Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:31

Ik vind het wel egoïstisch... als je ouders vegetarisch zijn, waarom dan je kind ook vegetarisch opvoeden? Oke, als een kind klein/jong snapt zo'n kind dr nog niks van maar later als ze wat ouder zijn en wel het benul hebben, dan zou ik ze toch echt zelf de keuze laten. Maar in de praktijk denk ik toch wel dat het kind dan ook vegetarisch blijft, maar dan is het iig zijn/haar keuze.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:36

Bij ons op school zat een meisje wat vegatarisch werd opgevoed, ze zag er zo slecht uit en viel voortdurend flauw, dat de schoolleiding heeft ingegrepen en met de ouders heeft gepraat. Ze hebben de huisarts erbij gehaald en ze moest daarvan vlees gaan eten want het bleek dat ze belangrijke stoffen te kort kwam, dus ik denk dat mijn mening daarover wel duidelijk is.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:43

Henrieke schreef:
Ik vind het wel egoïstisch... als je ouders vegetarisch zijn, waarom dan je kind ook vegetarisch opvoeden? Oke, als een kind klein/jong snapt zo'n kind dr nog niks van maar later als ze wat ouder zijn en wel het benul hebben, dan zou ik ze toch echt zelf de keuze laten. Maar in de praktijk denk ik toch wel dat het kind dan ook vegetarisch blijft, maar dan is het iig zijn/haar keuze.

Waarom je kind wel vlees laten eten? Dat is net zo goed een keuze als geen vlees eten, je kiest dus hoe dan ook voor je kind.

Mickey1978, dat is een bijzonder slecht argument, ik heb ook vaak genoeg vleeseters gezien die er compleet ongezond uitzagen en waren. Dat heeft weinig met het vlees te maken, en veel met het verdere dieet. Een vleesloos dieet kan prima gezond zijn (gezonder zelfs dan een dieet met vlees), als je dan zonodig empirisch bewijs wilt dan bewijzen de miljoenen vegetariers dat wel.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:45

Omdat hij of zij dat graag zou willen? Waarom geen vlees eten omdat je ouders het ook niet eten.... wat is dat voor een goede reden? :Y)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:51

Henrieke schreef:
Omdat hij of zij dat graag zou willen? Waarom geen vlees eten omdat je ouders het ook niet eten.... wat is dat voor een goede reden? :Y)

Daar heb ik al eerder in dit topic op gereageerd: vanwege het dierenleed dat erachter zit, vanwege de schade die het toebrengt aan het milieu en omdat men het toch niet nodig heeft. Wat ik bedoelde was, waarom is het egoistisch om je kind geen vlees te laten eten omdat je dan 'kiest voor je kind', terwijl je, wanneer je hem wel vlees laat eten, er net zo goed voor kiest om je kind iets te voeren wat slecht is voor het milieu en enorm veel dierenleed veroorzaakt. In beide gevallen kies je al voor je kind: ik heb zeer gegronde redenen om geen vlees te eten (zoals eerdre uitgelegd in het topic), en geef die redenen met liefde aan mijn kind door. Als hij later er voor zou kiezen wel vlees te eten houd ik hem neit tegen. Maar ik ga niet de keuze voor hem maken dat hij vlees moet eten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:55

Henrieke schreef:

En wie zegt dat dat kind dat wil. :? En er zitten meestal wel andere redenen achter. Het is maar net wat je gewend bent en omdat de meerderheid vlees eet is dat niet per definitie beter dan geen vlees eten. Ik heb het nooit zo gewild hoor, vlees eten. Vond het vegetarische eten heerlijk en nog steeds. ;) En wij mochten gewoon vlees als we dat wilden (bij anderen of er werd thuis wat gehaald), ik zie mijn broertje ook nog wel gewoon vlees gaan eten later. Ik niet. :n
Ik vind het niet egoïstisch, want als je je kind vlees laat eten kies je immers ook voor je kind. ;)

mickey1978 schreef:
Bij ons op school zat een meisje wat vegatarisch werd opgevoed, ze zag er zo slecht uit en viel voortdurend flauw, dat de schoolleiding heeft ingegrepen en met de ouders heeft gepraat. Ze hebben de huisarts erbij gehaald en ze moest daarvan vlees gaan eten want het bleek dat ze belangrijke stoffen te kort kwam, dus ik denk dat mijn mening daarover wel duidelijk is.

