robeer schreef:De mens is inderdaad niet slimmer geworden. Alleen is het wel zo dat de industriele revolutie de mens meer mogelijkheden heeft gegeven om zijn capaciteiten te benutten en verder na te gaan denken. Dingen die vroeger vanuit de bijbel verklaart werden als dat god daar de hand in zou hebben, bleken door de technologische vooruitgang in een keer veel simpeler verklaarbaar te zijn. Mensen zijn hier door na gaan denken: als de bijbel/pastoor daar niet de waarheid vertelde, wat is er dan nog meer niet waar van wat er allemaal verteld/geschreven wordt? Mensen zijn gewoon kritischer geworden omdat veel dingen uit de bijbel wetenschappelijk achterhaald zijn.
Ik ben een echte denker, daarnaast een vragensteller, best slim, en ook nog eens waanzinnig eigenwijs. En toch heb ik nog nooit iets gevonden waarin de bijbel geen waarheid (tenminste als je aan wil nemen dat het waarheid is, dus tegendeel aantoonbaar) vertelde.
De dominee... sja ik val in herhaling, maar ook dat is een mens, en die heeft ook wel eens ongelijk. Er staat in de psalmen ook nog ergens een tekst van 'vest op prinsen geen vertrouwen' De bijbel geeft hier nog eens aan dat mensen het wel eens mis hebben.
Het feit dat iets ook door wetenschap verklaard kan worden wil ook nog niet zeggen dat God daar geen hand in heeft gehad.
Citaat:
De paus wordt toch gezien als de gezant van god? Als iemand weet hoe de bijbel in elkaar steekt en bedoelt is, zou hij dat toch wel moeten zijn. Waarom dan misbruik maken van? Persoonlijke rijkdom? Macht? Nee dan ben je goed bezig als hoogste orgaan in het christelijk geloof. Heb uw naasten lief staat er toch. Ik vind dat een paus dan zeker het goede voorbeeld moet geven en niet in opdracht anders denkende moet laten vermoorden. Voor mij zijn de paus en het gehele christelijke orgaan onlosmakelijk verbonden met de bijbel en het geloof.
Voor mij, en de hele protestantse kerk met mij is de paus geen gezant van God. De paus is hoofd van de katholieke kerk, en om eerlijk te zijn weet ik ook niet waar hij (of zijn voorgangers) die wijsheid vandaan haalt. Nog nooit in verdiept eigenlijk, ik lees in de Bijbel wat ik lees, en een paus heeft voor mij persoonlijk geen autoriteit op dat gebied.
Citaat:
Ik kan me indenken dat je persoonlijk meer uit de bijbel haalt. Wetten zijn er immers alleen om ons te vertellen wat wel en niet mag. Ik vind de bijbel als filosofisch boek niet eens zo verkeerd hoor. Ik heb er alleen moeite mee dat je (als ongelovige?) vaak met bijbeleteksten om de oren geslagen wordt als zijnde de waarheid. Waardoor ik het dan persoonlijk weer erg jammer vind dat het niet wetenschappelijk te bewijzen is. Misbruik vindt overigens hede ten dage nog steeds plaats hoor. Alleen dan niet van de bijbel maar van de koran. Er zijn nog genoeg landen die de sharia kennen. In mijn ogen is onze sharia afgeschaft ten tijde van Napoleon met de invoering van de code penal en scheiding van kerk en staat.
Ik kan me voorstellen dat je er moe van wordt om met bijbelteksten om de oren geslagen te worden, dat word ik als gelovige ook. Maar de bijbel is voor mij wel meer dan een filosofisch boek (al moet ik zeggen dat er wel veel over bijbelse vraagstukken te filosoferen valt)
Kijk, als 5 mensen over hetzelfde onderwerp gaan filosoferen komen ze allemaal op iets anders uit. Níemand weet wat waarheid is, je kan jezelf verliezen in alle verschillende waarheden. De Bijbel, maar ook de relatie met God geeft mij inzicht in een wijsheid die simpelweg niet menselijk is. Je gaat er door naar de wereld kijken op een manier waarop wij als mens niet vanuit onszelf kijken. Dat bevestigd voor mij ook dat de bijbel, in zijn verscheidenheid van boeken, en met alle externe zaken die logischerwijs invloed zouden gehad moeten hebben (maar toch nog steeds deze onwaarschijnlijke boodschap heeft), waarheid is.
Ik vind het lastig om uit te leggen, maar hoop dat het een beetje duidelijk is...