Je hoort het wel als ik het niet kan vinden.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

de 5e zon zou de laatste zijn.Citaat:Inca-kosmologie:
Een belangrijk begrip in de inca kosmologie en mythologie is pachacuti.('omwenteling van ruimte en tijd') .
Dit was een inca idee over opeenvolging en vernieuwing dat een grote rol speelde in de kosmologie en mythologie van de Inca's. Zij zagen zichzelf als laatste fase in een reeks eerder te gronde gegane scheppingen.
De inca's en veel andere Andes-volkeren geloofden dat zij leefden op de wereld van de 'vijfde zon'.
Elk eerdere zon (tijdperk) zou 1000 jaar hebben geduurd.
De eerste zon was een zon van duisternis. De mensen waren de Wari Wiracocharuna, (wari betekent in het Quechua kruising tussen lama en alpaca en runa betekent volk) Deze mensen waren primitief,hulden zich in bladeren en aten alleen wilde planten. Ze noemden hun schepper Ticci Viracocha, Caylla Viracocha of pachacamac. Hoe hun tijdperk teneinde kwam is onduidelijk. De dood bestond er niet.
De mensen van de tweede zon bedreven al een soort landbouw.Het was de tijd van de reuzen Ze waren de Wari Runa. Zij huldigden zich in dierenvellen. Ze leidden een eenvoudig en vredig bestaan. Ook zij erkenden Viracocha als hun schepper. De mensen mishaagden Viracocha en werden daarom door een zondvloed vernietigd.
De wereld van de derde zon was de wereld van de Purun Runa, het 'wilde volk', de eerste mensen,die ondanks hun naam toch veel beschaafder waren dan hun voorganger. Ze konden lama en alpacawol spinnen, verven en weven, kenden een complexer landbouw met een groter aantal gewassen en maakten metalen sieraden. De bevolking groeide, en de mensen trokken vanuit de Andes naar de laaglanden. Ze woonden in steden met eigen koningen en er woedden oorlogen tussen steden en landstreken. De mensen beschouwden pachacamac als hun schepper.
De vierde zon was de wereld van de Auca Runa ('krijgers'), het oorlog zuchtige volk. Volgens een enkele versie ontstond in deze periode het inca-rijk, maar in de meeste versies was dat niet het geval. De wereld was nu in vier delen verdeeld.Er werd meer oorlog gevoerd zodat de mensen in stenenhuizen en versterkte steden moesten leven. De mensen waren al opgesplitst in ayllu groepen. De techniek en de levensstandaard stonden al op een hoger peil. Hoe er een eind kwam aan de derde en vierde zon is onbekend.
De wereld van de vijfde zon was de wereld van de inca's, die door hun veroveringen de beschaving verbreidden. Met de komst van de Spanjaarden viel het Incarijk. Zij werden gezien als gezanten van viracocha en zelfs 'viracochas' genoemd.
Het cyclische wereldbeeld speelde ook een grote rol in het geloof van de Inca's in de terugkeer van hun incavorst: inkarrí.
Anya schreef:dat klopt wel en daarom vind ik von Daniken ook niet zo sterk. Hancock is een veldwerker iemand die diverse ontdekkingen gedaan heeft en daarom vind ik zijn mening meer geloofwaardig. ze zijn niet ontsproten toen hij 's nachts een keer een leuke droom had, maar het heeft een directe koppeling aan de werkelijkheid, namelijk zijn ontdekkingen.Er zijn ook situaties bekend (von Daniken is een mooi voorbeeld) die dit riepen vanuit de zijlijn.
Citaat:Magnetic Therapy in its natural state is the dominant North Pole field of the Earth dominating over the life processes of the body. With a full magnetic field from the Earth the body goes through many actions to promote good growth, strengthen tissue and fight disease and damage from accidents or injury. However most of the Earth does not have a full magnetic field. Scientists tell us that as a normal process the Earth's poles reverse approximately every 5,000 years. This could explain the loss of a lot of dinosaur. As we move to this polarity switch, in about 2,000 years, the Earth's magnetic field is lessening. With a decreased field the body is not always able to make all the changes it should and it makes it unable to successfully protect itself. An interesting note is that there are only four places left on Earth with full magnetic fields. Two habitable and two not. The not are the North Pole and the South Pole. The habitable are Sedona, Arizona and Lourdes, France - both known for healthy living and healing. They can be thought of as East and West Poles.
SuperPepeijn"]dat klopt wel en daarom vind ik von Daniken ook niet zo sterk. Hancock is een veldwerker iemand die diverse ontdekkingen gedaan heeft en daarom vind ik zijn mening meer geloofwaardig. ze zijn niet ontsproten toen hij 's nachts een keer een leuke droom had, maar het heeft een directe koppeling aan de werkelijkheid, namelijk zijn ontdekkingen.
[quote="Anya schreef:Er zijn ook situaties bekend (von Daniken is een mooi voorbeeld) die dit riepen vanuit de zijlijn.
), zo heb ik mij tenminste laten vertellen door mensen die zich hebben bekwaamd in dit vakgebied. Anya schreef:met alle respect voor beck, maar hij praat over onze beschaving. de beschaving zoals de steden mohenjodaro en hippara zijn duidelijk meer verbonden met de natuur. zo is daar bv. het schrift wel gebruikt om dingen aan te geven, maar niet op een literaire manier. dat ging allemaal mond-op-mond, zoals bij de vedas, waarbij 7000 pagina's perfect uit het hoofd werden geleerd.En hier komt denk ik Franca's Beck om de hoek kijken: Mensen stinkmoddern te veel met hun leefomgeving, het risico is dat ten goede of ten kwade de voorspelling hiermee geweld aan wordt gedaan. Of dat parameters van veel verderaf, of door ons mensen niet eens benoembaar met de huidige kennis en begripsvermogen, roet in het eten gooien.
Sypheron schreef:MiZzLoVe, meer info over dat onderwerp op een Engelse pagina:
http://perso.wanadoo.fr/exoarcheologia/afdw5.htm
Het gaat hier over de HAB theory, heb me er nog niet helemaal in verdiept, maar ben nu met zoveel tegelijk bezig dat ik het allemaal even niet meer bij kan houden
SuperPepeijn"]met alle respect voor beck, maar hij praat over onze beschaving. de beschaving zoals de steden mohenjodaro en hippara zijn duidelijk meer verbonden met de natuur. zo is daar bv. het schrift wel gebruikt om dingen aan te geven, maar niet op een literaire manier. dat ging allemaal mond-op-mond, zoals bij de vedas, waarbij 7000 pagina's perfect uit het hoofd werden geleerd.
[quote="Anya schreef:En hier komt denk ik Franca's Beck om de hoek kijken: Mensen stinkmoddern te veel met hun leefomgeving, het risico is dat ten goede of ten kwade de voorspelling hiermee geweld aan wordt gedaan. Of dat parameters van veel verderaf, of door ons mensen niet eens benoembaar met de huidige kennis en begripsvermogen, roet in het eten gooien.
De introductie van een insect of een kikker kan een heel eco-systeem op de kop zetten. Een landbouwmethode (of de veredeling van een gewas ook). En dat men in de oudheid aan veredeling deed is meermalen naar voren gekomen in diverse onderzoek van overgebleven gewaszaden. 
SuperPepeijn"]met alle respect voor beck, maar hij praat over onze beschaving. de beschaving zoals de steden mohenjodaro en hippara zijn duidelijk meer verbonden met de natuur. zo is daar bv. het schrift wel gebruikt om dingen aan te geven, maar niet op een literaire manier. dat ging allemaal mond-op-mond, zoals bij de vedas, waarbij 7000 pagina's perfect uit het hoofd werden geleerd.
[quote="Anya schreef:En hier komt denk ik Franca's Beck om de hoek kijken: Mensen stinkmoddern te veel met hun leefomgeving, het risico is dat ten goede of ten kwade de voorspelling hiermee geweld aan wordt gedaan. Of dat parameters van veel verderaf, of door ons mensen niet eens benoembaar met de huidige kennis en begripsvermogen, roet in het eten gooien.

