Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:20

Blue_Eyes schreef:
christel1857 schreef:
Wat heeft turkije gedaan voor die student dat ie is geslaagd? Heeft ie aan Nederland te danken, niet aan Turkije. Ik vind het prima als turken een turkse vlag uithangen, maar Turkije heeft er niet voor gezorgd dat deze persoon is geslaagd, dus het uithangen van de vlag gaat totaal zijn symbolische dankbetuiging voorbij.

Nah.... zijn intelligentie en zijn bereidheid tot hard werken hebben er ook wel wat mee te maken. Dat zijn toch echt dingen die genetisch en/of door opvoeding bepaald zijn - uitgaande van Turkse ouders heeft hij dat wel degelijk aan Turkije te danken dan.

Dat is wel heel erg ver gezocht.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:21

Arianna1983 schreef:
In Nederland hoort een Nederlandse vlag te hangen als je geslaagd bent! Typisch een voorbeeld van niet-geintegreerd zijn. Achterlijk een Turkse of Marrokaanse vlag! Evenals ik een Amerikaanse of Franse vlag idioot zou vinden. Een vlag is een nationaal symbool!

Staat dat in de wet dan?dat je een nederlandse vlag mag uithangen en geen turkse,marokaanse of welk land dan ook.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:22

In de Metro vandaag een aardig artikel over de oranjekoorts in Amsterdam. Veel uitbaters (van Marokkaanse/surinaamse/turkse) achtergrond hebben wel wat oranje spul in de winkel maar dat is 'meer voor de hollandse klanten dan voor hunzelf'. De uitzondering is iemand uit Mozambique (geloof ik, pin me er niet op vast) die vol overtuiging zn hele winkel oranje heeft 'omdat dit land me allerlei kansen heeft gegeven'.

Dan zie je gelijk het verschil in overtuiging. Hier in het topic wordt maar gesproken over 'die buitenlanders die wij hebben opgevangen omdat ze in eigen land vervolgd werden en vluchteling waren'. Dat gaat maar op voor een heel klein gedeelte van de 'buitenlanders'. Voor het gemak wordt maar even vergeten dat Turken en Marokkanen hier in eerste instantie zijn gekomen als gastarbeiders (op ons eigen verzoek nog wel!) en dat Antillianen en Surinamers van oorsprong onderdeel waren (zijn) van ons koninkrijk.
Ik verwacht niet dat mensen gelijk hun geheel eigen identiteit laten varen in een ander land, juist leuk dat ze meedoen met zo'n typisch Hollandsche traditie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:23

christel1857 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Nah.... zijn intelligentie en zijn bereidheid tot hard werken hebben er ook wel wat mee te maken. Dat zijn toch echt dingen die genetisch en/of door opvoeding bepaald zijn - uitgaande van Turkse ouders heeft hij dat wel degelijk aan Turkije te danken dan.

Net zo ver gezocht als dat je een bedreiging voor de Nederlandse cultuur zou zijn als je een Turkse vlag buiten hangt...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:24

christel1857 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Vind je? Ik denk dat hij zeker zoveel te danken heeft aan zijn eigen intelligentie en werkwilligheid als aan dit land!

superwoman

Vjestagirl schreef:
En dan, wat is 'de echte Nederlander'? Gaat die met de sleurhutop vakantie naar een Nederlandse Kolonie Camping in Frankrijk? Gaat die duiken in Egypte? Eet die aardappels, vlees en groenten? Eet die pizza? Draagt die een rok tot op de enkel? Draagt die een harembroek? Ik denk dat 'echte Nederlanders' mensen zijn die open zijn voor nieuwe dingen, voor andere culturen en gebruiken. Dat ze willen en kunnen leren van andere culturen en daar het beste uit halen. Dat is 'de Nederlander' zoals die er al sinds de gouden eeuw is. De flexibele hardwerkende en gastvrije persoon. En als dat zo is, beste Moontje1991, ben jij dan wel een echte Nederlander?

Ik denk idd dat je de "echte Nederlander" goed omschrijft.
Maar imo gaat het dus om "de beste dingen uit de culturen" en als je steeds aanloopt tegen de mindere dingen, dan houdt die "openheid" en "gastvrijheid" eens op.

Ing__

superwoman schreef:
Ik ga ook uit van dat negatieve. Krijg precies dát gevoel wat Moontje1991 aangeeft.
Sorry, maar mijn ervaringen zijn nu eenmaal niet zo positief als het om marrokaanse en turkse mensen gaat.
Jammer voor de goeie, das waar, maar mijn gevoel is niet vanzelf gekomen.
Als het een amerikaanse of duitse vlag zou zijn, zou dat gevoel niet bij me opkomen...

