Geweerd van het terras vanwege adhd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:06

Betteke schreef:
Dat is lekker makkelijk zeg!

ontzettend makkelijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:07

franka75 schreef:
JoAnn schreef:
Waarom?

Ik denk dat je hier nuttige tips en adviezen krijgt. Krijg je momenteel therapie? Zo ja, overleg daar eens over dit probleem. Neem misschien het feit dat je op een forum ook vaak, in jouw ogen, vreemde reacties krijgt mee. Want ik heb al vaker topics van je gezien. Steeds een beetje hetzelfde stramien. Je stelt je niet echt open, verzandt al snel in kan-ni-wil-ni en vraagt dan om een slotje.

Krijg je geen therapie? Overleg dan eens met je HA. Hij kan je wellicht helpen als je het gevoel hebt dat je diagnose niet correct is/je medicatie onvoldoende helpt of je therapie niet geschikt is.

Verder : probeer je niet te laten leven dóór je stoornis, maar leef erméé. Probeer je er niet achter te verschuilen, zie het als een opportuniteit eerder dan als een stoornis. Morgen is de eerste dag van de rest van je leven namelijk. Succes!

Ik vraag nooit om een slotje maar vind het nu wel genoeg en kan niet wil niet sdtaan niet in mijn gebruiksaanwijzing.
welke topics bedoel je?

Serieus??? Lees de bovenstaande post nog eens goed door meid. Het is namelijk een vriendelijke en heel goed onderbouwde post. Ze heeft helemaal gelijk. Je filtert eruit wat jij wil lezen, reageert enkel daarop.. En de rest lijkt niet te bestaan voor je....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:08

VivaLaVida schreef:
Ik vind dat ts heel netjes reageert! Voor al als je kijkt hoeveel self-made psychologen hier zitten die alles van adhd af weten (en alle gevallen over een kam scheren. ..... Hallo de ene heeft het op een andere manier dan een ander. )
Ik denk dat ts echt wel wat met de adviezen gaat doen, dat heeft ze ook al gezegd.

Dank je wel.

Celiien

Re: Geweerd van het terras vanwege adhd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:10

Wil je aub alle Posts in 1x doen? Heel vervelend lezenaars je bijleest op deE manier zo :=

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:13

Ladybird schreef:
Is dit topic niet goed genoeg voor je Franka? Krijg je andere dingen te horen als dat je wou?? Hadden we moeten zeggen goh raar zeg! Dat jij uit een kroeg word gezet omdat je mensen lastig valt??

Ik vind het een beetje jammer dat he nu zo reageerd. Mensen geven je goede tips maar jij denkt schijnbaar dat het aan iedereen ligt behalve aan jezelf. Ik moet je teleurstellen maar het ligt aan je zelf...

Jij wil mij dus nu gaan vertellen dat ik dit topic te goed vind voor mezelf, waar haal je het vandaan, nee ik geef mijn grens aan en ik zeg dat ik het begrepen heb. Maar jij wilt mij duidelijk nog even een vervelende opmerking inwrijven , bedankt hoor.

Cer schreef:
Ladybird schreef:
Is dit topic niet goed genoeg voor je Franka? Krijg je andere dingen te horen als dat je wou?? Hadden we moeten zeggen goh raar zeg! Dat jij uit een kroeg word gezet omdat je mensen lastig valt??

Ik vind het een beetje jammer dat he nu zo reageerd. Mensen geven je goede tips maar jij denkt schijnbaar dat het aan iedereen ligt behalve aan jezelf. Ik moet je teleurstellen maar het ligt aan je zelf...

Zo, ken jij haar persoonlijk?

Niet dat ik weet :D
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 03-07-13 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gelieve de edit-knop te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:14

Jawel joh, jeweetwel, van op het terras!

Grapje ;)

Volgens mij heeft TS de boodschap wel begrepen hoor. Nu nog proberen toe te passen?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:21

Urielle schreef:
franka75 schreef:
maar als iemand wat koeler gaat praten maar wel blijft reageren is het voor mij heel erg moeilijk om het dan in te schatten.

