100% afgekeurd ([***]) En op je zelf wonen en paard houden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:39

DDDMakkink schreef:
F_Orumster schreef:
Hier straalt nou niet echt uit dat je aan het werk wilt.
Je drukt bij voorbaat jezelf al in een ik-kan-niks hoekje.
Daar zit geen werkgever op te wachten, een dergelijke instelling.

ja het lijkt mij erg stug dat ze een baan vinden die ik aan kan.
en die past bij mijn situatie
ik zeg nergens dat ik niet zou willen werken

Wederom klinkt dit niet zo heel welwillend. Je kan ook een beetje positiever reageren als ze de moeite voor je hebben genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:49

Pfoehhhhh..., nou mijn dochter staat nog wat te wachten in deze wereld met al haar beperkingen en al die mensen die vinden dat ze nergens recht op heeft.

Mijn broer is zoiemand die werkt en een beperking heeft en als hij een gezin zou vormen met een vrouw dan zouden zij gerust tweeverdieners kunnen worden hoor... zij gezond-werken, zij zoals hij-aangepast werk, zij afgekeurd-wao/wajong, dus als gezin hebben ze wel degelijk een keuze. En als ze dan geen 4 kinderen nemen dan kan er echt met wat beleid nog wel een paard vanaf.
En als hij zichzelf helemaal kapot zou moeten werken en na zijn werk niets meer zou kunnen dan heeft hij het verkeerde werk. Het is namelijk niet de bedoeling dat je je, als je een beperking hebt, helemaal kapot moet werken en daarna niets meer kan.

Waarom moeten die basiskosten van een paard zo duur zijn dan? Dat zijn ze van mijn paarden niet hoor??
Ga maar eens de site van paardnatuurlijk lezen, dan leer je een heeeeleboel onzinnige kosten te besparen.

10000 euro was voor mijn vorige hond, de hond die ik nu heb is oud, 12 jaar, maar mega actief, speels en vol levenslust. En ik heb er nog 1 van ruim 3 jaar die veel met de oude speelt. Mijn vorige hond had een kapotte heup en gebroken bovenbeen. Ik ben niet iemand van de makkelijkste weg en geef niet meteen een spuitje maar heb geprobeerd hem te redden, sorry daarvoor. En het was niet van jullie belastinggeld hoor :+

"Wees blij met wat je krijgt", ja dat dachten de wajongers vast ook toen ze ziek werden of erachter kwamen met welke beperking ze geboren werden. Misschien moeten ze wel een variabele uitkering instellen zodat die nooit te hoog kan zijn.... hoe meer pijn, hoe hoger de uitkering, hoe groter de lichamelijke verminking/afwijking, hoe hoger de uitkering, hoe minder je kan, hoe lager de uitkering? hmmm.... en mensen met een zware psychische aandoening krijgen dan maar niks want daar zie je toch niks aan dus die kunnen best wel werken.

Als je als wajonger geen keuze hebt dan wordt je toch vergeleken met gezonde mensen die wel een keuze hebben maar zich ook niets kunnen permitteren.
Mijn vader die afgelopen oktober overleden is zat 45 jaar in de wao. Hij ging liever werken maar dat mocht en kon niet. Zware reuma artritis, diabetes en een heel erg hoge bloeddruk. Hij kon zonder aangepaste schoenen niet staan, zo vergroeid waren zijn voeten. En hij was ook nog eens allergisch voor de meeste medicijnen. Iedere dag pijn, zolang ik me kan herinneren, iedere dag en nacht... want slapen ging ook niet met al die krampen.
En toen kocht hij een nieuwe auto :wow:
Niemand in de straat wist waar het geld daarvoor weg kwam, en oooohhhhh wat werden wij aangevallen!!!!
Van hun belastingcenten!!!! Laat hem maar gaan werken!!!!
(het was van de erfenis van zijn moeder maar daarvan hadden we verder maar arm moeten leven en zijn uitkering moeten inleveren :') )
Wat een afgunst!!!

Dat proef ik hier ook heel erg, en dat is pas zielig!!