Als ik een marrokaanse of turkse leer kennen, geef ik ze wel een eerlijke kans - want ik ken er ook een paar die ik wel heel aardig vind. :j Echter gebeurd het vaker dat ik ze niet mag. :o Bijv laatst bij het bedrijfsfeestje van mijn man, waren het díe mensen die moesten voordringen in de rij voor het buffet... noem het toeval, maar dat is het bij mijn ervaringen echt niet meer. Als ze je kennen doen ze dat niet, maar anders hebben "ze" (die ik niet mag) schijt aan andere mensen en een grote mond als het om "discriminatie" gaat (wat het in de meeste gevallen niet is).

Dát is toch hartstikke Nederlands _O- Goed ingeburgerd zeg ik :))

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:25

Vjestagirl schreef:
Blue_Eyes schreef:

En wat denk je van het feit dat er in Turkije veel meer vanuit wordt gegaan dat je met 10en slaagt dan hier. Dus wie weet heeft die Turkse persoon wel geweldige cijfers, en dan is dat deels wel te danken aan zijn/haar culturele achtergrond...

Tjah dat mag je vinden. Maar ik vind dit soort argumenten echt belachelijk.
Nederland heeft zijn school gesubsidieerd en het mogelijk gemaakt dat iedereen, klein of groot, naar school kan. En dan gaan we een dankbetuiging aan Turkije goedpraten omdat hij zijn normen en waarden daar aan te danken heeft (wat jij voor het gemak maar even als waarheid aanneemt overigens). Het is gewoon belachelijk imo. Hang dan niks op.
Een turkse vlag uithangen bijvoorbeeld met het wk vind ik weer totaal een ander verhaal. Als ik voor Spanje zou zijn zou ik de spaanse vlag uithangen.
Wanneer je slaagt dan hang je de vlag uit dank.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:25

Moontje1991 schreef:
Nederlander is voor mij iemand die nederlands spreekt, man en vrouw als gelijke ziet, zelf nederlands wilt zijn, en in nederland woont.
Dus als een hollander naar het buitenland gaat vindt ik dat diegeene zijn hollands zijn moet laten varen en de nieuwe cultuur moet aannemen.

Dan ben jij geen Nederlander, aangezien je de grammatica der Nederlandse Taal en Letterkunde NIET beheerst }>

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:26

christel1857 schreef:
Vjestagirl schreef:
En wat denk je van het feit dat er in Turkije veel meer vanuit wordt gegaan dat je met 10en slaagt dan hier. Dus wie weet heeft die Turkse persoon wel geweldige cijfers, en dan is dat deels wel te danken aan zijn/haar culturele achtergrond...

Nederland heeft zijn school gesubsidieerd en het mogelijk gemaakt dat iedereen, klein of groot, naar school kan. En dan gaan we een dankbetuiging aan Turkije goedpraten omdat hij zijn normen en waarden daar aan te danken heeft (wat jij voor het gemak maar even als waarheid aanneemt overigens). Het is gewoon belachelijk imo. Hang dan niks op.
Een turkse vlag uithangen bijvoorbeeld met het wk vind ik weer totaal een ander verhaal. Als ik voor Spanje zou zijn zou ik de spaanse vlag uithangen.

Jullie nemen het ook zo voor het gemak voor waarheid aan dat die mensen niet willen integreren, dat die vlag een dankbetuiging is en dat ze anti-Nederland zij...

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:28

Blue_Eyes schreef:
christel1857 schreef:

Vind je? Ik denk dat hij zeker zoveel te danken heeft aan zijn eigen intelligentie en werkwilligheid als aan dit land!

Dat is waar, dus vandaar de dankbetuiging aan Turkije?

Turkije ligt er niet wakker van of turkse jeugd wel of niet slaagt in Nederland. Hun slagingspercentages gaan er niet van omhoog of omlaag.

@vjestagirl: Jullie??? Wie zijn jullie? Leg ff woorden in mijn mond ofzo ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:28

Moontje1991 schreef:
Nederlander is voor mij iemand die nederlands spreekt, man en vrouw als gelijke ziet, zelf nederlands wilt zijn, en in nederland woont.
Dus als een hollander naar het buitenland gaat vindt ik dat diegeene zijn hollands zijn moet laten varen en de nieuwe cultuur moet aannemen.

Ik zie man en vrouw ook niet als gelijk. Als gelijkwaardig, dat wel, maar dat is iets heel anders. Man en vrouw zullen nooit gelijk zijn, omdat ze gewoon anders zijn. Andere kwaliteiten, andere uiterlijke trekken, andere hormoonhuishouding... Allemaal anders en dus niet gelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:29

Apple schreef:
Voor het gemak wordt maar even vergeten dat Turken en Marokkanen hier in eerste instantie zijn gekomen als gastarbeiders (op ons eigen verzoek nog wel!) en dat Antillianen en Surinamers van oorsprong onderdeel waren (zijn) van ons koninkrijk.
Ik verwacht niet dat mensen gelijk hun geheel eigen identiteit laten varen in een ander land, juist leuk dat ze meedoen met zo'n typisch Hollandsche traditie.