Maar dat is de manier van mensen die sociale omgangsvormen hebben geleerd!
Je kunt wel stellen dat mensen het rechtuit moeten zeggen, maar dat vindt men onbeschoft.
Ik ben er zelf ook niet sterk in, ga ook in mijn enthousiasme wel eens te lang door of blijf juist te lang afstandelijk omdat ik het niet altijd kan inschatten, maar dat leren inschatten is nodig. De subtiele omgangsvorm van weinig reageren op de ander is algemeen gangbaar, het is aan de mensen die er minder handig mee zijn om het toch te leren en zich aan te passen.

Sonja schreef:
Jawel joh, jeweetwel, van op het terras!

Grapje ;)

Volgens mij heeft TS de boodschap wel begrepen hoor. Nu nog proberen toe te passen?

hahahahahahahahaha
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 03-07-13 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gelieve de edit-knop te gebruiken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:22

Dan de logische vraag, wat ga je nu doen? Het zo laten en niet meer naar die zaken toe, of ga je stappen ondernemen om op sociaal vlak wat makkelijker door het leven te gaan?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:31

[="Amy77"]
[="Urielle"]
franka75 schreef:
maar als iemand wat koeler gaat praten maar wel blijft reageren is het voor mij heel erg moeilijk om het dan in te schatten.

Maar dat is de manier van mensen die sociale omgangsvormen hebben geleerd!
Je kunt wel stellen dat mensen het rechtuit moeten zeggen, maar dat vindt men onbeschoft.
Ik ben er zelf ook niet sterk in, ga ook in mijn enthousiasme wel eens te lang door of blijf juist te lang afstandelijk omdat ik het niet altijd kan inschatten, maar dat leren inschatten is nodig. De subtiele omgangsvorm van weinig reageren op de ander is algemeen gangbaar, het is aan de mensen die er minder handig mee zijn om het toch te leren en zich aan te passen.[/quote]

Nou zo ken ik Franka uit topics ook..vaak met medeleven en behulpzaam..dus je kunt het wel TS ;) zoals ik prive ook al zei, zet m op![/quote]
Tanx :D

DaniBanani schreef:
Het lijkt me dat TS na 10 pagina's wel doorheeft dat de algemene mening is dat het haar schuld is, ze zich opdringt en dat ze uit de slachtofferrol moet stappen. Is het dan werkelijk nodig dat nóg maar eens te herhalen?

TS:
- ga eens langs bij de betreffende café-eigenaren en vraag of ze je kunnen uitleggen waarom je niet meer mag komen en wat je moet veranderen om eventueel weer welkom te zijn. Neem, als dat kan, iemand anders mee die met je mee kan denken en overleggen.

- ga naar de huisarts en leg je probleem uit. Dat je de signalen van mensen niet herkent en dat je mensen onbedoeld irriteert. Vraag of daar een cursus of extra begeleiding voor mogelijk is.

-en geconcentreerder te worden zodat je wat bewuster met die signalen van mensen om kan gaan.

- Voor specifiek op Bokt: jij roept bepaalde reacties op mede door je schrijfstijl en manier van reageren. Wees je daarvan bewust. Als je een vervelende reactie krijgt, bedenk dan dat jouw bericht misschien niet goed overkwam. Neem even de tijd voor je reageert.

Hoi dank je wel voor je bericht. Ik ga inderdaad eens met de huisarts praten weer en medicijnen slik ik al jaren, alleen niet perse voor adhd want die doen niet het goede voor me. dus misschien is er wel meer aan de hand en dat moet ik maar weer eens gaan laten testen na ruim 12 jaar.

Als je geen medicatie gebruikt, bedenk eens of dat misschien iets is om uit te proberen. Ik kan me namelijk wél voorstellen dat dit met ADHD te maken kan hebben - je ziet de signalen wel (koele reacties, afdraaien) maar voordat je dat bewust registreert en ernaar handelt ben je alweer verder aan het praten. Wat gebrekkige sociale vaardigheden + praatgraag + ADHD..ja, ik zie wel hoe die combinatie deze problemen kan veroorzaken. Nou dat is het dus precies, zo voelt het ook ik pak het op maar ga er niet snel genoeg op in reageer te traag op de signalen en praat dan inderdaad al weer verder.

