kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:39

abeltje_xx schreef:
mijn moeder heeft mij opgevoed met de methode martin gaus ( ja van de honden ) _O- simpel, duidelijk en bovenal: consequent.
nee is altijd nee, en het wordt ook geen ja als je lang gaat zeuren, sterker nog dan word het een langere nee of een schop voor je kont.

mijn moeder geloofde ook niet in slaan, daar krijg je pijn aan je handen van :D schoppen en dan liefst met flinke bergschoenen, dat werkt :P
mijn moeder hoefde na een paar keer alleen maar te dreigen met "of zal ik m'n bergschoenen even aantrekken" en dan gingen we ( ik en m'n zusje) al. want wij wisten best dat ze het meende.

als ik ooit kinderen krijg dan doe ik het ook op deze manier.
ik heb dan ook nooit als kind gejengeld of gehuild in een supermakrt, dan kreeg ik gewoon een draai om m'n oren, dan had ik wat om over te huilen ;)
ik weet nog dat ik een keer in de supermarkt was en dat ik een ander kindje zag jengelen ( je kent het wel, op de grond gaan liggen spartelen en huilen, heeel irritant) en dat ik verschrikt dacht "weet je wel wat je aan't doen betn, straks krijg je een schop" :P
nee hoor ik gedroeg me wel.
en dan moet je daarbij bedenken dat ik ADHD had en hoogbegaafd ben, ik kon dus best wel vervelend zijn, maar mijn moeder heeft mij heel netjes opgevoed, al zeg ik het zelf :D

Wij zijn ook zo opgevoed (naja zonder bergschoenen :p)

Als je stout was, werd je gevraagd op te houden, deed je het nog een keer dan werd je verteld dat je de volgende keer een draai om je oren zou krijgen.
En die KREEG JE OOK :)
Je hebt ook als kind zijnde de keuze, ik ga door met mn vervelende gedrag en krijg die draai om mn oren, of ik stop en er is niks aan het handje, meestal stopte we wel, heel soms niet.
En ik kijk niet op mn jeugd terug als mishandeld kind. Je kreeg een tik of 1 schop onder je kont, je werd neit meerdere malen geslagen of de hoek in geramd.

En ik persoonlijk denk dat het daar fout is gegaan, de opvoedkundige tik mag niet meer, mijn ouders konden mn zus (de makkelijkste) mn broer (moeilijk opvoedbaar kind) en mij (moeilijkopvoedbaar + adhd) opvoeden. Geen van allen rottigheid uitgehaald (kijk de kinderdingen daar gelaten, ook wij hadden wel eens een grote mond, ruzie,en deden belletje trek) geen strafbladen of in contact met politie gekomen, zo wel op jongenleeftijd als volwassene niet.

En voor de mensen die tegen een opvoedkundige tik zijn (los vanhet feit dat onze belachelijke overheid die verboden heeft) hoe hadden jullie een kind opgevoed die niks had van straf.. als mijn moeder tegen mij zei je mag na het avondeten niet buiten spelen interresseerde dat me niet, als ik vroeg naar bed moest etc. interesseerde dat me niet. Maakte niet uit wat je gebruikte, je had me er niet mee.

Wij waren niet de jankerds in de supermarkt. Ouders worden te makkelijk. ze zijn moe van het werken en keuren veel te veel goed. kinderen horen kinderen te zijn, geen moeilijke beslissingen te maken gewoon simpelweg naar hun ouders te luisteren. Die horen de juiste beslissingen te maken.

Brainless

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:51

@Bon-bon
Ik ben opgevoed zonder opvoedkundige tik/schop of wat dan ook.

En ik had echt wel respect voor mijn ouders hoor!! Ik hoefde echt geen grote mond te hebben ed., zei (zeg nog steeds) netjes u tegen hun (en andere ouderen). Maar ik ben blij dat daardoor geleerd heb dat opvoeden ook zonder "lijfstraffen" kan.
Ik zie niet in dat moeders zo makkelijk hun eigen kind pijn kunnen doen.

