Ben jij vegetariër?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij vegetariër?

A. Ja
208 (42%)
B. Nee
261 (53%)
C. Nog niet
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 485

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:07

Ik ben ook al jaren vegetarisch :)
Moet er ook niet aan denken om het weer te gaan eten!

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:22

kelum schreef:
Ik ben ook al jaren vegetarisch :)
Moet er ook niet aan denken om het weer te gaan eten!

hier ook :j

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:24

Pfoeh, eigenlijk nooit zo over na gedacht hoe het er aan toe gaat in de melkveehouderij. Hoe zit dat dan met de biologische zuivelproducten? Gaat dat dan ook zo met die kalfjes?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:47

Sneeuw88 schreef:
Pfoeh, eigenlijk nooit zo over na gedacht hoe het er aan toe gaat in de melkveehouderij. Hoe zit dat dan met de biologische zuivelproducten? Gaat dat dan ook zo met die kalfjes?

Volgens mij wel, want anders zou het kalf alle melk opdrinken en er niets meer voor de boer blijven.

judith__

Re: Ben jij vegetariër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:04

heb nog een vraag voor de vega's hier,
dragen jullie dan wel lederen schoenen? en waarom dan wel niet?

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:06

Ik ben ook vegetarisch omdat ik het zo zielig vind voor de dieren..
Het zou anders zijn als ze de wei in mochten en lekker vrij mochten zijn en als ze uit zichzelf dood zouden gaan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:06

Nee ik ben niet vegetarier en let ook niet op welk vlees, slecht hè...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:58

judith__ schreef:
heb nog een vraag voor de vega's hier,
dragen jullie dan wel lederen schoenen? en waarom dan wel niet?

Lees het topic even door, die vraag is al meerdere keren eerder gesteld en beantwoord. Ja, ook door mij. :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 23:48

Dat vind ik altijd zo bijzonder, dat mensen kip apart noemen van vlees :+ . Is toch ook een dier (gevogelte)?
Definitie van vegetarier is sowizo al dat je geen vlees/vis/gevogelte eet. En mensen die zichzelf vegetarier noemen maar wel vis eten zijn dus geen vegetarier...maar pescotarier ;) .[/quote]

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:07

Pescotarier had ik nog nooit van gehoord, wel een leuk woord 8-)
Ik snap dat ook niet, kip is ook vlees.. Ik ben alleen wel langer kip-tarier dan een echte vega, we hadden zelf kippen dus die wilde ik al niet meer eten toen ik 10 was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:20

Ik ben al jaren vegetarier! :) (sinds mn 9e ongeveer, dus nu 8 jaar.)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:50

Mary_X schreef:
ah dus noten en vitamienen pillen x

Bij de Ethos kun je voor een euro of 4 (dacht ik) een pot vol speciale vitamines voor vegetariërs kopen. Er zit extra B12 in. Zonder extra vitamines lukt 't ook wel, maar dan moet je er goed op letten dat je iedere dag gezond en goed eet. Omdat dat er soms wel eens bij inschiet omdat je snel of goedkoop wil doen, is 't goed om die vitamines er bij te nemen. :)

Sneeuw88 schreef:

Dat hangt er heel erg vanaf. Sommige boeren laten de kalfjes nog heel even bij de moeder (aflikken, eerste melk drinken), maar de meeste halen ze direct weg in een kruiwagen. Heb 't vaak gezien, sommige koeien hebben 't al vaker gedaan en kijken alleen met zo'n blik van, 'daar gaat ie weer', andere loeien een paar dagen lang hartverscheurend de hele boerderij bij elkaar.

Als je eieren en melk wil consumeren gaat dit altijd gepaard met stierkalfjes en haantjes die vernietigd worden (de haantjes worden levend versnipperd, kijk hier maar eens http://www.waardelozehaantjes.nl/), kippen die maar anderhalf jaar mogen leven in plaats van de 20 jaar die ze daadwerkelijk in 't wild zouden halen en koeien die ieder jaar weer zwanger gemaakt worden. Natuurlijk geldt dit niet als je zelf een paar kippen in de achtertuin rond hebt struinen! Maar over 't algemeen gaat dit gewoon gepaard met dierenleed. Maar als je zuivel en eieren wilt eten dan kun je zeker beter biologische of demeter spullen halen. Biologische kalfjes krijgen bijvoorbeeld geen poedermelk maar echte melk en worden bij elkaar gezet ipv alleen in een iglo (met regulier gebeurt dit soms ook maar meestal niet en 't is sowieso niet verplicht). Met biologisch weet je ook dat de dieren iets langer mogen leven, meer ruimte hebben en veel minder hormonen en antibiotica binnen krijgen. :j

Fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:58

Ik eet geen vlees maar wel vis. Ik ben dus een Pescotariër.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:03

_Nicky schreef:
Sneeuw88 schreef:

Volgens mij wel, want anders zou het kalf alle melk opdrinken en er niets meer voor de boer blijven.