Ladybird schreef:
Oké sorry voor mijn explosieve reactie.. Dat was niet helemaal eerlijk...

Als je dan zo nodig met mensen wilt praten vraag dan eens halverwege of na 5 min zelf!
, vinden jullie het vervelend als ik tegen julie praat? Dan leg je de.keuze bij de mensen neer

Hoi dat is eerlijk, dank je voor je excuus. meestal haal ik de 5 minuten niet eens , maar dat heb ik inderdaad al vaak zo gedaan. dank voor de tip.

Hoi lara silver ik heb de rest zeker gelezen maar op dit gedeelte gereageerd omdat ik mezelf daar niet helemaal in herken, ik open hier namelijk bijna geen topics over
Laatst bijgewerkt door franka75 op 03-07-13 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:39

TS dat quoten leest wel erg moeilijk op de manier zoals jij dat nu doet. Desnoods open je toch een word document en plakt en kopieert.
Met dat slotje bedoelde ik nu. Ik probeer je alleen maar te helpen. Maar als jij alleen leest wat je wil lezen dan is dat een beetje moeilijk.
Succes verder, ik laat het hierbij maar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:44

Er is al eerder aangegeven dat dat voor TS zelf het meest gemakkelijke leest en werkt, dus daar moet men dan maar even doorheen lezen :j
Zo storend is het toch niet :?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:50

JoAnn schreef:
TS dat quoten leest wel erg moeilijk op de manier zoals jij dat nu doet. Desnoods open je toch een word document en plakt en kopieert.
Met dat slotje bedoelde ik nu. Ik probeer je alleen maar te helpen. Maar als jij alleen leest wat je wil lezen dan is dat een beetje moeilijk.
Succes verder, ik laat het hierbij maar.

IK lees zeker niet alleen wat ik wil lezen heb al een paar kee hier met tranen in mn ogen zitten lezen , dus dat zegt wel genoeg toch? En bedankt voor je hulp want dat waardeer ik echt wel.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:51

Ik wil nu alsnog dit afronden voor mezelf hier en vraag nogmaals een slotje, dus modjes?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 00:03

Shirley schreef:
Er is al eerder aangegeven dat dat voor TS zelf het meest gemakkelijke leest en werkt, dus daar moet men dan maar even doorheen lezen :j
Zo storend is het toch niet :?

Hier valt het op zich mee, maar eerder met die gebroken quotes leest erg onhandig. Ik wou ook vooral de tip van het worddocument meegeven.

TS het topic dooft vanzelf wel uit.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:00

Pfoeh lastig franca75! Dit is een hele lange post geworden, maar ik hoop dat het helpt.

Zelf heb ik Asperger, en loop ook tegen veel sociale puntjes aan. Sinds ik dit weet, probeer ik me enorm aan te passen en mezelf bewust te maken van die dingen. En het gaat beter, stukken beter.

Ik snap de reacties van vele mensen, maar soms zijn die ook moeilijk om te lezen. Ik heb er moeite mee dat mensen roepen dat je etiket als smoes gebruikt word. Nee, het is geen smoes, het is een verklaring. Mensen met een etiket doen hun hele leven lang niks anders dan zich constant aanpassen, inhouden en zich bewust bezig zijn met hun gedrag. Elk contact dat je hebt met mensen betekend in feite dat je op je hoede moet zijn, zodat je gewenst gedrag kunt vertonen ipv wat je natuurlijk toe komt. Dat is vermoeiend! Dood vermoeiend! Maar heel simpel is het: aanpassen of uitgekotst worden. En met heel veel inzet en gewenning kan dat steeds een klein beetje makkelijker gaan. Maar dat kost tijd! Heel veel tijd. Hoe hard je ook je best doet, zoiets leer je niet van de 1 op de andere dag. En het doet dan zo zeer als je zo hard je best doet, dat mensen dat gewoon niet willen zien. Dat mensen je verklaringen niet willen horen en alleen maar roepen "je past je maar aan".

