winter123 schreef:Je hebt helemaal gelijk...
Ik probeer me ook koest te houden, maar voor ik het weet gaat het al fout... en achteraf denk ik ook: wat ben ik weer stom geweest.
Het was ook niet mijn bedoeling om dwars te liggen, maar ik snap dat het zo overkomt op mijn ouders. Bij ons thuis is het ook een soort van normaal om tegen elkaar te zeggen dat iemand niets met iets te maken heeft. Mijn vader zegt het zelf regelmatig ook tegen mij, maar ik weet dat dat geen excuus is.
Ik was alleen zo stomverbaasd dat mijn moeder mij de schuld gaf, dat ik het haar eerst probeerde uit te leggen, en ja, ze snapte het niet en ik had ook gewoon nooit mogen schreeuwen, daar heb je helemaal gelijk in.
Ik denk dat ik te veel het idee heb dat iemand mijn vader moet vertellen dat hij fout zit en dat ik dat zomaar even kan doen.
Misschien kan een psycholoog mij hier ook mee helpen. Ik moet echt proberen confrontaties uit de weg te gaan, maar dat besef ik blijkbaar pas als het leed al geleden. Ik raakte ook echt in paniek toen mijn vader me vastpakte en begon te slaan, daar had ik ook boven moeten staan.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je helemaal in paniek raakte, je vindt het immers een gevaarlijke, onbetrouwbare, niet voor reden vatbare kerel, dat is ook doodeng... daar kun je niet boven staan als je daardoor dan ineens zo vastgepakt wordt in een escalerende situatie. Dat is gewoon doodeng en geen wonder dat je dan flipt 
Het is heel fout en heel sneu dat jouw vader je zo bang voor zichzelf gemaakt heeft, zo ontzettend zonde!
En het is goed bedoeld van jou dat je probeert je vader te corrigeren in zijn slechte gedrag, je wilt een fijnere vader en man voor je moeder er van maken 
Maar wat je doet werkt alleen maar averechts.
Als hij niet zorgt voor rust in huis, dan zul je het zelf moeten doen en wat meer moeten slikken...of hulp er bij halen.
Is aan jou om dat te beslissen, wat het meest gunstige is voor jezelf en de rest van het gezin.
Maar zelf steeds de confrontatie opzoeken blijkt keer op keer gewoon echt de oplossing niet en straks loopt het nog eens echt uit de hand 
Met het lezen van je laatste update vond ik het ook weer dicht op het randje zitten qua vragen of je vader dan ook zijn excuses aan wilde bieden, gelukkig werd hij daar niet kwaad om en accepteerde jij het dat hij dat niet deed, anders had dat ook weer uit de hand gelopen 
Weet je, als je daar nu nog jaren zou zitten dan is het de moeite wellicht waard om door te gaan met het eisen van meer respect van je vader (en moeder). Maar nu is het gewoon een kwestie van even slikken, rustig blijven, denken: ze weten niet beter, je schouders ophalen en weglopen zodat je tenminste relatieve rust om je heen houdt 
Hopelijk ga je prima cijfers halen en kun je je blik op de toekomst richten, je hebt best kans dat het allemaal veel beter wordt wanneer jij een eigen plekje krijgt en je niet zo op elkaars lip zit