graham hancock/verloren beschavingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:51

Ik ga dan zelf wel even zoeken. Ik ken wel veel sites van die kalenders maar niet dat zij ook zeggen 'dat de zon elke 5000 jaar opnieuw wordt geboren'.

Je hoort het wel als ik het niet kan vinden. Lachen

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 12:52

ok mocht je iets vinden post het hier dan even misschien vinden anderen het ook interessant! Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:52

SP jah das jah, maar ook nee das nee. Natuurlijk is argument 6 in een aantal gevallen valide. Maar op dit moment heb ik onvoldoende input om te bezien of ik (mijn construct) dat in dit geval ook denk. Er zijn ook situaties bekend (von Daniken is een mooi voorbeeld) die dit riepen vanuit de zijlijn. Daarbij was het argument altijd: de gevestigde orde wil mij niet aanhoren omdat ze bang zijn voor hun eigen hachie. DAT Is het Calimero Effect. Niet Miepen maar zien dan je zoveel en zo goed en zo overtuigend publiceert dat je je (altijd tijdelijke) gelijk krijgt tot de volgende paradigmashift. Desnoods postuum. Das ook wetenschap. Knipoog

Het stuk op pagina zeven ga ik lezen. Kom ik op terug. Heb de hele zwik nl. vannacht zitten lezen toen het te warm was om te slapen, dus moet nog even terug lezen.

Wel heel leuke discussie trouwens. Had tenminste wat te doen vannacht.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 12:54

ik denk dat ik hier iets heb:
Citaat:
Inca-kosmologie:

Een belangrijk begrip in de inca kosmologie en mythologie is pachacuti.('omwenteling van ruimte en tijd') .
Dit was een inca idee over opeenvolging en vernieuwing dat een grote rol speelde in de kosmologie en mythologie van de Inca's. Zij zagen zichzelf als laatste fase in een reeks eerder te gronde gegane scheppingen.

De inca's en veel andere Andes-volkeren geloofden dat zij leefden op de wereld van de 'vijfde zon'.
Elk eerdere zon (tijdperk) zou 1000 jaar hebben geduurd.

De eerste zon was een zon van duisternis. De mensen waren de Wari Wiracocharuna, (wari betekent in het Quechua kruising tussen lama en alpaca en runa betekent volk) Deze mensen waren primitief,hulden zich in bladeren en aten alleen wilde planten. Ze noemden hun schepper Ticci Viracocha, Caylla Viracocha of pachacamac. Hoe hun tijdperk teneinde kwam is onduidelijk. De dood bestond er niet.

De mensen van de tweede zon bedreven al een soort landbouw.Het was de tijd van de reuzen Ze waren de Wari Runa. Zij huldigden zich in dierenvellen. Ze leidden een eenvoudig en vredig bestaan. Ook zij erkenden Viracocha als hun schepper. De mensen mishaagden Viracocha en werden daarom door een zondvloed vernietigd.

De wereld van de derde zon was de wereld van de Purun Runa, het 'wilde volk', de eerste mensen,die ondanks hun naam toch veel beschaafder waren dan hun voorganger. Ze konden lama en alpacawol spinnen, verven en weven, kenden een complexer landbouw met een groter aantal gewassen en maakten metalen sieraden. De bevolking groeide, en de mensen trokken vanuit de Andes naar de laaglanden. Ze woonden in steden met eigen koningen en er woedden oorlogen tussen steden en landstreken. De mensen beschouwden pachacamac als hun schepper.

De vierde zon was de wereld van de Auca Runa ('krijgers'), het oorlog zuchtige volk. Volgens een enkele versie ontstond in deze periode het inca-rijk, maar in de meeste versies was dat niet het geval. De wereld was nu in vier delen verdeeld.Er werd meer oorlog gevoerd zodat de mensen in stenenhuizen en versterkte steden moesten leven. De mensen waren al opgesplitst in ayllu groepen. De techniek en de levensstandaard stonden al op een hoger peil. Hoe er een eind kwam aan de derde en vierde zon is onbekend.

De wereld van de vijfde zon was de wereld van de inca's, die door hun veroveringen de beschaving verbreidden. Met de komst van de Spanjaarden viel het Incarijk. Zij werden gezien als gezanten van viracocha en zelfs 'viracochas' genoemd.