Wel een beetje jammer als je op één ervaring je mening baseert... :n

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:00

Dat vind ik ook altijd zo raar, omdat er 1 vegatarier is die niet gezond eet is een vegatarisch dieet ongezond. Hoeveel vlees eters zijn wel niet te dik? ik denk dat ze een stuk minder dik zouden zijn als ze geen vlees eten, maar dat maakt vlees eten niet ongezond.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:05

mickey1978 schreef:

Al vraag ik mij af hoeveel van dit verhaal afhankelijk is aan het eten van vlees. Klinkt mij eerder in de oren als een totaal ongezond voedingspatroon. Als je als vegetariër door het leven gaat, en je kinderen ook vegetarisch opvoedt ja dan moet je zorgen dat je de voedingsstoffen en bouwstoffen voldoende binnenkrijgt. Dit is echter helemaal niet een grote opgave zoals veel vleeseters het interpreteren.

Keuzes maken doe je zowiezo voor je (jonge) kind. Je probeert ze een goede levensstijl en opvoeding mee te geven. Wat ze er later mee doen is altijd geheel hun eigen keuze.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:06

Fiffill schreef:
En wie zegt dat dat kind dat wil. :?

Nee maar dat zeg ik dus ook... ik vind dat je het kind de keuze moet laten. Als hij dat niet wil, hoeft dat imo ook niet. Ik heb er niks op tegen hoor voor diegene die vegetarisch zijn, integendeel.. iedereen moet dat zelf weten.

Ja ik snap ook wel dat het vanwege het dierenleed zou zijn maar wáarom zou je je kind het verbieden als hij/zij het juist wel graag zou willen eten? De dieren worden toch wel afgemaakt dus ja.. en ook daar weet ik wel weer van, als iedereen zo denkt en blijft denken, ja dan blijven ze doorgaan maar toch... het gaat even om wat het kind wil.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:08

Het gaat hier toch ook niet over het verbieden van vlees? Het gaat over je kind vegetarisch opvoeden, vlees verbieden staat niet voor hetzelfde...
En ik krijg niet de indruk van de mensen die vegetarisch zijn opgevoed dat ze staan te springen om vlees (mijzelf incluis ;) ) dus ik zie het probleem niet..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:12

Ik vind je kind verbieden om vlees te eten ook te ver gaan. Je moet het toch eens geproefd hebben niet waar. Maar ik denk dat je een kind best heel goed vleesbewust kunt opvoeden. Dat je verteld hoe veel dierenleed er is door de bioindustrie, dat je verteld dat het heel milieu belastend is etc. Er zal bij mij thuis zeker niet elke dag een lap vlees op hun bord liggen. Simpel weg omdat 1x per week vlees eten ook prima en afdoende kan zijn. Immers kijk naar de feiten voor als iedereen één dag per week geen vlees zou eten, hoe veel dat al scheelt. Ook zou het hier alleen biologisch voedsel zijn.

Iemand die vlees eet simpelweg omdat die het zo heeft aangeleerd, zijn kop in het zand steekt voor alle gevolgen van de bio industrie, en dan vegetariërs die zijn kinderen bewuster op willen voeden egoïstisch vind. Tja met zulke mensen valt volgens mij geen discussie te voeren.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:13

Inderdaad.. maar ik vind, zoals gezegd, dat je het kind wel de keuze moet laten, als hij/zij vegetarisch wordt opgevoed vind ik dat dus egoïstisch.
Elpatcho.. idd goed omschreven :j.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:16

Henrieke schreef:
Inderdaad.. maar ik vind, zoals gezegd, dat je het kind wel de keuze moet laten, als hij/zij vegetarisch wordt opgevoed vind ik dat dus egoïstisch.
Elpatcho.. idd goed omschreven :j.

