De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:25

verootjoo schreef:
Moll schreef:
de bijbel beschrijft niet alleen waarom er oorlog is, de bijbel is de reden waarom er oorlog is, geloofsovertuiging in het algemeen veroozaakt oorlog, moord en bloed vergieting

:7 Zo... dat is een lekker onderbouwde 'mening' gebracht als feit }:0

Ik geeft toe, tis een beetje ongenuanceerd gebracht.

Maar heel veel oorlogen in de wereld hebben een religieuze oorsprong.

Geloof is ook wel gebruikt om oorlogen uit te lokken, te provoceren...het is zelf ook wel een taak van het geloof geweest om de bevolking samen te binden en ten strijden te gaan tegen de "ongelovige" vijand.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:31

Mooi om te zien dat gelovigen en niet gelovigen hier open kunnen discussieren zonder elkaar aan te vallen. Zo bedoel ik het ook hoor en absoluut niet aanvallend.

Ik heb regelmatig hele gespreken met mijn gelovige vader. Het is dan uitwisselen van gedachten en standpunten. Niet het elkaar prooberen te overtuigen van gelijk.

Voor mij is de reden om deel te nemen aan deze discussie dan ook mijn nieuwsgierigheid naar hoe anderen denken over het geloof. Daarnaast ben ik zelf wel gelovig opgevoed maar heb een paar ervaringen opgedaan die in mijn ogen getuigen van weinig respect naar niet gelovigen en met name vrouwen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:31

Moll schreef:
is een feit, kijk ui maar eens naar de kruistochten, kijk u maar eens naar de achtervolging van geloof afsplitsing, vrijmetselarij bijvoorbeeld, of het fenomeen heksen jagen, noemt u maar op, kijk u maar in de geschiedenis in het algemeen, hoeveel er zijn gestorven in gods naam, als u dit niet ziet is dit puure ontkenning van de eerste rang.

Maar er zijn ook heel veel oorlogen die niet omwille van religie zijn ontstaan hoor.

De 2e wereld oorlog had echt een economische basis. Dat er Joden vervolgt werden heeft een etnische oorsprong(antisemitisme) en niet zo zeer religieus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:34

robeer schreef:
Mooi om te zien dat gelovigen en niet gelovigen hier open kunnen discussieren zonder elkaar aan te vallen. Zo bedoel ik het ook hoor en absoluut niet aanvallend.

Zo hoort dat ook.

Als je geloof ziet als een mening. En iedereen heeft recht op zijn/of haar eigen mening.

Als iemand van mening is dat God bestaat en de Bijbel DE waarheid is...dan is dat prima. Die mening hoor ik te respecteren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:35

NatasjavE schreef:
Moll schreef:
is een feit, kijk ui maar eens naar de kruistochten, kijk u maar eens naar de achtervolging van geloof afsplitsing, vrijmetselarij bijvoorbeeld, of het fenomeen heksen jagen, noemt u maar op, kijk u maar in de geschiedenis in het algemeen, hoeveel er zijn gestorven in gods naam, als u dit niet ziet is dit puure ontkenning van de eerste rang.

Maar er zijn ook heel veel oorlogen die niet omwille van religie zijn ontstaan hoor.

De 2e wereld oorlog had echt een economische basis. Dat er Joden vervolgt werden heeft een etnische oorsprong(antisemitisme) en niet zo zeer religieus.

dat zie ik ook wel hoor... maar wat ik bedoel te zeggen; als mensen ruzie willen zoeken ze altijd wel een reden. Wie een hond wil slaan, vind allicht een stok.
En idd... er zijn ook zat oorlogen die niet om religieuze redenen zijn gestart, maar om landsgrenzen oid. Zullen we dan ook alle grenzen maar niet meer gebruiken? Komt toch oorlog van :+

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:37

NatasjavE schreef:
Moll schreef:

