burl schreef:geerke schreef:Ik heb wel de pest aan ouders die roepen dat hun kind hoogbegaafd is....terwijl die dat niet is
En dat soort ouders zijn er heel veel.
Het valt mij op dat in dit topic ook al zoveel mensen hoogbegaafd zijn.
Misschien omdat HB'ers getriggerd worden door de titel van dit topic?
FirebirdM schreef:Naar mijn idee helpt het label nergens bij. Er zijn te veel vooroordelen en het wekt te veel afgunst, waarom zou je een kind in hemelsnaam zo noemen? Veel mensen vinden het denigrerend en voelen zich aangevallen als je tegen hen zegt "maar/want/trouwens ik ben hoogbegaafd". Dat zet zo ontzettend veel kwaad bloed! Ik verbaas me er ook vreselijk over dat iedereen hier zo openlijk zegt hoogbegaafd te zijn en dat ook gewoon in de strijd gooit, ik heb me al heel vroeg voorgenomen dat woord nóóit meer in de mond te nemen. Je creëert een enorme afstand en bij de meeste mensen verdwijnt het begrip voor je menselijkheid (ook fouten maken, niet perfect zijn, het niet arrogant bedoelen, sociale onvaardigheid) als sneeuw voor de zon.
Ik gebruik het ook slechts met grote voorzichtigheid omdat het die connotatie heeft. Maar ik denk wel dat het in sommige situaties van belang is om het te weten, zoals tijdens de ouderavond op school als je met de leerkracht praat over het functioneren van je kind. Het is echt niet zo dat ik nou over straat loop en tegen iedereen zeg 'Ja sorry, kan er ook niks aan doen, ik ben hoogbegaafd.' Waarom zou ik? Mijn studenten weten het ook niet, de meeste van mijn vrienden denk ik ook niet eens. Alleen met sommige mensen heb ik het er weleens over en waarom zou ik niet? Ik zie geen reden om me ervoor te schamen, net zoals je je niet hoeft te schamen voor dyslexie of ADD. Je hebt het gewoon, of niet, en je kunt er niets aan doen.
none schreef:Nou eerlijk, als ik hoor dat iemand hoogbegaafd is denk ik niets. Tja en nu? Eerst de persoon leren kennen denk ik? Ik denk dat je hier echt totaal geen gegeneraliseerde opmerking over kan maken. Natuurlijk zijn er hoogbegaafde dingen met sociale moeilijkheden e.d., maar daar hoeft iemand niet hoog begaafd voor te zijn? Ik zou ook echt niet trots zijn of ervan balen als mijn kind hoog begaafd is? Natuurlijk kan het moeilijkheden meebrengen of juist hele goede dingen, maar is dat niet altijd zo?
Dit vind ik echt een superfijne instelling!
mirim schreef:Ja, ook ik had wat moeite en de term normale kinderen....dat houdt naar mijn idee dan weer in dat ze zich de hele dag weer moeten lopen aanpassen, en dat is zo vermoeiend! Maar misschien begrijp ik het niet goed?
Voor mezelf is dat puur omdat ik te lui ben om steeds 'normaalbegaafd' te typen, wat de officiele term is. 
Fiffill schreef:Wat is zo'n plusklas nou precies, is dat echt een apart klasje of gewoon iets wat kinderen extra krijgen in de normale les?
Hier is dat een apart groepje waarbij kinderen een keer per week anderhalf uur uit de klas gehaald worden en met een ander groepje andere dingen doen. Van alles, zoals samen een project over het menselijk lichaam voorbereiden of iets dergelijks. Maar het belangrijkste is dat ze er top-down leren, dat ze er met een groepje werk van moeten maken, dat ze erachter komen dat ze niet alles al weten en dat ze leren reflecteren op hun eigen handelen; heb ik dit goed aangepakt? Hoe zou het volgende keer beter kunnen?
Zoolgangster schreef:Even een vraagje: hoe kwamen jullie erachter dat jullie kind hoogbegaafd was?
Nog een vraagje: zijn er hier mensen die meegemaakt hebben dat hun kind straf kreeg tijdens de les, omdat hij/zij al verder was gaan lezen en bij een beurt niet wist waar de klas gebleven was?
Omdat ik zelf getest ben en mijn kind heel erg hetzelfde functioneert als ik.
Mijn kind heeft nog nooit straf gekregen, ik heb het zelf wel regelmatig om dat soort dingen met de meester aan de stok gehad.
Remember schreef:Ik was altijd bijzonder bijdehand en ik wist 'gewoon' heel veel. Mijn moeder werd terug gefloten door de juf van groep 1 dat ze mij niet moest leren lezen, want dat zou niet goed komen. Echter leerde ik het mezelf (ze dachten echt dag mijn moeder met me zat te oefenen).
Dat ken ik ja
Pion schreef:Ik ben even benieuwd of jullie dit ook herkennen;
Ik kan geen 'regeltjes' leren, ik moet iets 'zien'.
Engelse grammatica op de middelbare school deed ik ook altijd op gevoel.
Bij wiskunde moest ik echter voorbeelden hebben, de uitleg snapte ik gewoon niet, het kwam niet logisch op mij over. Ik zocht een logica die niet te vinden was.
Soms stel ik ook vragen tijdens een college die mijn docenten niet snappen.
Ben dan in mijn hoofd al verder gaan denken en de vraag die ik stel heeft dan niet direct, maar indirect met het vraagstuk van de docent te maken.
Of zeg iets, vervolgens moet ik het uitleggen en dan weet ik niet meer wat ik precies zei.