Nu hoop ik dat het topic normaal verder gaat en mensen tips gaan geven hoe een wajonger wel makkelijker een paard kan houden ipv al die afgunst.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:54

F-orumster nogmaals weet jij 0,0 af van mijn situatie
misschien zou je,je daar eens in moeten verdiepen en anders niet van die opmerkingen maken als je niet precies weet hoe het zit
blijkbaar mankeer je zelf niks en heb jij al geen 4 jaar mega veel pijn bij alles wat je doet
en ga je er zelf ook niet aan onderdoor
dus ja ik kan wel zeggen dat er voor nu geen baan is nee want dat trek ik niet en dat heeft niks met negatief te maken
dat heeft er mee te maken dat ik nog volop in de medische molen zit en geen idee heb waar ik beland straks
en vooral hoe ik beland

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:56

Daarom kun je nog wel uit fatsoen aanhoren wat voor oplossing het UWV heeft.
Ik vind je houding tov hen een beetje respectloos, ik zeg niks over of je het wel of niet aankunt.

Dee_Es

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:22

Hihi nou een respectloze houding ten opzichte van het uwv kan ik wel begrijpen, het moet van twee kanten komen he. Maargoed dat heeft niks met DDDMakkink te maken hoor.

Ik snap echt niet wat voor bord sommigen hier voor de kop hebben. Je gaat toch niet serieus beweren dat een wajonger niet op vakantie mag of geen recht heeft op "luxe"? Het komt op mij over alsof we ze het beste weg kunnen stoppen in kleine huisjes en er niet meer naar om moeten kijken. Of misschien een speciaal dorp voor ze aanleggen naast het dorp vol criminelen waar ze niet meer uit mogen komen?
Wajongers krijgen een uitkering om ze enige kwaliteit van leven te kunnen garanderen. Chronisch ziek, het is alleen al een hele opgave om daarmee te leren leven. Om je er bij neer te leggen dat je niet of maar parttime kunt werken. Dat je constant dingen moet laten voor je ziekte (en dus niet omdat je er keus in hebt). Dat de loop van je leven eigenlijk altijd bepaald zal worden door je ziekte/beperking. Als elke wajonger ook nog eens depressief wordt omdat ze nooit op vakantie mogen en niet mogen paardrijden en ook niet een keer mogen gaan parachutespringen want dat is duur, dan kosten ze uiteindelijk veel meer geld hoor.

Maargoed de wajong is geen vetpot dus hoe je er een paard van zou kunnen onderhouden weet ik echt niet. Lijkt mij dat dat alleen lukt met extra steun van buitenaf.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:30

F_Orumster schreef:
Daarom kun je nog wel uit fatsoen aanhoren wat voor oplossing het UWV heeft.
Ik vind je houding tov hen een beetje respectloos, ik zeg niks over of je het wel of niet aankunt.

als ik geen fatsoen had dan was ik ook niet naar de afspraak gegaan of ik was veel te laat gekomen
en als ik geen fatsoen had dan had ik hun ook niet al die jaren elke keer op de hoogte gehouden van elk klein dingetje ook
wie zegd trouwens dat ik niet hun eindoordeel aanhoor??
ik zeg alleen dat ik NU niet kan werken ivm mijn mankementen
maar als dat toch nog verholpen kan worden dan zou ik graag weer wat doen
want ruim 4 jaar thuis zitten met 4 operaties en heeeeeel veeeeel weken gips en veel pijn is ook echt niet het einde hoor
dan ben ik liever gezond en pijnvrij aan het werk

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:37

DDDMakkink schreef:
als ik geen fatsoen had dan was ik ook niet naar de afspraak gegaan of ik was veel te laat gekomen
en als ik geen fatsoen had dan had ik hun ook niet al die jaren elke keer op de hoogte gehouden van elk klein dingetje ook
wie zegd trouwens dat ik niet hun eindoordeel aanhoor??
ik zeg alleen dat ik NU niet kan werken ivm mijn mankementen
maar als dat toch nog verholpen kan worden dan zou ik graag weer wat doen
want ruim 4 jaar thuis zitten met 4 operaties en heeeeeel veeeeel weken gips en veel pijn is ook echt niet het einde hoor
dan ben ik liever gezond en pijnvrij aan het werk

Als eerste wil ik zeggen dat ik het vervelend voor je vind dat je gezondheid 'te wensen overlaat'. Maar is het niet meer dan normaal om bij het UWV op tijd te komen en ze op de hoogte te houden? Als je voor een baas zou werken, moet dat toch ook?

