Ben toch zooo boos he!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:33

Dat is zo daar heb je gelijk in maar andere kinderen moeten ook weten dat het geen snoep is. En aangezien naar mijn idee de dochter van TS wel erg beschermd wordt opgevoed vraag ik mij af of dat wel verstandig is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:34

_Chanel_ schreef:
Zeg ik dan ze een beperking heeft? Nee dat zeg ik nergens maar ik vroeg het mij wel af aangezien zelfs snoep achter slot en grendel moet. Elk kind pikt weleens een snoepje maar zo erg dat het echt achter slot en grendel moet is niet helemaal normaal.

Ik ken ook kinderen die zo over grenzen heen gaan dat snoep wel achter slot en grendel moet. Lijkt mij ook heel vervelend, maar ik kan je zeggen dat mijn kind vriendinnetjes heeft bij wie dat echt moet.

Bij ons zelf thuis liggen de medicijnen in elk geval wel achter slot en grendel. Het snoepgoed niet. Lijkt mij een gezonde manier, maar ik kan het mis hebben. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:35

Blue_Eyes schreef:
Weet je _Chanel_? Als je het niet wilt snappen, dan laat maar... je kunt ook over alles vallen natuurlijk.

Ik snap heel veel maar niet waarom je constant moet herhalen dat alles wat ik zeg onzin is. Blijf hier nog heel netjes. Ik maak mij serieus zorgen om de toekomst van dit meisje als de moeder zo reageerd.

Anoniem

Re: Ben toch zooo boos he!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:36

Je hebt gelijk twiggy. medicijnen horen ook achter slot en grendel maar als er eens een tabletje op tafel ligt horen kinderen daar niet aan te komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:38

_Chanel_ schreef:
Blue_Eyes schreef:
Weet je _Chanel_? Als je het niet wilt snappen, dan laat maar... je kunt ook over alles vallen natuurlijk.

Ik snap heel veel maar niet waarom je constant moet herhalen dat alles wat ik zeg onzin is. Blijf hier nog heel netjes. Ik maak mij serieus zorgen om de toekomst van dit meisje als de moeder zo reageerd.

Niet alles wat je zegt is onzin, maar er zijn echt woorden geschreven hier waarvan ik echt denk dat als jij 'pedagogisch' gestudeerd hebt, dat je dan toch even bij je mentor te rade zou moeten gaan. Ik heb zelf ook een pedagogische (onderwijs) achtergrond en sommige dingen die jij zegt zijn gewoon aantoonbaar onjuist en baren me als professional zorgen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:38

Ik heb dit met groeiende verbazing zitten lezen... Had er bijna de popcorn bij gepakt maar dat is een beetje overdreven.

Ten eerste vind ik het opvallend dat TS het over "de enige die het helemaal begrijpt" heeft terwijl ze eigenlijk bedoelt "de enige die het met me eens is". Laten we daar eerlijk onderscheid in maken, alstublieft - dat is vrij kinderachtig.

Ten tweede, en hier struikel ik sowieso met het ouderschap van tegenwoordig nogal over, is dat rare opvoeden dat er gebeurt...
Toen ik klein was, en evt. wel of geen pilletjes mee zou krijgen op kamp (ik niet, ik was gezond, maar niet elk kind van 8 heeft dat geluk) dan werd ons door onze ouders verteld "ze zijn hiervoor, nergens anders voor, je mag er maar zoveel per dag doen en niet meer!" en dan voelde je je stoer dat je moeder je daarmee vertrouwde.

