Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Chanel_ schreef:Zeg ik dan ze een beperking heeft? Nee dat zeg ik nergens maar ik vroeg het mij wel af aangezien zelfs snoep achter slot en grendel moet. Elk kind pikt weleens een snoepje maar zo erg dat het echt achter slot en grendel moet is niet helemaal normaal.
Blue_Eyes schreef:Weet je _Chanel_? Als je het niet wilt snappen, dan laat maar... je kunt ook over alles vallen natuurlijk.
_Chanel_ schreef:Blue_Eyes schreef:Weet je _Chanel_? Als je het niet wilt snappen, dan laat maar... je kunt ook over alles vallen natuurlijk.
Ik snap heel veel maar niet waarom je constant moet herhalen dat alles wat ik zeg onzin is. Blijf hier nog heel netjes. Ik maak mij serieus zorgen om de toekomst van dit meisje als de moeder zo reageerd.
Nemurin schreef:Ik heb dit met groeiende verbazing zitten lezen... Had er bijna de popcorn bij gepakt maar dat is een beetje overdreven.
Ten eerste vind ik het opvallend dat TS het over "de enige die het helemaal begrijpt" heeft terwijl ze eigenlijk bedoelt "de enige die het met me eens is". Laten we daar eerlijk onderscheid in maken, alstublieft - dat is vrij kinderachtig.
Ten tweede, en hier struikel ik sowieso met het ouderschap van tegenwoordig nogal over, is dat rare opvoeden dat er gebeurt...
Toen ik klein was, en evt. wel of geen pilletjes mee zou krijgen op kamp (ik niet, ik was gezond, maar niet elk kind van 8 heeft dat geluk) dan werd ons door onze ouders verteld "ze zijn hiervoor, nergens anders voor, je mag er maar zoveel per dag doen en niet meer!" en dan voelde je je stoer dat je moeder je daarmee vertrouwde.
Wat is dat toch met dat "doorspreken" dat er steeds genoemd wordt?
Je kind heeft te doen wat jij het vertelt, omdat jij volwassen bent en alle levenslessen die je kind nu moet weten al kent. Daar hoort bij dat het kind gewoon aan te nemen heeft "Geen pilletjes/snoepjes die je niet kent aannemen van andere kinderen" als jij je kind dat vertelt. Ook al zijn het haar beste vriendinnetjes. Als je alles met je kind gaat "bespreken" geef je het kind ruimte om gaten in de redenering te vinden (en geloof me, zijn ze echt slim genoeg voor) en kunnen ze toch altijd om een regel heen komen. Een kind heeft behoefte aan duidelijkheid en structuur, ook op 8 jaar oud. Juist op 8 jaar oud, omdat ze dan al goed voor zichzelf beginnen na te denken.
Er is niets mis met gewoon te vertellen van ik ben je mama, dus ik weet het beter, je doet het zo en zo.
In de puberteit leren ze nog zat discussiëren, want daar is die fase in het leven dan weer voor.
Hou eens op met die "moderne" opvoederij allemaal. Gewoon weer autoriteit zijn, niet vriendinnetjes met je dochtertje zijn. Is mijn moeder ook nooit geweest en ik hou toch van haar omdat ze mij een goede zelfstandige volwassene heeft laten worden die haar eigen keuzes kan maken en daar ook achter kan staan, zonder misstappen. Mochten er misstappen zijn, heb ik geleerd daar zelf verantwoordelijkheid voor te nemen.
Deze "redeneer-cultuur" die nu zo populair is in het opvoeden van kinderen, daar komen verwende kinderen van die de wereld niet begrijpen omdat ze te veel beschermd zijn.
Ze zijn nu al gewend alles te krijgen wat ze willen omdat ze hun ouders om kunnen praten, denk je eens in hoe dat gaat zijn als ze ouder worden. Willen we zulke volwassenen van ze maken? Ik zou mijn kind echt niet zo willen laten opgroeien.
Daarnaast doet een kind veel na van voorbeelden, inderdaad. Hoe kan je verwachten dat een kind zich volwassen opstelt, als jullie hier met zijn allen zo gaan schreeuwen en mokken als een kleuter? "Die daar heeft gemeen gedaan tegen mij/iemand die ik lief vind, die zal boeten!"
Waar maak je je druk over. Het enige dat je kunt beïnvloeden is je eigen gedrag en daarmee op dit punt het gedrag van je eigen kind. Niets meer, niets minder. Neem die verantwoordelijkheid alsjeblieft.
_Chanel_ schreef:Het is geen onzin. Kinderen moeten op verschrikkelijk jonge leeftijd al precies weten wat ze wel of niet willen en zeer sterk in hun schoenen staan willen ze hun leeftijdsgenootjes niet nadoen. En de kinderen die meelopen zijn ook meestal de kinderen met een beperking, ik zeg niet dat het altijd zo is of dat het in TS haar geval zo is maar het is wel de realiteit.
Nu ik hier zie dat als TS geen antwoorden krijgt zoals zij ze wil dan gaat het fout. In plaats van netjes mee te blijven discussieren gaat ze weg en wordt kwaad. geen goed voorbeeld voor haar dochter die misschien al minder sterk in haar schoenen staat.
Als TS op bokt al zo doet dan vraag ik mij serieus af wat ze doet als het in het echte leven gebeurt.
daarbij vind ik het erg jammer dat alles wat ik zeg direct al als onzin wordt bestempeld terwijl niemand weet waar ik mijn info en ervaring vandaan heb.
_Chanel_ schreef:vanaf mijn 15de al werkzaam in de kinderopvang, verschillende studies en cursussen gevolgt, gewerkt op een zmok en zmlk school,medisch kinderdagverblijf en noem maar op. Al heb ik geen kinderen waar ik werkte was het 24/7opvang dus ook met slaapdiensten.
Ik weet dat vreemde ogen vaak dwingen maar als je dag in dag uit met dezelfde kinderen bent dan telt dat ook niet meer.
Kinderen met een beperking doen nu eenmaal vaker dingen omdat een ander dat wilt. Zien de gevolgen er niet van in en ga zo maar door maarja alles wat ik zeg is toch onzin.