Volgens mij snap je het nog steeds niet. Ik ben vegetarisch opgevoed maar heb altijd een keuze, volgens jou gaan die twee niet samen. :?
Vegetarisch opvoeden is geen synoniem voor "vleesverbod".

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:24

Ik vind dat je een kind vanaf 't begin met vlees moet laten kennis maken. Als een kind oud genoeg is om te kiezen voor wel/geen vlees eten dan vind ik dat je dan de keuze moet geven.

Vanaf 't begin niet met vlees kennis te laten maken, vind ik niet egoïstisch, weet de juiste benaming er niet voor.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:26

keuzes maak je zowiezo voor het kind
Je besluit of je ze een gamespel geeft, of een schommel
Je besluit of je ze fietsend naar school brengt, of met de auto
Je besluit of ze hagelslag op hun brood mogen, of eerst iets gezonds
Je besluit of ze patat trakteren op school, of een spekkie
Je besluit of je oma laat oppassen, of naar een kinderdagverblijf
Je besluit of ze een hond mogen, of liever een konijn
Je besluit of ze hun bord leeg moeten eten, of nog een paar hapjes
Je besluit of ze naar de junkfood mogen, of altijd gezond eten
En je besluit of ze elke dag vlees moeten eten, of niet.

Keuzes zijn er ALTIJD

Als een kind eenmaal over zich zelf gaat na denken, de gevolgen van zijn stappen kan overzien. Tja dan komen er momenten dat je het niet altijd met elkaars keuzes eens bent. Hij vind misschien dat hij wel vlees wilt eten, Jij ziet misschien liever dat hij met andere vrienden omgaat, hij vind misschien dat paardrijden zielig is, jij vind misschien zijn sport te gevaarlijk etc. etc. etc. Dan kom je op punten dat je niet meer kunt kiezen voor je kind, maar gaat overleggen tot je met elkaar tot een goede middenweg komt.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:35

marleen_88 schreef:
Ik vind dat je een kind vanaf 't begin met vlees moet laten kennis maken. Als een kind oud genoeg is om te kiezen voor wel/geen vlees eten dan vind ik dat je dan de keuze moet geven.

Vanaf 't begin niet met vlees kennis te laten maken, vind ik niet egoïstisch, weet de juiste benaming er niet voor.

En waarom vind je dat dan?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:59

Ik ben zelf ook heel vegitarisch. Ook heb ik er wel eens over nagedacht hoe ik een kind zou opvoeden. Zelf zou ik vlees kopen bij een goede slager 1 keer per week, maximaal 2 keer per week. De dieren moeten ook een goed leven hebben gehad. dan zal ik 2 keer in de week een klein beetje vlees op tafel zetten. als kind oud zat is om te beseffen hoe of wat vertel ik waar vlees vandaan komt. zou kind het niet meer willen eten is dat ook prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:44

mickey1978 schreef:

Dan zou ik wel eens willen weten hoe de rest van haar dieet er uit zag. Pas dan kun je er bewust iets van zeggen. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:47

Fiffill schreef:
Het gaat hier toch ook niet over het verbieden van vlees? Het gaat over je kind vegetarisch opvoeden, vlees verbieden staat niet voor hetzelfde...
En ik krijg niet de indruk van de mensen die vegetarisch zijn opgevoed dat ze staan te springen om vlees (mijzelf incluis ;) ) dus ik zie het probleem niet..

Grappig he, hoe mensen je dingen gaan aanpraten in dit topic. ;)
Verbieden?

