abeltje_xx schreef:mijn moeder heeft mij opgevoed met de methode martin gaus ( ja van de honden )simpel, duidelijk en bovenal: consequent.
nee is altijd nee, en het wordt ook geen ja als je lang gaat zeuren, sterker nog dan word het een langere nee of een schop voor je kont.
mijn moeder geloofde ook niet in slaan, daar krijg je pijn aan je handen vanschoppen en dan liefst met flinke bergschoenen, dat werkt
mijn moeder hoefde na een paar keer alleen maar te dreigen met "of zal ik m'n bergschoenen even aantrekken" en dan gingen we ( ik en m'n zusje) al. want wij wisten best dat ze het meende.
als ik ooit kinderen krijg dan doe ik het ook op deze manier.
ik heb dan ook nooit als kind gejengeld of gehuild in een supermakrt, dan kreeg ik gewoon een draai om m'n oren, dan had ik wat om over te huilen
ik weet nog dat ik een keer in de supermarkt was en dat ik een ander kindje zag jengelen ( je kent het wel, op de grond gaan liggen spartelen en huilen, heeel irritant) en dat ik verschrikt dacht "weet je wel wat je aan't doen betn, straks krijg je een schop"![]()
nee hoor ik gedroeg me wel.
en dan moet je daarbij bedenken dat ik ADHD had en hoogbegaafd ben, ik kon dus best wel vervelend zijn, maar mijn moeder heeft mij heel netjes opgevoed, al zeg ik het zelf
Wij zijn ook zo opgevoed (naja zonder bergschoenen :p)
Als je stout was, werd je gevraagd op te houden, deed je het nog een keer dan werd je verteld dat je de volgende keer een draai om je oren zou krijgen.
En die KREEG JE OOK

Je hebt ook als kind zijnde de keuze, ik ga door met mn vervelende gedrag en krijg die draai om mn oren, of ik stop en er is niks aan het handje, meestal stopte we wel, heel soms niet.
En ik kijk niet op mn jeugd terug als mishandeld kind. Je kreeg een tik of 1 schop onder je kont, je werd neit meerdere malen geslagen of de hoek in geramd.
En ik persoonlijk denk dat het daar fout is gegaan, de opvoedkundige tik mag niet meer, mijn ouders konden mn zus (de makkelijkste) mn broer (moeilijk opvoedbaar kind) en mij (moeilijkopvoedbaar + adhd) opvoeden. Geen van allen rottigheid uitgehaald (kijk de kinderdingen daar gelaten, ook wij hadden wel eens een grote mond, ruzie,en deden belletje trek) geen strafbladen of in contact met politie gekomen, zo wel op jongenleeftijd als volwassene niet.
En voor de mensen die tegen een opvoedkundige tik zijn (los vanhet feit dat onze belachelijke overheid die verboden heeft) hoe hadden jullie een kind opgevoed die niks had van straf.. als mijn moeder tegen mij zei je mag na het avondeten niet buiten spelen interresseerde dat me niet, als ik vroeg naar bed moest etc. interesseerde dat me niet. Maakte niet uit wat je gebruikte, je had me er niet mee.
Wij waren niet de jankerds in de supermarkt. Ouders worden te makkelijk. ze zijn moe van het werken en keuren veel te veel goed. kinderen horen kinderen te zijn, geen moeilijke beslissingen te maken gewoon simpelweg naar hun ouders te luisteren. Die horen de juiste beslissingen te maken.