Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Henrieke schreef:Ik vind het wel egoïstisch... als je ouders vegetarisch zijn, waarom dan je kind ook vegetarisch opvoeden? Oke, als een kind klein/jong snapt zo'n kind dr nog niks van maar later als ze wat ouder zijn en wel het benul hebben, dan zou ik ze toch echt zelf de keuze laten. Maar in de praktijk denk ik toch wel dat het kind dan ook vegetarisch blijft, maar dan is het iig zijn/haar keuze.
Henrieke schreef:Omdat hij of zij dat graag zou willen? Waarom geen vlees eten omdat je ouders het ook niet eten.... wat is dat voor een goede reden?
Henrieke schreef:Omdat hij of zij dat graag zou willen? Waarom geen vlees eten omdat je ouders het ook niet eten.... wat is dat voor een goede reden?
mickey1978 schreef:Bij ons op school zat een meisje wat vegatarisch werd opgevoed, ze zag er zo slecht uit en viel voortdurend flauw, dat de schoolleiding heeft ingegrepen en met de ouders heeft gepraat. Ze hebben de huisarts erbij gehaald en ze moest daarvan vlees gaan eten want het bleek dat ze belangrijke stoffen te kort kwam, dus ik denk dat mijn mening daarover wel duidelijk is.
mickey1978 schreef:Bij ons op school zat een meisje wat vegatarisch werd opgevoed, ze zag er zo slecht uit en viel voortdurend flauw, dat de schoolleiding heeft ingegrepen en met de ouders heeft gepraat. Ze hebben de huisarts erbij gehaald en ze moest daarvan vlees gaan eten want het bleek dat ze belangrijke stoffen te kort kwam, dus ik denk dat mijn mening daarover wel duidelijk is.
Fiffill schreef:En wie zegt dat dat kind dat wil.
Henrieke schreef:Inderdaad.. maar ik vind, zoals gezegd, dat je het kind wel de keuze moet laten, als hij/zij vegetarisch wordt opgevoed vind ik dat dus egoïstisch.
Elpatcho.. idd goed omschreven.
marleen_88 schreef:Ik vind dat je een kind vanaf 't begin met vlees moet laten kennis maken. Als een kind oud genoeg is om te kiezen voor wel/geen vlees eten dan vind ik dat je dan de keuze moet geven.
Vanaf 't begin niet met vlees kennis te laten maken, vind ik niet egoïstisch, weet de juiste benaming er niet voor.
Fiffill schreef:Het gaat hier toch ook niet over het verbieden van vlees? Het gaat over je kind vegetarisch opvoeden, vlees verbieden staat niet voor hetzelfde...
En ik krijg niet de indruk van de mensen die vegetarisch zijn opgevoed dat ze staan te springen om vlees (mijzelf incluis) dus ik zie het probleem niet..
Killyenn schreef:marleen_88 schreef:Ik vind dat je een kind vanaf 't begin met vlees moet laten kennis maken. Als een kind oud genoeg is om te kiezen voor wel/geen vlees eten dan vind ik dat je dan de keuze moet geven.
Vanaf 't begin niet met vlees kennis te laten maken, vind ik niet egoïstisch, weet de juiste benaming er niet voor.
En waarom vind je dat dan?
Twiggy2008 schreef:Fiffill schreef:Het gaat hier toch ook niet over het verbieden van vlees? Het gaat over je kind vegetarisch opvoeden, vlees verbieden staat niet voor hetzelfde...
En ik krijg niet de indruk van de mensen die vegetarisch zijn opgevoed dat ze staan te springen om vlees (mijzelf incluis) dus ik zie het probleem niet..
Grappig he, hoe mensen je dingen gaan aanpraten in dit topic.![]()
Verbieden?
En het is ook waar wat Fiffill zegt, mijn dochter staat niet te springen om vlees. Ze wil het gewoon niet. Kan altijd nog veranderen en dat mag ze ook, maar ze WIL geen vlees. Ik durf ook te zeggen dat wij gezonder eten dan vele andere Nederlanders.![]()
We zijn ook nooit ziek en zien er prima uit.
ELpatcho schreef:Hier onder enkele kleine feitjes waarom ik geen vlees eet. Je zou na het lezen hiervan de stelling misschien wel om kunnen draaien; je kind verplicht vlees geven is egoïstisch. Immers we willen onze kinderen toch gezond, milieu bewust en verstandig opvoeden? Het eten van vlees is allang niet meer noodzakelijk voor het binnen halen van de juiste voeding- en bouwstoffen. Een gezond voedingspatroon bestaat ook prima zonder vlees, en is vaak zelfs beter af zonder vlees. Of ik mijn kind vegetarisch ga opvoeden? Tja dat is de vraag, natuurlijk heb ik ook rekening te houden met de wil van de vader van mijn (toekomstige) kinderen. Wel zullen er zowiezo vleesvrije dagen in de week zitten. Omdat ik stellig overtuigd ben dat de mensen van vandaag simpelweg meer dan nodig is vlees eten. Ook zal mijn vlees van biologische bodem komen, absoluut geen bio industrie vlees.
Als je een kind geen vlees geeft uit goede beweegredenen en onderbouwing, waarom zou het dan egoïstisch zijn? Wilt je kind toch graag vlees eten, tja wie ben ik om dat tegen te gaan. Mijn ouders vonden het ook goed dat ik stopte met het eten van vlees. Andersom zou ik het ook absoluut accepteren van mijn kind.