Ook mijn man is opgevoed zonder te slaan, dus het kan echt wel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:27

Brainless schreef:
@Bon-bon

En ik had echt wel respect voor mijn ouders hoor!! Ik hoefde echt geen grote mond te hebben ed., zei (zeg nog steeds) netjes u tegen hun (en andere ouderen). Maar ik ben blij dat daardoor geleerd heb dat opvoeden ook zonder "lijfstraffen" kan.

Hier hetzelfde: ik (en mijn 3 broers) ben ook opgevoed zonder ooit geslagen of geschopt te zijn. Mijn zoon is nu 15 en is ook nog nooit geslagen of geschopt. Prima puber.
Wij hebben ook nooit gedreind, gezeurd, gejankt of onbeschoft geweest. Mijn zoon ook nooit.
Mijn moeder was alleenstaand en zelfstandig ondernemer en had de zorg voor 4 kinderen.
Opvoeden gaat prima zonder te slaan. Respect en consequent zijn zijn de 'toverwoorden'.
Dat geldt ook voor het opvoeden van de hond, etc.
Slaan is een teken van onmacht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:03

ik "hoef" mijn kinderen niet te slaan, als je maar consequent en duidelijk opvoed, loopt het gewoon niet zo uit de hand dat ik echt in moet grijpen, in het ergste geval pak ik een keer een armpje vast.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:17

Goh wat kan bokt toch veelzijdig zijn. Moet zeggen wel handig, want ook ik kan er wel over meekletsen. We hebben samen 3 dochters en de twee oudste ( van bijna 7 en bijna 5) dwingen mij bijna dagelijks te gaan behangen (en er achter te plakken).
Ze zijn bij tijd en wijlen erg vervelend.
Consequent zijn is inderdaad erg belangrijk. Wat een probleem is de competitiestrijd van de dames onderling. De een wil beter/groter/meer dan de ander en visa versa.
Moedeloos wordt je ervan.
Ze slapen bij elkaar op de kamer, wat eerst geen probleem was, maar nu wel dus. Elkaar heel lang wakker houden en elkaar de loef afsteken. Dus ook hierover graag tips. We hebben al gezegd dat ze niet meer bij elkaar op de kamer kunnen slapen en 1 van de 2 dan bij onze derde dochter op de kamer moet ( helaas hebben we geen groter huis). Onze derde dochter is 10 maand.
ook dat willen ze niet en is het weer huilen en woedeuitbarstingen hebben. Moedeloos word ik ervan.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:11

Twiggy2008 schreef:
JessAndHope schreef:
[
Beestachtig is als je tot bloedenstoe zou bijten. Dat is inderdaad beestachtig. Maar je kind de gevolgen van zijn eigen daden laten merken is opvoeding. Als je kind nou echt niet luisterd, hoe wil je het dan aanpakken? Zoete broodjes bakken geloof ik niet in. Als ik iemand een mep geef, kan ik verwachten dat ik er één terug krijg.... it's that simple in life!

Nou, ik heb al eerder gereageerd in dit topic en ik geloof niet dat ik zoete broodje bak bij mijn dochter, hoor. ;)
Maar ik geloof niet in bijten en slaan. Het is de oplossing niet. Daarbij moet je altijd kijken naar de leeftijd van een kind. Een kind van 1 jaar, daar moet je wel eens vaker wat tegen zeggen, voordat ze iets echt goed leren. Ik denk dat je met geduld en consequent zijn meer kunt, dan met terug bijten en slaan. Ik heb een hele temperamentvolle dochter en moet ook wel eens tot haar doordringen en dat doe ik dus op andere manieren (zie eerdere voorbeelden topic). Maar bijten en slaan, nee. Ik geef liever het goede voorbeeld en corrigeer op andere manieren. Ik geloof niet dat dat verkeerd is of dat ik mijn dochter 'verwen'. Er zit nog zo'n tussen weg in 'zoete broodjes bakken' en slaan/bijten/e.d. ;)

Ik zeg ook niet dat jouw manier fout is. Maar ik geef het dan ook geen stempel. Iedereen heeft zijn of haar manier van opvoeden. Mijn kind krijgt later echt wel een tik als ze over de schreef gaat hoor. En met tik, bedoel ik een tik, niet slaan. Slaan vind ik altijd zo overdreven klinken. Mensen die echt sláán mishandelen hun kind gewoon... een tik is iets heel anders.

