de benen) om 1 tempo te kunnen aanhouden.

Ik vind het persoonlijk erg moeilijk om te bepalen. Ja, ik erger me ook heel erg aan die egoïstische wielrenners die de hele weg opeisen, maar ik begrijp ook dat ze niet voortdurend remmen omdat je dan helemaal uit je ritme bent.

Daarnaast klopt het ook (is hier al ergens gezegd) dat wielrenners vaak roepen "pas op!" naar elkaar toe, om te waarschuwen dat ze iets/iemand moeten passeren. Omdat ze dit naar elkaar roepen, horen de mensen die gepasseerd worden ook gelijk dat er wielrenners aankomen en is iedereen gewaarschuwd.
Als ik iemand passeer en ik die wil waarschuwen, zeg ik luid "Excuseer" en zeg ik vriendelijk "dankjewel" bij het passeren, mijn vriend roept gewoon "Ja!", ik heb hem wel al gezegd dat ik dit heel erg verkeerd vind overkomen, dat komt bij mij over van "Mens, ik kom eraan dus JIJ moet aan de kant springen!", maar mijn vriend verdedigde zich met de uitleg "Maar als je 130 km gereden hebt, heb je niet meer de kracht en de energie om meer te zeggen dan "ja", gaandeweg is het meer een gewoonte geworden om steeds "ja" te gebruiken"
Toch vind ik het verkeerd overkomen :Y)

Ik vind het jammer dat vaak alle wielrenners over 1 kam worden geschoren, want ze zijn niet allemaal asociaal.
Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn vriend en zijn groepje heb moeten leren hoe je je moet gedragen als je paarden passeert, 99% van de wielrenners heeft niets met paarden en weet ook niet wat hij moet doen bij het passeren van paarden. Ze denken "als je buiten komt met je paard, moet je dat beest maar onder controle hebben" (dat is trouwens ook hetgene wat het merendeel hier zegt over wielrenners "als je buiten wil fietsen, moet je je fiets ook onder controle hebben en ook een noodstop kunnen maken")
Helaas werkt het zo niet altijd, een paard is een dier en kan plots schrikken van een voorbijrazende fiets. Maar plots stoppen met een fiets is ook niet altijd mogelijk als je 60 km/uur rijdt, een wielrenner die een noodstop moet maken, eindigt meestal toch met zijn neus tegen de grond.

Ik wil hier geen discussie starten, ik wou gewoon even meepraten en melden dat er toch 2 kanten zijn. Ik sta ergens in het midden en vind beide situaties soms erg vervelend (als ruiter/menner én als wielrenner).

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:30

Ben het volledig eens met bovenstaande post, er zijn nou eenmaal twee kanten.

Als iedereen in deze wereld gewoon respect voor elkaar kon opbrengen was er niets aan de hand ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:40

In de bergen op Mallorca was er een blinde bocht (bergwand langs de binnenbocht waar ik reed), ik rij netjes op mijn weghelft met een huurauto, wil de bocht omgaan komt er een tegemoet komende wielrenner over MIJN weghelft, vol in de ankers, scheelde een haartje.. en die kerel pissig op ons. Kwamen hem op weg naar beneden weer tegen, kregen we op een haar na een trap tegen onze auto :x

Als iedereen nou gewoon netjes de regels in acht neemt, niet met meer dan twee naast elkaar fietst, of je nou wielrenner, scholier, bejaarde, gewone fietser, bumperklever oid bent.. regels zijn er niet voor niets.