Ik denk dan eigenlijk. Waar is de aanpassing en het inzicht van de "normale" medemens. Het voelt als een hele lange brug, die ik elke dag, elke gesprek helemaal moet oversteken om de taal van die andere persoon te spreken. Waarom is die andere persoon niet bereid om me op die brug te ontmoeten en me te vergezellen in die lange weg naar de overkant? Mijn eigenaardige taal te accepteren terwijl ik die van hem probeer te leren? Wie is er dan nu eigenlijk niet bereid zich aan te passen?

Ik snap best dat wij "met etiket" in de minderheid zijn en dat ons gedrag vervelend kan zijn voor mensen. Maar om elke keer als je probeert een beetje begrip te krijgen in je gezicht gesmeten te krijgen dat je het niet als smoes moet gebruiken en je gewoon moet aanpassen doet zeer. Heel zeer! Dat franca75 aangeeft, "als je niet met mensen wil praten, zeg het ze dan gewoon", dat is geen 'ik wil me niet aanpassen, mensen moeten zich maar aan mij aanpassen.' Dat is gewoon enkel vragen om een beetje hulp, dat is enkel 'ik doe echt kei hard mijn best, verandering gaat langzaam, ik zie het niet altijd, ik wil het wel graag leren, help het mij te zien! help me een handje, en zeg het me gewoon!"

Voor ik achter mijn diagnose kwam had ik een groepje vriendinnen. Ik had daar vaak problemen, 1 van hun mocht mij echt niet en wilde mij er steeds niet bij hebben. Mijn beste vriendinnen in dat groepje waren ontzettend conflict vermijdend en kwamen niet voor mij op. Daarnaast hadden zij ook irritaties naar mij toe. Ik was te dominant, sprak te veel over mezelf en vroeg niet naar anderen, viel mensen in de reden en als zij iets vertelde luisterde ik soms niet. Klopte... klopte helemaal. Maar ik ben daar toen kei hard mee aan het werk gegaan en het gaat echt beter. Het komt nog steeds wel eens voor dat ik na een paar minuten gesprek nog steeds niet heb gevraagd "hoe gaat het met jou?" maar tegenwoordig realiseer ik me dat, benoem het hardop en vraag het alsnog. De mensen die me kennen waarderen dat. Dat groepje meiden wilde alleen echt niet zien dat het vooruit ging. Zij zagen alleen de keren dat het steeds nog mis ging en hoe hard ik ook mijn best deed, ze wilde het echt niet zien. Dat terwijl andere vrienden en familie het wel echt opviel dat het zo goed ging.

Op een gegeven moment heb ik voor mezelf gekozen, de hele situatie zorgde steeds weer voor conflict tussen mij en dat ene meisje en dat de andere niet voor mij opkwamen. Dat deed mij zo veel verdriet elke keer, dat ik heb besloten gewoon geen vriendinnen meer met ze te zijn. Het contact te verbreken. Geen ruzie, maar ook gewoon geen vrienden meer. Hoewel mijn leven wel eenzamer werd, was het wel een goede beslissing.

Het mooie is, 2 van de meiden uit dat groepje heb ik een jaar later weer contact mee gekregen. Zij zagen hun fouten ook in, mistte me en wilde heel graag weer contact. We hebben dat hersteld en ze gaven toen ook echt aan dat ze verandering zagen en zagen dat ik mijn best deed. Als ik dan nu in mijn oude patroon verval halen ze hun schouder op en accepteren ze dat, ze weten dat ik mijn best doe en de volgende keer echt wel weer naar hun zal vragen.

Kortom franca75. Mijn tip naar jou. Sommige mensen willen/kunnen niet zien dat jij je best doet te veranderen, eraan te werken. De stappen die jij zet voelen voor jou heel groot, maar zijn voor andere miniscul. Accepteer dat. Weet dat jij je best doet en als anderen dat niet willen zien kies dan voor jou geluk. Dat is een eenzamer bestaan, want niet iedereen kan je accepteren zoals je bent, maar het is wel een gelukkig bestaan waar je niet steeds verwijten naar je kop geslingerd krijgt.