Mijn vriendin heeft een biologische melkveehouderij, en daar mogen de kalfjes 's avonds wel bij hun mamies lopen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:37

Ik ben ook vegetarisch, eet geen vlees en geen vis. Ik ben het al vanaf mijn achtste en ben nu 20. Ik heb er zelf voor gekozen, de rest hier thuis eet gewoon vlees. :)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:33

Die vitaminepillen ga ik zeker eens proberen. M'n moeder loopt altijd te miepen dat ik meer B12 en ijzer moet nemen.. Hoewel ik er zelf niet echt iets van merk of ik iets te kort kom..

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:38

Ik ben zo'n twee jaar vegatarisch, niet lang, maar ben ook nog maar 13 :Y)
Ik mis vlees echt totaal niet, ik krijg altijd van die vragen van : ''Heb je dan nooit eens zin om bijvoorbeeld ham op je brood te doen ?'' Als ik zeg dat ik vegatarisch ben, maar ondertussen weet ik al niet eens meer hoe vlees smaakt :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:47

Sneeuw88 schreef:
Die vitaminepillen ga ik zeker eens proberen. M'n moeder loopt altijd te miepen dat ik meer B12 en ijzer moet nemen.. Hoewel ik er zelf niet echt iets van merk of ik iets te kort kom..

Als jij je vlees goed vervangt door het eten van peulvruchten, (biologische) eieren, kaas, noten en/of vleesvervangers e.d., dan hoef je eigenlijk vrijwel nooit extra dingen te slikken, hoor. Tenzij je merkt dat je alsnog te kort komt. Maar ik ken ook mensen die wel vlees e.d. eten en ook een B12 en -ijzertekort hebben.

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:35

Aukelizzy schreef:
Ik ben ook vegetarisch, eet geen vlees en geen vis. Ik ben het al vanaf mijn achtste en ben nu 20. Ik heb er zelf voor gekozen, de rest hier thuis eet gewoon vlees. :)

Mijn familie is zelfs vlees-verslaafd :o
Maar wat ik eigenlijk niet snap is waarom sommige vegatariers wel vis eten.
Als mensen erachter komen dat ik geen vlees eet, is het standaard: eet je wel vis dan??
Nee, waarom zou ik het is toch ook een dier?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:59

Die vraag krijg ik ook altijd. :') Begin dat ook echt zat te worden. Alsof vissen geen gevoel hebben ofzo. :+

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:01

Marloez schreef:
Die vraag krijg ik ook altijd. :') Begin dat ook echt zat te worden. Alsof vissen geen gevoel hebben ofzo. :+

Precies! Snap het echt niet, ik dacht altijd dat ik domme vragens stelde maar dit soort vragen overheersen :P

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:03

Manon94 schreef:
Precies! Snap het echt niet, ik dacht altijd dat ik domme vragens stelde maar dit soort vragen overheersen :P

Haha. :)) Het kan zelfs nog erger.. krijg soms zelfs de vraag of ik dan wel kip eet... :o?

Zag verder terug in dit topic dat meerdere mensen die vraag wel eens gesteld krijgen.. :=

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:06

Marloez schreef:
Manon94 schreef:

Haha. :)) Het kan zelfs nog erger.. krijg soms zelfs de vraag of ik dan wel kip eet... :o?

Zag verder terug in dit topic dat meerdere mensen die vraag wel eens gesteld krijgen.. :=

Ja, maar dat snap ik echt niet hoor.. Kip & Vis zijn toch ook vlees ? :?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:07

Ik zeg dan altijd maar dat ik nepkippen eet.. :roll: Made in China.. :O

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:10

Marloez schreef:
Ik zeg dan altijd maar dat ik nepkippen eet.. :roll: Made in China.. :O

Of van die mensen die eerst zeggen van : ''Oh wat leuk, vegatarisch !'' En vervolgens hoor je ze, als je je omkeert, zeggen dat het maar een fase is.. En dat ik over een half jaar weer kroketten loop te eten.. :roll:
Ik bedoel, als je vegatarisch wilt zijn als je 13 bent, betekent dat dan dat je dat niet vol kan houden ofzo ? >;)