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:44

ja klopt en dat heb ik ook altijd (ruim4 jaar)ook gedaan
ik had afgelopen maandag om 09:30 een afspraak en was er al om 09:00 dus ruim op tijd
hun waren juist 10 minuten te laat
dus wie heeft er dan respect voor wie?
er word beweerd dat ik niet zou willen werken maar tussen niet willen en niet kunnen zit naar mijn inziens een groot verschil
ik vind mij zelf heel netjes want na elk dokter bezoek mailde ik ook al had ik niks te melden
na elke foto controle mailde ik dat ik weer op de foto was geweest
zelfs de brief van de fysio aan de orthopeet heb ik gecopieerd en aan hun gegeven
en dan word er gezegd dat ik geen fatsoen heb en respectloos ben tja dan schop je wel even tegen het zere been(die ik trouwens ook echt heb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:49

Nog een tip:

Als je geen aangepaste woning nodig hebt, ga dan eens op zoek naar een goedkope (huurtoeslag) woonboerderijhelft. Heb ik vroeger ook gehuurd! Als je geluk hebt hebben die mensen zelf paarden en kan je die van jezelf er zo bij tussen gooien. Of misschien kan je dan een kleine bijdrage daarvoor betalen?
Of huur samen met anderen een wei om de kosten te delen, een wei alleen is niet zo duur en je paard heeft meteen een boel vriendjes :)
Houd je paarden volgens de methode van PaardNatuurlijk, dat scheelt echt heel veel onzinkosten zoals krachtvoer, stro, peesbeschermers, hoefijzers e.d.
Laat hem veel over straat klepperen, dat scheelt ook een boel bekappen.

Ik weet niet meer hoe het met teruggaven zit maar vroeger kon je bij de gemeente heel veel terugvragen aan vastrecht e.d.
En bij en bepaald minimum heb je recht op vergoedingen maar dat was toen bij de sociale dienst. Ik weet echter niet hoe dat nu wettelijk is geregeld.
Je kan altijd inlichtingen vragen bij het zorgloket van de gemeente.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:23

Even terug komen op respect voor het uwv dat moet je wel verdienen en mijn ervaringen zijn dat je kan bellen naar ze voor een afspraak en dan beloven ze dat je binnen 24 uur terug gebeld wordt maar nee hoor er belt van alles en iedereen maar geen uwv ik ben ruim twee en een halve maand bezig geweest om de arbeidsdeskundige te bereilen voor een afspraak dat respect hebben ze bij mij verloren.

Voor degenen die vinden dat wajongers geen recht hebben op luxe die moeten eens verder kijken dan hun neus lang is. Stel je de situatie eens voor je bent 26 je hele leven al ziek met de beperkingen die daar bij horen lees moe benauwd minimaal 2 keer per jaar opgenomen worden heel veel dingen al moeten laten omdat het buiten je bereik ligt en weten dat je niet ouder wordt als 40 zouden jullie dan de reden op geven om elke dag je bed uit te komen en iets aan je dag te hebben?Nou sorry dan maar ik niet en ja de situatie hier boven daar zit ik, als ik bij mijn pony ben vergeet ik even dat ik ziek ben, dat ik iedere keer medicijnen moet innemen vergeet ik even dat het alleen maar slechter wordt en niet beter.

Ik hoop dat de mensen die hier zoveel kritiek hebben over wajongers dat jullie nooit in zo'n situatie komen te zitten want echt jullie weten niet waar jullie over praten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:29

Voor een gezond alleen staand werkend persoon die een huis en auto heeft is een paard al amper/ niet te betalen, laat staan dat er tijd is om het dier te verzorgen als je je een slag in de rondte werkt.
Waarom zou een wajonger er wel een moeten kunnen houden??

