Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:23

phormicola schreef:
Hai :D Je hebt je kleurtje nog :))

niet lang meer :D

fiffil, ik weet juist heel goed hoe lang iets geleden is, omdat ik het dan koppel aan andere gebeurtenissen waarvan ik een jaar weet. Zie dat voorbeeld hiervoor dus. En verder kan ik het ook wel redelijk schatten meestal.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:23

phormicola schreef:
Hebben jullie ook weleens dat je iets ontiegelijk grappigs zegt tijdens een gesprek, maar dat niemand 't vat? :') Door m'n man weet ik nu dat ik grote sprongen maak in m'n hoofd, maar als je die er niet bij verteld, tja, dan snapt niemand het. Maar als je die sprongen er wèl bij verteld is het niet grappig meer :')

:j, ik ben erg van de woordgrappen, óók in het engels! Kijk ook het liefst zonder ondertitels tv, want ik heb vaak wat aan te merken op de vertaling en zeker bij comedies kun je de woordgrappen nooit zo goed vertalen als ze in het Engels zijn!

Lielle

Re: Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:25

dat herken ik ook heel sterk. Ben idd heel erg van woordgrappen, die niet iedereen kan volgen helaas.

(heb het de laatste tijd vaak over 'taalpuritein' en zit dan stiekem in mezelf te lachen :D )

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:26

Ik ben ook niet goed in tijden en leeftijden onthouden, ik onthoud dingen ook aan gebeurtenissen die ervoor en er na kwamen in chronologische volgorde zoals Lielle, zoals de scheiding van mijn ouders en in welk huis ik woonde toen iets gebeurde.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:26

Remember schreef:
phormicola schreef:
Hebben jullie ook weleens dat je iets ontiegelijk grappigs zegt tijdens een gesprek, maar dat niemand 't vat? :') Door m'n man weet ik nu dat ik grote sprongen maak in m'n hoofd, maar als je die er niet bij verteld, tja, dan snapt niemand het. Maar als je die sprongen er wèl bij verteld is het niet grappig meer :')

:j, ik ben erg van de woordgrappen, óók in het engels! Kijk ook het liefst zonder ondertitels tv, want ik heb vaak wat aan te merken op de vertaling en zeker bij comedies kun je de woordgrappen nooit zo goed vertalen als ze in het Engels zijn!

Bijkomend probleem met ondertiteling is dat ik zo language minded ben dat ik de ondertiteling ga lezen ipv gewoon lekker kijken. En dat terwijl ik die rotdingen niet nodig heb :')

Wat wél leuk is, is om bijpassende ondertiteling te vinden in andere talen. Kun je weer op je gemakje een taaltje erbij leren :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:28

Ik heb een vriend die ook hele grote en rare gedachtensprongen kan maken, ik hou ze meestal automatisch voor me maar hij gooit ze er allemaal uit, ik vind dat echt een geweldige eigenschap van hem, zo verrassend en leuk om over na te denken :D .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:29

Wiskunde vond ik juist wel weer altijd leuk, heb A gedaan voor mijn diploma en had een 8 geloof ik. Maar dan wel wanneer het ook in de praktijk toepasbaar leek, zo van de lengte berekenen van een lantaarnpaal terwijl je alleen de lengte van de schaduw kunt meten ofzo, dat vond ik dan wel geinig.

Natuurkunde was dan een groter probleem. Dan snapte ik als ik vast vooruit werkte een hoofdstuk perfect en maakte de opgaves dan ook zonder moeite, maar als het dan later in de klas behandeld werd snapte ik er ineens helemaal niks meer van :? En kostte het me ook behoorlijk moeite om dat "gevoel" weer terug te krijgen.

Bijvoorbeeld bij die berekeningen van de temperatuur van een bak water van zoveel graden, waar je dan zoveel warm water en zoveel ijsblokjes bij gooide :P

Ik had overigens altijd ook veel moeite om me ertoe te zetten om aan mijn huiswerk te gaan (voor bvb. wiskunde) maar als ik dan eenmaal begonnen was dan vond ik het altijd wel leuk en maakte ik meteen nog maar een paar hoofdstukken extra, omdat ik er dan toch "in" zat, het leuk vond en dan vast een voorsprongetje had, wetend dat ik me er toch weer niet toe zou kunnen zetten de volgende keer :P

Overigens wel wat problemen gehad tijdens toetsen omdat ik dan gewoon het antwoord opschreef. Heb daar ook echt wel onvoldoendes op gekregen en zelfs eens de beschuldiging dat ik het wel afgekeken zou hebben :oo

Moesten dus altijd de hele berekening erbij schrijven, irritant vond ik dat :+

Dat je zeg maar uit moet gaan leggen waarom 10% van 200, 20 is.....zucht >;)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:30

MirandaFuego schreef:
Heb jij ook dat je je ergens heel fanatiek op focust, totdat je het weet en dan is de interesse over, van die 'manies'?
Dat autodidact herken ik ook in mijn man.