Dat is trouwens ook al generaties terug geweest en daarbij zijn deze mensen zelf gebleven. Als zij het hier niet goed hadden gevonden, waren zij hier niet gebleven én als we ze als gastarbeiders niet goed hadden beloont, waren ze ook niet gekomen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:30

christel1857 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat is waar, dus vandaar de dankbetuiging aan Turkije?

Turkije ligt er niet wakker van of turkse jeugd wel of niet slaagt in Nederland. Hun slagingspercentages gaan er niet van omhoog of omlaag.

@vjestagirl: Jullie??? Wie zijn jullie? Leg ff woorden in mijn mond ofzo ;)

Die vlag die ik ophing was absoluut niet bedoeld als dankbetuiging, maar gewoon als 'yay het is feest' symbool.

Jullie = alle mensen die hier beweren dat mensen van niet Nederlandse afkomst zich afzetten tegen de Nederlandse cultuur op het moment dat ze met het slagen een andere vlag dan de Nederlandse ophangen.

En als je moet vallen over dat soort dingetjes...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:32

RoWi schreef:
Enne jongens, ik bedoel het allemaal niet superserieus he. Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hierover denken :) meer niet.
Dus reacties van 'waar maak je je druk om?' zijn niet nodig en bovendien ook een béétje flauw :+

Ik krijg eerder de indruk dat je helemaal niet benieuwd bent hoe anderen er over denken maar niet wilt dat anderen daar anders over denken.
Ik begrijp ook niet waar je je druk over maakt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:33

superwoman schreef:
Apple schreef:
Voor het gemak wordt maar even vergeten dat Turken en Marokkanen hier in eerste instantie zijn gekomen als gastarbeiders (op ons eigen verzoek nog wel!) en dat Antillianen en Surinamers van oorsprong onderdeel waren (zijn) van ons koninkrijk.

Dat is trouwens ook al generaties terug geweest en daarbij zijn deze mensen zelf gebleven. Als zij het hier niet goed hadden gevonden, waren zij hier niet gebleven én als we ze als gastarbeiders niet goed hadden beloont, waren ze ook niet gekomen...

Ik denk dat werk-waar-je-voor-betaald-krijgt-zodat-je-eten-kunt-kopen-en-geld-naar-je-familie-kunt-sturen-die-anders-verhongerd idd een goede beloning is.

Wat ráár dat die mensen blijven in een land wat voor werk heeft gezorgd, al is het maar het werk waar de 'echte Nederlanders' zich te goed voor voelen, de smerigste klote baantjes... Ze zijn gebleven omdat ze konden blijven, omdat Nederlanders er tegenop zagen om zelf weer aan het werk te moeten. Daarom kwamen en vrouwen en kinderen deze kant op, om die mensen die onze gore k*t klusjes op knapten maar hier te houden.

Maar draai het nou niet alsof we ze een geweldige gunst hebben gedaan. Het was een win-win situatie, waarin 'de echte Nederlander' een stuk meer heeft gewonnen dan de gemiddelde Turk...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 24-06-10 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:34

christel1857 schreef:

Vergeet niet dat die Turken destijds naar Nederland zijn gehaald met hele grote beloftes van gouden tijden en door de mooie woorden en beloftes hun hele hebben en houden hebben verlaten om in Nederland te komen werken als gastarbeiders hè!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:35

Vjestagirl schreef:
Die vlag die ik ophing was absoluut niet bedoeld als dankbetuiging, maar gewoon als 'yay het is feest' symbool.

Jullie = alle mensen die hier beweren dat mensen van niet Nederlandse afkomst zich afzetten tegen de Nederlandse cultuur op het moment dat ze met het slagen een andere vlag dan de Nederlandse ophangen.

De reden waarom je een vlag op hangt is dus persoonlijk.
Jij als "Yay het is feest" en een ander als dankbetuiging aan Nederland.
Logisch ook dat de meningen verschillen als het gaat om het hangen van een buitenlandse vlag.

Noem het "vallen over dit soort diongetjes", maar blijkbaar vind jij het ook de moeite waard om in de discussie mee te doen?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:36

laetitia schreef:
suuzepuus schreef:
Ik denk dat ik als ik in het buitenland zou wonen ook een nederlandse vlag buiten zou hangen!
Nu met voetbal zou ik ook lekker oranje vlaggetjes ophangen net zoals veel nederlanders in Duitsland doen en veel duitsers hier!

Inderdaad, mijn vriend woont in Duitsland en daar hangen behoorlijk veel Nederlandse vlaggen uit.
Nederlanders doen dus exact hetzelfde in het buitenland ;-).

