Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:38

Wat die perfectie van de mens betreft heb ik toch wel een negatievere kijk. Vergeleken met een muisje, die dezelfde opbouw, wat organen enz betreft, heeft als wij, zijn wij maar een grof gebouwd wezen en is dat muisje het precisiewerkje. Toch is dat muisje in onze ogen maar ongedierte. De geboorte van een baby is in onze ogen een wonder (kan me voorstellen van de ouders natuurlijk) een muisje brengt in een keer meerdere wondertjes op de wereld.

De gelovigen in mijn gereformeerde dorp hebben toch het idee dat de mens het superieure wezen is.
Vind ik nogal een overwaardering voor een wezen dat moordt, steelt, verkracht, incest pleegt, kinderen/dieren misbruikt, oorlog voert, water lucht en bodem verontreinigt en noem maar op.

Ik geloof in een evolutie, dat is ook aan de mens al te zien, we worden ook steeds wat langer.
Persoonlijk denk ik ook, met mijn negatieve kijk op de mensheid, dat wij het virus/de parasiet van deze aardbol zijn. We misbruiken de aarde op allerlei manieren en zijn ondertussen op zoek naar andere ,liefst natuurlijk bewoonbare, planeten. Vergelijk onze aarde met bijvoorbeeld zo'n 3000 jaar geleden en het verschil is bijna niet te bevatten.

Het geloof heb ik nog nooit begrepen. Dat geeft alleen maar aan wat een waardeloos/kwaadaardig wezen de mens eigenlijk is (niet persoonlijk bedoeld).
Het gedonder begon al met Adam en Eva, en het niet van de appel af kunnen blijven.
Dan kregen ze 2 zonen Kain en Abel waarvan de ene de ander doodsloeg, en daarmee kwart van de bevolking dus moorddadig was. Tot mijn verrassing trouwde de overgebleven zoon met de dochter des landes. Niemand die me tot nu toe heeft uit kunnen leggen waar die in hemelsnaam vandaan kwam!

Het geloof kan in mijn ogen wel een geruststelling zijn voor mensen die bang zijn voor de dood.
Voor hen is er leven na de dood en eindigt het niet met hun dood. Kan rust geven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:39

_San87_ schreef:
[

Je bedoelt evolutie, gok ik :+.

:D.

Leuk zo'n voorspellend woordenboek op je telefoon. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:40

magda_90 schreef:
_San87_ schreef:
[

Je bedoelt evolutie, gok ik :+.

:D.

Leuk zo'n voorspellend woordenboek op je telefoon. :+

Oh god, praat me er niet van ;( :D.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:42

Mousmous schreef:
Het geloof heb ik nog nooit begrepen. Dat geeft alleen maar aan wat een waardeloos/kwaadaardig wezen de mens eigenlijk is (niet persoonlijk bedoeld).
Het gedonder begon al met Adam en Eva, en het niet van de appel af kunnen blijven.
Dan kregen ze 2 zonen Kain en Abel waarvan de ene de ander doodsloeg, en daarmee kwart van de bevolking dus moorddadig was. Tot mijn verrassing trouwde de overgebleven zoon met de dochter des landes. Niemand die me tot nu toe heeft uit kunnen leggen waar die in hemelsnaam vandaan kwam!
.

Er staat in de Bijbel dat God 'de mens' heeft geschapen, mannelijk en vrouwelijk. Of hij er twee of tien of honderd heetf geschapen, wie zal het zeggen. Als elk mens die geschapen is in de Bijbel zou staan zou die wel 100x zo dik geweest zijn. Alleen mensen met een 'belangrijke functie' voor het werk van God staan uiitgebreid in de Bijbel.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:43

haha ja die vrouw die de overgebleven zoon tegenkwam...heb die vraag eens gestelt aan een jehova getuige. Die gaf als antwoord dat je niet alles letterlijk moet nemen. Ja zo ken ik er nog wel een

Loose

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:43

verootjoo schreef:
miss_lizje schreef:
Als hij overal een handje in had gehad, vind ik dat hij het niet had kunnen maken om zoveel onschuldige joden te kunnen laten afmaken door iemand die het idee had dat deze mensen minder waren. Maar als antwoord daarop krijg ik weer dat dat het werk van het kwaad is, maar als god overal een handje in heeft, dan heeft hij toch ook een handje in het kwaad? En kan het kwaad niet bestaan?
Als God alles geschapen heeft? Waar komt dan het kwaad vandaan?