Wat is dat toch met dat "doorspreken" dat er steeds genoemd wordt?
Je kind heeft te doen wat jij het vertelt, omdat jij volwassen bent en alle levenslessen die je kind nu moet weten al kent. Daar hoort bij dat het kind gewoon aan te nemen heeft "Geen pilletjes/snoepjes die je niet kent aannemen van andere kinderen" als jij je kind dat vertelt. Ook al zijn het haar beste vriendinnetjes. Als je alles met je kind gaat "bespreken" geef je het kind ruimte om gaten in de redenering te vinden (en geloof me, zijn ze echt slim genoeg voor) en kunnen ze toch altijd om een regel heen komen. Een kind heeft behoefte aan duidelijkheid en structuur, ook op 8 jaar oud. Juist op 8 jaar oud, omdat ze dan al goed voor zichzelf beginnen na te denken.
Er is niets mis met gewoon te vertellen van ik ben je mama, dus ik weet het beter, je doet het zo en zo.
In de puberteit leren ze nog zat discussiëren, want daar is die fase in het leven dan weer voor.

Hou eens op met die "moderne" opvoederij allemaal. Gewoon weer autoriteit zijn, niet vriendinnetjes met je dochtertje zijn. Is mijn moeder ook nooit geweest en ik hou toch van haar omdat ze mij een goede zelfstandige volwassene heeft laten worden die haar eigen keuzes kan maken en daar ook achter kan staan, zonder misstappen. Mochten er misstappen zijn, heb ik geleerd daar zelf verantwoordelijkheid voor te nemen.

Deze "redeneer-cultuur" die nu zo populair is in het opvoeden van kinderen, daar komen verwende kinderen van die de wereld niet begrijpen omdat ze te veel beschermd zijn.
Ze zijn nu al gewend alles te krijgen wat ze willen omdat ze hun ouders om kunnen praten, denk je eens in hoe dat gaat zijn als ze ouder worden. Willen we zulke volwassenen van ze maken? Ik zou mijn kind echt niet zo willen laten opgroeien.

Daarnaast doet een kind veel na van voorbeelden, inderdaad. Hoe kan je verwachten dat een kind zich volwassen opstelt, als jullie hier met zijn allen zo gaan schreeuwen en mokken als een kleuter? "Die daar heeft gemeen gedaan tegen mij/iemand die ik lief vind, die zal boeten!"

Waar maak je je druk over. Het enige dat je kunt beïnvloeden is je eigen gedrag en daarmee op dit punt het gedrag van je eigen kind. Niets meer, niets minder. Neem die verantwoordelijkheid alsjeblieft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:40

Zit zo eens te denken........ Te beschermend opvoeden is natuurlijk ook niet gezond, verre van zelfs.....
Die ouders flippen ook altijd als ze kritiek krijgen, klopt. Maar je doet er niets aan. Ze komen zichzelf wel tegen.
Weet je, niemand is perfect, ook ouders niet........ Ik kan het vanachter mijn laptop ook niet helemaal inschatten. En moet ook eerlijk zeggen dat ik daar geen zin in heb...... Heeft toch geen zin......
Ze komen zichzelf wel tegen vroeg of laat, als het zo is..... Hoe vervelend ook voor zo'n kind. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:41

Amen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:42

_Chanel_ schreef:
Amen.

Op?

Anoniem

Blue eyesl: Gelukkig werk ik dan ook nooit meer met kinderen :+ Vind er geen zak aan. Op de bovenste 2 reacties.

Anoniem

Nemurin schreef:
Ik heb dit met groeiende verbazing zitten lezen... Had er bijna de popcorn bij gepakt maar dat is een beetje overdreven.

Ten eerste vind ik het opvallend dat TS het over "de enige die het helemaal begrijpt" heeft terwijl ze eigenlijk bedoelt "de enige die het met me eens is". Laten we daar eerlijk onderscheid in maken, alstublieft - dat is vrij kinderachtig.

Ten tweede, en hier struikel ik sowieso met het ouderschap van tegenwoordig nogal over, is dat rare opvoeden dat er gebeurt...
Toen ik klein was, en evt. wel of geen pilletjes mee zou krijgen op kamp (ik niet, ik was gezond, maar niet elk kind van 8 heeft dat geluk) dan werd ons door onze ouders verteld "ze zijn hiervoor, nergens anders voor, je mag er maar zoveel per dag doen en niet meer!" en dan voelde je je stoer dat je moeder je daarmee vertrouwde.

