Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:46

Laatst was ik met mijn ouders in een restaurant aan het eten waarbij het meisje van de bediening verkouden was. Ik was mijn voorgerecht aan het eten en de stokbroodjes waren op, mijn vader bestelde nieuwe broodjes bij en toen ze de broodjes op tafel wilde zetten.. Haalde ze haar neus op boven mijn bord.
Gadverdamme, was echt heel vies. Dat ze dan haar neus optijd snuit, maar niet ff ophijst boven mijn bord..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:31

Dat heb ik constant, nadeel als je in een ziekenhuis werkt.

1 van de meest gore acties vlak voor etenstijd kwam ooit van een zwangere vrouw. dat je speekselproductie wat overuren maakt, allemaal goed en wel. maar om in een glazen potje voor mijn neus lekker dat speeksel in een slijmerige sliert te laten zakken... IEUWL8 En al helemaal dat ze me recht aankeek en er nog bij ging lachen ook.

Dankzij dat soort stunts heb ik wel een sterke maag gekregen. Waar ik wel nog steeds van gruwel, zeker met dit erg mooie zomerweer, zijn salades met een klodder mayonaise die je al ziet opstijven, waar nog zand tussen je groentes zit of... haren en beestjes.

Magrathea

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:03

Telt stationshoreca hier ook? :+

Vandaag bij de AH to go in Leiden, werd ik geholpen door een kerel die 1) héél boos keek terwijl ik hem toch heel lief begroette en 2) geen enkel woord tegen mij heeft gezegd terwijl ik voor zijn kassa stond, enkel mijn spullen heeft gescand en mij laten pinnen :+
Ik ben nog nooit zo niet-netjes geholpen :+

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:18

Oh wat een boel ergernissen zeg! Zijn we allemaal zulke zeikerds met uit eten gaan? Dat is toch juist genieten?! :D

Wat maakt het dan uit of er verkeerd uitgeserveerd wordt, of er bestek wordt vergeten of dat ze misschien net iets té vriendelijk zijn. Storen tijdens een gesprek las ik ook ergens, tja lijkt me vrij lastig om in een druk restaurant op elk gesprek te wachten dus ik kan het me voorstellen. Bovendien als ze allemaal wachten op gesprekken, duurt het eten weer langer en zijn we ook niet tevreden.

Waar ik me wel echt aan irriteer is een vieze tafel of lang moeten wachten (en dan heb ik het echt over langer dan een half uur). Vies bestek of een vies glas is gewoon not done. Kortom: Zolang het eten goed is, de bediening vriendelijk en het spul schoon is moeten we niet al te moeilijk doen. Zonde van je leuke avond toch?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:41

Er is hier bijna niemand die zich ergert aan de voorbeelden die jij noemt. Hier worden toch wel de meest extreme dingen genoemd. En het lijkt veel, omdat dit een lekker zeiktopic is, alle klachten worden hier verzameld :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:47

Als een serveerster me langs de foute kant eten voor mijn neus zet maar verder erg vriendelijk en behulpzaam is, dan mag ze voor mijn part alles langs de verkeerde kant op tafel zetten.

Heb je echter zo'n mega zuurpruim met een donderwolk boven haar hoofd, nou dan kan ze maar zorgen dat ze het uitserveren doet zoals het hoort.

1x heb ik een scherpe reactie terug gegeven naar een serveerster. Vriend en ik hadden een restaurantbon cadeau gehad en een leuk plekje uitgezocht dicht bij huis, we zouden thuis lekker verder wijntjes drinken. Daar aangekomen krijgen we de kaart, we hadden melding gemaakt dat het om zo'n bon ging. Goed, nette tafel, erg leuke locatie, erg netjes allemaal en interessante kaart. Volgens de brochure kon je in dat restaurant kiezen uit een uitgebreide vlees- en viskaart. Niks van, we konden ofwel 1 bepaald visgerecht nemen ofwel 1 vleesgerecht en als dessert hadden ze liefst ook nog dat we allebei hetzelfde namen.