Gelukkig zijn we allemaal anders opgevoed :j Anders word alles wel een beetje hetzelfde heah :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:17

Goh je noemt het een tik en dan is het niet erg...???
Een tik is niets anders dan slaan... alleen het klinkt minder erg!?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:13

Mijn dochter had toen ze kleiner was elk half jaar ongeveer een pak op haar billen nodig. Een pak op de billen is bij mij 3 tot 5 tikken. En daarna was ze weer "normaal". En ja, reken maar dat ik consequent ben, maar als je getrouwd ben met iemand die standaard ja zegt als ik nee zei.....................
Vanaf het moment dat ik samenwoon met mijn vriend is het beter gegaan. Dan kunnen jullie met commentaar komen over hoe mijn ex-huwelijk was en dat ik dat moest afreageren op ex.......... dat schiet niet op en ga ik ook niet verder over uitwijden.

Om op het eten terug te komen........ door ze te dwingen tot eten....... heeft als resultaat gehad dat ze hier nu bijna alles eten. Zoonlief eet alles behalve sla en heeft moeite met te grote stukjes paprika en dochterlief heeft alleen moeite met te grote stukjes paprika.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:56

Brainless schreef:

Precies!
Wat voor voorbeeld geef je je kind daarmee? Dat als een klasgenootje iets "stouts" doet in de ogen van je kind, je kind dan een vrijbrief mee heeft gekregen van huis uit dat het ok is om te tikken.

Als je een beetje creatief en vooral consequent bent in grenzen stellen dan heb je geen tik of zelfs maar stemverheffing nodig. Ik begrijp echt niet wat nu het voordeel is van het uitdelen van een tik. Je leert je kind alleen maar dat het normaal is conflicten op te lossen dmv een tik. En da's lekker dan als dat kind in de klas komt bij mijn kind :+

Wat eten betreft: ik heb nooit mijn kinderen gedwongen. En ook nooit gedreigd met geen toetje (ze zijn trouwens niet heel erg gek op toetjes en ik ook niet dus de helft van de tijd heb ik het niet eens in huis :+ )Wel blijven ze aan tafel zitten tot iedereen klaar is en omdat ze toch moeten wachten eten ze ondertussen gewoon hun bord leeg.
Er zijn 2 dingen die ze echt niet lusten en dat maak ik dan ook niet als zij mee-eten. Dat is spinazie en zuurkoolstamp. Nou, daar is wel overheen te komen. Ik maak wel spinazie als ze er toevallig allebei een keer niet zijn.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 20-09-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:59

Ik hou ook niet van 'pedagogische tikken'. Naar mijn idee is het nog altijd een uiting van onmacht of gebrek aan zelfbeheersing. Denk niet dat ze er nu direct slechter van worden, maar ik denk dat het in bijna 100% van de gevallen gewoon niet nodig is. Ik heb het zelf nog nooit gedaan en de kinderen hebben (GZD) nog steeds veel respect voor mij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:02

wat mij eigenlijk meer bezorgt maakt, is het aantal verwende kinderen die alles krijgen waar ze om vragen, en het gebrek aan respect voor de ouders, krijg er heel regelmatig de kriebels van als ik hoor wat en op welke toon ouders aangesproken worden, zonder dat ze daar op te reageren, blijkbaar vinden ze het heel normaal.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:05

Een brutale mond accepteer ik niet. Daar zitten consequenties aan verbonden en dat weten ze.