Sorry voor de vele vragen, maar dit soort dingen vragen zitten mij regelmatig dwars. Vat het alsjeblieft niet persoonlijk op, het is echt puur intresse, naar het onbegrijpbare voor mij.

Edit: typo

God heeft een hele grote hand in het kwaad en heeft allang een oplossing voor het probleem dat de mensen in Zijn wereld hebben gebracht. God heeft namelijk zijn zoon Jezus gegeven om ons te verlossen van onze zonden en om ons weer bij Hem te brengen. Door het geloof in Jezus mogen wij straks weer n het paradijs wonen, waar Adam en Eva uitgegooid zijn.

Het kwaad is in de wereld gekomen door de duivel. We hebben te maken met twee grote machten. God, die ons graag bij Hem wil hebben, en de duivel die ons ook graag bij hem wil hebben en ons weg van God probeert te houden. De duivel brengt het kwaad in de mens en alleen God is sterk genoeg om het kwaad te verslaan.

Sorry, maar dit vind ik altijd zo'n vreselijke onzin. := Bin-Laden mag van Allah dus ook naar het paradijs omdat ie zo in hem gelooft heeft? En een Christelijke seriemoordenaar mag wel naar het paradijs, maar een atheïst die zijn hele leven vrijwillig in de daklozenopvang gewerkt heeft niet?

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:44

Mixje90 schreef:
Waar ik niet in geloof is dat als er een rivier is waar de golf overmoet, dat er ineens door een productiefout na miljoenen jaren er een golf is die over de rivier heen kan vliegen. Dat is namelijk dan geen "auto" meer, maar iets totaal anders en iets wat, voor mij, onmogelijk kan gebeuren.

En dat is een auto, wat dode materialen bij elkaar, laat staan een levend wezen...

Dat dat maar één productiefout nodig heeft is ook kolder. Heb je de uitleg over hoe vissen op het land kunnen leven voor het gemak gemist? Dat draait precies hier om. Jij gaat er iedere keer van uit dat met reuzenstappen dingen zich maar vanzelf vormen, dat evolutie beweert dat een vis opeens kan ademen of dat er iemand bestaat die per ongeluk kan vliegen als hij van een ravijn dondert. Niemand beweert dat, en evolutionaire wetenschappers al helemaal niet!

Ik vind het persoonlijk ongelofelijk arrogant om eerst een mens al als perfect te beschouwen, en in het verlengde daarvan er maar vanuit te gaan dat alles wat jij als perfecte mens niet voor mogelijk acht, ook daadwerkelijk niet kan gebeuren. Als je zo redeneert, heb jij (en de rest van ons) dus de absolute wijsheid in pacht? Veel geluk daarmee, ik hoop dat je later in 't leven niet al te hard van je voetstuk valt. :\

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:46

Mousmous schreef:
Wat die perfectie van de mens betreft heb ik toch wel een negatievere kijk. Vergeleken met een muisje, die dezelfde opbouw, wat organen enz betreft, heeft als wij, zijn wij maar een grof gebouwd wezen en is dat muisje het precisiewerkje. Toch is dat muisje in onze ogen maar ongedierte. De geboorte van een baby is in onze ogen een wonder (kan me voorstellen van de ouders natuurlijk) een muisje brengt in een keer meerdere wondertjes op de wereld.

De gelovigen in mijn gereformeerde dorp hebben toch het idee dat de mens het superieure wezen is.
Vind ik nogal een overwaardering voor een wezen dat moordt, steelt, verkracht, incest pleegt, kinderen/dieren misbruikt, oorlog voert, water lucht en bodem verontreinigt en noem maar op.

Ik geloof in een evolutie, dat is ook aan de mens al te zien, we worden ook steeds wat langer.
Persoonlijk denk ik ook, met mijn negatieve kijk op de mensheid, dat wij het virus/de parasiet van deze aardbol zijn. We misbruiken de aarde op allerlei manieren en zijn ondertussen op zoek naar andere ,liefst natuurlijk bewoonbare, planeten. Vergelijk onze aarde met bijvoorbeeld zo'n 3000 jaar geleden en het verschil is bijna niet te bevatten.

_/-\o_ Het egocentrisme van mensen kent geen grenzen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:46

Dan nog heeft God het kwaad gemaakt.