Ja, dat heb ik heel erg, al hou ik dat best voor mezelf. Mijn vriend weet echt niet alles waar ik me dan weer mee bezig hou, daar 'vermoei' ik hem niet mee want dat vind ie toch niet interessant :Y) . En dat geeft ook niks, die tegenhanger heb ik erg hard nodig om m'n kop ook weer leeg te krijgen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:31

Lielle schreef:
phormicola schreef:
Hai :D Je hebt je kleurtje nog :))

niet lang meer :D

fiffil, ik weet juist heel goed hoe lang iets geleden is, omdat ik het dan koppel aan andere gebeurtenissen waarvan ik een jaar weet. Zie dat voorbeeld hiervoor dus. En verder kan ik het ook wel redelijk schatten meestal.

Ik en tijden is gewoon echt een ramp, ik heb ook al moeite met klokkijken := (digitaal dan vooral, ik gooi dat gewoon door elkaar).
Dus dan weet ik wel wat er gebeurd is (tot in detail), maar wanneer dat nou exact was... ik heb gewoon geen goed tijdsbesef lijkt het soms wel. Overigens 'reken' ik dingen dan dus ook uit aan gebeurtenissen waarvan ik weet hoe oud ik was bijvoorbeeld (zoals vakanties) maar van die dingen zoals 'daar fietste ik een paar weken terug nog langs' terwijl dat eigenlijk alweer een jaar terug was komt regelmatig voor.

Ik kijk ook altijd zonder ondertiteling (tenzij ik een taal leer), ik vind het storend in beeld. En vaak worden grapjes er niet leuker op.

Woordgrappen zijn leuk, ik heb erg veel vrienden die daar ook zo over denken dat scheelt :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:31

Ik heb 2 vormen van wiskunde gedaan, wiskunde B, standaard algebra en wiskunde D (de moeilijkste variant), vooral abstracte wiskunde, erbij.
Heb wiskunde B met een 6 gehaald en D met een 8 :+ .

Bij B mistte ik vaak idd een deel van de berekening maar was het antwoord wel goed, kreeg dan alleen maar de helft van de punten :Y)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:33

phormicola schreef:
Bijkomend probleem met ondertiteling is dat ik zo language minded ben dat ik de ondertiteling ga lezen ipv gewoon lekker kijken. En dat terwijl ik die rotdingen niet nodig heb :')

Irri is dat he, dan probeer je niet naar die ondertiteling te kijken maar doet het toch, whahaha!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:35

Heel herkenbaar :D

Waar ik het aan merk bij mezelf is:
- dingen snel saai vinden
- heel erg kunnen focussen op 1 ding
- helemaal opgaan in boeken/films
- overal fluitend doorheen komen zonder te hoeven leren
- dus ook niet kunnen leren
- grote gedachtesprongen (dan ben ik al een stap verder, lastig is dat ik tussenstappen vaak vergeet op te schrijven)
- altijd wat te doen moeten hebben
- steeds nieuwe dingen willen leren en je daar dan ook erg in verdiepen
- daardoor ook veel dingen kunnen (de meest uiteenlopende dingen)
- en dus ook veel dingen doen
- en de bijbehorende stress

Mijn leven heeft er een tijd als volgt uitgezien: 2 studies in Groningen, parttime baan in Deventer, vriend, paard, voorzitter hofdansvereniging, actief bij een stijldansvereniging, een paardrijvereniging en een surfvereniging, vaak optredens met dansen, vioolles, pianoles, en tussendoor was ik vaak aan het schrijven en/of naaien. Met zo'n planning is het wel handig als je niets voor je studie hoeft te doen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:37

:oo je had mijn programma kunnen beschreven (even los van het feit dat ik niet kan dansen ;) )

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:45

Sheran schreef:
Mijn leven heeft er een tijd als volgt uitgezien: 2 studies in Groningen, parttime baan in Deventer, vriend, paard, voorzitter hofdansvereniging, actief bij een stijldansvereniging, een paardrijvereniging en een surfvereniging, vaak optredens met dansen, vioolles, pianoles, en tussendoor was ik vaak aan het schrijven en/of naaien. Met zo'n planning is het wel handig als je niets voor je studie hoeft te doen...