Dus vraagt mijn vriend waarom ze dan op de folder zetten "met uitgebreide keuze uit vlees- en vismenu".
Serveerster: "U komt via een restobon meneer, u krijgt keuze uit een vlees- en visgerecht, is dat nog niet voldoende misschien?"
Ik: "je had vandaag ook alleen maar keuze uit een zure pruim of een overrijpe citroen zeker"?

Vriendje strike en serveerster pissed off :')

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:09

Interessant topic, lees van de week eens even alles terug.
Ik werk al een jaar of vijf in de horeca, alle werkgevers zijn altijd ontzettend tevreden geweest en heb nog vrijwel nooit gasten met problemen gehad, dus blijkbaar doe ik het goed.
Fooi ben ik blij mee, maar het is geen must, vind het vaak wel een maatstaaf om te weten of mensen tevreden zijn. De bedrijven waar ik nu werk krijg ik gemiddeld €1 per uur fooi (word iedere week verdeeld naar aantal uren)
Wat ik daarmee altijd erg vervelend vind: Ik geef een schoteltje met bon en het kaartje e.d. wat dan bijvoorbeeld 87,10 is en de gast legt er 90 neer. Ik haal dan het geld op en mensen zeggen niets.
Als ik dan terugkom met het wisselgeld word ik vaak erg vreemd aangekeken en gezegd: 'neeeeeeee joh, dat mag je houden natuurlijk'. Maar ja, kan het natuurlijk ook niet maken om het niet terug te brengen en spontaan te houden :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:30

@susanne , haha ja dat heb ik ook wel es :+ en om nou te vragen 'is dit fooi? ' is ook weer zoiets.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 08:52

Nee, dus je brengt inderdaad het wisselgeld terug en als de gasten dan zeggen dat het fooi is bedank je ze héél héél vriendelijk!

Varekaj: ~~}>

Of wat m'n zus altijd doet, op het bonnetje schrijven:
Het is niet verboden vriendelijk te zijn oid.
En dan liefst nog een lijstje van de spelfouten op de kaart _O-

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:01

Optiwolk schreef:
Nee, dus je brengt inderdaad het wisselgeld terug en als de gasten dan zeggen dat het fooi is bedank je ze héél héél vriendelijk!

Dat doe ik ook altijd netjes, maar sommige mensen lachen me bijna uit als ik dan met dat wisselgeld terugkom :P zo van 'je snapt toch wel dat dat fooi is he' alsof het de normaalste zaak van de wereld was en ik daarvoor echt niet helemaal terug had hoeven lopen :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:11

Ja precies! Of mensen die beledigd zijn dat je denkt dat je denkt dat ze zo krenterig zijn 8)7

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:23

Beetje dunne lijn, want als je't niet aanbied ben je grof en arrogant om te denken dat't zo maar fooi is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:28

Wat ook helpt is als de gast zegt of we het wisselgeld mogen houden! :D

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:35

GamblersCup schreef:
Er is hier bijna niemand die zich ergert aan de voorbeelden die jij noemt. Hier worden toch wel de meest extreme dingen genoemd. En het lijkt veel, omdat dit een lekker zeiktopic is, alle klachten worden hier verzameld :D

Ik heb ook niet het hele topic doorgelezen maar ik zag ze toch wel een aantal keer langskomen en ik hoor van mijn familie ook nog weleens zulke klachten vandaar :j haha ja dat het hem wezen.

Ik verbaasde me er een beetje over dat er tijdens het uit eten gaan zoveel dingen zijn waar mensen op letten :+ Ik kijk alleen naar mijn eten en de algehele sfeer, maar nou ben ik ook niet zo moeilijk haha

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:39

Ik kan er best wel op letten.
Heb vroeger ook altijd geleerd van netjes gekleed te zijn, geen ellebogen op tafel, alsjeblief, dankjewel, met mes en vork eten, ...
Kan me dus ook ergeren aan mensen op restaurant (of 4-sterrenhotel) in trainingsbroek/ zwemshort zelf, boeren, niet netjes eten, ...