Idd. Om te zeggen dat alle oorlogen vanuit religie zijn ontstaan is zeker niet waar. Wat ik dan weer niet begrijp is dat een gelovige zijn geloof misbruikt om oorlog te voeren Verootje. Waarom niet naar een andere stok zoeken? Is het makkelijker om daar het geloof voor te misbruiken omdat dat niet bewezen kan worden? Een menig of geloof is immers iets persoonlijks en niet echt te onderbouwen. Geloof zit in je en is 'af te doen' met: dat geloof ik nu eenmaal. Voor mij persoonlijk is dat niet voldoende.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:40

robeer schreef:
Idd. Om te zeggen dat alle oorlogen vanuit religie zijn ontstaan is zeker niet waar. Wat ik dan weer niet begrijp is dat een gelovige zijn geloof misbruikt om oorlog te voeren Verootje. Waarom niet naar een andere stok zoeken? Is het makkelijker om daar het geloof voor te misbruiken omdat dat niet bewezen kan worden? Een menig of geloof is immers iets persoonlijks en niet echt te onderbouwen. Geloof zit in je en is 'af te doen' met: dat geloof ik nu eenmaal. Voor mij persoonlijk is dat niet voldoende.

Ik vraag me af of dat echte gelovigen zijn :) Iedereen kan toch zeggen; in naam van God val ik je land binnen en ga ik oorlog voeren? Al zeg ik dat ik van mijn vliegende spaghettimonstergeloof alle roodharigen in een land ga vervolgen :+ Dat is net zo iets.

Of ze hebben hun geloofsboek niet zo goed gelezen, teksten uit hun verband gerukt en zijn daarmee aan de slag gegaan. Als je de Bijbel niet leest in zijn context, kan het een gevaarlijk boek zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:40

Wat een goed topic dit! Ik vind het geloof ook ontzettend interessant, en ik noem mezelf ook christen, omdat ik geloof. Ik ga echter niet naar de kerk, woon samen zonder te zijn getrouwd etc. en als ik daar over discusieer met medechristenen, krijg ik altijd te horen dat 'er in de Bijbel staat dat je moet trouwen', dus ik doe het niet zoals het hoort. Terwijl ze dus aan de ene kant dingen níet letterlijk opvatten (wordt hier ook veelvuldig gezegd: de Bijbel is geen wetenschap), maar soms wél. Dat vind ik onduidelijk.
Plus: dat er wel eens wordt gesteld (ik heb het inmiddels van meerdere mensen gehoord) dat het huidige geloof hedonistisch wordt opgevat. Zo van 'het voelt goed, dus ik geloof erin'. Maar: de Bijbel is toch niet bedoeld om letterlijk op te vatten? Of kijken anderen hier heel anders tegenaan?

Tevens valt mij op, ik woon in een dorp met veel Zeer Gelovige Mensen die met hun zwarte hoedjes etc. op 2x per zondag naar de kerk gaan, dat deze mensen mij niet groeten op zondag. Waarom niet? Omdat ik niet 'van dezelfde kerk' ben. Een zeer bewuste keuze, omdat ik niet geloof in de duivel/zondeval, waarover in deze kerk wel wordt gepreekt. Maar mijns inziens draagt God juist liefde en respect naar je medemens uit, ook (juist) als ze niet hetzelfde zijn als jij. Denk aan de tollenaar, die veracht werd maar door Jezus juist bezocht werd. Dus: wat mij betreft zijn zulke mensen geen echte christenen. Een ware christen laat in mijn ogen zijn/haar aard zien door iedereen te respecteren.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:42

robeer schreef:
De mens is inderdaad niet slimmer geworden. Alleen is het wel zo dat de industriele revolutie de mens meer mogelijkheden heeft gegeven om zijn capaciteiten te benutten en verder na te gaan denken. Dingen die vroeger vanuit de bijbel verklaart werden als dat god daar de hand in zou hebben, bleken door de technologische vooruitgang in een keer veel simpeler verklaarbaar te zijn. Mensen zijn hier door na gaan denken: als de bijbel/pastoor daar niet de waarheid vertelde, wat is er dan nog meer niet waar van wat er allemaal verteld/geschreven wordt? Mensen zijn gewoon kritischer geworden omdat veel dingen uit de bijbel wetenschappelijk achterhaald zijn.

Ik ben een echte denker, daarnaast een vragensteller, best slim, en ook nog eens waanzinnig eigenwijs. En toch heb ik nog nooit iets gevonden waarin de bijbel geen waarheid (tenminste als je aan wil nemen dat het waarheid is, dus tegendeel aantoonbaar) vertelde.
De dominee... sja ik val in herhaling, maar ook dat is een mens, en die heeft ook wel eens ongelijk. Er staat in de psalmen ook nog ergens een tekst van 'vest op prinsen geen vertrouwen' De bijbel geeft hier nog eens aan dat mensen het wel eens mis hebben.
Het feit dat iets ook door wetenschap verklaard kan worden wil ook nog niet zeggen dat God daar geen hand in heeft gehad.