Wat is dat toch met dat "doorspreken" dat er steeds genoemd wordt?
Je kind heeft te doen wat jij het vertelt, omdat jij volwassen bent en alle levenslessen die je kind nu moet weten al kent. Daar hoort bij dat het kind gewoon aan te nemen heeft "Geen pilletjes/snoepjes die je niet kent aannemen van andere kinderen" als jij je kind dat vertelt. Ook al zijn het haar beste vriendinnetjes. Als je alles met je kind gaat "bespreken" geef je het kind ruimte om gaten in de redenering te vinden (en geloof me, zijn ze echt slim genoeg voor) en kunnen ze toch altijd om een regel heen komen. Een kind heeft behoefte aan duidelijkheid en structuur, ook op 8 jaar oud. Juist op 8 jaar oud, omdat ze dan al goed voor zichzelf beginnen na te denken.
Er is niets mis met gewoon te vertellen van ik ben je mama, dus ik weet het beter, je doet het zo en zo.
In de puberteit leren ze nog zat discussiëren, want daar is die fase in het leven dan weer voor.

Hou eens op met die "moderne" opvoederij allemaal. Gewoon weer autoriteit zijn, niet vriendinnetjes met je dochtertje zijn. Is mijn moeder ook nooit geweest en ik hou toch van haar omdat ze mij een goede zelfstandige volwassene heeft laten worden die haar eigen keuzes kan maken en daar ook achter kan staan, zonder misstappen. Mochten er misstappen zijn, heb ik geleerd daar zelf verantwoordelijkheid voor te nemen.

Deze "redeneer-cultuur" die nu zo populair is in het opvoeden van kinderen, daar komen verwende kinderen van die de wereld niet begrijpen omdat ze te veel beschermd zijn.
Ze zijn nu al gewend alles te krijgen wat ze willen omdat ze hun ouders om kunnen praten, denk je eens in hoe dat gaat zijn als ze ouder worden. Willen we zulke volwassenen van ze maken? Ik zou mijn kind echt niet zo willen laten opgroeien.

Daarnaast doet een kind veel na van voorbeelden, inderdaad. Hoe kan je verwachten dat een kind zich volwassen opstelt, als jullie hier met zijn allen zo gaan schreeuwen en mokken als een kleuter? "Die daar heeft gemeen gedaan tegen mij/iemand die ik lief vind, die zal boeten!"

Waar maak je je druk over. Het enige dat je kunt beïnvloeden is je eigen gedrag en daarmee op dit punt het gedrag van je eigen kind. Niets meer, niets minder. Neem die verantwoordelijkheid alsjeblieft.

Amen.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:44

Nemurin, Amen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:44

Helemaal eens Nemurin :j

maar aan de andere kant, die moderne opvoeding en kijk geeft mij wel weer veel werkgelegenheid := :+

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:45

Go Nemurin!

Nell, er blijven toch altijd mensen die het anders doen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:47

Kannely: Je werkgelegenheid houdt je toch wel. maar er moet meer combinatie inkomen. Niet alles hoeft zo te zijn als 60jaar geleden maar een mix van dat en modern zijn dan zouden er al veel problemen opgelost worden.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:49

Chanel _/-\o_

En nu ga ik slapen. En niet teveel ruzie maken meer he ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:49

Nemurin, ik ben een moeder die niet zoveel heeft met 'autoritaire opvoedingsstijlen'. Ik prefereer open communicatie met mijn kind, wat trouwens niet inhoudt dat ze niet naar me te luisteren heeft, want dat heeft ze wel degelijk. Maar ze mag van mij best weten waarom ik iets wel/niet wil. Wat is daar mis mee? Kinderen van tegenwoordig zijn vaak nieuwsgieriger en wijzer dan de kinderen vroeger. Ze staan meer open voor dingen, juist omdat ze meer onderdeel van het leven zijn (niet meer in een hoek gehouden worden, er gewoon bij horen, etc.). Ik vind daar niets mis mee, zolang je maar wel de ouders blijft en zorgt dat je kinderen leren luisteren. Mijn kind is er eentje die altijd het hoe, wat en waarom wil weten. Dat zijn leermomenten en die leer ik haar graag. Ze snapt dan tenminste waarom ik het zo wil.

