Uitdrukkingen die alleen jouw familieleden/vrienden snappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BiBiQ

Re: Uitdrukkingen die alleen jouw familieleden/vrienden snappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:48

Whahahha, bij mij betekent een quicky ook iets heel anders ;)
En wij hebben ook een "draaiwaaier". Een ventilator.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:56

_Tara_ schreef:
Kwikkie (quickie) betekent toch echt iets heel anders dan een haarelastiek :=

_O- _O- _O-
Kan er niks aan doen! :')

Ben misschien dan wel één van de weinige die kan zeggen dat ze de hele dag door een kwikkie heeft :D

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:10

Lins_Vetra, denk dat je 1 van de enige bent _O-

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:11

Maar de hele dag door een quicky, dan is 't geen quicky meer natuurlijk :P

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:12

Of de hele dag door quickies. Dan kan het wel..... :')

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:19

Wij gebruiken het woord "duster" voor ochtendjas... mijn man's familie had daar nog nooit van gehoord

Ook gebruiken we het woord "smots" dat is een benaming voor een kliederaar

Mijn man's familie noemen kleerhangers weer "kapstokjes"

En we zijn toch echt opgegroeid 3 km van elkaar vandaan..... erg apart hahaha

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:19

Dames, het niveau is wel heel erg laag nu, vinden we niet ;)
Als je het de hele dag door doet kan het wel elke keer een quickie zijn :+

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:46

Haha, duster ken ik wel hoor!

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:25

Ja, duster was bij ons thuis ook de standaard benaming, maar ik kom genoeg mensen tegen die het woord niet kennen.
Mijn broertje's variant van vroegâh was 'durk', een verspreking die hij jaren heeft moeten horen :D

Overigens doe ik geen boodschappen, maar schoodbappen. Daar heb ik wel een aantal vriendinnen mee besmet.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:39

Iris82 schreef:
Nog eentje, dat is echt een insidersgrapje. Weet eigenlijk niet eens of hij wel grappig is als ik m zo opschrijf, maar ik waag een poging:

Mijn schoonvader heet Tonnie en wordt niet zo snel bruin. En we zijn rasBrabo's. ;)
Op het moment dat een eentje 'Witte wel' (weet je wel) zegt, zegt de volgende 'Witte nie' (weet je niet) en de volgende 'Witte Tonnie' (weet je toch niet). En daarna liggen we in een deuk.

Het is echt zo grappig omdat degene die 'begint' dat eigenlijk nooit bewust doet, maar gewoon iets aan het vertellen is. Zie dan je verhaal maar eens af te maken..

Hahahahaha hier ook een kennis die wij 'Witte Tonnie' noemen.
Het is een tenniskameraad van mijn vader (min of meer).
Alleen wij noemen hem 'Witte Tonnie' omdat hij heel vaak opgedroogd speeksel in zijn mondhoeken heeft zitten, wat dus wit wordt. Gevolg is hetzelfde als bij jullie :).

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:47

Wij noemen iemand Hansje Blatter als diegene nogal snel iets naar binnen kan werken (meestal over drinken/drank). Dit komt vanuit mijn moeders familie, zij heeft altijd gedacht dat iemand die naam zelf verzonnen heeft en heeft nooit daadwerkelijk geweten waar het vandaan kwam.
Totdat ze op een wijkavond plaatsnam met haar nicht (die ook niet wist waar het vandaan kwam). Iedereen stelde zich voor, inclusief de overbuurman; 'Ik ben Hans Blatter.'
:')

Of Pietertje als mensen aan het schrokken zijn. Dat was een klasgenootje van mij op de basischool. Kwam tussen de middag bij ons eten en vroeg al etende en met volgepropte mond of hij nog een boterham mocht.

Zijn vast nog wel meer dingen, maar daar kom ik zo snel niet op. Ja, een hoop rare woorden die mijn oom zelf verzon zoals; 'Gekke Joebraon' (met 'aa' op zn Brabants dus).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:23

Oh, wij hebben ook van dat soort uitspraken in de familie. Ik kom uit een familie van talenmensen, mijn moeder, zusje en ik woonden bij mijn grootmoeder in huis toen ik klein was en mijn grootmoeder was germanist. Ook Frans heb ik al met de paplepel ingegoten gekregen. Een greep uit de collectie:

je leuterie, je leuteraaa (voor als je iets écht niet meer begrijpt, heeft te maken met een oom van mij die moeite had met Franse vervoegingen leren)

Ou est? Da's voor wanneer je iets niet kan vinden. Dat het ook nog eens redelijk echt Frans is ontdekte ik pas op de middelbare school :D

Es gibt Grensen (of zoiets :P ) waarop iemand steevast antwoordt: und die sind bereits überschritten.