Citaat:
De paus wordt toch gezien als de gezant van god? Als iemand weet hoe de bijbel in elkaar steekt en bedoelt is, zou hij dat toch wel moeten zijn. Waarom dan misbruik maken van? Persoonlijke rijkdom? Macht? Nee dan ben je goed bezig als hoogste orgaan in het christelijk geloof. Heb uw naasten lief staat er toch. Ik vind dat een paus dan zeker het goede voorbeeld moet geven en niet in opdracht anders denkende moet laten vermoorden. Voor mij zijn de paus en het gehele christelijke orgaan onlosmakelijk verbonden met de bijbel en het geloof.

Voor mij, en de hele protestantse kerk met mij is de paus geen gezant van God. De paus is hoofd van de katholieke kerk, en om eerlijk te zijn weet ik ook niet waar hij (of zijn voorgangers) die wijsheid vandaan haalt. Nog nooit in verdiept eigenlijk, ik lees in de Bijbel wat ik lees, en een paus heeft voor mij persoonlijk geen autoriteit op dat gebied.

Citaat:
Ik kan me indenken dat je persoonlijk meer uit de bijbel haalt. Wetten zijn er immers alleen om ons te vertellen wat wel en niet mag. Ik vind de bijbel als filosofisch boek niet eens zo verkeerd hoor. Ik heb er alleen moeite mee dat je (als ongelovige?) vaak met bijbeleteksten om de oren geslagen wordt als zijnde de waarheid. Waardoor ik het dan persoonlijk weer erg jammer vind dat het niet wetenschappelijk te bewijzen is. Misbruik vindt overigens hede ten dage nog steeds plaats hoor. Alleen dan niet van de bijbel maar van de koran. Er zijn nog genoeg landen die de sharia kennen. In mijn ogen is onze sharia afgeschaft ten tijde van Napoleon met de invoering van de code penal en scheiding van kerk en staat.

Ik kan me voorstellen dat je er moe van wordt om met bijbelteksten om de oren geslagen te worden, dat word ik als gelovige ook. Maar de bijbel is voor mij wel meer dan een filosofisch boek (al moet ik zeggen dat er wel veel over bijbelse vraagstukken te filosoferen valt)
Kijk, als 5 mensen over hetzelfde onderwerp gaan filosoferen komen ze allemaal op iets anders uit. Níemand weet wat waarheid is, je kan jezelf verliezen in alle verschillende waarheden. De Bijbel, maar ook de relatie met God geeft mij inzicht in een wijsheid die simpelweg niet menselijk is. Je gaat er door naar de wereld kijken op een manier waarop wij als mens niet vanuit onszelf kijken. Dat bevestigd voor mij ook dat de bijbel, in zijn verscheidenheid van boeken, en met alle externe zaken die logischerwijs invloed zouden gehad moeten hebben (maar toch nog steeds deze onwaarschijnlijke boodschap heeft), waarheid is.
Ik vind het lastig om uit te leggen, maar hoop dat het een beetje duidelijk is...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:47

robeer schreef:
Idd. Om te zeggen dat alle oorlogen vanuit religie zijn ontstaan is zeker niet waar. Wat ik dan weer niet begrijp is dat een gelovige zijn geloof misbruikt om oorlog te voeren Verootje. Waarom niet naar een andere stok zoeken? Is het makkelijker om daar het geloof voor te misbruiken omdat dat niet bewezen kan worden?

Dat waren niet zo zeer de brave gelovigen die dat deden.
Dat was de macht van de kerk en de adel. Houden jullie (de kerk) ze dom, dan houden wij(de adel) ze arm.

Er werd hier opgemerkt dat mensen tegenwoordig niet intelligenter zijn dan vroeger...dat is niet waar. Iedere generatie stijgt het IQ en dat komt omdat vrouwen in het algemeen vallen op slimme mannen. (en ook dat is in bepaalde mate erfelijk)

Bovendien zijn de scholings mogelijkheden enorm verbetert.