Het cyclische wereldbeeld speelde ook een grote rol in het geloof van de Inca's in de terugkeer van hun incavorst: inkarrí.
de 5e zon zou de laatste zijn.

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:55

Laatst bijgewerkt door Sypheron op 13-08-03 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 12:58

Anya schreef:
Er zijn ook situaties bekend (von Daniken is een mooi voorbeeld) die dit riepen vanuit de zijlijn.
dat klopt wel en daarom vind ik von Daniken ook niet zo sterk. Hancock is een veldwerker iemand die diverse ontdekkingen gedaan heeft en daarom vind ik zijn mening meer geloofwaardig. ze zijn niet ontsproten toen hij 's nachts een keer een leuke droom had, maar het heeft een directe koppeling aan de werkelijkheid, namelijk zijn ontdekkingen.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/1923794.stm

met graham op de foto.

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:06

Ik vond ook nog wat interessants op een site van magnetische therapie:

Citaat:
Magnetic Therapy in its natural state is the dominant North Pole field of the Earth dominating over the life processes of the body. With a full magnetic field from the Earth the body goes through many actions to promote good growth, strengthen tissue and fight disease and damage from accidents or injury. However most of the Earth does not have a full magnetic field. Scientists tell us that as a normal process the Earth's poles reverse approximately every 5,000 years. This could explain the loss of a lot of dinosaur. As we move to this polarity switch, in about 2,000 years, the Earth's magnetic field is lessening. With a decreased field the body is not always able to make all the changes it should and it makes it unable to successfully protect itself. An interesting note is that there are only four places left on Earth with full magnetic fields. Two habitable and two not. The not are the North Pole and the South Pole. The habitable are Sedona, Arizona and Lourdes, France - both known for healthy living and healing. They can be thought of as East and West Poles.

Bron: http://www.stuckonyou.com/howitworks.htm

Wel weer raar dat hier weer de noord en zuidpool genoemd worden Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:09

SuperPepeijn"]
[quote="Anya schreef:
Er zijn ook situaties bekend (von Daniken is een mooi voorbeeld) die dit riepen vanuit de zijlijn.
dat klopt wel en daarom vind ik von Daniken ook niet zo sterk. Hancock is een veldwerker iemand die diverse ontdekkingen gedaan heeft en daarom vind ik zijn mening meer geloofwaardig. ze zijn niet ontsproten toen hij 's nachts een keer een leuke droom had, maar het heeft een directe koppeling aan de werkelijkheid, namelijk zijn ontdekkingen.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/1923794.stm

met graham op de foto.
[/quote]

Veldwerkers hebben het altijd moeilijk Haha!
Muddy boots syndroom heet dat Tong uitsteken

De reuzentheorie was onlangs op discovery. Komt ook voor bij oude Grieken, Gilgamesjh-epos (ook de zondvloed trouwens) en de oud bewoners van E-Den. volgens overlevering daar gesitueerd. Ook hier was overigens sprake van constellaties die nu pas bekend zijn. De extra planeet in ons zonnestelsel zou reeds op tabletten zijn gevonden. Aardig extra materiaal, voor de aanhangers Haha!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:11

Dankjewel! Erg interessant allemaal, zal het straks even rustig lezen en op me inlaten werken. Ik was even bij het fokforum aan het rondneuzen, en daar vond ik dit:

Magnetische polen staan op het punt te draaien...

Het aardse magnetische veld vertoond sterke aanwijzingen, dat de polen bezig zijn om om te schakelen. Dit kan het einde betekenen van de wereld zoals wij hem kennen, schrijft Paul Simons.
De aarde kan ondersteboven keren. Het magnetische veld van de planeet vertoont tekenen om een gigantische radslag te willen maken, zodat het magnetische noorden naar Antarctica wijst en het magnetische zuiden naar het noorden. Kompassen zullen de verkeerde weg wijzen en trekvogels, vissen en schildpadden zullen zeer verward raken.

De effecten zullen waarschijnlijk geleidelijk aan toenemen, maar alle indicaties wijzen er op dat de wereld zoals wij hem nu kennen aan zijn eind zal komen in 2020.