Naar de situatie op het terras. Ik krijg het vermoeden dat het niet eens zo zeer is dat je andere mensen aanspreekt. Over het algemeen, zolang ik niet in een te diep persoonlijk gesprek vind heb ik totaal geen moeite als ik met een vriendin op het terras zit en een vreemde knoopt een gesprekje aan.

Ik vraag me af, je zegt dat je graag praat, maar laat je andere mensen ook praten? Ik denk dat daar ook wel eens de bottelnek kan zitten. Ik had bijvoorbeeld een collega waar ik wel eens een praatje mee maakte, daar kreeg je gewoon geen zin tussen. Dan had zij een verhaal verteld, en dan wilde jij daar op inhaken en ook wat vertellen, maar dan had je nog geen 1 zin gezegd en zij haakte alweer terug in op die ene zin. Dat is ontzettend vermoeiend en het gesprek is dan heel 1 zijdig. Mijn vraag is dus, luister je ook naar wat andere mensen vertellen?

Ik weet dat ik zelf die neiging ook heel erg heb. Als een ander iets verteld, triggert dat mij wel 20 dingen in 3 zinnen die ik dan ook zou willen vertellen. En vroeger zij ik ze dan maar gelijk, want anders vergat ik het. Voorbeeldje, persoon verteld (mijn gedachten): Er gebeurde vorige week zoiets leuks! Ik heb 2 honden (oooh wat leuk, mijn ouders hebben ook een hond) en daar ben ik vorige week mee naar het strand geweest (dat is zo leuk he met honden naar het strand, heb ik vorige maand ook gedaan en toen...) en mijn hond rent graag achter de meeuwen aan (dat deed onze oude hond ook altijd, kilometers langs het strand, de gekke sul)...

Zo gaat mijn hoofd en ik vermoed dat jou hoofd ook zo werkt, en dat is moeilijk te negeren. Maar daar moet je jezelf echt toe dwingen en je zelf dwingen te willen weten wat er in dat verhaal gebeurd, anders krijgt die andere persoon nooit verteld wat die eigenlijk wil vertellen. Ik heb gemerkt door de jaren heen, dat dat uiteindelijk een groot probleem was in mijn gesprekken met andere mensen. Tegenwoordig val ik mensen zelden meer in de reden (hoop ik) en ik heb mijn beste vrienden en vriendinnen echt op het hard gedrukt me erop te wijzen als ik het wel doe (en dat doen ze ook). (zie! ik vraag ook om hulp, ik vraag hulp mij te wijzen op iets dat ik zelf niet altijd zie, dat is niet, kop in het zand steken en mensen passen zich maar aan mij aan! Dat is, help me een beetje, net als franca75 die aangeeft 'als je niet met me wilt praten, zeg het dan gewoon'!)

Als de neiging iets te vertellen in mij opkomt tijdens het verhaal van een ander, zeg ik tegen mezelf "nee, ik wil weten wat zij te vertellen heeft" en dan luister ik verder. Is moeilijk en dat leer je niet van de 1 op de andere dag. Ik probeer het nu alweer een jaar of 6 en nog steeds lukt het me niet altijd.

Als je andere mensen de kans geeft om te praten, merk je het ook sneller als andere mensen niet willen praten. Als je een gesprek aanknoopt met mensen, en die mensen reageren alleen op jou, maar bieden zelf geen eigen inzichten/info/opmerkingen toe en willen zelf niet echt vertellen, kun je merken dat ze niet in gesprek willen. Maar als ze nooit de kans krijgen dat zelf te doen, zul jij nooit merken dat als ze de kans wel hadden of ze dat dan ook echt doen of niet. Probeer jezelf aan te leren dat als je een gesprekje aanknoopt, dat je dan na een paar zinnen even stil bent, een halve minuut, tot een minuut minstens. Dwing jezelf daar toe. Zet het gesprek even stil, een pauze en geef de ander de kans om te praten. Praten zij ook en komen zij ook echt met hun eigen opmerkingen en niet alleen met een beleefd antwoord op jou, maar zetten ze het gesprek echt zelf voort, dan vinden ze het waarschijnlijk gezellig. Krijg je echt alleen maar antwoord, puur en alleen reactie eventueel met een beleefd zinnetje, en gaan ze niet verder dan dat en zeggen ze verder niks en keren ze zich weer naar elkaar toe, dan weet je, zij willen niet verder praten.