Ik hoor ook wel eens kinderen hun ouders uitschelden, nou dan zaten ze bij mij lang lang lang na te denken op de trap hoor. En dan spreek ik ook gelijk af dat wanneer het weer een keer voorkomt ze dan bijvoorbeeld niet af mogen spreken de eerstvolgende woensdag. Dat pik ik echt niet!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:24

Dwingen te eten werkt niet bij iedereen hoor, ik heb een neef en nicht en die moesten spruiten eten.1 spruit per jaar, dus waren ze 8 dan 8 spruiten.Mijn neef was ouder en moest dus meer eten, hij vond vreselijk oneerlijk.Nu zegt ze het nog wel eens, die spruiten eet ik nooit meer bleh.Nee hoor bij ons is het zo lust je het niet dan hoef je het niet te eten.Maar wel 1 hapje nemen om te proeven of je het misschien toch lust?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:28

ik heb echt wel eens tikken gehad maar of ik aan kinderen begin ik kan best wel wat doorgeven zoals adhd en pdd nos dus ja

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:07

Wat beteft het slechte eten heb ik wel afgeleerd om dit te dwingen. Na 3 jaar zijn we eindelijk er achter gekomen dat onze dochter coeliakie heeft. Een gluten intolerantie. Dat betekende dus dat ze altijd buikpijn had van het eten. Wist zij veel dat wij dit niet hadden. Nu ze op dieet is gaat het goed en eet ze weer een klein beetje. Jullie willen niet weten hoeveel adviezen we hebben gehad. Het ging ver, zover dat mensen tegen ons zeiden dat we onze dochter wel mochten brengen. Mensen die dat zeiden dachten haar wel aan het eten te krijgen. Echt pedagogisch verantwoorde en niet verantwoorde manieren hebben we geprobeerd. Moedeloos wordt je ervan. Wat voel ik me schuldig dat ik haar heb gedwongen te eten, terwijl ze er buikpijn van kreeg. Maar ik wist het ook niet.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het zo goed mogelijk probeer te doen en dat is bij ons dus niet meer dwingen.
Al begrijp ik het wel hoor.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:13

Brainless schreef:

Nee, het klínkt niet minder erg. Het ís minder erg. Slaan is namelijk gewoon een opsodemieter verkopen, en een tik is (zoals het woord al zegt :+) een tik.
Gewoon even dat stukje van het aanraken zorgt ervoor dat het kind ineens dondersgoed weet hoever ze is gegaan.
Ik zeg ook niet dat ik het met regelmaat ga gebruiken, maar er zijn situaties waarin ik me heel goed kan voorstellen dat mn kind een tik krijgt.
Ik ben zelf opgegroeid met een flink aantal tikken voor mn hoofd (ik zocht het altijd op) en oh oh oh wat ben ik er slechter van geworden :D Dus nee hoor, een tik voor de billen (of als uitzondering op het achterhoofd) is in mijn ogen écht niet slecht. Ik zie in ieder geval niet dat mijn zusje of ik er slechter van zijn geworden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:38

Citaat:
Hou er ook altijd rekening mee dat zo'n tik op de vingers of de billen dan misschien onmiddellijk het resultaat mag opleveren dat je wenst te bereiken - je kind schrikt letterlijk en zet zijn ongewenste gedrag stop - maar dat het op langere termijn geen enkel effect heeft. Dat is wetenschappelijk aangetoond

Waarom toch je kind pijn doen, als het op langere termijn niet helpt?

Citaat:
"Ik mag mijn ongehoorzame slaaf slaan. Mooi niet: afgeschaft in onze koloniën in 1863. Ik mag mijn ongehoorzame vrouw slaan. Ook niet: afgeschaft in Nederland in 1809. Ik mag mijn ongehoorzame hond slaan. Ook nee: afgeschaft in Nederland bij de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren in 1993. Ik mag mijn ongehoorzame kind slaan. Mooi wel... in Nederland anno 2003."

Met die woorden opende de Maastrichtse hoogleraar in de Rechten van het Kind prof. mr. Jan Willems het landelijk congres 'Het kan anders! Respectvol opvoeden is opvoeden zonder geweld', dat het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn met het Bureau Jeugdzorg Gelderland in Ede hield

Tja en niet slechter van geworden is geen reden om maar een tik te verkopen. Ik heb ook (niet leuke!) dingen mee gemaakt en ben er sterker van geworden.... is dat een reden om iedereen maar dat te laten overkomen omdat ze er sterker van zullen worden??