Sta mij toe om te eindigen met enkele verreikende speculaties. Als we geconfronteerd worden met het slechts mogelijke scenario, dan zal de mensheid om te overleven, moeten uitkijken naar andere werelden. Binnen dit tijdsframe - hoe vreemd - is NASA bezig tegen 2020 een bemande missie naar Mars te ondernemen en de Russen hebben aangekondigd dezelfde plannen te hebben. Een gezamenlijke missie rond 2017, kosten 350 miljard dollar.

Hele stuk -> http://forum.fok.nl/showtopic.php/248845

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:16

Geweldig onderwerp dit! Spijtig dat ik dit topic nu pas zie, ga eerst maar eens deze 11 pagina`s doorspitten denk ik. Ben helaas een paar dagen weg, ik zal me er na dit weekend eens mee gan bemoeien Knipoog

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:17

MiZzLoVe, meer info over dat onderwerp op een Engelse pagina:
http://perso.wanadoo.fr/exoarcheologia/afdw5.htm

Het gaat hier over de HAB theory, heb me er nog niet helemaal in verdiept, maar ben nu met zoveel tegelijk bezig dat ik het allemaal even niet meer bij kan houden Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:18

Oke... Hancock gelezen. precessie klinkt plausibel. Maar ben geen natuurwetenschapper. En helaas is ook (een deel van) de theorie van Einstein reeds achterhaald (d.w.z. er heeft weer een klein shiftje plaatsgevonden Lachen ), zo heb ik mij tenminste laten vertellen door mensen die zich hebben bekwaamd in dit vakgebied.

Maar goed klinkt plausibel. Is alleen de vraag of zaken als zondvloed e.d. slechts toe te rekenen zijn aan deze ene parameter of dat ook andere aspecten een rol spelen (bijvoorbeeld meteoren, aantrekkingskracht zonnestelsel, voor mijn part zwarte gaten o.i.d.). Verder vraag ik mij af in hoeverre dit -zo het voor waarheid aangenomen wordt- ook een voorspellende waarde heeft/kan houden. En hier komt denk ik Franca's Beck om de hoek kijken: Mensen kloten te veel met hun leefomgeving, het risico is dat ten goede of ten kwade de voorspelling hiermee geweld aan wordt gedaan. Of dat parameters van veel verderaf, of door ons mensen niet eens benoembaar met de huidige kennis en begripsvermogen, roet in het eten gooien.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 13:24

Anya schreef:
En hier komt denk ik Franca's Beck om de hoek kijken: Mensen stinkmoddern te veel met hun leefomgeving, het risico is dat ten goede of ten kwade de voorspelling hiermee geweld aan wordt gedaan. Of dat parameters van veel verderaf, of door ons mensen niet eens benoembaar met de huidige kennis en begripsvermogen, roet in het eten gooien.
met alle respect voor beck, maar hij praat over onze beschaving. de beschaving zoals de steden mohenjodaro en hippara zijn duidelijk meer verbonden met de natuur. zo is daar bv. het schrift wel gebruikt om dingen aan te geven, maar niet op een literaire manier. dat ging allemaal mond-op-mond, zoals bij de vedas, waarbij 7000 pagina's perfect uit het hoofd werden geleerd.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:25

Sypheron schreef:
MiZzLoVe, meer info over dat onderwerp op een Engelse pagina:
http://perso.wanadoo.fr/exoarcheologia/afdw5.htm

Het gaat hier over de HAB theory, heb me er nog niet helemaal in verdiept, maar ben nu met zoveel tegelijk bezig dat ik het allemaal even niet meer bij kan houden Tong uitsteken

Het gaat mij nu ook idd een beetje te snel Haha!
Ik ga nu eerst maar alles lezen, voordat ik alles door elkaar haal. Ik was er toevallig al een tijdje mee bezig. Dus mijn hoofd loopt een beetje over, van al die interessante theorieen.

Dit waren de bronnen van dat topic op fok:
Bron: http://www.ufowijzer.nl/tekstpagina's/The%20end%20of%20the%20world.html
Bron: http://www.ping.be/wugi/niwsdenk.htm

En nederlands.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:56

SuperPepeijn"]
[quote="Anya schreef:
En hier komt denk ik Franca's Beck om de hoek kijken: Mensen stinkmoddern te veel met hun leefomgeving, het risico is dat ten goede of ten kwade de voorspelling hiermee geweld aan wordt gedaan. Of dat parameters van veel verderaf, of door ons mensen niet eens benoembaar met de huidige kennis en begripsvermogen, roet in het eten gooien.
met alle respect voor beck, maar hij praat over onze beschaving. de beschaving zoals de steden mohenjodaro en hippara zijn duidelijk meer verbonden met de natuur. zo is daar bv. het schrift wel gebruikt om dingen aan te geven, maar niet op een literaire manier. dat ging allemaal mond-op-mond, zoals bij de vedas, waarbij 7000 pagina's perfect uit het hoofd werden geleerd.
[/quote]

hoho ik heb het over de voorspellende waarde van de theorie. In die context zijn steden mohenjodaro en hippara ff niet relevant.