Ik heb absoluut geen kritiek op wajongers en weet helaas erg goed hoe het is om niet te kunnen werken wegens gezondheids problemen maar een paard kunnen onderhouden??? nee..... dat kan ik niet begrijpen...

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:09

Lamar, je hebt het over een keuze om tweeverdiener te kunnen worden.
Maar om tweeverdiener te zijn moet je nog altijd met zijn tweeën zijn.
In je eentje ben je nooit tweeverdiener, en een partner bestel je niet bij de neckerman.
Daarnaast zijn er ook genoeg mensen die kinderen hebben, en daarna ziek/arbeidsongeschikt worden.
De keuze voor kinderen hebben zij gemaakt in een totaal andere situatie dan waarin ze nu zitten.
Of moet je dan van tevoren maar niet aan kinderen beginnen omdat het wel eens zou kunnen gebeuren dat je in een vervelende situatie terecht zou kunnen komen?
De basiskosten voor een paard liggen zowiezo hoger dan die voor een cavia, en ik denk ook hoger dan de basiskosten van een hond (heb geen verstand van honden, dus weet het niet precies).
Ontspanning, hobby's hebben, ik gun het iedereen.
Maar er zijn gewoon grenzen, en het geld is beperkt.
Dat jij je hond laat opereren voor duizenden euro's is jouw keuze, en als jij het kan betalen en je hond is er mee geholpen: vooral doen.
Je stelt een hele dure situatie met een hond tegenover de basiskosten van een paard.
In mijn ogen is dat appels met peren vergelijken.

Ik begrijp dat iemand met een beperking (al dan niet met uitkering) heel veel heeft ingeleverd en een hobby zijn alles is, maar er zijn grenzen wb kosten.
Mij zul je nooit horen zeggen dat iemand met een uitkering maar thuis op de bank moet blijven zitten, en niet mag paardrijden omdat hij dan ook kan werken.
Wat iemand kan, kan ik niet beoordelen en wil ik ook niet beoordelen.
En als iemand met hulp (financieel en/of fysiek) een paard kan houden, ben ik blij voor hem/haar.
Maar ik vind niet dat een uitkering daar op gebaseerd moet zijn, en jezelf compleet wegcijferen voor een paard lijkt me ook niet gezond (terwijl de gezondheid toch vaak iets is waarom men in de uitkering zit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:25

Inge_83 schreef:
Daarnaast zijn er ook genoeg mensen die kinderen hebben, en daarna ziek/arbeidsongeschikt worden.
De keuze voor kinderen hebben zij gemaakt in een totaal andere situatie dan waarin ze nu zitten.
Of moet je dan van tevoren maar niet aan kinderen beginnen omdat het wel eens zou kunnen gebeuren dat je in een vervelende situatie terecht zou kunnen komen?

Als je dan 1 of 2 kinderen hebt en 1 persoon wordt arbeidsongeschikt dan ontvangt die een uitkering daarvoor. Als je daarvoor dan ook een verzekering hebt afgesloten dan ontvang je aanvullend geld. Dus een paard houden ligt dan financieel nog steeds in de mogelijkheden.
Twee ouders die tegelijk arbeidsongeschikt worden gebeurt vrijwel nooit, alleen bij een auto ongeluk ofzo, dus dat is wel een behoorlijke uitzonderingssituatie.
Als je al 4 kinderen hebt dan wordt het anders.... maar als je 4 kinderen neemt dan weet je een heleboel dingen van tevoren, je moet ze wel een toekomst kunnen bieden, ook als er wat fout gaat, dat is mijn mening. Ik heb er maar 1... bewust.

Maar waar halen jullie toch die hoge basiskosten van een paard vandaan? Wat betalen jullie dan wel allemaal???