En het is ook waar wat Fiffill zegt, mijn dochter staat niet te springen om vlees. Ze wil het gewoon niet. Kan altijd nog veranderen en dat mag ze ook, maar ze WIL geen vlees. Ik durf ook te zeggen dat wij gezonder eten dan vele andere Nederlanders. :j
We zijn ook nooit ziek en zien er prima uit. :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:16

Killyenn schreef:
marleen_88 schreef:

En waarom vind je dat dan?

Ik vind het belangrijk dat een kind vanaf kleins af aan overal kennis mee maakt qua eten, daar hoort dus ook vlees bij.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:19

Twiggy2008 schreef:
Fiffill schreef:

Grappig he, hoe mensen je dingen gaan aanpraten in dit topic. ;)
Verbieden?

En het is ook waar wat Fiffill zegt, mijn dochter staat niet te springen om vlees. Ze wil het gewoon niet. Kan altijd nog veranderen en dat mag ze ook, maar ze WIL geen vlees. Ik durf ook te zeggen dat wij gezonder eten dan vele andere Nederlanders. :j
We zijn ook nooit ziek en zien er prima uit. :)

Wat ik wel bij mijn nichtje zie, die dus vegetarisch wordt opgevoed, is dat haar gewoon van het begin is "geleerd", vlees is bah en ik mag geen vlees. Het is misschien niet verbieden maar ik denk wel dat kinderen die vegetarisch worden opgevoed al meer die kant op denken. Net als bv. iedereen heeft geleerd dat Hitler slecht is (om het maar even zo te noemen), maar er zijn ook nog mensen die hun kinderen opvoeden met de gedachte dat zijn plan geweldig was. Die weten dan niet anders, en dat vind ik dus wel belangrijk.

Las hierboven een vegetarier die zijn/haar kind 1-2 keer in de week bij een goede slager vandaan halen en dan later uitleggen hoe&Wat, dat vind ik echt een topmanier :j

Daarnaast is het ook nog eens dat de meeste vegetariers die eens vlees gaan proberen, hier behoorlijk ziek van kunnen worden. Dan krijg je er sowieso een negatieve associatie mee, mijn vriend lust bijv. nog steeds geen marsepein omdat hij daar jaren terug ziek is van geworden.

Begrijp me goed, ik vind het niet egoïstisch om je kind vegetarisch op te voeden en het zal 9 van de 10 keer geen kwaad kunnen, maar ik vind ook dat je een kind beperkt in zijn zienswijze.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:20

mijn ouders zijn vegatarisch
en ze hebben mij en mijn broer alle 2 zonder vlees opgevoed
mijn oudes vinden het daarintegen niet erg als ik een keertje een broodje kip een of zo
ik ben dan niet gewend om echt biefstuk te eten enz.
en mijn vriendin vinden het maar raar maar ik ben er aan gewend
dus ik vind het dan ook niet egoistisch

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:52

Henrieke schreef:

sja, wat mij betreft valt dat in dezelfde categorie als alle normen en waarden, of anders gezegd, levensvisie die je je kind meegeeft ...

gelovige ouders zullen hun kind opvoeden volgens die visie en er voor proberen te zorgen dat het kind ook gaat geloven, is het egoistisch dat je je kind dat oplegt?
vegetarisch levende mensen zullen hun kind ook volgens die visie opvoeden in de hoop dat hun kind vegetariër word en blijft.
ik denk dat daar niets egoistisch aan is , het is gewoon niet meer dan logisch

vegetarisch eten is niet ongezond en bij een juiste voeding kom je niets te kort
de voedingsstoffen die je uit vlees binnenkrijgt kun je ook uit een heleboel andere voedingsmiddelen halen en daar heb je niet eens de vegaburgers van de super voor nodig :n

een gezond eetpatroon heeft niets te maken met wel of geen vlees eten, maar simpelweg met gevarieerd eten en in de gaten houden dat je voldoende van bepaalde stoffen binnen krijgt

voor mij is vleesloos leven zelfs beter dan vlees eten , ik voel me veel gezonder (meer energie etc )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:03

