Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:47

Anne_GTI schreef:
Ik heb die van mij een keertje de auto uit gezet omdat ze zaten te klieren op de achterbank. Heb ze naar huis laten lopen. 200 meter :+ was vlakbij huis. Maar het heeft wel indruk gemaakt want als er nu geklierd wordt dreig ik er weleens mee en dan is het gezeur gelijk afgelopen.

Kon je dat ook maar met volwassen lastig gezelschap in je auto. :+

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:48

Als hij echt niets wil,dan houdt ik zijn hand gewoon vast. Niet leuk tegen zijn zin in,maar ik erken zijn gevoelens dan wel,leg ook uit waarom ik dan gewoon voor hem kies.
Soms moet dat,omdat iets gevaarlijk is.
Maar meestal is dat niet nodig hoor,puur het feit dat ik zijn gevoel erken van het zelf willen lopen,en hem een keuze geef,is genoeg voor hem om aan de hand mee te lopen zonder tegenzin.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:49

petraaken schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik heb die van mij een keertje de auto uit gezet omdat ze zaten te klieren op de achterbank. Heb ze naar huis laten lopen. 200 meter :+ was vlakbij huis. Maar het heeft wel indruk gemaakt want als er nu geklierd wordt dreig ik er weleens mee en dan is het gezeur gelijk afgelopen.

oja , dat heeft mijn moeder ook eens gedaan , 550 meter lopen _O-
en toen alle 3 een andere weg genomen om elkaar maar niet te hoeven zien
( ik en mijn 2 broertjes waren eruit gezet )

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:51

horseyfries schreef:
Saskia9, je zegt dat een kind wat uitdaagt niet bestaat volgens jou? Nog nooit je kind of die van iemand anders iets zien doen en dan even naar mama kijken wat de reactie was, nog even door te doen als er iets van gezegd werd en weer die blik naar mama om in te schatten wat de reactie nu is? Typisch uitdaaggedrag om grenzen af te tasten, elk doet het wel in meer of mindere vorm.

Als eerste ; uitdaaggedrag om grenzen af te tasten is heel anders dan uitdagen om ouders te pesten.

Bij grenzen af tasten wordt zo naar de ouders gekeken om uit te vinden hoe ze reageren,waar.
Maar er wordt niet bewust zo gedaan om de ouder maar uit te dagen,expres pesten dus.
Tenminste,bij een kind van 2 werkt dat zo nog niet.

Dat wordt nog weleens door elkaar gehaald,dus snap dat mensen uitdagen simpelweg zien als 'ouder pesten'

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:51

Meen je dat nou DaphneM? Zie je vooruitgang met zulke straffen, of heb je echt een heel eigenwijs hardleers kind wat je elke keer opnieuw moet straffen en eigenlijk zelfs elke keer een beetje strenger en harder?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:55

Ik vind het wel zo zonde dat toch best veel ouders (hun) kinderen zien als kleine vermomde duiveltjes die alleen maar slecht willen doen en op de wereld zijn gekomen om hun ouders tot last te zijn :o

Ik zie het juist andersom: kinderen komen ter wereld en weten niets. Ze kennen geen omgangsvormen, geen regels, geen consequenties en de hele wereld draait om hunzelf, want verplaatsen in een ander kunnen ze nog niet. De hersenen zijn nog niet zo ontwikkeld. Bij vrouwen is dat proces in de hersenen zelfs pas rond hun 20e afgerond, bij mannen nog een paar jaar later. Wat mij betreft neem je dus je kind zachtjes bij de hand en leert het van jouw goede voorbeeld. Daar mag het dan ook fouten bij maken.

