Hoelang voordat jij werd geaccepteerd door schoonouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoelang voordat jij werd geaccepteerd door schoonouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:46

Ik wou zeggen ABN leer je toch gewoon op school? Vroeger al, nu ook nog steeds?

Bij mij was het wel anders bij mijn ex, ze konden allemaal prima nederlands, maar er werd onderling echt heel veel grieks gesproken. Al helemaal toen ik een keer mee was op vakantie :x dan voel ik me ook echt niet welkom :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:58

Yv_ schreef:
Dat vind ik echt de grootste onzin ooit. Iédereen wordt met ABN opgevoed, óók de oude mensen.
Dat zij dan vervolgens in de loop der jaren in hun eigen dialect verdwalen, hoeft niet te betekenen dat de rest van NL ze niet meer kan verstaan.
En bij mensen die ze kennen, of wel vaker hebben gezien.. Okay, daar kan ik nog inkomen. Maar bij een eerste ontmoeting? :n
Misschien eerst eens minder strooien met grootste onzin ooit? Niet iedereen werd met ABN opgevoed, zeker de huidige oudste generatie niet hoor. Mijn moeder/grootmoeder hebben gewoon in dialect les gekregen. Zelfs ik heb dialect gehad op school, alleen mijn moeder wilde ons ‘Nederlands leren’. Om dan nog maar te zwijgen over de rest wat je aangeeft. In de loop der jaren in je eigen dialect verdwalen, dus ABN spreken (als je het al geleerd bent) verleer je dus. Zeker als je alleen maar dialect om je heen hoort en spreekt. Maar mijn punt was meer dat sommigen gewoon niet bij stil staat dat men in dialect spreekt. Voor hen is de taal nl. normaal.

Dat men er (zeker bij een eerste ontmoeting) op kan letten kan ik mij geheel in vinden, maar dat heb ik dan ook nooit ontkent :)

meggiemeg schreef:
Mijn schoonouders zijn zo schijnheilig als het op (klein)kinderen aan komt. De broer van mijn man en zijn vrouw hebben dus een dochter, vanwege die dochter is er wel contact, want ja dat is een kleinkind en die willen ze wel zien. Dat er ook nog een moeder daarbij hoort is erg vervelend maar dat is iets waar ze zo min mogelijk aan willen denken, laat staan dat ze de opvoeding accepteren die er wordt gegeven.
Zo werd er bijvoorbeeld verteld op een hele nare manier aan een kind van 5 dat sinterklaas niet bestaat... Het geloof werd ook enorm opgedrongen aan zo'n kleine uk. Logeren ja hoor prima, dan kan er geprobeerd worden om de hersenen te spoelen en worden en kleren aangeschaft voor naar de kerk te gaan inclusief hoed.

Ik zie eigenlijk weinig schijnheiligs aan dit verhaal… Eerlijk gezegd. Dat sinterklaas niet bestaat vind ik meer een taak voor de ouders, of voor het kind om daar zelf achter te komen. Maar de een koopt kerkkleren, de andere paardrijdkleren en een derde koopt een prinsessenjurkje. Het is maar net wat je hobby is cq. waar je hart naar uitgaat. Maar omdat ‘jij’ niks met de kerk hebt hoeft dat aanschaffen van die kleding niet perse fout te zijn.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:02

Waarom "eens minder strooien"? ík vind dat grote onzin en dat blijf ik vinden.
Mijn ex-schoonmoeder (en heel haar familie) hebben ook gewoon ABN op school gehad, heb het haar toendertijd gevraagd waarom zij wel ABN kon en de rest niet. Kwestie van niet willen :).

Dat je in je eigen dialect kunt verdwalen, kan ik begrijpen. Maar je wilt me toch niet gaan vertellen dat die mensen zó geisoleerd leven dat ze geen normale nederlandse taal meekrijgen van bijvoorbeeld radio en tv?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:27

Als jij dat de grootste onzin ooit vind dan heb je nog weinig meegemaakt in je leven. :D Daarnaast klinkt het ook gewoon neerbuigend. Bijna net zo neerbuigend als geen ABN willen spreken terwijl je het wel kunt. Je bagatelliseert mijn mening. Dat komt niet netjes over.

Maar nogmaals dat was mijn punt niet, niet willen en wel kunnen maar wel kunnen maar niet bij stil staan. Ik denk, en ik mag ook hopen, dat dat maar een kleine groep mensen is. En dat de rest gewoon echt niet beseft dat de ander hen niet begrijpt. Praten is een dagelijkse handeling en als je dat in je eigen (dialect)taal doet, beseffen er een aantal niet dat een ander ze niet verstaat. En let wel, we hebben het hier gelukkig over een kleine groep mensen die het niet beseft. Er zijn genoeg mensen die het wél beseffen, ofwel uit zichzelf ofwel na een opmerking van hé ik versta je niet. En een kleine groep die het gewoon écht niet kan. Over de groep die het wel kan, maar niet wil had ik het niet over.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:36

Niet neerbuigend bedoeld. Althans, niet naar jou of iemand hier van bokt toe. Naar de fam van mn ex wel :)).

Ik doelde op die zin die ik heb gequote. Dat jij dat gezegd hebt en dat je daardoor mijn reactie persoonlijk opvat, had ik niet over nagedacht. Dat was iig niet de bedoelig.

Maar verder blijf ik bij mn mening. Ik vind jouw mening overigens helemaal niet onbelangrijk, weet niet waar je dat vandaan haalt? Ik ben het alleen totaal niet eens met die ene zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:02

Mijn beide ouders spreken alleen dialect, mijn vader plat Utrechts en mijn moeder Twents..

Ik ben van alle dialecten wel zo'n beetje thuis en spreek redelijk goed Fries wat een echte taal is, hier in het Noorden spreken de meeste ouderen enkel en alleen Fries of Friesdialect, heb ik Groningen gewerkt in de zorg en het is verrassend hoe snel ik het dialect eigen had gemaakt ik kan nu ook een aardig woordje knauwen :D

Maarrrrrr ik spreek wel het ABN omdat ik het geleerd heb op school :j
Wat vooral handig is bij mensen die uit andere landen komen, ze hebben dikwijls al moeite met het Nederlands en dan moeten ze het dialect nog leren kennen :')

Het maakt me niet uit bij welke schoonfamilie ik mijn lange stelten onder de tafel schuif, aanpassen is een must op dat gebied denk ik ook qua taal gebruik..

Mijn huidige vriend is een antiliaan die vind mijn vader wel gezellig :')
Oktober zal ik zijn familie ontmoeten.....toch wel een tikje spannend :') :j