Mensen kunnen zelf de Bijbel lezen en zijn er achter gekomen dat de pastoor of dominee wel eens een potje stond te liegen. Dat ze op valse gronden een oorlog in gestuurd werden.
Maar vroeger was de kerk ook een informatie bron.... tja...

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:59

ik was het die zei dat ik niet dacht dat de mensen ineens slimmer geworden waren. Oke, ik geloof wel dat er beweging in kan zitten (evolutie :D) maar ik denk niet dat de mensen ineens van dom naar slim zijn geworden, in dat geval zijn we wel heel snel weer bij de neanderthalers.
Ik bedoelde eigenlijk aan te geven dat ik niet denk dat er vroeger meer mensen geloofden omdat de mensen tegenwoordig er te slim voor zijn.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:00

Heel het topic doorgeworsteld, ik kan mezelf niet in een hokje stoppen van wel of niet gelovig. Ik ben een zwevende, de ene keer denk ik dat er idd een God is. De andere keer denk ik dat het indoctrinatie van de mens is. Ik ben er nog niet helemaal uit. Wel ben ik van huis uit Nederlands Hervormd en heb ik christelijk basisonderwijs genoten. Ik heb me er lange tijd in verdiept en vaak delen van de bijbel gelezen.

Naar aanleiding van de laatste 11 pagina's zijn er een paar vragen opgekomen.

Meflower (en meerdere) zei dat als je in Jezus gelooft je zonden worden vergeven en je zo dus toch in de hemel komt.
Als je in Jezus gelooft en moord, kom je dan ook in de hemel?
Als je niet in Jezus gelooft maar je naaste altijd heb bijgestaan, je volgens de 10 geboden hebt geleefd en geen grote zonden hebt begaan kom je dus niet in de hemel?
Naar mijn inziens is dit dus niet eerlijk, ervanuitgegaan dat er een hemel en een hel is.

Verder wordt er gezegd dat als je niet meegaat met God je kiest voor de kant van de duivel, ik kies geen kant. Denk niet dat het zwart-wit is, maar dat is dus eigenlijk wel wat er wordt verteld in de bijbel? Dat ik de kant van de duivel kies omdat ik niet 100% voor God ga?

Wbt de verhalen in de bijbel denk ik dat je deze qua letterlijkheid met een korrel zout moet nemen. Het gaat om de boodschap die er in beschreven staat. Zo ook het scheppingsverhaal, dit is waarschijnlijk een verhaal om de oorsprong en basis van de godsdienst te beschrijven.
Mensen moeten hebben bestaan toendertijd, evenals dinosaurussen.
Ik geloof in de evolutietheorie, mensen stammen af van apen. Langzamerhand zijn wij ge-evolueerd naar wat wij nu zijn. Wij hebben dus ook meer kennis en meer vragen als mensen die 2010 jaar geleden leefden. Wij weten hoe groot de wereld is en het heelal, 2010 jaar geleden zal deze kennis er nog niet bij iedereen zijn geweest.

Vooral na het lezen van deze site ben ik meer gaan nadenken over het hoe en waarom.
http://www.ancientmysteries.eu/data_bestanden/Ezechiel.html

*ondertussen zijn er al veel nieuwe post*

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:02

verootjoo schreef:
robeer schreef:

Ik vraag me af of dat echte gelovigen zijn :) Iedereen kan toch zeggen; in naam van God val ik je land binnen en ga ik oorlog voeren? Al zeg ik dat ik van mijn vliegende spaghettimonstergeloof alle roodharigen in een land ga vervolgen :+ Dat is net zo iets.

Of ze hebben hun geloofsboek niet zo goed gelezen, teksten uit hun verband gerukt en zijn daarmee aan de slag gegaan. Als je de Bijbel niet leest in zijn context, kan het een gevaarlijk boek zijn ;)

Ze worden/werden door 'het volk' in ieder geval wel als gelovigen gezien en als diegene die allles wisten wat met het geloof te maken had. Ik haal nog een keer paus als voorbeeld aan. Waren de mensen dan niet bang vroeger dat ze hel en verdoemenis over zichzelf uitriepen als ze niet deden wat 'het gezag' ze opdroeg?