Heel typisch 
Lielle schreef:die dingen herken ik ook maar al te goed. Een heel goed ontwikkeld taalgevoel, dingen echt 'moeten' opzoeken, en snel weer verveeld zijn en een nieuwe interesse zoeken om me op te storten
Fotografisch geheugen heb ik niet, eerder een associatief geheugen. "nee jullie zijn in 2006 op deze stal gekomen, want ik heb je een verhaal zitten vertellen over het HE en dat was met dat paard die ik toen net reed en daar ben ik mee begonnen in juni 2006, want toen was Raimaer niet rad, en dat was toen we net M gestart waren, etc, etc"
(en dan is iedereen ruimschoots afgehaakt

)
Dat is inderdaad ook de manier waarop mijn hoofd werkt
Ik kan overigens bij het maken van een examen wel ook zo mijn boek voor mijn geestesoog halen en alles 'overschrijven'. Misschien heb ik twee manieren 
En mijn man vraagt regelmatig aan mij 'Wat is het telefoonnummer van die en die?' Waarop ik zeg '06-85426687.' Of zoiets, uit mijn hoofd. Ja, ik heb het adresboekje zelf ooit ingevuld, dus nu weet ik alle adressen (incl postcodes) en alle telefoonnummers. Wel handig soms, met kaarten versturen enzo
Remember schreef:phormicola schreef:Hebben jullie ook weleens dat je iets ontiegelijk grappigs zegt tijdens een gesprek, maar dat niemand 't vat?

Door m'n man weet ik nu dat ik grote sprongen maak in m'n hoofd, maar als je die er niet bij verteld, tja, dan snapt niemand het. Maar als je die sprongen er wèl bij verteld is het niet grappig meer

, ik ben erg van de woordgrappen, óók in het engels! Kijk ook het liefst zonder ondertitels tv, want ik heb vaak wat aan te merken op de vertaling en zeker bij comedies kun je de woordgrappen nooit zo goed vertalen als ze in het Engels zijn!
Yep, zowel van Phormi als van Remember. En heb ik het gisteren ook nog uitgebreid met de juf van mijn dochter over gehad, zij doet dat ook met die grappen waarbij je stappen overslaat. Bijna Bones-achtig soms
Sheran schreef:Mijn leven heeft er een tijd als volgt uitgezien: 2 studies in Groningen, parttime baan in Deventer, vriend, paard, voorzitter hofdansvereniging, actief bij een stijldansvereniging, een paardrijvereniging en een surfvereniging, vaak optredens met dansen, vioolles, pianoles, en tussendoor was ik vaak aan het schrijven en/of naaien. Met zo'n planning is het wel handig als je niets voor je studie hoeft te doen...
Mensen vragen me regelmatig waarom ik zo jong al klaar was met al mijn studies en op mijn 24ste een kind kreeg, terwijl ik twee studies had afgerond. Dat kon toch niet? Nou, zo dus 
Zo dan. Ben ook een middagje wezen shoppen met mijn dochter. Gelijk een post van een A4'tje