Sonja, ik sluit me compleet bij jouw woorden aan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:12

ELpatcho schreef:
Hier onder enkele kleine feitjes waarom ik geen vlees eet. Je zou na het lezen hiervan de stelling misschien wel om kunnen draaien; je kind verplicht vlees geven is egoïstisch. Immers we willen onze kinderen toch gezond, milieu bewust en verstandig opvoeden? Het eten van vlees is allang niet meer noodzakelijk voor het binnen halen van de juiste voeding- en bouwstoffen. Een gezond voedingspatroon bestaat ook prima zonder vlees, en is vaak zelfs beter af zonder vlees. Of ik mijn kind vegetarisch ga opvoeden? Tja dat is de vraag, natuurlijk heb ik ook rekening te houden met de wil van de vader van mijn (toekomstige) kinderen. Wel zullen er zowiezo vleesvrije dagen in de week zitten. Omdat ik stellig overtuigd ben dat de mensen van vandaag simpelweg meer dan nodig is vlees eten. Ook zal mijn vlees van biologische bodem komen, absoluut geen bio industrie vlees.

Als je een kind geen vlees geeft uit goede beweegredenen en onderbouwing, waarom zou het dan egoïstisch zijn? Wilt je kind toch graag vlees eten, tja wie ben ik om dat tegen te gaan. Mijn ouders vonden het ook goed dat ik stopte met het eten van vlees. Andersom zou ik het ook absoluut accepteren van mijn kind.

Dierenwelzijn
De belangrijjkste knel punten waar dierenwelzijn organisaties tegen aan lopen:
• te weinig ruimte
• geen gelegenheid om naar buiten te gaan
• roostervloeren zonder liggedeelte met stro (kalveren, vleesvarkens, melkkoeien)
• veetransporten langer dan acht uur

Aanngeven dat je hier op tegen bent, kun je ook doen door biologisch vlees te gaan eten. Ik begrijp dat je het hier neit mee eens bent, ik ook niet, maar geen vlees eten lost niets op. Dan kun je je geld beter spenderen aan een manier van houden die je wel zint.

• het (onverdoofd) castreren van biggen en couperen van staarten
• te weinig voer geven (bij ouderdieren van vleeskuikens)
• te eenzijdig voer geven (bij kalveren die worden gehouden voor blank vlees)
• het snavelkappen bij legkippen en het doden van mannelijke eendagskuikens
• het gebruik van te snel groeiende rassen van vleeskuikens
• het fokken van dikbilrunderen, waarbij geen natuurlijke geboorte mogelijk is
• onvoldoende verdoving in slachthuizen

Bedwelming is niet nodig als een dier direct dood is, omdat er een pin in de kop geschoten wordt. Varkens worden geëlektrocuteerd, maar varkensvlees is sowieso erg ongezond, dus beter eet je dat helemaal niet. Maar met lamsvlees, geitenvlees, schapenvlees, rundvlees is niks mis, en die zijn met een pin in de kop in één keer dood. Geen verdoving nodig. Een kip kun je op het hakblok leggen of de nek omdraaien, zijn ze ook in een keer dood. Ook hier geen verdoving nodig. De enige dieren waarbij verdoving misschien nodig zou zijn, is een varken, en die eet ik niet.

• het gebruik van groeihormonen of preventieve antibiotica (ga ik later op in, dat noem je 2 keer namelijk)
Nogmaals is een reële oplossing hier biologisch gaan eten.
Jij bent op vlees eten tegen, omdat je de manieren van houden zielig vindt. En dat snap ik, ik ben daar ook op tegen. Maar, als je ervoor kiest om helemaal geen vlees te eten, sponsor je ook niet een manier die je wél goed vindt. Door geen vlees te eten, geef je in wezen aan, dat je het houden van dieren voor consumptie-doeleinden verkeerd vindt. Maar volgens mij is dat niet het geval hier. Dus kun je beter een manier van houden sponsoren die je wel goed vindt.

