Echt of nep....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wordt het een echte,of een nep boom?

Echt
450 (43%)
Nep
417 (40%)
Geen
163 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1030

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 01:21

Nep! Ooit een echte boom in huis gehaald, diezelfde dag hebben we 'm in de achtertuin gezet. Het was een oerlelijk ding en ik en mijn moeder waren er ontzettend allergisch voor.

Anoniem

Re: Echt of nep....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 01:31

Nep. Ook ivm dat echte giftig zijn voor dieren. En ik zie mijn hond er voor aan dat ie de naalden van de grond opeet. En geen zin aan een zieke hond.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 01:34

Ik heb dit net op internet gevonden:

Kerstboom is giftig voor diverse diersoorten!

Kerstbomen:
Sparren - de piceasoorten: zijn weinig toxisch maar geven forse maagdarmirritaties of bewustzijnsdaling tgv de etherische oliën.
Taxus baccata - zéér giftig
Dennen - de Pirussoorten: naalden veroorzaken abortus bij mens en dier

In Nederland worden als kerstboom vooral de fijnspar en blauwspar (beide Picea soorten) en de Nordmann (abies) gebruikt.
De spar heeft in zijn naalden een vluchtige (etherische) olie, met als hoofdbestanddeel terpenen. Terpenen zijn een klasse organische moleculen afgeleid van isopreen.
Dieren kunnen het gif binnenkrijgen doordat ze aan de takken kauwen of van water gedronken hebben waar naalden in gelegen hebben of waar de stam in staat. We zien dan: braken, diarree, ontsteking van mond- en keelholte, maagdarmproblemen en algehele malaise

Dieren worden getroffen door het gif van de taxus.
Er zijn intoxicaties beschreven bij paarden, ezels, runderen, schapen, varkens, konijnen, pluimvee, honden en katten.
Een acute vergiftiging: een plotselinge dood zonder voorafgaande ziekteverschijnselen.
Vooral paarden zijn gevoelig - zij kunnen dood neervallen, vijf minuten na de inname van taxusnaalden.
De dodelijke dosis voor een paard wordt geschat op 0,5 tot 2 gram naalden per kg lichaamsgewicht.

Soms is de intoxicatie aanvankelijk minder ernstig met als symptomen : braken, diarree, beven, opwinding, valneiging en trage hartslag maar uiteindelijk toch leidend tot bewustzijnsverlies en overlijden.

Wij hebben altijd een Nordmann. Dat betekend dat deze niet echt giftig zijn. Ik heb ook niks gemerkt aan onze katten over meer dan 30 jaar. Meestal als hij net staat zitten ze de eerste minuten nog weleens te kauwen aan de naalden, daarna komen ze er nooit meer aan. Dus denk zelf dat het wel stukloopt. In ieder geval hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 02:02

Katten hebben het geloof ik ook wel door wat goed of slecht is voor hun.

Alleen volgens mijn hond. Een labrador is alles eetbaar.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 02:10

Mijn katten hebben vorig jaar onder de kerstboom gezeten, maar eten deden ze er niet van. :)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 03:51

Nee klopt, meestal weten dieren het wel.
Toch wil ik het niet voor de zekerheid.
Ook het water kan trouwens giftig zijn waar de boom instaat, dat is riskanter dan de naalden!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 03:59

Water waar de boom in staat? Onze boom staat anders in een pot met grond. :P

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 08:04

Valt wel mee hoor....hoeveel sparren denk je dat een kat buiten tegen komt,daar eet hij ook niet van de naalden....overigens is minstens de helft van je kamerplanten slecht voor je poezel....

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:33

Wij hebben dit jaar geen boom, we verhuizen vlak voor of vlak na kerst. Maar anders zou er een nepperd staan, uit gemak :o

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:20

Wij hebben een echte en een neppe...

Wij(vriend en ik) wonen een soortement van thuis-samenwonend dus bij hem hebben we een echte (omdat we dat mooier vinden en lekker vinden ruiken) en bij mij hebben we een neppe (omdat moeders astmatisch is en dus ook niet tegen dennengeur kan :o).