Het is niet zwart/wit. Ben wel met je eens dat veel kinderen te veel mogen (ze komen weg met dingen waar ze naar mijn idee niet mee weg mogen komen), te veel krijgen (materialistische zaken) e.d.
Ik geloof niet dat je een kind daar echt gelukkig mee maakt, uiteindelijk. Ik zie liever een kind met minder speelgoed, die zichzelf goed kan vermaken met 'niets' bij wijze van spreken, dan zo'n kind wat zich niet kan vermaken met zijn tig dozen vol met speelgoed of het zoveelste spelcomputer.
Zie dat ook om me heen en kan me daar ook aan ergeren.

Ben zelf best een hele makkelijke moeder, maar wel eentje met principes en daar houdt mijn dochter zich maar aan, anders heeft ze een probleem met mij. Maar open communicatie, beetje 'vriendinnengedrag', naast mijn absolute moederschap voor haar, is mij niet geheel onbekend. ;)
Geef ik eerlijk toe. :)
Maar goed, wij zijn ook maar met z'n tweetjes thuis en maken het hier echt heel gezellig. Ik denk dat dat in een 'normaal' gezin, misschien toch weer heel anders is. Weet ik wel zeker trouwens, want die ervaring heb ik ook. :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:50

@ Nemurin beter had ik het niet kunnen verwoorden +:)+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:52

Tja, ik heb hier eigenlijk een hekel aan maar nu kan ik niet anders dan zeggen... kom over tien jaar nog eens terug, of wanneer je zelf kinderen hebt in die leeftijd! Het is zooooo makkelijk om de opvoeding van mensen te bekritiseren als je zelf geen praktijkervaring hebt...

Ik heb nog wel wat aan te merken op jouw post, namelijk, Nemurin, zowel als professional als ervaringsdeskundige in de zin van 'moeder'.
De theorie is heel erg leuk, van een kind dat iets verboden wordt en dat dan vervolgens ook niet doet. Zo werkt het natuurlijk niet helemaal en zeker niet op een kamp, waar de groepsdruk nog groter is dan op school en waar ook de autoriteit van de ouders heel ver weg lijkt. Met andere woorden: het duveltje op de ene schouder roept heel hard in haar oor en het engeltje op de andere lijkt heel erg ver weg, om het zo maar even voor te stellen.
Daarnaast mag je een kind gerust uitleggen waarom je iets verbiedt. Sterker nog: ik zit hier met een hoogbegaafd kind (waarschijnlijk zelfs twee) die gaat proberen alles zelf uitgebreid te beredeneren als je iets verbiedt. Daar komen zulke absurde uitleggingen uit, dat ik zelf even liever wat tekst en uitleg geef. Dat werkt voor haar dan ook beter en dan is ze tevreden. En dan ben ik echt niet mijn dochters vriendinnetje.
Ik denk juist dat je daar geen beschermde kinderen van krijgt, trouwens, maar kinderen die niet alleen uit angst voor straf een 'nee' accepteren, maar ook omdat ze begrijpen waarom je nee zegt. Zo leren ze zelf bepalen waar ze hun stappen kunnen zetten. Van alleen maar 'nee' leert een kind niets. Wel van 'nee, omdat'.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:56

_Chanel_ schreef:
Het is geen onzin. Kinderen moeten op verschrikkelijk jonge leeftijd al precies weten wat ze wel of niet willen en zeer sterk in hun schoenen staan willen ze hun leeftijdsgenootjes niet nadoen. En de kinderen die meelopen zijn ook meestal de kinderen met een beperking, ik zeg niet dat het altijd zo is of dat het in TS haar geval zo is maar het is wel de realiteit.