Overigens plaats ik ook vraagtekens bij de wijze waarop ook 'dichtbij natuurstaande volken' al dan niet in staat zijn de omgeving te beinvloeden. Een natuurramp is gauw (ondank 7000 uit het hoofd geleerde pagina's) gerealiseerd. Nog afgezien van de vraag of de hele maatschappij die pagina's leerde, en zich er vervolgens naar gedroeg consequent. Ik kan best het wetboek van strafrecht o.i.d. uit het hoofd leren, dat zegt niets over mijn handelen. Verward De introductie van een insect of een kikker kan een heel eco-systeem op de kop zetten. Een landbouwmethode (of de veredeling van een gewas ook). En dat men in de oudheid aan veredeling deed is meermalen naar voren gekomen in diverse onderzoek van overgebleven gewaszaden.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 14:10

nu op national geographic: lost cities of the inca's

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 14:16

anya het was een voorbeeld om aan te geven dat die beschaving totaal de onze niet is en daarom de theorie van beck niet toepasbaar is op die beschaving.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:27

SuperPepeijn"]
[quote="Anya schreef:
[/quote]

Het is inderdaad waar dat Beck slechts over onze huidige beschaving spreekt. Daarom kan je ook niet met zekerheid zeggen dat het inhoudelijk te generaliseren valt naar vroegere beschavingen. De risicovolle maatschappij hoeft inderdaad geen feit te zijn geweest 5000 jaar geleden. Het zou zo kunnen zijn geweest, maar daar heb ik niet genoeg feitenkennis en bewijzen van. Maar ik vond het wel interessant om het daarom zo te benoemen.....wie weet was men ons toen wel ver vooruit en had de beschaving van toen wel degelijk kenmerken van onze huidige risicomaatschappij en alle gevolgen van dien. Wat de theorie van Beck wel aangeeft is dat deze processen en problemen zich nu, in onze huidige beschaving, wel aandienen. De tijd moet nog gaan uitwijzen wat voor definitieve (destructieve) effecten onze technologische vooruitgang en beheersing gaat opleveren. De theorie van Beck is vooral een voorspellende theorie, maar zou daarmee gelinkt kunnen worden met vroegere beschavingen.

Ik heb verder geen kaas gegegeten van de natuurwetenschappen en ben volledig sociaal-wetenschappelijk opgeleid (VU). Daarom denk ik dat ik dit onderwerp geheel anders benader, vanuit een compleet tegenovergesteld paradigma. Daarom komt het misschien op mensen over alsof ik de precessie ontken. Ik vind het echter erg interessant om ook de andere kant van het verhaal (exacte wetenschappen) te horen en erover na te denken. Geloof het of niet, maar ik heb er alweer de hele dag over nagedacht en loop er erg warm voor *LOL*

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:30

SuperPepeijn schreef:
anya het was een voorbeeld om aan te geven dat die beschaving totaal de onze niet is en daarom de theorie van beck niet toepasbaar is op die beschaving.

Nuancering: de theorie HOEFT niet toepasbaar te zijn, maar delen uit de theorie zouden wel toepasbaar kunnen zijn (er zijn nog geen tegenbewijzen volgens mij). Inhoudelijke generalisatie kan deels mogelijk zijn, op basis van een aantal voorwaarden. Er zit een voorspellende factor in de theorie van Beck en zou deels toepasbaar kunnen zijn. Voorwaarden toepasbaarheid Beck: Als het waar is dat de beschaving van toen tenminste verder technologisch ontwikkeld is geweest dan wij nu en als ook zij sterk bezig waren met beheersing van hun omgeving en daarmee negatieve neveneffecten in de hand werkten.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 14:37

franca wat jij wilt zeggen is dat de mensen in deze rampen een handje heeft. maar hoe stel je dat voor en hoe staat dat dan in verband dat met de theorie van hapgood (pag.7). volgens mij is dat toch duidelijk een natuurlijk verschijnsel waar de mens niets bij in te brengen heeft.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:40

Sypheron schreef:
Nee, maar daarom denk ik dat je best een aantal elementen mag combineren om er over door de filosoferen, en je niet bij een enkele theorie hoeft stil te staan. Zoveel te meer er over nagedacht wordt en zoveel te minder er uitgesloten wordt, zoveel te groter de kans is dat je een deel van de waarheid boven de tafel kan krijgen.