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:29

LZP -> PF

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:10

Hier komen twee echte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:31

Ik heb een echte al staan :) , mijn poezen eten er niet van nooit gedaan :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 08:15

Zo even een nieuwe kerstboom gemaakt.
Afbeelding

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 08:16

Afbeelding

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:13

Oh heel mooi papagroom! Eigenlijk wil ik dat ook. Kun je eens uitleggen hoe je dat doet en hoe breed die van jou aan de onderkant is?
Zou geweldig staan bij mij in de keuken namelijk :+

Hier nog steeds een neppe en met een kat die niet weet wat slecht voor hem is (en dat kost heel veel geld kan ik je vertellen :+ ) is het beter zo. Plastic ballen ed.
Ga zaterdag beginnen denk ik. Ik ga ook pas na Sinterklaas. Ervoor is echt tegen mijn principes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:29

Leuk gedaan hierboven.

Hier nu een nepboom sinds vorig jaar, hebben een mooie redelijk echt lijkende gekocht. Was wel vrij prijzig maar is door een aantal mensen niet herkend als nep. We willen namelijk geen omgezaagde boom maar een in pot die daarna in de tuin verder mag groeien. Alleen hebben we daar nu geen plaats meer voor omdat hij vol staat.

Hier ook pas na sinterklaas opzetten. Wordt zoals altijd simpel met de spullen die we al jaren hebben. Afhankelijk van mijn humeur of kleurig of alleen slingers met een paar versierde ballen of zilver. Weet het nog niet.

O ja en afgelopen week een gruwelijk kitsch boompje gekocht, :+ 25 cm hoog, doorzichtig met ater en bewegende glitters erin en meekleurende lichtjes. Die is voor erbij. :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:47

SAKKIA schreef:
Oh heel mooi papagroom! Eigenlijk wil ik dat ook. Kun je eens uitleggen hoe je dat doet en hoe breed die van jou aan de onderkant is?
Zou geweldig staan bij mij in de keuken namelijk :+

Hier nog steeds een neppe en met een kat die niet weet wat slecht voor hem is (en dat kost heel veel geld kan ik je vertellen :+ ) is het beter zo. Plastic ballen ed.
Ga zaterdag beginnen denk ik. Ik ga ook pas na Sinterklaas. Ervoor is echt tegen mijn principes.

De boom is 60x150.....je werkt gewoon met drie toutjes die je steeds met een halve steek om de takken slaat....succes...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:59

Edit....het werkt het handigst om eerst ongeveer het model in mekaar te knopen, en m dan met je snoeischaar te modelleren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:01

Een echte!
Maar dan wel een kleintje, die op een bijzettafeltje past.
Het idee was om de boom van vorig jaar te gebruiken, maar die is een beetje uit de kluiten gewassen :').

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:06

Ja een echte! Zeker weten. Ik vind nepbomen echt helemaal niks.. Zo'n echte ruikt heerlijk, die geur alleen doet echt aan kerst denken.
Het opruimen is wel ff een werkje, maar dat hebben we er hier wel voor over.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 02:09

lor1_1984 schreef:
een hele echte onzichtbare boom met onzichtbare ballen, slingers en lampjes. 8-)

geen boom dus. :))

Van gedachten veranderd nadat ik hema.nl bekeek ivm een van Snieklaas gekregen VVVbon.
Morgen even kijken of ze op voorraad hebben wat ik op het oog heb:
groen boompje van 50cm, 2x ledlampjes wit, 24 gekleurde kerstballen en 12 zilveren sterren (allen van plastic).
Plus dan 3 rollen cadeaupapier en de totaalprijs kom op ong €16,- dan. *D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:17

Wij hebben hem dit jaar eindelijk weer opgezet.
Boom is 7jaar oud, hebben hem toen 2x opgezet. Toen is hij de schuur in gegaan, aangezien we met kerst toch nooit thuis waren.
Vorig jaar een klein echt boompje gehad staan en wat leuke decoratie. Onze kunstboom is toen naar mijn ouders gegaan, die hadden een echte en daar werd ik erg nerveus van omdat onze hond er op knaagde en daar ziek van werd.
Nu zijn we verhuisd naar een groter huis en nu hebben we hem zelf weer opgezet *\o/*

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:24

Nep. In verband met allergieën en ruimte (we hebben een kleine boom van 1.20 m).

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:32

papagroom schreef:

[ Afbeelding ]

Leuk zeg!!!