De duivel..ook wel bekend onder de naam Lucifer..wat lichtbrenger betekent, was een engel en de rechterhand van god. Die uit de gratie bij god raakte omdat hij niet voor de mens wou buigen/knielen. God heeft hem zelf de onderwereld (ook wel bekend als Hel) gegeven.

en engelen zijn toch ook door god gecreeerd?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:48

En dat egocentrisme heeft naar mijn mening het "kwaad" in de wereld gezet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:49

Interessante discussie en alles, hoor. Maar dit topic gaat over de evolutietheorie, niet over of wij naar de hemel gaan of naar de hel :=.

Zullen we weer ontopic gaan?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:59

Ik geloof niet in de evolutie theorie :)
Ik geloof in de schepping en geloof dus ook in dat de aarde 6000 jaar is (en al die zoveelmiljoen oude dingetjes geloof ik dus ook niks van)

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:00

eknein schreef:
NatasjavE schreef:
Ik ben een absolute Darwinist. (en Atheist)

Voor mij is de evolutie een vaststaand feit.

Ik kan niet anders dan me hier bij aan te sluiten. Evolutie is geen geloof, eerder een feit.

Mee eens

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:01

xxCYNNxx schreef:
Dan nog heeft God het kwaad gemaakt.

De duivel..ook wel bekend onder de naam Lucifer..wat lichtbrenger betekent, was een engel en de rechterhand van god. Die uit de gratie bij god raakte omdat hij niet voor de mens wou buigen/knielen. God heeft hem zelf de onderwereld (ook wel bekend als Hel) gegeven.

en engelen zijn toch ook door god gecreeerd?

ho . wacht even dit wat toch een topic over evolutie ?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:01

Zolang je de bijbel letterlijk leest als een wetenschappelijk boek, geloof je niet in de evolutie.

Lees je de bijbel als een leidraad voor een normaal leven dan heb je een probleem.

De basis van elk geloof, met een god of niet, is gebaseerd op het verklaren wat er gebeurd na de dood.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:04

Amy8super schreef:
Ik geloof in de schepping en geloof dus ook in dat de aarde 6000 jaar is (en al die zoveelmiljoen oude dingetjes geloof ik dus ook niks van)

Dus onomstotelijk bewezen feiten (bijvoorbeeld dat de aarde dus vele malen ouder is dan 6000 jaar) geloof jij niet omdat een fictief boek zegt dat het niet zo is :)?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:23

_San87_ schreef:
Amy8super schreef:

Dus onomstotelijk bewezen feiten (bijvoorbeeld dat de aarde dus vele malen ouder is dan 6000 jaar) geloof jij niet omdat een fictief boek zegt dat het niet zo is :)?

Het komt voornamelijk omdat ik zo ben opgevoed ;)
Maar de evolutie theorie klinkt voor mij echt gewoon niet logisch, sorry. Ik heb me niet heel erg verdiept erin, maar van waterdieren naar landdieren in zoveel miljoen jaar is tjah, beetje ongelovelijk. En ja, de bijbel is dat ook. Maja, zo ben ik opgevoed en ben niet van plan om opeens iets anders te geloven :Y)

En de bijbel is voor iedereen weer anders, iedereen mag geloven waar hij of zij in wilt geloven. Geloof jij in de evolutie theorie? Dan vind ik dat helemaal best! :) Dat is jouw manier om te leven en te verklaren en geloven in God is de mijne. Ik vind de bijbel geen fictief boek, maar ik neem ook niet alles letterlijk en er zijn genoeg dingen die ik er niet aan begrijp, maar daarom moet je er ook in geloven. Het hoeft niet perse bewezen te worden.

En ik vraag me alleen wel af hoe ze hebben kunnen "bewijzen" dat een bepaald voorwerp bijv. 30 miljoen jaar oud is? Ik kan dat namelijk écht niet geloven, kzou graag eens willen weten hoe ze dat teweten zijn gekomen.

Oh btw, nu ik er eens goed overna denk.Het scheppings verhaal is 7 dagen hea? Maar je moet niet álles letterlijk nemen, dus het zou ook kunnen dat 1 zo'n dag miss wel 1000 jaar is geweest. Áls dat zo geweest was, dan zou de aarde dus wel ouder kunnen zijn? *hersenspinsel*

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:27

Amy, weet jij hoe het kan hoe vissen onder water adem kunnen halen?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:29

nynke55 schreef:

Het water gaat door hun kiewen en ze halen daaruit de zuurstof? Heb me nooit zo verdiept in vissen.
Maar, wat ik wel weet is dat vissen geen longen hebben, en landdieren wel.. Hoe kan dat dan opeens veranderen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:31