In de dierenwereld zijn wij het enige dier dat straft! Grenzen stellen doen alle dieren, maar straffen is voorbehouden aan de mens. Voor mij persoonlijk zegt dat eigenlijk wel genoeg over het "nut" van straffen (en belonen).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:58

Saskia9 schreef:
horseyfries schreef:
Saskia9, je zegt dat een kind wat uitdaagt niet bestaat volgens jou? Nog nooit je kind of die van iemand anders iets zien doen en dan even naar mama kijken wat de reactie was, nog even door te doen als er iets van gezegd werd en weer die blik naar mama om in te schatten wat de reactie nu is? Typisch uitdaaggedrag om grenzen af te tasten, elk doet het wel in meer of mindere vorm.

Als eerste ; uitdaaggedrag om grenzen af te tasten is heel anders dan uitdagen om ouders te pesten.

Bij grenzen af tasten wordt zo naar de ouders gekeken om uit te vinden hoe ze reageren,waar.
Maar er wordt niet bewust zo gedaan om de ouder maar uit te dagen,expres pesten dus.
Tenminste,bij een kind van 2 werkt dat zo nog niet.

Dat wordt nog weleens door elkaar gehaald,dus snap dat mensen uitdagen simpelweg zien als 'ouder pesten'

Ik heb het nergens over ouders pesten? Dus nu bestaat uitdaaggedrag volgens jou toch wel, zijn we het weer eens!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:59

Tat_jana schreef:
Ik zou beter mijn best gaan doen mijn baas tevreden te houden.. En al helemaal te zorgen dat hij niet boos op mij zou worden :) omdat ik weet wat wel of niet kan..
Ik zou dus gemotiveerder raken om het wel goed te doen en te zorgen dat mijn baas trots op me kan zijn :)
Ik zouzeker niet gaan denken dat mijn baas een hekel aan mij heeft en het doet om mij te treiteren.. Het enige wat hij wil is dat alles in goede banen geleid wordt net als ik dat met mijn kinderen wil :)

Dan ben jij best een bijzondere werknemer. De meeste werknemers gedijen namelijk beter in een "democratischer" werkomgeving, waarbij ze niet gestraft worden ofzo door een werkgever als ze fouten maken. Intrinsieke motivatie om je werk te doen zoals je graag wilt doen, blijkt efficienter dan extrinsieke motivatie van een controlerende leidinggevende.

Iris82

cruesli schreef:
Ja is ook een manier :) Maar ik zie de toegevoegde waarde niet om te erkennen dat hij boos is. Hij weet dat hij boos is, ik weet het en hij kookt maar ff in zn sop gaar :+

Daar is onderzoek naar gedaan zowel bij volwassenen als bij kinderen en dat blijkt juist heel erg goed te werken.
Het laten zien dat jij als ouder/gesprekspartner/enz de emotie benoemd die op dat moment bij de ander leeft.

horseyfries

Chubby schreef:
Ik vind het wel zo zonde dat toch best veel ouders (hun) kinderen zien als kleine vermomde duiveltjes die alleen maar slecht willen doen en op de wereld zijn gekomen om hun ouders tot last te zijn :o

Ik zie het juist andersom: kinderen komen ter wereld en weten niets. Ze kennen geen omgangsvormen, geen regels, geen consequenties en de hele wereld draait om hunzelf, want verplaatsen in een ander kunnen ze nog niet. De hersenen zijn nog niet zo ontwikkeld. Bij vrouwen is dat proces in de hersenen zelfs pas rond hun 20e afgerond, bij mannen nog een paar jaar later. Wat mij betreft neem je dus je kind zachtjes bij de hand en leert het van jouw goede voorbeeld. Daar mag het dan ook fouten bij maken.

In de dierenwereld zijn wij het enige dier dat straft! Grenzen stellen doen alle dieren, maar straffen is voorbehouden aan de mens. Voor mij persoonlijk zegt dat eigenlijk wel genoeg over het "nut" van straffen (en belonen).

Ik ken merries die behoorlijk straffen anders als het veulen de grenzen die ze aan heeft gegeven alsnog overschrijdt?

Jiwa

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:01

Waar ligt de lijn tussen straffen en grenzen aangeven?

Saskia9

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat uittesten niet bestaat?

Uittesten om je ouders te pesten,DAT bestaat in mijn ogen niet nee.