SuperPepeijn schreef:anya het was een voorbeeld om aan te geven dat die beschaving totaal de onze niet is en daarom de theorie van beck niet toepasbaar is op die beschaving.

Sypheron schreef:Nee, maar daarom denk ik dat je best een aantal elementen mag combineren om er over door de filosoferen, en je niet bij een enkele theorie hoeft stil te staan. Zoveel te meer er over nagedacht wordt en zoveel te minder er uitgesloten wordt, zoveel te groter de kans is dat je een deel van de waarheid boven de tafel kan krijgen.
Dat maakt wetenschappelijk discussieren ook zo interessant. Het bekijken van een zelfde onderwerp vanuit verschillende perpectieven, visies en benaderingen. Ik vind een combinatie van natuurwetenschappelijk en sociaal wetenschappelijk onderzoek echt zo geweldig. Die 2 kunnen gewoon enorm veel van elkaar leren. Wat ik wel geleerd heb tijdens mijn opleiding en wat ik heel erg jammer vind, is dat er wel een taboe bestaat tussen natuur- en sociale wetenschappen. De natuurwetenschappen zijn vaak "hard" te maken met keiharde bewijzen en feiten. Sociale wetenschappen zijn daarentegen vaak wat "softer" en worden helaas helaas daardoor minder serieus genomen. Terwijl er mijn inziens heel veel interessante informatie uit te halen valt
Vandaar dat ik ook zo een combinatie van beide aanbeveel. 
. Die staan te ver van elkaar af. Ik heb vooral Beck aangehaald om aan te geven dat processen binnen de huidige beschaving een herhaling kunnen zijn van processen die 5000 jaar geleden plaats hebben gevonden (negatieve effecten gedrag en technologie mensheid op kosmos en aarde). En dat daarin dus ook oorzaken gezocht kunnen worden van het verdwijnen van toen bestaande beschavingen. Ik probeer daarmee aangeven dat dus het verdwijnen van beschavingen niet enkel en alleen door de precessie hoeven te zijn veroorzaakt. Zoals wij onszelf en de aarde nu ten gronde helpen, zou dat ook kunnen zijn geweest ver voor CHR. De precessie is vast en zeker geweest, maar was dat de werkelijke oorzaak van het verdwijnen van verschillende beschavingen?
Franca schreef:ik ook niet in dit verband nl. hoe zie jij de verdwijning van verschillende beschavingen dan? ik denk dat de theorie van beck wel klopt en dat we niet altijd even zuinig met het leven omspringen dat lijkt me een feit. maar ik denk dat deze 2 theorieen totaal los van elkaar staan. dat is precies de reden waarom ik de 2 theorieen niet kan samensmelten.Met de theorie van Beck en Hapgood kan ik eerlijk gezegd niks.