Anoniem1991 schreef:Ik durf bijvoorbeeld ook niet te vragen of ik haar mag mailen (misscharlie) omdat ik het zelf dan heel erg vervelend vind om me 'op te dringen' aan haar, terwijl ze zelf op het moment met hele andere dingen zit. En ik wéét wel dat ze haptonome is, en dat het gewoon haar werk is om met andere mensen bezig te zijn. En dat ze geen simpele baan heeft waar ze gemakkelijker zou kunnen zeggen dat ze een paar weken niet kan zijn. Maar toch...het is dus duidelijk dat ik haar belangrijk vind. En dat ik het haar ook gun om voor zichzelf te kunnen zorgen. Om zo haar eigen dingen op te kunnen lossen. En daar zet ik mezelf dus voor aan de kant...Omdat ik haar belangrijker vind dan mezelf... (confronterend om op te schriijven)
Ik vind het héél erg moeilijk om daar goed mee om te gaan. Ik had maandag ook een (lief) smsje gestuurd hoe het met haar ging. Maar niks op terug gekregen. Dus ofhet gaat niet goed of het is op het moment zo hectisch daar dat ze het vergeten is. Ik hoop heel erg op het laatste.
Dat je haar belangrijker vindt dan jezelf herken ik zelf ook van vroeger.
Inmiddels heb ik echt geleerd dat een therapeut - client relatie zo bedoeld is dat de therapeut er helemaal is voor de client, en het is geen tweerichtingsverkeer. Op het moment dat jij er voor haar wilt zijn, en echt om haar welzijn denkt, wordt het heel lastig, en dat merk je nu al. Het zal heel moeilijk zijn, maar probeer het echt van je af te zetten. Je haptonome heeft haar eigen vrienden en familie waar ze terecht kan en die haar steunen, dus maak je geen zorgen om haar
Dat je meeleeft snap ik, dat deed ik ook toen de man van mijn psychologe in het ziekenhuis lag met ernstig hersenletsel. Af en toe vroeg ik dan hoe het met hem ging, maar verder moest ik dat ook loslaten. Ik weet dat mijn pysch deze situatie zelf aan kon samen met haar vrienden en familie en dat ik hierbuiten stond. Ook hielp mij om eraan te denken dat dit toch een soort van zakelijk is (hoewel dat niet zo voelt) maar je betaalt er wel voor dat zij naar je luistert en je begeleidt. Misschien dat het je een beetje helpt als je er op die manier aan denkt... Probeer echt even aan jezelf te denken en je eigen welzijn. JIJ hebt dit nodig, luister naar jezelf!
En als je graag wil mailen doe je het zo: zeg gewoon eerlijk dat je hoopt dat zij en haar familie het goed maken en dat je aan haar denkt en haar sterkte wenst. Of zoiets. Dat je het gewoon kunt benoemen. Daarna vertel je dat je graag wat dingen van je af wilt schrijven en dat het genoeg is om te weten dat iemand het leest en weet. (Tenzij je echt graag een antwoord wilt, dan vermeld je dat.) Echt benoemen wat je voelt, wat je wilt, wat je denkt!