Ik heb echt geleerd dat de 95% succes rate van uitvinden of mensen willen praten is of niet, geef hen de kans ook iets te zeggen. Doen ze dat niet, einde gesprek. Doen ze dat wel, lekker verder praten. (en probeer je dan ook tijdens het gesprek bewust te zijn dat je hun ook regelmatig aan het woord laat en dan ook echt te luisteren).

Franca75! Het is niet makkelijk, ik weet er alles van. Maar wat er ook gebeurd, blijf je best doen, en als je dat echt blijft doen en open staat voor feedback en wat je geleerd hebt echt probeert toe te passen dan ben je gewoon fantastisch bezig! Meer kun je niet doen. Langzaam zul je verbeteren en sommige dingen gaan nooit helemaal weg. Accepteer dat van jezelf en zoek mensen om je heen die zien dat jij je best doet en je eigenaardigheden accepteren van jou. Mensen die jou op de brug ontmoeten en die samen met jou bewandelen naar hun kant! Mensen die dat niet willen en niet kunnen, daar wordt je niet gelukkig van. Zoek die dan ook niet verder op. Kies voor jou geluk, je verdient dat!
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 04-07-13 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:14

Shiloh schreef:
Ik snap de reacties van vele mensen, maar soms zijn die ook moeilijk om te lezen. Ik heb er moeite mee dat mensen roepen dat je etiket als smoes gebruikt word. Nee, het is geen smoes, het is een verklaring. Mensen met een etiket doen hun hele leven lang niks anders dan zich constant aanpassen, inhouden en zich bewust bezig zijn met hun gedrag. Elk contact dat je hebt met mensen betekend in feite dat je op je hoede moet zijn, zodat je gewenst gedrag kunt vertonen ipv wat je natuurlijk toe komt. Dat is vermoeiend! Dood vermoeiend!

Boehoehoe.
Newsflash... Iederéén moet zich aanpassen, ook zonder aandoening. Elk gesprek, elke groep, elke bijeenkomst die eenieder binnenstapt moet je de situatie inschatten en bedenken op welke manier je jezelf kunt profileren, op welk vlak je je moet inhouden, op welk vlak je een tandje harder moet inzetten. En ja, dat is vermoeiend, voor iedereen. Waarom denk je dat een congres of een nieuwe baan zoveel energie kost?

Ik gedraag me ook weleens verkeerd, ik interpreteer ook weleens verkeerd. Ik moet mijzelf aansporen attent te zijn, het luisterend oor te zijn, de vragende begripvolle kant te zijn, mijn eigen verhaal in te houden... Dat heet lessen des levens. Evalueer jezelf elke keer opnieuw en je zult steeds sterker worden hierin.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:19

F_Orumster, jij hebt duidelijk niet door wat een beperking als adhd of autisme of whatever nou eigenlijk inhoud.

Ik zal je proberen een vergelijking te geven. Ik weet niet of je rechts of links bent, maar stel je bent rechts (ben je links mag je het voorbeeld omdraaien) en het sociaal echt ongeaccepteerd en onverantwoord en echt belachelijk om je rechterhand te gebruiken met handen schudden, schrijven, iets aanpakken, alles. Nee dat is ECHT belachelijk, het MOET met links. Maar... jij bent rechts... en je zult jezelf toch echt moeten aanleren om alles met links te doen, anders ben je een social outcast. Zou jij dat van de een op de andere dag kunnen? Zou jou dat natuurlijk aanwaaien. Zou jij bij alles wat je doet niet echt super bewust moeten bedenken. NEE, het moet met links! Sterker nog, je bent niet handig met links, je kunt niet zo netjes schrijven met links, laat dingen vallen met links. Die handigheid moet je er OOK nog bij leren. Denk je niet dat dat veel vermoeiender is, dan gewoon je eigen natuur te gebruiken en rechts te gebruiken.