Uitdagen en uittesten zijn andere dingen in mijn ogen. Jij benoemde uitdagen,ik benoem uittesten.
Laatst bijgewerkt door Saskia9 op 04-06-13 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Dieren straffen wel (tenminste in mijn ogen).
Heb je een meerkoet (schrijf je dat zo) wel eens met der jongen om zien gaan...

Een veulen dat opgevoed wordt door mensen zijn meestal geen makkelijke veulens omdat wij ze niet juist kunnen opvoeden.

Maar ik vergelijk mezelf liever niet met dieren
Laatst bijgewerkt door blokje op 04-06-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:02

Noem eens een voorbeeld Horseyfries? Zetten ze hun veulen in de hoek? Mag het veulen even geen grasjes eten? Geen melk drinken? Krijgt het voor straf 3x billenkoek? ;)

Ik dol een beetje, maar serieus, noem eens een voorbeeld?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:02

Saskia9 schreef:
Als hij echt niets wil,dan houdt ik zijn hand gewoon vast. Niet leuk tegen zijn zin in,maar ik erken zijn gevoelens dan wel,leg ook uit waarom ik dan gewoon voor hem kies.
Soms moet dat,omdat iets gevaarlijk is.
Maar meestal is dat niet nodig hoor,puur het feit dat ik zijn gevoel erken van het zelf willen lopen,en hem een keuze geef,is genoeg voor hem om aan de hand mee te lopen zonder tegenzin.

Nee dat ben ik met je eens, is ook mijn ervaring, dat als je gewoon duidelijk een keuze geeft tussen twee dingen die wél mogen, dat daarmee de kous vaak af is, als je zelf maar niet teveel aandacht besteed aan hetgeen niet mag.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:03

Chub, een snauw van een hond naar der pup bijvoobeeld is dat geen straffen?
Of een moeder eend die der kuiken op de kop pikt.

Salsa

Haha veel bekenden hier :=

Hier heeft onze dochter van 1,5 jaar duidelijke grenzen en binnen die grenzen mag zij vrij bewegen. Ze mag ontdekken en hou niet alles voor haar weg. Trekt ze de boeken uit de kast omdat ze de plaatjes wil zien is dat prima. Wanneer ze een grens bereikt dan wordt haar dit met serieuze maar geen harde stem duidelijk uitgelegd. Gaat ze over een grens wordt ze uit de situatie gehaald en wordt haar nogmaals duidelijk uitgelegd waarom iets niet mag of kan. Tot nu toe werkt dit prima en ik heb best wel een pittige meid met een eigen mening. Momenteel heeft ze soms een drift bui. Doordat ik weet dat dit komt uit een stukje frustratie omdat ze bepaalde dingen niet kan neem ik haar op schoot, wacht de driftbui af en probeer haar met geruststellende woorden weer tot kalmeren te brengen. Vervolgens help ik haar of leg haar uit waarom iets niet kan zoals ze wil. Qua eten ben ik makkelijk (moet ook wel zeggen dat ik een makkelijke eter heb) Een hapje om te proeven en verder mag ze zelf weten wat ze eet maar ga niet apart staan koken oid

Slaan en schreeuwen naar elkaar doen wij absoluut niet. Wel praten we hier wanneer ze over de grens gaat met een duidelijke en soms strenge toon maar altijd met een uitleg.

Het magnetensysteem van NataschaVTE vind ik een mooi systeem en denk dat ik dit later ook zo zou doen alleen is zij nu nog te klein daar voor.

Ik verbaas me soms dat mensen hier nog echt hanteren dat een kind onder de ouder staat (minderwaardig) Dit doen wij absoluut niet zo. Carlijn is net zo belangrijk, waardig en staat gelijk aan ons. Wij zijn alleen wel die degene die de grenzen aangeven en haar opvoeden.
Laatst bijgewerkt door Salsa op 04-06-13 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Alma schreef:
Chubby schreef:
BarbaLala schreef:
Ik verbaas me ook vaak over hoe slecht "nieuwe generatie" kinderen luisteren en alles maar mogen.