_O-
Daar heb ik er dus twee van thuis! :x :+

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:23

Pantykous schreef:
Ik heb geen fotografisch geheugen wat teksten betreft, wel situaties. Ik kan gesprekken, situaties en gebeurtenissen tot jaren terug tot in detail terug halen. Soms best vervelend voor .

Ja, zeer herkenbaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:43

Ik onthoud data tot in detail, maar alleen als ik ze vaak genoeg in schrift gezien heb. Van vrijwel alle fotografie-opdrachten en concerten die ik ooit gefotografeerd heb, weet ik de datum nog omdat ik die opneem in de namen van mijn mappen en de bestandsnamen van de foto's. Dit gaat heel ver, tot zelfs bepaalde data in de periode 2004-2007.

Van overige zaken weet ik adhv associaties vaak nog erg goed terug te halen hoe/wat/wanneer/met wie. Bij sommige zaken ben ik die associaties echter kwijt en dan weet ik het ook direct totaaaaaal niet meer terug te halen. En gevoelsmatig is alles "laatst", ook als ik (wanneer ik iets langer zou nadenken) best zou weten dat iets bijvoorbeeld al anderhalf jaar geleden is. Dat levert soms geinige situaties op, als iemand me heel verbaasd vraagt: "noem je dat nu serieus láátst??"

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:47

mirim schreef:
Pantykous schreef:
Ik heb geen fotografisch geheugen wat teksten betreft, wel situaties. Ik kan gesprekken, situaties en gebeurtenissen tot jaren terug tot in detail terug halen. Soms best vervelend voor .

Ja, zeer herkenbaar :D

*check* Ik vind dat heel handig

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:53

Ja voor jezelf is het heel handig, maar voor anderen soms reuze irritant :D

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:39

burl schreef:
geerke schreef:
Ik heb wel de pest aan ouders die roepen dat hun kind hoogbegaafd is....terwijl die dat niet is ;)
En dat soort ouders zijn er heel veel.

:j
Het valt mij op dat in dit topic ook al zoveel mensen hoogbegaafd zijn.

Misschien omdat HB'ers getriggerd worden door de titel van dit topic? ;)

FirebirdM schreef:
Naar mijn idee helpt het label nergens bij. Er zijn te veel vooroordelen en het wekt te veel afgunst, waarom zou je een kind in hemelsnaam zo noemen? Veel mensen vinden het denigrerend en voelen zich aangevallen als je tegen hen zegt "maar/want/trouwens ik ben hoogbegaafd". Dat zet zo ontzettend veel kwaad bloed! Ik verbaas me er ook vreselijk over dat iedereen hier zo openlijk zegt hoogbegaafd te zijn en dat ook gewoon in de strijd gooit, ik heb me al heel vroeg voorgenomen dat woord nóóit meer in de mond te nemen. Je creëert een enorme afstand en bij de meeste mensen verdwijnt het begrip voor je menselijkheid (ook fouten maken, niet perfect zijn, het niet arrogant bedoelen, sociale onvaardigheid) als sneeuw voor de zon.

Ik gebruik het ook slechts met grote voorzichtigheid omdat het die connotatie heeft. Maar ik denk wel dat het in sommige situaties van belang is om het te weten, zoals tijdens de ouderavond op school als je met de leerkracht praat over het functioneren van je kind. Het is echt niet zo dat ik nou over straat loop en tegen iedereen zeg 'Ja sorry, kan er ook niks aan doen, ik ben hoogbegaafd.' Waarom zou ik? Mijn studenten weten het ook niet, de meeste van mijn vrienden denk ik ook niet eens. Alleen met sommige mensen heb ik het er weleens over en waarom zou ik niet? Ik zie geen reden om me ervoor te schamen, net zoals je je niet hoeft te schamen voor dyslexie of ADD. Je hebt het gewoon, of niet, en je kunt er niets aan doen.