Nu ik hier zie dat als TS geen antwoorden krijgt zoals zij ze wil dan gaat het fout. In plaats van netjes mee te blijven discussieren gaat ze weg en wordt kwaad. geen goed voorbeeld voor haar dochter die misschien al minder sterk in haar schoenen staat.

Als TS op bokt al zo doet dan vraag ik mij serieus af wat ze doet als het in het echte leven gebeurt.

daarbij vind ik het erg jammer dat alles wat ik zeg direct al als onzin wordt bestempeld terwijl niemand weet waar ik mijn info en ervaring vandaan heb.

Nou ja dan ben ik bij deze wel benieuwd waar je je info en ervaring vandaan hebt, want dat kinderen die meelopen meestal kinderen met een beperking zijn vind ik wel de grootste onzin. (Sorry als je al uitleg hebt gegeven, ik kan op mijn telefoon moeilijk alles volgen)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:57

Ja, ik weet precies wat je bedoelt, Blue_Eyes, ik heb ook zo'n wijs meisje thuis (niet hoogbegaafd, althans, niet dat ik weet ;) ). Wel eentje die ALLES wil weten. En waar je niet weg komt met een 'omdat mama het zegt'. Dan moet ik haar de hele dag afsnauwen misschien, voordat ze haar vragen voor zich houdt. Lijkt mij niet de oplossing en dat doe ik ook niet, want ze heeft recht op antwoord, vind ik. Leert ze van, ze onthoudt ook alles.

Zullen sommigen hier ook maar niets vinden dan, tja..... ik hoef niemand verantwoording af te leggen, alleen mezelf, mijn dochter en haar vader. En bij ons gaat alles gelukkig goed. ;)

Ik kom zelf uit een familie waar je dingen maar aan moest nemen. Kon er niets mee als kind. Dus ik doe dat nu bij mijn eigen kind anders. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:59

vanaf mijn 15de al werkzaam in de kinderopvang, verschillende studies en cursussen gevolgt, gewerkt op een zmok en zmlk school,medisch kinderdagverblijf en noem maar op. Al heb ik geen kinderen waar ik werkte was het 24/7opvang dus ook met slaapdiensten.

Ik weet dat vreemde ogen vaak dwingen maar als je dag in dag uit met dezelfde kinderen bent dan telt dat ook niet meer.

Kinderen met een beperking doen nu eenmaal vaker dingen omdat een ander dat wilt. Zien de gevolgen er niet van in en ga zo maar door maarja alles wat ik zeg is toch onzin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:00

Ik vind een korte uitleg "waarom" ook alleen maar goed hoor , je moet wel weten waarom je iets op een bepaalde manier moet doen , anders "kun" je er niks mee :)

Maar ik zie idd. ook wel dat sommige kids er misbruik van maken , de hele situatie enorm rekken met een enorm lange uitleg van moeders... hou het dan even kort en bondig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:02

Dat rekken komt mij bekend voor. Als wij op school gingen overblijven en we moesten gaan opruimen dan gingen we aan de overblijfmoeders vragen waar kinderen vandaan komen zodat we niet hoefden op te ruimen.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:03

_Chanel_ schreef:
vanaf mijn 15de al werkzaam in de kinderopvang, verschillende studies en cursussen gevolgt, gewerkt op een zmok en zmlk school,medisch kinderdagverblijf en noem maar op. Al heb ik geen kinderen waar ik werkte was het 24/7opvang dus ook met slaapdiensten.

Ik weet dat vreemde ogen vaak dwingen maar als je dag in dag uit met dezelfde kinderen bent dan telt dat ook niet meer.

Kinderen met een beperking doen nu eenmaal vaker dingen omdat een ander dat wilt. Zien de gevolgen er niet van in en ga zo maar door maarja alles wat ik zeg is toch onzin.

Ik zeg niet dat alles wat jij zegt onzin is, ik ben het er gewoon niet mee eens.. Ieder zijn mening toch :)