Alleen jammer voor je dat je spaghettiemonstergeloof niet veel eerder opgekomen is. Denk niet dat je nu nog van de grond krijgt hoor. Geintje, ik snap wat je ermee bedoelt en denk dat je deels gelijk hebt. Nogmaals: voor mij is het niet voldoende om te geloven dat het geloof in me zit en niet te verklaren valt. Ik vind het te makkelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:08

_Ella_ schreef:
ik was het die zei dat ik niet dacht dat de mensen ineens slimmer geworden waren. Oke, ik geloof wel dat er beweging in kan zitten (evolutie :D) maar ik denk niet dat de mensen ineens van dom naar slim zijn geworden, in dat geval zijn we wel heel snel weer bij de neanderthalers.
Ik bedoelde eigenlijk aan te geven dat ik niet denk dat er vroeger meer mensen geloofden omdat de mensen tegenwoordig er te slim voor zijn.

:D

Nee, zo snel is dat ook nou weer niet gegaan.

Ik denk dat de mogelijkheid tot scholing wel er toe geleid heeft dat mensen zelf de bijbel zijn gaan lezen en en niet meer alles voor zoete koek aannemen.
Dat samen met de ontwikkeling van de wetenschap heeft er, denk ik, voor gezorgt dat er minder mensen dan vroeger geloven.

Bovendien waakte je er vroeger wel voor om te zeggen dat je ongelovig was...denk alleen al aan de inquisitie.....

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:08

guccio schreef:
Meflower (en meerdere) zei dat als je in Jezus gelooft je zonden worden vergeven en je zo dus toch in de hemel komt.
Als je niet in Jezus gelooft maar je naaste altijd heb bijgestaan, je volgens de 10 geboden hebt geleefd en geen grote zonden hebt begaan kom je dus niet in de hemel?
Naar mijn inziens is dit dus niet eerlijk, ervanuitgegaan dat er een hemel en een hel is.

Ik geloof dat je als je oprecht spijt hebt van je zonden, je zonden, wat die ook zijn, vergeven worden. Maar oprecht spijt is niet, van hey dat was niet zo handig. Of; oliebol ik ben betrapt... sorry! Oprecht spijt is beseffen wat je hebt gedaan, en willen dat je het niet had gedaan. Ik vind het mooi dat God er ook voor de mensen is die bij andere mensen niet meer terecht kunnen omdat ze het zo verbruid hebben. Voor mensen die niet meer met zichzelf kunnen leven om wat ze hebben gedaan, God nog wel met hen kan 'leven', en ze altijd een nieuwe kans geeft.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:10

NatasjavE schreef:
_Ella_ schreef:

:D

Nee, zo snel is dat ook nou weer niet gegaan.

Ik denk dat de mogelijkheid tot scholing wel er toe geleid heeft dat mensen zelf de bijbel zijn gaan lezen en en niet meer alles voor zoete koek aannemen.
Dat samen met de ontwikkeling van de wetenschap heeft er, denk ik, voor gezorgt dat er minder mensen dan vroeger geloven.

Bovendien waakte je er vroeger wel voor om te zeggen dat je ongelovig was...denk alleen al aan de inquisitie.....

Dat is precies wat ik eerder schreef. De afbrokkeling van het geloof komt omdat de mens meer zelf is gaan nadenken. Even kort door de bocht geschreven.

_Ella_

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:11

sorry hoor... maar ik denk nog steeds prima na.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:14

Maya schreef:
Draai ik het om : waarom wil je 1 godsdienst als de 'echte' of 'juiste' bestempelen?

Mensen kunnen wit, geel, bruin, zwart zijn. Zijn gewoon feiten zoals ze zijn. Religiën kunnen toch ook naast elkaar bestaan? Zonder dat alleen een kleur 'de echte of de juiste' zijn.

Nee, waar het om draait is het geloof in God en hoe je daarmee omgaat en hoe je met je medemens omgaat. Alle dingen daar omheen zijn vaak verzonnen door mensen en veel van die dingen worden door kerken als regel bestempeld. Tradities en gewoontes, maar daar gaat het niet om.
Een boek waar ik veel aan gehad heb is "De Uitnodiging" van W Paul Young, dit boek heeft mij echt aan het denken gezet.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:15

_Ella_ schreef:

Dat is toch ook wat wij zeggen. Tegenwoordig denkt men zelf na.