none schreef:
Nou eerlijk, als ik hoor dat iemand hoogbegaafd is denk ik niets. Tja en nu? Eerst de persoon leren kennen denk ik? Ik denk dat je hier echt totaal geen gegeneraliseerde opmerking over kan maken. Natuurlijk zijn er hoogbegaafde dingen met sociale moeilijkheden e.d., maar daar hoeft iemand niet hoog begaafd voor te zijn? Ik zou ook echt niet trots zijn of ervan balen als mijn kind hoog begaafd is? Natuurlijk kan het moeilijkheden meebrengen of juist hele goede dingen, maar is dat niet altijd zo?
Dit vind ik echt een superfijne instelling! +:)+

mirim schreef:
Ja, ook ik had wat moeite en de term normale kinderen....dat houdt naar mijn idee dan weer in dat ze zich de hele dag weer moeten lopen aanpassen, en dat is zo vermoeiend! Maar misschien begrijp ik het niet goed?

Voor mezelf is dat puur omdat ik te lui ben om steeds 'normaalbegaafd' te typen, wat de officiele term is. ;)

Fiffill schreef:
Wat is zo'n plusklas nou precies, is dat echt een apart klasje of gewoon iets wat kinderen extra krijgen in de normale les?

Hier is dat een apart groepje waarbij kinderen een keer per week anderhalf uur uit de klas gehaald worden en met een ander groepje andere dingen doen. Van alles, zoals samen een project over het menselijk lichaam voorbereiden of iets dergelijks. Maar het belangrijkste is dat ze er top-down leren, dat ze er met een groepje werk van moeten maken, dat ze erachter komen dat ze niet alles al weten en dat ze leren reflecteren op hun eigen handelen; heb ik dit goed aangepakt? Hoe zou het volgende keer beter kunnen?

Zoolgangster schreef:
Even een vraagje: hoe kwamen jullie erachter dat jullie kind hoogbegaafd was?

Nog een vraagje: zijn er hier mensen die meegemaakt hebben dat hun kind straf kreeg tijdens de les, omdat hij/zij al verder was gaan lezen en bij een beurt niet wist waar de klas gebleven was?

Omdat ik zelf getest ben en mijn kind heel erg hetzelfde functioneert als ik.
Mijn kind heeft nog nooit straf gekregen, ik heb het zelf wel regelmatig om dat soort dingen met de meester aan de stok gehad.

Remember schreef:
Ik was altijd bijzonder bijdehand en ik wist 'gewoon' heel veel. Mijn moeder werd terug gefloten door de juf van groep 1 dat ze mij niet moest leren lezen, want dat zou niet goed komen. Echter leerde ik het mezelf (ze dachten echt dag mijn moeder met me zat te oefenen).

Dat ken ik ja :')

Pion schreef:
Ik ben even benieuwd of jullie dit ook herkennen;

Ik kan geen 'regeltjes' leren, ik moet iets 'zien'.
Engelse grammatica op de middelbare school deed ik ook altijd op gevoel.
Bij wiskunde moest ik echter voorbeelden hebben, de uitleg snapte ik gewoon niet, het kwam niet logisch op mij over. Ik zocht een logica die niet te vinden was.

Soms stel ik ook vragen tijdens een college die mijn docenten niet snappen.
Ben dan in mijn hoofd al verder gaan denken en de vraag die ik stel heeft dan niet direct, maar indirect met het vraagstuk van de docent te maken.

Of zeg iets, vervolgens moet ik het uitleggen en dan weet ik niet meer wat ik precies zei. :+

Heel typisch :D

Lielle schreef:
die dingen herken ik ook maar al te goed. Een heel goed ontwikkeld taalgevoel, dingen echt 'moeten' opzoeken, en snel weer verveeld zijn en een nieuwe interesse zoeken om me op te storten :D
Fotografisch geheugen heb ik niet, eerder een associatief geheugen. "nee jullie zijn in 2006 op deze stal gekomen, want ik heb je een verhaal zitten vertellen over het HE en dat was met dat paard die ik toen net reed en daar ben ik mee begonnen in juni 2006, want toen was Raimaer niet rad, en dat was toen we net M gestart waren, etc, etc"

(en dan is iedereen ruimschoots afgehaakt :D )

Dat is inderdaad ook de manier waarop mijn hoofd werkt :j Ik kan overigens bij het maken van een examen wel ook zo mijn boek voor mijn geestesoog halen en alles 'overschrijven'. Misschien heb ik twee manieren :D
En mijn man vraagt regelmatig aan mij 'Wat is het telefoonnummer van die en die?' Waarop ik zeg '06-85426687.' Of zoiets, uit mijn hoofd. Ja, ik heb het adresboekje zelf ooit ingevuld, dus nu weet ik alle adressen (incl postcodes) en alle telefoonnummers. Wel handig soms, met kaarten versturen enzo :+