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:30

Volgens mij is het zo goed als onmogelijk en daarbij vindt ik het ook onverantwoordelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:39

Nog een tip, als je het kan opbrengen om de mest op te ruimen uit de wei of de wei deelt met mensen die dat voor je willen doen (vriendschap brengt soms ook veel op ;) ) dan scheelt je dat ontwormen. Ik ontworm mijn paarden maar 1 keer per jaar in de herfst om ervoor te zorgen dat eventuele paardenhorzellarven worden gedood. Een wormbesmetting hebben die van mij niet, ik laat 1 keer per jaar de mest onderzoeken bij "het woud" en dat kost net zoveel als een wormspuit.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:44

Lamar schreef:
Maar waar halen jullie toch die hoge basiskosten van een paard vandaan? Wat betalen jullie dan wel allemaal???

Stalling (volgens mij ben je zelfs voor een stukje weiland in the middle of nowhere waar je zelf nog met water moet slepen al 50 euro per maand kwijt. Wormenkuren, bekappen, tandarts, veearts, tuig dat vervangen moet worden.. het tikt allemaal aan. Daarnaast ook nog de aanschafkosten van het paard zelf. Ik vind het niet kunnen als je aan de ene kant bijzondere bijstand aan vraagt omdat je wasmachine kapot is, en aan de andere kant elke maand 100 euro aan luxe uit geeft en nog een paar honderd euro in de wei hebt lopen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:46

Citaat:
Stalling (volgens mij ben je zelfs voor een stukje weiland in the middle of nowhere waar je zelf nog met water moet slepen al 50 euro per maand kwijt. Wormenkuren, bekappen, tandarts, veearts, tuig dat vervangen moet worden.. het tikt allemaal aan. Daarnaast ook nog de aanschafkosten van het paard zelf. Ik vind het niet kunnen als je aan de ene kant bijzondere bijstand aan vraagt omdat je wasmachine kapot is, en aan de andere kant elke maand 100 euro aan luxe uit geeft en nog een paar honderd euro in de wei hebt lopen.

Da's waar, da's wel erg krom

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:47

Citaat:

Ik betaalde altijd: stalling of weidegang, jaarlijks enten, elke kwartaal bekappen (ze liepen regelmatig op de weg, maar hoeven sleten nooit recht af), krachtvoer (ze kregen maar een halve kg per dag, en in de zomer nog minder, maar het moest er wel komen), eens per kwartaal ontwormen.
Daarnaast had ik een zadel, hoofdstel, verzorgingsspullen, kocht ik regelmatig een halster, verzorginsproducten oid.
Ben van mening dat ik mijn paarden altijd vrij basic heb gehouden; stalling bij een boer, geen ijzers, zo min mogelijk op stal, etc.
Overigens heb ik al sinds 2004 geen paarden meer, dus prijzen noemen is niet echt relevant meer denk ik.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:52

Heb niet alles gelezen,
maar een Wajong- uitkering is 110% van het minimum loon.

Als je dan op je zelf woont, heb je recht op zorg- en huur toeslag.

Het lijkt me dat je dat financieel dan met een paard niet redt, maar er zijn mensen (zonder paard)
die het met minder moeten doen.

Ik begeleid mensen met een Wajong bij hun werk en zij hebben altijd veel moeite om zonder paard rond te komen,
laat staan als je ook nog verantwoordelijk bent voor een paard.

Tenzij je met je ouders kan afspreken dat zij je paard betalen of in elk geval willen bijsppringen mocht het paard
ziek worden iod?

Zou het zelf in elk geval niet doen...
:)

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:54

Mag ik vragen waar jij die 110% vandaan haalt, ik krijg 900 euro en ben 26 lijkt me niet dat dat het minimumloon is van een 26 jarige?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:57

Het kan zijn dat de Wajong dat alleen doet als je werkt (werk jij?),
want ik werk met werkende Wajongers...
Het het huidige minimumloon even niet bij de hand.
:)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:59

Ik snap allebei de kanten wel. Ik snap dat mensen die zelf hard werken voor hun geld vinden dat wij wa-jongers aan hun geld eten. En niet iets meer luxe mogen hebben. Want per slot van rekening, wij werken niet.