Dierenwelzijn
De belangrijjkste knel punten waar dierenwelzijn organisaties tegen aan lopen:
• te weinig ruimte
• geen gelegenheid om naar buiten te gaan
• roostervloeren zonder liggedeelte met stro (kalveren, vleesvarkens, melkkoeien)
• veetransporten langer dan acht uur
Aanngeven dat je hier op tegen bent, kun je ook doen door biologisch vlees te gaan eten. Ik begrijp dat je het hier neit mee eens bent, ik ook niet, maar geen vlees eten lost niets op. Dan kun je je geld beter spenderen aan een manier van houden die je wel zint.
• het (onverdoofd) castreren van biggen en couperen van staarten
• te weinig voer geven (bij ouderdieren van vleeskuikens)
• te eenzijdig voer geven (bij kalveren die worden gehouden voor blank vlees)
• het snavelkappen bij legkippen en het doden van mannelijke eendagskuikens
• het gebruik van te snel groeiende rassen van vleeskuikens
• het fokken van dikbilrunderen, waarbij geen natuurlijke geboorte mogelijk is
• onvoldoende verdoving in slachthuizen
Bedwelming is niet nodig als een dier direct dood is, omdat er een pin in de kop geschoten wordt. Varkens worden geëlektrocuteerd, maar varkensvlees is sowieso erg ongezond, dus beter eet je dat helemaal niet. Maar met lamsvlees, geitenvlees, schapenvlees, rundvlees is niks mis, en die zijn met een pin in de kop in één keer dood. Geen verdoving nodig. Een kip kun je op het hakblok leggen of de nek omdraaien, zijn ze ook in een keer dood. Ook hier geen verdoving nodig. De enige dieren waarbij verdoving misschien nodig zou zijn, is een varken, en die eet ik niet.
• het gebruik van groeihormonen of preventieve antibiotica (ga ik later op in, dat noem je 2 keer namelijk)
Nogmaals is een reële oplossing hier biologisch gaan eten.
Jij bent op vlees eten tegen, omdat je de manieren van houden zielig vindt. En dat snap ik, ik ben daar ook op tegen. Maar, als je ervoor kiest om helemaal geen vlees te eten, sponsor je ook niet een manier die je wél goed vindt. Door geen vlees te eten, geef je in wezen aan, dat je het houden van dieren voor consumptie-doeleinden verkeerd vindt. Maar volgens mij is dat niet het geval hier. Dus kun je beter een manier van houden sponsoren die je wel goed vindt.
Gezondheid
-Het eten van vlees en zuivel is niet essentieel en als je er dagelijks veel van eet zelfs niet goed. Uit Amerikaans universiteitsonderzoek blijkt dat consumptie van dierlijk eiwit de kans op lymphe-kanker verhoogt. Tomaten, broccoli en andere groenten hebben juist een tegenovergesteld effect.
De reden daarvan is dat een mens geen carnivoor is, maar een omnivoor naar de herbivore kant, ofwel 90% van ons menu is plantaardig, 10% is vlees. Overigens, zou je gaan eten volgens de wetten van de kasjroet, dan is de kans daarop veel kleiner.
-Vlees zit vol groeihormonen en antibiotica waardoor er antibiotica resistentie ontstaat
Dat heeft meer met onze maatschappij te maken dan met het vlees eten op zich. Als dieren ( en mensen!!!!!!!) niet om ieder wissewasje volgepropt worden met antibiotica, ontstaat er ook geen antibiotica-resistentie. Groeihormonen hetzelfde verhaal, een kuiken moet in 3 weken een grote kip zijn, anders wordt het vlees te duur. Dat is niet op een natuurlijke wijze te realiseren. Ook hier is biologisch vlees een prima alternatief. Dit hele verhaal is vrij simpel te vermijden door varkensvlees helemaal links te laten liggen, en ook kiloknallers (met name kipfilet) te laten liggen.
-Vlees bevat verschillende ziektes en bacteriën
Een bacterie is niet per definitie schadelijk. In biogarde zitten ook onwijs veel bacterieën, en van de inhoud van je eigen mond schrik je je helemaal kapot. Het is zelfs niet wijs om 'steriel' eten te eten, omdat je dan geen weerstand opbouwt. Juist omdat er in eten ook ziektekiemen zitten, bouw je weerstand op, en ben je beter bestand tegen ziektes, dan wanneer je alleen maar eten zonder ziektekiemen eet. Zonder bacterieën is niet eens mogelijk.
Vleesproductie is milieuvervuiling en energieverspilling
-De grootste bron van de zure neerslag die bossen en heide ernstig aantast, zijn veehouderij (61%) en verkeer (18%).
-De productie en consumptie van vlees is de belangrijkste bijdrage (18%) aan de opwarming van de aarde (broeikaseffect). Wanneer alle Nederlanders zouden besluiten 3 dagen per week geen vlees te eten, zou dat de hoeveelheid broeikasgassen in ons land evenveel reduceren als wanneer 3 miljoen auto’s van de Nederlandse wegen gehaald zouden worden.
-Bovendien kost de productie van één pond vlees ongeveer 11.250 liter water.
Er is veel minder water nodig om een vegetariër of veganist (een die geen vlees, eieren of melkproducten eet) een jaar lang van voedsel te voorzien, dan er nodig is om één maand voedsel voor een vleeseter te produceren.
-Gemiddeld kost de productie van 1 kilo vlees(waren) 14,7 x meer energie dan de productie van een kilo plantaardige voeding.
-Een vegetariër in een PC-Hooft-tractor is milieuvriendelijker dan een vleester op de fiets
Je kunt ook minder vlees eten. 100 gram per dag is al veel minder balastend voor het millieu.