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:52

Nou, mijn kindjes hebben echt wel eens een tik op de vingers gekregen als ze ergens aan zaten en niet wilden luisteren en er van af moesten blijven. Is dat een verkapt slaan :? Sorry hoor, maar zo mag je niets meer... Laten we lekker truttig doen met zijn allen. Kom op, een beetje gezond verstand hoor. Een tikje of slaan IS wel heel iets anders. En eerlijk, er zijn kinderen waarvan ik wel eens denk, hadden ze maar een keer een tik op hun kont gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:14

Maar slaan/tikken geven zorgt niet voor meer/beter opgevoede kinderen.
Consequent zijn is het allerbelangrijkste en dat kan heel goed zonder te "tikken".
Hoezo truttig doen?
Ik vind niet dat ik truttig ben met mijn kids hoor!!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:23

Brainless schreef:
@Bon-bon

Denk dat je daar veel te zwaar aan tilt, de mensen die ik ken (buiten mijn broer en zus om :p) die wel eens een draai om de oren hebben gekregen zijn het eigenlijk allemaal met elkaar eens, de keer dat je m kreeg... verdiende je m ook.
En met een draai om je oren had je geen rode wang,blauw oog,bloedneus of tand door je lip hoor, deed niet eens zeer, was meer de schrik.
En de keren dat ik huisarrest kreeg zijn ook op een hand te tellen.

En ik zeg niet dat elk kind een draai om zn oren nodig heeft, maar heel veel wel. Je hebt ook kinderen die wel luisteren, en als je die bijvoorbeeld vroegnaar bed stuurt dat voldoende indruk maakt. Maar dat deed het bij mij niet.

Sterker nog, ben mn ouders dankbaar dat ik duidelijk opgevoed ben, en niet dat ik een perfect persoon ben geworden, dat is immers niemand maar zonder die duidelijke regels was ik vele malen slechter terecht gekomen. Ik was geen makkelijk kind, de dokter heeft zelfs ooit gezegd dat ik misschien beter uit huis geplaatst kon worden (dit heeft mn moeder me pas na de pubertijd verteld hoor :) dus niet als een dreigement ofzoiets)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:23

Tsja, zoals ik al eerder schreef ben ik van mening dat je met tikken uitdelen een voorbeeld stelt voor hoe kinderen onderling met conflicten om moeten gaan. Ik ben dus niet van de "draai om de oren", simpelweg omdat ik niet wil dat mijn kinderen leren dat een tik de oplossing is bij een conflict.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:26

Je kan duidelijk zien, dat degene die met (af en toe) een tik of een draai om de oren zijn opgevoed, dit normaal/niet erg vinden.

Ik ben anders opgevoed en wij doen dit dus ook niet bij onze kinderen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:27

maikeltje schreef:
Tsja, zoals ik al eerder schreef ben ik van mening dat je met tikken uitdelen een voorbeeld stelt voor hoe kinderen onderling met conflicten om moeten gaan. Ik ben dus niet van de "draai om de oren", simpelweg omdat ik niet wil dat mijn kinderen leren dat een tik de oplossing is bij een conflict.

Ik heb in mn hele leven nog nooooooit iemand geslagen om een ruzie/conflict op te lossen.
Dus wat je zegt slaat (ha ha) nergens op..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:28

@Bon-bon
Maar je bent zelf wel bereid je kind een tik te verkopen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:32

En toch ben en blijf ik van mening dat de meeste kinderen vroeger vele malen beter opgevoed werden dan nu.

Als je vroeger op je donder kreeg van de lerares/wijkagent/politie en je vertelde dat thuis kreeg je thuis ook nog eens de wind van voren. tegenwoordig gaan veel mensen op hoge poten naar de betreffende persoon toe om te vertellen dat die zich niet met de opvoeding mogen bemoeien...
Als je niet wilt dat andere mensen zich met de opvoeding van jouw kind bemoeien voedt het dan verdorrie zelf eens goed op.

Ben je het niet eens met de opvoedkundige tik dangeef je die niet, het is ieders eigen keuze. Maar van een opvoedkundige tik word een kind niet slechter. Kan je het zonder die tik oplossen met je kind, lekker doen.