Helemaal mee eens SYPH!!! Dat maakt wetenschappelijk discussieren ook zo interessant. Het bekijken van een zelfde onderwerp vanuit verschillende perpectieven, visies en benaderingen. Ik vind een combinatie van natuurwetenschappelijk en sociaal wetenschappelijk onderzoek echt zo geweldig. Die 2 kunnen gewoon enorm veel van elkaar leren. Wat ik wel geleerd heb tijdens mijn opleiding en wat ik heel erg jammer vind, is dat er wel een taboe bestaat tussen natuur- en sociale wetenschappen. De natuurwetenschappen zijn vaak "hard" te maken met keiharde bewijzen en feiten. Sociale wetenschappen zijn daarentegen vaak wat "softer" en worden helaas helaas daardoor minder serieus genomen. Terwijl er mijn inziens heel veel interessante informatie uit te halen valt *LOL* Vandaar dat ik ook zo een combinatie van beide aanbeveel.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:49

Met de theorie van Beck en Hapgood kan ik eerlijk gezegd niks . Die staan te ver van elkaar af. Ik heb vooral Beck aangehaald om aan te geven dat processen binnen de huidige beschaving een herhaling kunnen zijn van processen die 5000 jaar geleden plaats hebben gevonden (negatieve effecten gedrag en technologie mensheid op kosmos en aarde). En dat daarin dus ook oorzaken gezocht kunnen worden van het verdwijnen van toen bestaande beschavingen. Ik probeer daarmee aangeven dat dus het verdwijnen van beschavingen niet enkel en alleen door de precessie hoeven te zijn veroorzaakt. Zoals wij onszelf en de aarde nu ten gronde helpen, zou dat ook kunnen zijn geweest ver voor CHR. De precessie is vast en zeker geweest, maar was dat de werkelijke oorzaak van het verdwijnen van verschillende beschavingen?

Misschien een simpeler voorbeeld: als een persoon een ernstige dodelijke ziekte heeft (kanker), dan kan hij daaraan sterven. Oke, de ziekte is een vaststaand feit, de persoon heeft het (= de precessie bestaat). Maar feitelijk zou die doodzieke persoon voor die tijd nog aan heel iets anders kunnen sterven (een hartinfarct)....een aandoening die weer door andere aanwezige oorzaken is ontstaan (= wegvagen beschaving door zelfdestructie).

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:51

edit: Het gaat mij dus niet om een direct verband tussen precessie en zelfdestructie mensheid. Ik denk niet dat mensheid invloed heeft op omwenteling aardas en aardkortsverschuivingen. Maar ik geloof wel dat de mens andere destructieve processen in de hand werkt die nog voor de precessie beschavingen hebben kunnen wegvagen. En al is dat vroeger niet het geval geweest, ik denk dat dat in onze huidige beschaving wel een grote rol gaat spelen en dat we er rekening mee moeten houden dat niet alleen de precessie van de aarde een grote catastrofale klap kan veroorzaken, maar dat er nu meerdere grote gevaren dreigen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 14:55

Franca schreef:
Met de theorie van Beck en Hapgood kan ik eerlijk gezegd niks .
ik ook niet in dit verband nl. hoe zie jij de verdwijning van verschillende beschavingen dan? ik denk dat de theorie van beck wel klopt en dat we niet altijd even zuinig met het leven omspringen dat lijkt me een feit. maar ik denk dat deze 2 theorieen totaal los van elkaar staan. dat is precies de reden waarom ik de 2 theorieen niet kan samensmelten.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:55

Maar SP, even helemaal lostaand van Hancock en Hapgood; wat vind jij van de theorie van Beck over de huidige beschaving. Kan je daarin komen of heb je je bedenkingen en zoja, waarom?