Verder gebruikten wij ook woorden als stroffelen (dat blijkt Fries te zijn :P ) en nog veel meer, kan er zo even niet opkomen. Het is ook voor jezelf zo gewoon :P

Ook zijn woorden als duraznoën doodnormaal wanneer ik met mijn zusje praat. Wij zijn opgegroeid in Zuid Amerika en hebben heel wat potjesspaans (potjeslatijn is ook weer zo'n familiewoord :D :P ) in ons vocabulaire. Voorbeeldje:

ik: wat krijg je als je een eend kruist met een teru-teru? (een teru-teru is een weidevogel, soort kievit)
zus: geen idee :?
ik: een patotero :D :D :D

Want pato = eend, en een patotero is een relschopper. Mijn zus kwam niet meer bij maar de rest van de visite vond er weinig aan :+ :Y)

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:18

pieppiephap => magnetron

Vroeger kreeg ik alleen maar magnetronmaaltijden volgens mij :Y)

Mijn vader zong vroeger altijd: "Joeperdepoep staat op de stoep en Iris heeft een broek vol poep!"

Waar dat op sloeg begrijp ik nog niet helemaal, maar ik werd vroeger wel heel boos als hij dat zong.. Dus misschien was dat de lol van mijn vader :+

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:31

Leuk topic, ik word er melig van! :+
We hebben een keer de grootste lol gehad om het woord 'knaapje'.
We kregen vrienden uit Friesland over de vloer voor een weekendje en bij het aanpakken van de jassen vroeg ik mijn dochter om een knaapje.
Die keken heel bedenkelijk en 1 vroeg er toch maar naar.
Dochterlief zwaait met een kledinghanger en ze slaan dubbel. Ze verwachtten een jongetje die de jassen aan kwam pakken. :D

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:47

Wij hebben loveloe (I love you), omdat ik als klein meisje een engelse film keek waar dat in werd gezegt.
En podem-chips (nibb-its) geen idee waarom.
En gewoon woordjes die we zeiden toen we leerden praaten,
oppummen (optillen), poembak (vuilnisbak), bauww (kat/miauw) enz :P

Mniekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:17

Zo noemen mijn vriend en ik de Mc Donalds: de Macie D (ooit eens gehoord in een of andere gangster film :P)..wij slapen ook niet maar gaan 'woelen' of 'doezelen'...dan krijg je daar weer benamingen van zoals: woelbeer ofzo en voor je het weet ben je compleet alle grip op de realiteit kwijt en heb je je eigen taaltje :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:26

bij ons id de Mc donalds de grote gele m :j

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:36

themuisje schreef:

restaurant de gouden bogen. :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:41

haha die is ook goed :)) wij hadden het voor onze zusjes. als je het woord Mc donalds zij werden ze nogal druk :')

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:09

MarvanTom schreef:
themuisje schreef:

restaurant de gouden bogen. :D

M C D (dus em ciej diej) of idd de grote gele M. Of de mmmmmmmmmmmmmmmm :')

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:37

Wij hebben een autotje waar mee we naar de wei gaan (en verder ook nergens anders heen). We noemen m "de limo". Het is een ontzettend lelijke auto met bloemenprint en bloemenbekleding (en een Daihatsu Cuore). Als we mensen dus vertellen hebben we het altijd over "de limo". Dat snapt niemand.
En als we dan in de auto zitten (in de limo of in een andere) en er komt een enorm dure auto voorbij of een vergelijkbare auto als onze limo zeggen we altijd:"Hee jonge gadegij naar de wei!" Snapt ook niemand iets van haha.

EDIT: OHHJA en nog iets, we zeggen altijd in plaats van orthodontist "beugelboer" en eigenlijk ook voor andere dingen (zoals oogboer ipv opticien, etc)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:53

Ik en mijn vriendin zeggen altijd, dat als we verwachten dat iemand kwaad op je word o.i.d. bijvoorbeeld als je een schoolopdracht niet in hebt geleverd en je bent bang voor de reactie van de leraar, dan zeggen we altijd zoiets als "Ohnee, dan gaat *naam leraar* me vast in elkaar slaan -O-"

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:04

Snot in je neus = olifanten in je neus. :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:08

bij ons zijn ''oogsnotje'' spookjes :))

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:41

Wij hebben ook enkele woorden;

Snoerie (Iemand met een snor).
Hij is een snoerie! - Hij heeft een snor!

Bisje (lekkerding)

Kwakzalver (Kraamt onzin uit)

De Tokkies (onze kippen)
Even de tokkies voeren. - Even de kippen voeren.

De broem broem (Brommer)
De car (auto)
Kom je met de broem broem of met de car? - Kom je met de brommer of met de auto?

Piske (iemand die geen bier lust)

Wajoo (Wooow!)

En zo hebben we er vast nog meer.
Op school gaat het altijd: Als jij die ene dinges doet dan doe ik dat andere wel en dan doe jij ja je weet wel. En dan we dieren.
Het zou dan kunnen betekenen: Als jij de eerste bladzijde doet dan doe ik de 2e wel en dan moet jij het uitprinten. En dan gaan we de dieren verzorgen.
En die andere begrijpt het dan ook volkomen.
Laatst bijgewerkt door linneketeut op 21-06-10 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt