Enig kind..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:34

Ik vind het altijd een beetje een dooddoener om te zeggen dat enig kinderen asociaal, egoïstisch en verwend zijn. Ik denk dat dat voor het grootste deel afhankelijk is van de opvoeding. En ik heb al vaker gehoord van mensen met broers/zussen dat juist zij hebben geleerd egoïstischer te zijn omdat ze al jong geleerd hebben ervoor te zorgen dat ze krijgen wat ze willen en dat te verdedigen. Daar kan ik me ook best wel wat bij voorstellen, dus ik denk dat het allemaal niet zo zwart-wit is als vaak gesteld wordt.

Tyrcanol schreef:
Ik heb een heel druk leven, waardoor ik eigenlijk veel te weinig naar mijn moeder ga. Dat vind ik vervelend, als ik broertjes of zusjes gehad had ( onder normale omstandigheden) konden zij ook langsgaan en was er vaker iemand bij mijn moeder thuis.

Wat ik ook erg lastig vind, mijn moeder strubbelt wat met haar gezondheid, in de laatste maanden zijn we veel op en neer naar het ziekenhuis gemoeten. Dat komt dus allemaal op mij aan.
Natuurlijk doe ik dat met alle liefde en zonder mopperen, maar ooit komt het echt niet uit en zou een beetje aflossing wel fijn zijn.

Ik kan me je gedachte voorstellen maar vergis je er niet in, het hebben van broers en zussen is geen garantie dat je er ook wat aan hebt!! Als ik zie hoe het bij mijn opa en oma allemaal gegaan is, dan ben ik juist blij dat ik er straks alleen voor sta en geen broer/zus heb die zo dwars ligt dat je leedzaam moet toe zien hoe je ouder lijd. Ik vind het soms wel een eng idee dat als ze beide overleden zijn ik echt "alleen" overblijf, maar juist met ziekte etc vind ik het niet erg om er alleen voor te staan, dat kan namelijk ook een hele hoop frustratie schelen. Het is prachtig als je als broers/zussen hecht bent en samen sterk staat in zulke situaties maar het kan de situatie ook verdrietiger maken dat hij sowieso al is.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:59

Mijn man is enig kind, zijn moeder ook. Ikzelf heb een zus en broer en beide ouders hebben broers/zussen. Mijn man merkt vaak op dat hij het toch mist om een broer/zus of nichtjes/neefjes te hebben.

Wij hebben veel aan mijn broer. Met mijn zus botst het wel eens, maar dan nog hebben we vaak ook goede momenten. Mijn kinderen spelen dolgraag met hun nichtjes.

Als we bij mijn man op een familiefeest zijn is er weinig te doen. Aan mijn kant is er altijd ambiance en altijd iemand om mee te praten, voor de kinderen steeds speelkameraadjes...

Ook naar de toekomst toe zegt hij een broer/zus te missen. Alle zorg voor zijn moeder zal op hem terecht komen, terwijl wij dit met z'n drieën kunnen delen.

We wilden beide ook meer dan 1 kind. Hij wilde onze kinderen niet enig kind laten omdat hij zelf toch wel wat gemist heeft. Kindjes maken regelmatig ruzie maar vaak zijn ze onafscheidelijk en amuseren ze zich rot samen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:03

We hebben heel bewust 1 kind, die we schandalig verwennen.
:D
Hij is vrolijk, net afgestudeerd, heeft een hele goede baan, gek met dieren en mensen.

Als ik soms ruzies zie in families tussen volwassen broers en zusters, ( kijk alleen maar naar familie diner op tv) vraag ik me soms wel af of het allemaal zo ideaal is met broers en zusters, zoals vaak afgeschilderd wordt als ideaal.
Je leert meer van je afbijten en vechten voor je plek in een gezin, maar of dat nou allemaal positief is, durf ik niet te zeggen. Ik zie toch ook geregeld kinderen die in het gezin veel stress hebben daardoor.

Ach, alles heeft zijn voors en tegens.

Als een kind zich maar geborgen, gewaardeerd en welkom voelt, dat is het belangrijkste. <3

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:28

Citaat:
Onderzoek uit 2015.
https://martevansanten.wordpress.com/20 ... f-bofkont/

Tot zover de misvattingen. De werkelijkheid is namelijk een heel andere. “De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van enig kinderen”, vertelt Van Swet, die voor haar boek tal van wetenschappelijke rapporten bestudeerde en anderhalf jaar lang achttien ouderparen en hun enig kind volgde. “Wat blijkt? Enig kinderen komen er verrassend goed vanaf. Ze zijn even (on)dominant als kinderen met broers of zussen. En ook even volwassen, gecontroleerd, populair en succesvol in hun omgang met anderen. Ze hebben net zo veel vrienden. Nooit is er een verband aangetoond tussen enig kind zijn en eenzaamheid of gedragsproblemen.”