En er is geen generatie kinderen die zo strikt wordt opgevoed als de huidige. Met supernanny's, Triple P, strafstoeltjes en time outs. Je krijgt er gewoon geen leukere kinderen van. Dat bewijst zichzelf. Je leert kinderen niet hoe het sociale leven werkt en hoe emoties constructief geleid kunnen worden door ze buiten te sluiten of je liefde te ontzeggen.

Geen generatie die zo strikt wordt opgevoed als de huidige ??? Nou, ik ben anders een HEEL stuk strikter opgevoed dan wat ik nu om me heen zie. We leven juist in een tijdperk waarin grenzen vervagen, alles maar mag en straffen zielig is. En ik ben, ondanks de strakkere opvoeding, GEK op mijn ouders (toen en nu nog steeds) en ze zijn ontzettend liefdevol en we hebben een supergoede band.

Ik merk dat het weer wat aan het veranderen is. Sommigen voeden hun kinderen weer strenger dan dat ze zelf opgevoed werden. Hoewel ik bij sommige ouders echt wel mijn hoofd schud als ik ze met hun kinderen bezig zie.

Chubby

Jiwa schreef:
Waar ligt de lijn tussen straffen en grenzen aangeven?

Straffen is een onnatuurlijke consequentie verbinden aan gedrag. Bijvoorbeeld strafwerk schrijven als je je billen toont, pijn moeten verduren, je af moeten zonderen van waar je graag wilt zijn, iets moeten inleveren wat je graag hebt - als vergelding.
Laatst bijgewerkt door Chubby op 04-06-13 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:04

blokje schreef:

Nee, dat is namelijk niet bedoeld als vergelding. Dat is dus grenzen aangeven. Het volgt ook direct op het ongewenste gedrag, niet pas later.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:05

Chubby schreef:
Noem eens een voorbeeld Horseyfries? Zetten ze hun veulen in de hoek? Mag het veulen even geen grasjes eten? Geen melk drinken? Krijgt het voor straf 3x billenkoek? ;)

Ik dol een beetje, maar serieus, noem eens een voorbeeld?

De merrie eet letterlijk billenkoek ja, want als een veulen bijv. te grof drinkt (vooral de wat oudere hengsten hebben die neiging), dan duwt ze eerst een keer zacht met haar neus tegen zijn billen en als dat niet ophoudt, dan bijt ze letterlijk in zijn kont.
Zo ook dreigen met slaan of daadwerkelijk een keer een mep verkopen als ze te vervelend zijn.

En zo zijn er nog veel meer dieren te noemen die dat doen, ben pas nog in het Jane Goodall Institute geweest en een hele dag chimpansees zitten bekijken, daar gaat het ook af en toe behoorlijk streng aantoe, en de hele familie voedt de kleintjes mee op en dat betekent dus ook dat ze een tik krijgen of weggejaagd worden als straf als ze te ver gaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:06

Chubby schreef:
blokje schreef:

Nee, dat is namelijk niet bedoeld als vergelding. Dat is dus grenzen aangeven. Het volgt ook direct op het ongewenste gedrag, niet pas later.

Een straf volgt als het goed is ook gelijk op ongewenst gedrag, dus ik denk dat je jezelf er nu wat uit probeert te praten, maar er wordt wel degelijk gestrafd in de dierenwereld als waarschuwen en daarmee dus grenzen aangeven niet afdoende is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:06

blokje schreef:

Maar is dat een straf of is dat een grens aangeven?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:07

Maar is straf dan iets wat later volgt?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:07

HF, ook dat is direct op het overtreden van grenzen en zonder de bedoeling als vergelding te tellen. Grenzen stellen dus. Eerlijk is eerlijk: paarden en chimps hebben geen communicatie zoals wij hebben en zullen hun grenzen dus op fysieke wijze moeten duidelijk maken.