Indien iemand kritiek uit op de integratie van buitenlanders in Nederland moeten ze zich eerst maar eens verdiepen in de geweldige integratie van de Nederlanders over de hele wereld :7

In Nederland heten dat 'achterstandswijken' / 'zwarte wijken' , in het geval van Nederlanders die allemaal op 1 kluitje gaan zitten in het buitenland heten het 'enclaves' .
Enige verschil zit hem in het woord.

Je bent wel erg aan het generaliseren met deze opmerking. Zoals ik schreef woon ik in duitsland en nee, dat is geen "enclave". Wij spreken de taal, gaan net ze goed met onze duitse buren als met de nederlandse om. Onze nederlandse buurman heeft zelfs een duitse vlag buiten hangen.

Vjestagirl

superwoman schreef:
Vjestagirl schreef:

De reden waarom je een vlag op hangt is dus persoonlijk.
Jij als "Yay het is feest" en een ander als dankbetuiging aan Nederland.
Logisch ook dat de meningen verschillen als het gaat om het hangen van een buitenlandse vlag.

Noem het "vallen over dit soort diongetjes", maar blijkbaar vind jij het ook de moeite waard om in de discussie mee te doen?

Alleen gaat wel iedereen er vanuit dat het bij de Turken erom gaat dat ze dank betuigen aan Turkije

Ik had het vallen over het feit dat ik 'jullie' zei ipv 'jij'...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 24-06-10 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik lees dingen als 'die mensen hebben het aan Nederland te danken dat ze een diploma hebben'.

Hebben mensen het niet in de eerste plaats nog altijd aan ZICHZELF te danken???

En is het dan niet zo dat als jij Turks/Uzbekisch/Engels/Verweggistaans bloed door je aderen hebt stromen, dat een heel groot stuk van jou is? Wat maakt die vlag nu uit?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:38

@pinto:
Generaliseren gebeurd continu en door bijna iedereen als het om dit soort onderwerpen gaat.

Dan wel niet over de Turkse of Marrokaanse bevolking die in Nederland woont, dan wel over de Nederlandse bevolking die in het buitenland woont.

Als je dat vervelend vind, kan je je voorstellen hoe vervelend de Turken en Marokkanen het vinden dat dat bij hen dag in dag uit gebeurd ;-)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:38

superwoman schreef:
Anoeska27 schreef:

Jij gaat uit van het negatieve. Misschien bedoelen ze er wel mee: kijk, ondanks dat ik niet uit Nederland kom heb ik wel keihard gewerkt om me hier zo aan te passen dat ik mijn opleiding heb kunnen voltooien.

In mijn ogen hebben deze mensen zich aangepast en laten ze dat zien door mee te doen met het uithangen van de vlag zoals bij ons gewoon is. Wat voor vlag dat is maakt me echt niet uit.

Overigens heb ik van jou geloof ik nog geen post gezien zonder typ en spelfouten, heb jij je opleiding wel afgemaakt?

Ik ga ook uit van dat negatieve. Krijg precies dát gevoel wat Moontje1991 aangeeft.
Sorry, maar mijn ervaringen zijn nu eenmaal niet zo positief als het om marrokaanse en turkse mensen gaat.
Jammer voor de goeie, das waar, maar mijn gevoel is niet vanzelf gekomen.
Als het een amerikaanse of duitse vlag zou zijn, zou dat gevoel niet bij me opkomen...

Als ik een marrokaanse of turkse leer kennen, geef ik ze wel een eerlijke kans - want ik ken er ook een paar die ik wel heel aardig vind. :j Echter gebeurd het vaker dat ik ze niet mag. :o Bijv laatst bij het bedrijfsfeestje van mijn man, waren het díe mensen die moesten voordringen in de rij voor het buffet... noem het toeval, maar dat is het bij mijn ervaringen echt niet meer. Als ze je kennen doen ze dat niet, maar anders hebben "ze" (die ik niet mag) schijt aan andere mensen en een grote mond als het om "discriminatie" gaat (wat het in de meeste gevallen niet is).

Wauw... Ik ben er stil van. Zelfs ik als Nederlandse vind jou behoorlijk discriminerend overkomen, vind het niet zo heel gek als 'die mensen' dat ook zouden doen! :n

Blue_Eyes

Re: Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:39

Jij bent wel echt helemaal in de stijl van dit topic met jouw ava en onderschrift, Pniekepnak :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:41

Vjestagirl schreef:
Maar draai het nou niet alsof we ze een geweldige gunst hebben gedaan. Het was een win-win situatie, waarin 'de echte Nederlander' een stuk meer heeft gewonnen dan de gemiddelde Turk...

Waarom heeft de Nederlander er meer bij gewonnen dan die turken die daarvoor kwamen? Win-win is idd wat ik wilde overbrengen.
Als ze het thuis beter hadden, waren ze niet gekomen en ook niet gebleven...