Sterker nog, als je Britse onderzoekers mag geloven, zijn niet de only’s, maar juist spruiten uit grote gezinnen de zieligen. Want hoe minder broers of zussen, hoe gelukkiger kinderen zijn, ontdekten zij in 2010. Dat blijkt uit ’Understanding Society’, een langlopend onderzoek naar het gezinsleven in Groot-Brittannië, dat zo’n 100.000 mensen uit 40.000 gezinnen onder de loep neemt. Een van de redenen waarom kinderen zonder broer of zus meer zelfvertrouwen hebben en tevredener zijn, is dat ze niet met pesterijen van andere kinderen in het gezin te kampen hebben. Eén op de drie kinderen uit het onderzoek zei dat ze regelmatig geduwd of geslagen werden door een broer of zus. Andere kinderen klaagden dat hun spullen wel ‘s gestolen werden, of dat ze werden uitgescholden. Bovendien hoeven enig kinderen niet om de aandacht van hun ouders te strijden.

Weer een ander onderzoek laat zien dat kinderen die alleen opgroeien zich sneller ontwikkelen en gemiddeld een hoger IQ hebben. Ze presteren beter en halen hogere cijfers dan klasgenoten met broers en zussen. “De verschillen die er zijn, pakken dus vaak juist in het voordeel van enig kinderen uit”, bevestigt Van Swet. “Enig kinderen zijn coöperatiever, ijveriger en netter, en hebben meer doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel.”

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:28

Ik ben enig kind, en ik vond het dikke prima hoor, heb niks gemist toen ik jong was. Ik denk niet dat ik gelukkiger was geweest met broers of zussen, ik was juist enorm gesteld op de rust in huis :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:39

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:43

Ik ben ook enig kind. In de eerste instantie niet, maar mijn zusje is helaas overleden bij de geboorte.
We hadden vroeger wel altijd oppaskindjes, maar dat is natuurlijk toch anders omdat ik ook wist dat die om 18:00 weer weggingen :))
Kon mezelf altijd prima vermaken, ging op vakantie gewoon op zoek naar speelmaatjes of gewoon lekker met m'n ouders wat doen.

Toch merk ik dat ik altijd heel erg "op m'n spullen" ben zeg maar, als ik vroeger speelgoed deelde wist ik dondersgoed dat het om 18:00 weer voor mij was natuurlijk. Dus niet dat ik niet kan delen, wil het gewoon graag op tijd weer terug hebben :))
Egoïstisch ben ik zeker niet, dat durf ik wel te zeggen. Sociaal ben ik niet zo heel handig, maar vraag me serieus af of dat anders geweest was als m'n zus nog geleefd had. Dan had ik de veiligheid van een bekende gehad, nu moest ik op vakantie e.d. wel op vreemde afstappen als ik geen zin meer had om in m'n eentje te spelen.
Vroeger leek het me wel echt supergezellig om een zus te hebben! Toen baalde ik er wel regelmatig van.

Al met al denk ik niet dat ik er een slechter persoon door geworden ben :))
Heb wel eens dat als ik m'n vriend en zijn broer zie, en wat voor band die hebben, dat ik het wel jammer vind dat ik geen zus meer heb. Maargoed voor hetzelfde geld zouden we elkaar de tent uitvechten.
Soms denk ik inderdaad wel eens aan de toekomst wat m'n ouders betreft, maar dat zien we dan wel weer.

HiFive5

Re: Enig kind..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:50

Ik heb een broer. Heb er veel aan ja dat wel. Maar ALS wij aan kinderen beginnen, zal het maar bij 1 blijven. Liever 1 lekker verwennen dan 2 die je niet alles kan geven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:59

HiFive5 schreef:
Ik heb een broer. Heb er veel aan ja dat wel. Maar ALS wij aan kinderen beginnen, zal het maar bij 1 blijven. Liever 1 lekker verwennen dan 2 die je niet alles kan geven.