Ik denk dat bovenstaand voorbeeld aardig in de buurt komt van wat het is. Het punt is, dat aanpassen, inschatten en bedenken hoe je te reageren, levert bij jou van nature situatie A op. Terwijl dat bij mensen met etiket van nature situatie B oplevert, maar situatie B is ongewenst. Dus moet je leren, bewust, bij elke stap jezelf herinneren. NEE, je moet A doen. Het gaat tegen je natuur. Dat is echt niet te vergelijken. Echt niet.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 04-07-13 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:25

Ja, ik ben er heel erg bekend mee, beide broers onder andere en zelf ook zeer grote raakvlakken. Ik vind het storend dat er altijd zo geschermd wordt met ''voor ons is dit moeilijk en voor jullie niet''. Ja, voor jullie is het vast moeilijker, maar daarom is het niet eenvoudig voor een ander en ook daar is de een sterker in dan de ander.

Over je links en rechts... Denk je nou echt dat eenieder ander niet bepaalde aanpassingen moet doen?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:26

Niet helemaal veranderen hoor, er mogen wel wat spontane mensen op de wereld overblijven. Wat een zure reacties zitten hier tussen!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:30

Ik stop met deze discussie met jou. Jij wil het gewoon niet zien en daar ga ik dan niet in verder. Ik heb nergens gezegd dat andere mensen geen moeilijkheden of beperkingen hebben.

Ik heb enkel gevraagd of mensen mij halverwege de brug naar de overkant (zie mijn anecdote in mijn grote post) willen ontmoeten en met me mee willen lopen en snappen dat ik dat niet zomaar verander en de keren dat ik dus mijn eigen taal nog even spreek, accepteren.

En ik ben als geen ander bereid ook beperkingen van anderen te accepteren, ook op andermans bruggen te lopen. Ik zal de laatste zijn die iemand verwijt iets verkeerd te doen wat die moeilijk vind. Waar haal jij uit mijn verhaal dat ik dat denk, dat andere mensen perfect zijn? Heb ik nergens gezegd of wel. Dus in plaats van dat je nou inhoudelijk ingaat op die vergelijking links rechts en probeert te zien wat ik probeer te zeggen, ipv met een loos uit de lucht gegrepen verwijt aan te komen zetten.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:40

Maar waarom zouden vreemden op een terras je in vredesnaam halverwege moeten ontmoeten? Ik zou dat van vrienden en familie verwachten ja, maar niet van mensen die ik niet ken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:46

En ook al weet je dat iemand ADHD heeft, dat maakt dan toch nog niet dat je wél zin hebt in een gesprek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:47

En juist dat schermen met een labeltje maakt dat je als anders gezien wordt. En dat trekt ook niet iedereen, ik wil niet weten dat iemand anders is als ik met hem of haar praat. Ik wil gewoon een gesprek voeren als gelijken zonder die verdere kennis, als ik al een gesprek wil voeren.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:48

Ik ken genoeg ADHD ers die dit niet doen en niet geweigerd worden op plaatsen. Lijkt meer een tekort aan sociale vaardigheden en/of normen en waarden. En daaraan ADHD gekoppeld is lastig. M,aar de rest van de wereld gaat zich echt niet aan je aanpassen. Jij zal diegene zijn die water bij de woon moet gaan doen, desnoods met hulp. Succes

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:50

Jans schreef:
En juist dat schermen met een labeltje maakt dat je als anders gezien wordt. En dat trekt ook niet iedereen, ik wil niet weten dat iemand anders is als ik met hem of haar praat. Ik wil gewoon een gesprek voeren als gelijken zonder die verdere kennis, als ik al een gesprek wil voeren.

_O_

Precies goed verwoord wat ik dacht, ik kwam alleen niet uit hoe ik het moest neerzetten :D