Remember schreef:
phormicola schreef:

Yep, zowel van Phormi als van Remember. En heb ik het gisteren ook nog uitgebreid met de juf van mijn dochter over gehad, zij doet dat ook met die grappen waarbij je stappen overslaat. Bijna Bones-achtig soms :')

Sheran schreef:

Mensen vragen me regelmatig waarom ik zo jong al klaar was met al mijn studies en op mijn 24ste een kind kreeg, terwijl ik twee studies had afgerond. Dat kon toch niet? Nou, zo dus :')

Zo dan. Ben ook een middagje wezen shoppen met mijn dochter. Gelijk een post van een A4'tje _O-

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:11

Ik had zo'n jongen in mijn klas op de bassischool, een klein ventje, rood haar en een brilletje op. Hij kwam bij ons in de klas omdat hij een klas mocht overslaan....

Zit nu ondertussen op het MBO en hij zou vast het hoogste nog doen op de middelbare school, zie hem soms nog fietsen maar heb het toch altijd wel met hem te doen, al heb ik geen idee of hij zielig is....

Maar hij heeft nooit echt met leeftijdsgenootjes kunnen omgaan... onze klas bestond ook uit veel die waren blijven zitten dus 2/3 jaar ouder waren dan hem en hij was altijd een buitenbeentje. Had ze huiswerk altijd af, haalde hoge cijfers en was daarmee altijd anders dan de rest. Hij begreep alles en gaf ons juist bijles.... dus aansluiting had hij nooit echt.

Ik weet niet of je blij moet zijn in je jeugd als je hoogbegaafd bent.....
Denk dat je trotser op je kind kan zijn als die lekker mee kan met de rest :) Daarom vind ik het van die ouders ook altijd een beetje een rare beslissing, want je geeft je kind zo wel echt een leer jeugd...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:03

xMarloes schreef:
Ik had zo'n jongen in mijn klas op de bassischool, een klein ventje, rood haar en een brilletje op. Hij kwam bij ons in de klas omdat hij een klas mocht overslaan....

Zit nu ondertussen op het MBO en hij zou vast het hoogste nog doen op de middelbare school, zie hem soms nog fietsen maar heb het toch altijd wel met hem te doen, al heb ik geen idee of hij zielig is....

Maar hij heeft nooit echt met leeftijdsgenootjes kunnen omgaan... onze klas bestond ook uit veel die waren blijven zitten dus 2/3 jaar ouder waren dan hem en hij was altijd een buitenbeentje. Had ze huiswerk altijd af, haalde hoge cijfers en was daarmee altijd anders dan de rest. Hij begreep alles en gaf ons juist bijles.... dus aansluiting had hij nooit echt.

Ik weet niet of je blij moet zijn in je jeugd als je hoogbegaafd bent.....
Denk dat je trotser op je kind kan zijn als die lekker mee kan met de rest :) Daarom vind ik het van die ouders ook altijd een beetje een rare beslissing, want je geeft je kind zo wel echt een leer jeugd...

Wat bedoel je met het dikgedrukte?

Volgens mij zijn mijn ouders best trots op me, ondanks dat ik alles op een andere manier heb gedaan dan 'de rest'.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:07

Waarom denk je dat het een beslissing is? Je kind is HB of niet, daar valt verder weinig aan te beslissen... En zoals ik al zei: ik ben trots op mijn kind, of ze nou slim is of sociaal. Ik ben trots op mijn kinderen omdat ze zijn wie ze zijn, no matter what.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:07

Marloes je ziet hierbij 1 ding over het hoofd...het is het kind wat aangeeft te willen leren. Oftewel het is het kind wat beslist of het wel speelt of niet speelt. Als ouder ben je misschien wel net zo verbaasd en soms verdrietig dat het kind niet lekker met andere kinderen gaat spelen, maar liever binnen zit te lezen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:11

overigens verwoordt die post wat mij betreft wel het onbegrip waar HB kinderen vaak mee te maken krijgen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:22

Inderdaad lielle. Vooroordeel door onbegrip waar zowel het kind als de ouder steeds tegen aan loopt