En als je en/en zou kunnen? Zou je er dan wel meer willen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:22

Ik ben ook heel erg op mijn spullen. Maar kom uit een gezin van 4. Ik denk dat zoiets ook in karakter zit, maar ook een deel door opvoeding/gezin komt waar je in geboren bent. Met een broer of zus (of meer broers en zussen) heb je toch sneller dat er strijd komt om de spullen. Want als de een met het rode autootje wil spelen, wil de ander dat natuurlijk ook. Wij hadden vroeger dus ook vaak ruzie om wie met iets mocht spelen. Kwamen we daar niet uit was het ook gelijk klaar, dan pakte mijn ouders het af en kon niemand er mee spelen. Dat maakte in ons geval niet dat we er sneller/makkelijker uit kwamen, maar juist dat we die strijd gingen voeren als mijn ouders het niet konden zien. En omdat ik de oudste was en het beste in chanteren won ik het meest. Ben daar niet trots op, maar zie dat om me heen toch ook bij mensen met 2 of meer kinderen. Er is toch geregeld strijd. Om spullen, om wie de beste ergens in is, om wie de meeste aandacht krijgt van vader of moeder. Ja, er zitten ook veel leuke kanten aan het hebben van een broer of zus. Maar als wij weer weg gaan, mijn dochter en ik, ben ik stiekem toch ook wel blij dat wij dat hier thuis niet hebben.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:34

asociaal, egoïstisch, verwend, verschrikkelijk kind hier :D
Ik ben zelf blij dat ik enig kind ben. Ik ben wat aan de verlegen kant, maar ik denk eigenlijk dat een broer of zus dit niet veel beter had gemaakt. Ik heb namelijk heel sterk de neiging om stiller te worden naar mate anderen drukker worden.

Hoewel ik altijd alles (binnen het redelijke) gekregen heb, vind ik mezelf niet verwend. Ik heb ik hekel aan geld van anderen krijgen/gebruiken, en streef ook naar zoveel mogelijk zelfstandigheid :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:32

Susan mooi artikel ook.

Zit mij af te vragen of leeftijdsverschil nog uitmaakt tussen kinderen.
Tussen mij en mijn zusje zit 2,5 jaar. Wij gaan sinds we 20 jaar zijn geweest leuk met elkaar om.
Mijn man en zijn zus schelen 5 jaar. Ik spreek schoonzus bijna vaker dan dat mijn man haar spreekt.
Ze hadden vroeger ook andere interesses vanwege hun leeftijd.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:27

Ik heb zelf twee broertjes, en daarbuiten een vrij grote familie, en zou het voor geen goud willen missen.

Voor mijn gevoel kun je contacten met vrienden gemakkelijker verbreken/vervangen/laten verwateren, terwijl alle contact met je familie verbreken een stuk zeldzamer is. Mijn vrienden komen en gaan; mijn familie is er altijd, terwijl ik mijn ooms en tantes soms al jaren niet gezien heb. Ik heb een grote actieve vriendengroep, maar toen er laatst hals over kop verhuisd moest worden waren het toch mijn ouders en mijn broertjes die kwamen helpen; mijn vrienden hadden andere prioriteiten. Goede banden met familie zijn uiteraard niet gegarandeerd, maar zonder familie heb je ze gegarandeerd niet ;)

Daarnaast zie ik sommigen hier zeggen dat een enig kind dan maar veel met neefjes en nichtjes moet spelen. Dat kan natuurlijk alleen als pap en mam niet ook enig kind zijn :p.

En als ik kijk naar mijn oma's van ver in de tachtig, dan ben ik voor hun ook wel erg blij dat ze nog broers en zussen hebben en zelf meerdere kinderen; dit scheelt heel veel in de eenzaamheid. Op die leeftijd komen je vrienden ook niet meer gemakkelijk op bezoek immers ;)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:27

Meer kinderen zegt niks over eenzaamheid.

Mijn opa en oma (van moeders kant) hadden 8 kinderen.
Bij opa kwam enkel mijn moeder op visite en ik.
Bij oma kwamen er 3 op visite.

In het verzorgingshuis ook voldoende mensen met kinderen die eenzaam zijn.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:33

Tsja, nogmaals: familie is geen garantie voor goed contact, maar zonder familie heb je die familiecontacten iig al gegarandeerd niet.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:45

Ik ben ook enig kind, nooit moeite mee gehad.
Op vakantie ging er een vriendinnetje mee en ik hoefte mijn pony/speelgoed niet te delen.
Geen idee wie ik geworden zou zijn als ik wel broers of zusjes zou hebben.
Maar soms is het wel lastig, ik woon in het buitenland waardoor mijn ouders en ik elkaar weinig zien, nu ze ouder worden geeft dat wel wta kopzorgen als ik dat ondertussen ook opgelost omdat mijn ouders hier naartoe gaan emigreren.

Maar ik moet eerlijk zeggen nu ik zelf 3 kinderen heb dat het wel een heerlijkheid is dat ze samen kunnen opgroeien, samen ruzie maken, wel alles moeten delen maar ook samen spelen, elkaar troosten.