Shadow0 schreef:Schuld, ik vind persoonlijk ook wel dat je verhaal een beetje rammelt en wat overgedramatiseerd is. 40 euro betekenen niet 'je ondergang' - voordat je met 40 eruo per maand aan de 57.000 euro zit ben je even bezig namelijk.
Ik weet wel: als een heel kaartenhuis instort, dan gaat het ook. Maar tegelijkertijd zijn jouw schulden, volgens jouw introductie, niet ontstaan door de IBG-lening maar door dat in combinatie met het oversluiten van andere leningen en bijkomende zaken waardoor je niet in aanmerking komt voor de normale vangnetten (schuldsanering, minimaal inkomen, afbetaling naar draagkracht).
Het lijkt leuk om anderen te behoeden voor wat je doorstaat, maar ik vind niet dat je dat op een realistische manier doet.
(Even voorop: soms lopen de dingen gewoon verkeerd en daar doe je niks aan. Maar daar doe je ook niks aan als je niet leent. Het gaat om een redelijke afweging van de risico's maar ze zijn nooit allemaal uit te sluiten - en daarna moet je het er maar mee doen. En dat klinkt misschien makkelijk, maar ik heb genoeg zo totaal onverwachte situaties gezien dat ik altijd besef dat het leven niet helemaal maakbaar is.)
Sorry maar ik snap je niet helemaal. Nee mijn schulden komen niet door de IBG maar door mij. Heb er zelf voor gezorgt en de IBG is op dit moment mijn minste zorg. ( aangezien ik daar nog een paar jaartjes voor heb voordat ik die moet terugbetalen). Maar ik wil wel mensen waarschuwen! Jonge mensen die allemaal lenen bij de IBG. soms is het nodig of makkelijk dat weet ik zelf ook wel maar mensen vergeten het terugbetalen vaak. Daar wil ik iedereen op wijzen. En 40 euro kan wel iemands ondergang betekenen.
Stel jij verdient 1000 per maand. Nadat je vaste lasten zijn betaald houdt je 100 euro over. dan komt de IBG met 40 per maand terug betalen. Tuurlijk denk jij dat doe ik maar dan is je weet ik veel opeens kapot wat heel belangrijk is en wat vervangen moet worden en dat is 60 euro. Dan denken veel mensen nou dan hou ik die 40 ook wel. Volgende maand betaal ik dubbel maar dan gebeurt er weer wat en dan weer. En ja dan moet er in 1x een hoger bedrag afgelost worden.
En Shadow. Bij mij is het met de IBG begonnen ookal hoef ik die nog niet terug te betalen maar ik heb het wel heel erg bont gemaakt. Sommige dingen kon ik niets aan doen en aan andere wel. Ik ben ook simpelweg dom geweest maar ik wil anderen hiervoor behoeden.
want geloof mij zoveel schuld hebben is echt niet leuk. Ik zou er alles aan doen om ervan af te komen. Ik doe mijn best maar die is niet goed genoeg.