Maar zoals ik al zei, 't hangt af van 't etablissement.
Kan gerust in m'n rijbroek/ modderjeans een frituur binnenstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:40

Het hangt er bij mij van af wat voor gelegenheid het is en hoe het algemene onthaal is. Ziet iedereen er vrolijk en vriendelijk uit, doen ze hun best, dan ben ik lang niet zo kritisch.
Kom je in een zaak binnen waar je denkt dat er net een dode is gevallen (of waar ze jou lijken neer te schieten met hun ogen), welja, die mogen gerust een lastige klant aan mij verwachten.

Ik werk zelf ook met mensen, ik moet ook altijd lachen en beleefd zijn al heb ik soms meer neiging om ze door het raam een verdiep lager te mikken. Als klant doe ik dan ook altijd mijn best om vriendelijk en beleefd te zijn, krijg ik daar een boze blik voor terug, tjah.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:41

Oei ja andere mensen die onbeschoft zijn daar ben ik wel heel erg op gericht :o Bulderend door het hele restaurant lachen, krijsende baby's, honden mee, als een onbeschofte boer alles naar binnen schuiven met je vork etc. :)) Vreselijk gewoon haha

Maar ik kan er ook wel weer om lachen. Ze weten zelf niet hoe ongelovelijk ze zichzelf voor l*l zetten :')

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:47

Magrathea schreef:
Wat ook helpt is als de gast zegt of we het wisselgeld mogen houden! :D

Precies.

Honden laten we hier altijd gewoon toe, omdat ik toch op een vakantiebestemming werk en honden dus vaak wel mee moeten...
Op het strandpaviljoen vind ik het ook nooit zo'n probleem, in het restaurant hebben we een aantal tafeltjes die wat meer afgelegen liggen van de andere, dan proberen we mensen met honden daar neer te zetten en niet op het 'drukke' stuk.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:47

Of het kan hun geen ene r**t schelen :P

Weet je, een glimlach kan iemand z'n hele dag goedmaken, dat heb ik zelf gemerkt toen ik nog in de winkel werkte.
Aan €8/u, hele dag rechtstaan, zonder eten of drinken, bloedjeheet in zo'n weer.
En toch blijven lachen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:53

Het is lastiger als je met een lachbui zit die niet wil overgaan en je hebt klanten voor je neus :') is me al een paar keer overkomen, dan moet je echt opletten want je geeft snel de indruk dat je hen aan het uitlachen bent.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:54

Ik speel veel met oogcontact trouwens, vind het vervelend mensen vaak te vragen en aan te spreken tijdens het eten. Als ik even 'niets' te doen heb, loop ik altijd een rondje en zorg dat ik met iedere tafel oogcontact heb, dan merk je vaak vanzelf wel of alles goed is. Als ik oogcontact heb knik ik even vriendelijk.
Sommige mensen vraag ik of alles naar wens is en als ik lege glazen zie en het gevoel heb dat ik het wel even mag vragen, dan vraag ik of ze nog wat te drinken gewenst hadden...
Bij ons is het een nadeel dat de keuken in het restaurant soms wat langzaam is... Erg vervelend, wij als bediening krijgen het gezeur... Gelukkig hebben we een saladebar, dus dan kunnen mensen daar vast een hapje van pakken.
In het strandpaviljoen is de keuken op de een of andere manier vaak wel heel erg snel, naar mijn gevoel soms wel té snel...

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:22

Ik heb al een paar keer voorbij zien komen dat jullie het erg vinden als het eten via de verkeerde kant wordt uitgeserveerd... Is dit echt zo'n bigg deal dat je je daaraan irriteert?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:22

x__Danielle schreef:
Ik heb al een paar keer voorbij zien komen dat jullie het erg vinden als het eten via de verkeerde kant wordt uitgeserveerd... Is dit echt zo'n bigg deal dat je je daaraan irriteert?

In een eetcafé niet. Maar als ik flink betaal wel...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:27

x__Danielle schreef:

Ik heb vooral gelezen dat mensen het eten zelf moeten doorgeven, terwijl de bediende er wel bij de hele tafel kan.
Dat vind ik ook vervelend, helemaal iets met saus.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:28

Ja dat snap ik ook, dat is ook erg vervelend. Maar als ze het bord via links neerzet ipv via rechts?