Gezondheid
-Het eten van vlees en zuivel is niet essentieel en als je er dagelijks veel van eet zelfs niet goed. Uit Amerikaans universiteitsonderzoek blijkt dat consumptie van dierlijk eiwit de kans op lymphe-kanker verhoogt. Tomaten, broccoli en andere groenten hebben juist een tegenovergesteld effect.
De reden daarvan is dat een mens geen carnivoor is, maar een omnivoor naar de herbivore kant, ofwel 90% van ons menu is plantaardig, 10% is vlees. Overigens, zou je gaan eten volgens de wetten van de kasjroet, dan is de kans daarop veel kleiner.

-Vlees zit vol groeihormonen en antibiotica waardoor er antibiotica resistentie ontstaat
Dat heeft meer met onze maatschappij te maken dan met het vlees eten op zich. Als dieren ( en mensen!!!!!!!) niet om ieder wissewasje volgepropt worden met antibiotica, ontstaat er ook geen antibiotica-resistentie. Groeihormonen hetzelfde verhaal, een kuiken moet in 3 weken een grote kip zijn, anders wordt het vlees te duur. Dat is niet op een natuurlijke wijze te realiseren. Ook hier is biologisch vlees een prima alternatief. Dit hele verhaal is vrij simpel te vermijden door varkensvlees helemaal links te laten liggen, en ook kiloknallers (met name kipfilet) te laten liggen.

-Vlees bevat verschillende ziektes en bacteriën
Een bacterie is niet per definitie schadelijk. In biogarde zitten ook onwijs veel bacterieën, en van de inhoud van je eigen mond schrik je je helemaal kapot. Het is zelfs niet wijs om 'steriel' eten te eten, omdat je dan geen weerstand opbouwt. Juist omdat er in eten ook ziektekiemen zitten, bouw je weerstand op, en ben je beter bestand tegen ziektes, dan wanneer je alleen maar eten zonder ziektekiemen eet. Zonder bacterieën is niet eens mogelijk.

Vleesproductie is milieuvervuiling en energieverspilling
-De grootste bron van de zure neerslag die bossen en heide ernstig aantast, zijn veehouderij (61%) en verkeer (18%).
-De productie en consumptie van vlees is de belangrijkste bijdrage (18%) aan de opwarming van de aarde (broeikaseffect). Wanneer alle Nederlanders zouden besluiten 3 dagen per week geen vlees te eten, zou dat de hoeveelheid broeikasgassen in ons land evenveel reduceren als wanneer 3 miljoen auto’s van de Nederlandse wegen gehaald zouden worden.
-Bovendien kost de productie van één pond vlees ongeveer 11.250 liter water.
Er is veel minder water nodig om een vegetariër of veganist (een die geen vlees, eieren of melkproducten eet) een jaar lang van voedsel te voorzien, dan er nodig is om één maand voedsel voor een vleeseter te produceren.
-Gemiddeld kost de productie van 1 kilo vlees(waren) 14,7 x meer energie dan de productie van een kilo plantaardige voeding.
-Een vegetariër in een PC-Hooft-tractor is milieuvriendelijker dan een vleester op de fiets
Je kunt ook minder vlees eten. 100 gram per dag is al veel minder balastend voor het millieu.

Ook ik sluit me bij Sonja aan, denk dat je als ouders sowieso heel veel keuzes maakt voor je kind. En je maakt die keuzes omdat je denkt dat het op die manier het beste is. Nu, het spreekt voor zich dat je je kind op de beste, mooiste, gezondste manier wilt laten opgroeien, en dus maak je die keuzes ook voor je kind. Net als dat je voor je kind beslist dat hij/zij beter spinazie eet dan een bord patat. Die keuze laat je je kind ook niet zelf maken, wel?