Amy8super schreef:
nynke55 schreef:

Het water gaat door hun kiewen en ze halen daaruit de zuurstof? Heb me nooit zo verdiept in vissen.
Maar, wat ik wel weet is dat vissen geen longen hebben, en landdieren wel.. Hoe kan dat dan opeens veranderen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Longvissen
sorry to burst your bubble...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:32

Opeens kan het niet, daar zijn miljoenen jaren overheen gegaan. Vissen halen inderdaad de zuurstof uit het water, door mutaties zijn er langzamerhand dieren ontstaan die zuurstof uit de lucht halen. Maar het principe van zuurstof nodig hebben was er dus al.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:34

Ja, maar waarom besloten die vissen dan om maar eens op het land te gaan leven?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:35

Loose schreef:
verootjoo schreef:

God heeft een hele grote hand in het kwaad en heeft allang een oplossing voor het probleem dat de mensen in Zijn wereld hebben gebracht. God heeft namelijk zijn zoon Jezus gegeven om ons te verlossen van onze zonden en om ons weer bij Hem te brengen. Door het geloof in Jezus mogen wij straks weer n het paradijs wonen, waar Adam en Eva uitgegooid zijn.

Het kwaad is in de wereld gekomen door de duivel. We hebben te maken met twee grote machten. God, die ons graag bij Hem wil hebben, en de duivel die ons ook graag bij hem wil hebben en ons weg van God probeert te houden. De duivel brengt het kwaad in de mens en alleen God is sterk genoeg om het kwaad te verslaan.

Sorry, maar dit vind ik altijd zo'n vreselijke onzin. := Bin-Laden mag van Allah dus ook naar het paradijs omdat ie zo in hem gelooft heeft? En een Christelijke seriemoordenaar mag wel naar het paradijs, maar een atheïst die zijn hele leven vrijwillig in de daklozenopvang gewerkt heeft niet?

Laten we als mens absoluut niet zelf gaan bedenken wie wel of niet naar het paradijs kan. Er is er een die kan oordelen en dat is God. Maar als een seriemoordenaar OPRECHT zijn spijt betoont geloof ik dat God echt vergeeft. En OPRECHT naar God gaan met al je fouten is zo makkelijk nog niet. Het is niet een kwestie van even zeggen dat je gelooft, en huppakee, plek in paradijs in the pocket.

Wat betreft atheist in daklozenopvang... Je kunt je slechte eigenschappen niet vrijkopen door 'goed werk' te gaan doen. Vrijwillig of niet. Geld, aanzien (door bv te laten zien hoe goed je bezig bent) en status garandeert geen plek.
Alleen het oprecht je hart geven aan Jezus. En als je aan Jezus je hart geeft, komt de heilige geest in je die gaat 'werken' om van jou een nog beter mens te maken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:36

Hier ook een die wel in de evolutie gelooft.
De site waar je op terecht bent gekomen is idd gemaakt door gelovigen, die hebben compleet andere theorieën.
Op you tube staan ook een hoop van die filmpjes en ieder interpreteert het weer op zijn eigen manier, grootste grap is dat velen zichzelf tegen spreken en velen met theorieën komen die voor geen mogelijkheid kunnen kloppen.

Als vriend lief weer eens thuis is zal ik die eens dit topic laten lezen die is goed in het onderbouwen van waarom wel en waarom niet zulke dingen kunnen kloppen.
Hij kent veel filmpjes en veel links zo uit zijn hoofd te vinden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:39

Evolutietheorie :D

En als je de volgorde aanhoudt van Genisis komt dat ook overeen met de Evolutietheorie. Want voor God is een minuut als een eeuwigheid en een eeuwigheid als een minuut ofzo was het toch?
Klaar toch.
Op de eerste dag was er licht: big bang
Tweede dag: schepping van de aarde en de hemellichamen.
3e dag: uit de oersoep ontstaan continenten en het eerste leven
4e dag; Dit is een foutje want zonder zon geen licht dus wie hier aan het vertalen is geweest heeft zitten slapen.
5e dag: ontstaan van dieren zoals vissen
6e dag; landdieren en mensen
7e dag; God nam een vrije dag.

En ik geloof al helemaal niet dat aan het einde der tijden de graven open gaan. Ik denk dat het over 4 miljard jaar als de mens zichzelf niet eerder heeft uitgeroeid de zon in een rode dwerg veranderd en de aarde in 1 groot hellevuur veranderd.