Maar dat wat ze over het hoofd zien, is dat wij niet kunnen werken. Denken jullie nou serieus dat een 27 jarige graag alleen thuis zit? Het is niet als je gaat werken alleen het inkomen wat je mist. Maar ook de sociale contacten. Zijn jullie ooit eenzaam geweest? Zijn jullie niet de hele dag bezig met wat je op een dag gaat doen? Ik kan een uurtje schoonmaken in huis, maar dan kan ik niet naar mijn paard. Ik kan een 20 minuten met de hond gaan lopen, maar dan kan ik niet in huis meer schoon maken. Ik kan een avondje gaan stappen, maar dan kan ik 3 dagen erna niks meer. Terwijl mijn huis nog wel schoon moet, en de honden ook hun behoeftes willen doen.

werkende wa-jongers mogen inderdaad aanvullen tot 100% wat ik weet. Niet werkende wa-jongers krijgen 75%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:01

Welkoop heeft heel goedkoop maar goed tuigage, ik heb het zelf ook. Als je er zuinig op bent dan kun je er heel lang mee doen. Ieder jaar een zadel bijvullen is onzin, heb laatst een bekende master zadelmaker bij mijn paarden gehad die zei dat juist daar de rugproblemen vaak vandaan komen, te hard gevulde zadels.
Jaarlijks enten kost wat... 15 euro??
Krachtvoer is niet nodig.
Bekappen kan je zelf, of je vader of neef of vriendin of iemand die van je houdt en je wel wat wil ondersteunen in je hobby. Gelukkig ken ik wel mensen die andere mensen wat gunnen en waarin mogelijk daarin ook vrijwillig ondersteunen. Ze zijn er dus nog wel *\o/*
Paard kopen kan al van je vakantiegeld, dan heb je misschien geen superpaard maar wel een paard. Ik heb een fjord gratis gekregen, hij is bijna 21 jaar, kerngezond en ik kan er alles mee doen zonder beperkingen. Ik weet nog wel meer gratis paarden waar je gewoon leuk recreatief mee kan rijden en die geen mankementen hebben.

Ik vind het ook niet normaal dat ik 52 % belasting moet betalen en de meeste hier maar iets van 32%, alleen omdat mijn inkomen hoger is. Betalen jullie dan ook maar 52% en laat dan de huurtoeslag ook voor wat het is als je een paard in de wei hebt staan, betaal dan ook zelf je volledige huur 8)7
Ben blij dat ik niet serieus de bovenstaande denkwijze heb!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:04

Lamar schreef:
Welkoop heeft heel goedkoop maar goed tuigage, ik heb het zelf ook. Als je er zuinig op bent dan kun je er heel lang mee doen. Ieder jaar een zadel bijvullen is onzin, heb laatst een bekende master zadelmaker bij mijn paarden gehad die zei dat juist daar de rugproblemen vaak vandaan komen, te hard gevulde zadels.
Jaarlijks enten kost wat... 15 euro??
Krachtvoer is niet nodig.
Bekappen kan je zelf, of je vader of neef of vriendin of iemand die van je houdt en je wel wat wil ondersteunen in je hobby. Gelukkig ken ik wel mensen die andere mensen wat gunnen en waarin mogelijk daarin ook vrijwillig ondersteunen. Ze zijn er dus nog wel *\o/*
Paard kopen kan al van je vakantiegeld, dan heb je misschien geen superpaard maar wel een paard. Ik heb een fjord gratis gekregen, hij is bijna 21 jaar, kerngezond en ik kan er alles mee doen zonder beperkingen. Ik weet nog wel meer gratis paarden waar je gewoon leuk recreatief mee kan rijden en die geen mankementen hebben.

!

Zo! :oo

In deze reaktie staan even een aantel levensgevaarlijke tips!! }:0

Als je die opvolgt weet je zeker dat je door alle ellende die je dan veroorzaakt geen paard kan betalen omdat
de kosten van dierenarts etc zeker weten erg hoog zullen worden...

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:08

@ Amanda2 nee ik werk niet, ben wel aan het kijken wat ik nog kan en of ik nog een paar uurtjes kan gaan werken.
@ Pubelia ben het helemaal met jou eens.