Dat jij geloofd betekent niet dat jij niet kan nadenken. Maar jij denkt er wel bewust over na en je geloofd, denk ik, niet omdat het nou zo eenmaal hoort maar omdat jij dat zo voelt(of voldoende bewezen vind)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:18

Ik zeg toch ook nergens dat dat niet zo is. Wat ik zeg is dat de mensen vroeger alles wat de pastoor zei voor waar aannamen. Zelf konden ze niet lezen, dus ook niet in de bijbel. Laat staan dat ze na konden denken over wat er in de bijbel stond. Eigen interpretatie was toen dus niet mogelijk. Tegenwoordig kunnen mensen dat gelukkig wel. Ik ben van mening dat het geloof tegenwoordig veel meer een eigen en weloverwogen keuze is dan vroeger. Mensen denken na over wat ze wel en wat ze niet willen geloven. Daarom brokkelt het geloof af imo.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:19

NatasjavE schreef:
_Ella_ schreef:

Dat is toch ook wat wij zeggen. Tegenwoordig denkt men zelf na.

Dat jij geloofd betekent niet dat jij niet kan nadenken. Maar jij denkt er wel bewust over na en je geloofd, denk ik, niet omdat het nou zo eenmaal hoort maar omdat jij dat zo voelt(of voldoende bewezen vind)

Twee zielen, een gedachte. Je was me net voor.

_Ella_

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:35

ok, prima:) begreep het even verkeerd

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 14:37

Wat loopt dit topic hard :oo
Ik heb alle pagina's doorgelezen en ben interessante discussies tegengekomen.

Wat ik nog wel graag even wil benadrukken is dat (zoals ik ook anderen heb zien zeggen :) ) dit topic bedoeld is om samen te discussieren zonder mensen iets te willen opleggen of aan te vallen. Ik ben benieuwd naar de manier waarop de Bijbel bij verschillende mensen wordt geinterpreteerd. Gelovig/niet-gelovig etc. :)

Ik lees nu het stuk over Abraham en Sarah. Er staan lange vlakken in met alleen namen, zonen van Noach etc. Een beetje taai maar goed, het zal wel ergens goed voor zijn. Het bevalt me nog steeds en ik denk er heel veel over na.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:08

_Ella_ schreef:
guccio schreef:

Ik geloof dat je als je oprecht spijt hebt van je zonden, je zonden, wat die ook zijn, vergeven worden. Maar oprecht spijt is niet, van hey dat was niet zo handig. Of; oliebol ik ben betrapt... sorry! Oprecht spijt is beseffen wat je hebt gedaan, en willen dat je het niet had gedaan. Ik vind het mooi dat God er ook voor de mensen is die bij andere mensen niet meer terecht kunnen omdat ze het zo verbruid hebben. Voor mensen die niet meer met zichzelf kunnen leven om wat ze hebben gedaan, God nog wel met hen kan 'leven', en ze altijd een nieuwe kans geeft.

Wat ik hieruit begrijp ik dat ik als ik geloof nog zo'n erge daad kan begaan, als ik er later oprechte spijt van heb kom ik alsnog in de hemel? en heb ik mij hele leven 'goed' geleefd maar jaag niet 1 geloof of 1 God na dan ga ik naar de hel?
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje krom. Ik snap de gedachtegang erachter maar ik vind het wel krom..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:21

Tja, het idee is volgens mij: God weet dat wij allemaal fouten maken. Dat gebeurt sowieso. Maar als je er spijt van hebt en om vergeving vraagt, krijg je die ook. Wat je ook hebt gedaan.

Maar als je aan het eind van je leven (ookal heb je ''goed'' geleefd.. goed even tussen aanhalingstekens want iedereen maakt fouten) niet voor Hem kiest, terwijl in de Bijbel staat dat iedereen in principe de keuze heeft om Hew aan te nemen, doordat Hij zichzelf laat zien in de natuur en alles dat er om ons heen is, dan ben je de klos.. eigenlijk.

Even een stukje uit Romeinen:

''19 Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. 20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij (ongelovigen) te verontschuldigen zijn, 21 want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. 22 Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas 23 en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren.'''

Daar gaat het om. Niet om je zonden (àls je maar berouw hebt) want die zijn je allang vergeven.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 04-11-10 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt