Heb jij schulden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een schuld en zo ja hoeveel?

nee geen schulden (hypotheek telt niet mee)
584 (67%)
ja, <1000 euro
83 (9%)
ja, 1000-3000 euro
56 (6%)
ja, 3000-5000 euro
39 (4%)
ja, 5000-10.000 euro
38 (4%)
ja, > 10.000 euro
70 (8%)

Totaal aantal stemmen: 870

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:16

Shadow0 schreef:
Schuld, ik vind persoonlijk ook wel dat je verhaal een beetje rammelt en wat overgedramatiseerd is. 40 euro betekenen niet 'je ondergang' - voordat je met 40 eruo per maand aan de 57.000 euro zit ben je even bezig namelijk.

Ik weet wel: als een heel kaartenhuis instort, dan gaat het ook. Maar tegelijkertijd zijn jouw schulden, volgens jouw introductie, niet ontstaan door de IBG-lening maar door dat in combinatie met het oversluiten van andere leningen en bijkomende zaken waardoor je niet in aanmerking komt voor de normale vangnetten (schuldsanering, minimaal inkomen, afbetaling naar draagkracht).
Het lijkt leuk om anderen te behoeden voor wat je doorstaat, maar ik vind niet dat je dat op een realistische manier doet.

(Even voorop: soms lopen de dingen gewoon verkeerd en daar doe je niks aan. Maar daar doe je ook niks aan als je niet leent. Het gaat om een redelijke afweging van de risico's maar ze zijn nooit allemaal uit te sluiten - en daarna moet je het er maar mee doen. En dat klinkt misschien makkelijk, maar ik heb genoeg zo totaal onverwachte situaties gezien dat ik altijd besef dat het leven niet helemaal maakbaar is.)

Sorry maar ik snap je niet helemaal. Nee mijn schulden komen niet door de IBG maar door mij. Heb er zelf voor gezorgt en de IBG is op dit moment mijn minste zorg. ( aangezien ik daar nog een paar jaartjes voor heb voordat ik die moet terugbetalen). Maar ik wil wel mensen waarschuwen! Jonge mensen die allemaal lenen bij de IBG. soms is het nodig of makkelijk dat weet ik zelf ook wel maar mensen vergeten het terugbetalen vaak. Daar wil ik iedereen op wijzen. En 40 euro kan wel iemands ondergang betekenen.

Stel jij verdient 1000 per maand. Nadat je vaste lasten zijn betaald houdt je 100 euro over. dan komt de IBG met 40 per maand terug betalen. Tuurlijk denk jij dat doe ik maar dan is je weet ik veel opeens kapot wat heel belangrijk is en wat vervangen moet worden en dat is 60 euro. Dan denken veel mensen nou dan hou ik die 40 ook wel. Volgende maand betaal ik dubbel maar dan gebeurt er weer wat en dan weer. En ja dan moet er in 1x een hoger bedrag afgelost worden.

En Shadow. Bij mij is het met de IBG begonnen ookal hoef ik die nog niet terug te betalen maar ik heb het wel heel erg bont gemaakt. Sommige dingen kon ik niets aan doen en aan andere wel. Ik ben ook simpelweg dom geweest maar ik wil anderen hiervoor behoeden.

want geloof mij zoveel schuld hebben is echt niet leuk. Ik zou er alles aan doen om ervan af te komen. Ik doe mijn best maar die is niet goed genoeg.

Ilja000

Re: Heb jij schulden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:19

Met een briefadres zou je toch de schuldsanering in moeten kunnen of e failliet kunnen laten verklaren?

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:20

xDramaQueen schreef:
tjah je moet ook nooit leningen afsluiten om schulden af te betalen, want een lening is een nieuwe schuld.

je kan volgens mij zelfs met 15 euro per maand afbetalen..
ja dat klopt idd ja. Dat weet ik nu ook wel. Toen nog niet echt en ik ben ook heel erg dom geweest en nu kom ik er niet meer uit.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:21

Ilja000 schreef:
@schuld: er zijn instanties waar je een postadres aan kunt vragen. Zal eens googlen. Wordt bijv. voor thuislozen gebruikt om toch een uitkering aan te kunnne vragen etc.

Bijv. http://www.inschrijfadres.nl/

Ik heb niets aan een postadres. Ik heb een dak boven mijn hoofd en ik heb een inkomen. Ik zou mij zelfs kunnen inschrijven als ik de zekerheid had dat er dan in dit huis niet direct beslag wordt gelegt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:24

Ja, ik heb schulden. Onder andere bij de belastingdienst wegens te veel gekregen huursubsidie en zorgtoeslag. Daarnaast kan ik het vanwege psychische problemen niet opbrengen om mijn financien in het gareel te houden. Heb veel last van impulsaankopen en ik heb geen overzicht op mijn financiele situatie. Ik zou dus ook niet weten hoeveel schuld ik precies heb, maar het is ongeveer 5000 euro.

Op dit moment zit ik in het traject om opgenomen te worden in de schuldsanering, ik ben zelf ook erg benieuwd hoe dat gaat lopen :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:28

Mijn vriend en ik hebben door een aantal domme beslissingen ongeveer 7000 euro schuld (incl. IBG).
Alles wordt op dit moment afbetaald dus geen schuldsanering, ik moet er niet aan denken.
Vakantiegeld en geld van de belasting gaat ook rechtstreeks naar de schulden.
niet leuk maar wel nodig om er zo snel mogelijk vanaf te komen.
We hebben nu in de afgelopen 3 jaar zeker 10000 al afbetaald dus dat laatste beetje gaat ons ook wel lukken.

Ik heb wel altijd gezegd dat ik blij ben dat ik nu de schulden heb en niet over een paar jaar met 2 kinderen en een koophuis o.i.d.
Dit gaat ons in elk geval niet nog een keer gebeuren.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:29

schuld schreef:
Ilja000 schreef:
@schuld: er zijn instanties waar je een postadres aan kunt vragen. Zal eens googlen. Wordt bijv. voor thuislozen gebruikt om toch een uitkering aan te kunnne vragen etc.

Bijv. http://www.inschrijfadres.nl/

Ik heb niets aan een postadres. Ik heb een dak boven mijn hoofd en ik heb een inkomen. Ik zou mij zelfs kunnen inschrijven als ik de zekerheid had dat er dan in dit huis niet direct beslag wordt gelegt.

Okee, maar officieel heb je geen dak boven je hoofd en daar gaat het instanties om. Je hebt een logeeradres en geen verblijfsadres. Daarnaast kun je zelf ook onderhandelen met de schuldeisers. Soms kun je daar nog een heel eind mee komen.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:31

Ilja000 schreef:
Met een briefadres zou je toch de schuldsanering in moeten kunnen of e failliet kunnen laten verklaren?

Sorry jou bericht zag ik net even niet. Nee voor de schuldsanering is er ( hier in elk geval) een echt adres nodig. Voor failliet verklaringen heb ik eigenlijk nog nooit gekeken. Dat lijkt mij wel een hele grote stap dus ik weet het niet... Ik ga daar in elk geval wel info over opvragen. Moet dat bij de rechtbank?

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:36

zonnebloem18 schreef:
Mijn vriend en ik hebben door een aantal domme beslissingen ongeveer 7000 euro schuld (incl. IBG).
Alles wordt op dit moment afbetaald dus geen schuldsanering, ik moet er niet aan denken.
Vakantiegeld en geld van de belasting gaat ook rechtstreeks naar de schulden.
niet leuk maar wel nodig om er zo snel mogelijk vanaf te komen.
We hebben nu in de afgelopen 3 jaar zeker 10000 al afbetaald dus dat laatste beetje gaat ons ook wel lukken.

Ik heb wel altijd gezegd dat ik blij ben dat ik nu de schulden heb en niet over een paar jaar met 2 kinderen en een koophuis o.i.d.
Dit gaat ons in elk geval niet nog een keer gebeuren.

Wat hebben jullie al veel afbetaald zeg! hartstikke goed en dat laaste beetje redden jullie volgens mij dan ook wel!

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:37

bromfiets schreef:
Ja, ik heb schulden. Onder andere bij de belastingdienst wegens te veel gekregen huursubsidie en zorgtoeslag. Daarnaast kan ik het vanwege psychische problemen niet opbrengen om mijn financien in het gareel te houden. Heb veel last van impulsaankopen en ik heb geen overzicht op mijn financiele situatie. Ik zou dus ook niet weten hoeveel schuld ik precies heb, maar het is ongeveer 5000 euro.

Op dit moment zit ik in het traject om opgenomen te worden in de schuldsanering, ik ben zelf ook erg benieuwd hoe dat gaat lopen :)

Moeilijk zeg! Heel veel sterkte met de schuldsanering ik hoop voor je dat het goed komt!

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:38

Er is trouwens een bokker zo lief om donderdag met mij af te spreken om mijn papierwerk door te nemen, te rekenen en schuldeisers te bellen! echt geweldig! Misschien zie ik binnenkort ook wel een lichtpuntje!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:38

Was ook niet makkelijk maar er achter komen dat je nog 5 jaar van de belastingdienst terug kan krijgen heeft de helft al afbetaald.
We hebben veel moeten laten uitgaan, flink shoppen,vakanties en uitjes alles wat je doet als je begin 20 bent hebben we niet kunnen doen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:39

Dank je wel :)

Ik hoop dat ik het op kan brengen om door die hele mallemolen te gaan, over het algemeen heb ik de neiging om mijn kop in het zand te steken (waardoor het juist zover is gekomen).

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:39

schuld schreef:
Er is trouwens een bokker zo lief om donderdag met mij af te spreken om mijn papierwerk door te nemen, te rekenen en schuldeisers te bellen! echt geweldig! Misschien zie ik binnenkort ook wel een lichtpuntje!

Dat is fijn +:)+

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:42

Ik ken het zonnebloem. Ik heb ook al wat dingen gemist en ben vaak ook wel jaloers hoor. Mijn beste vriendin heeft een supergoede baan, gaat 8x per jaar op vakantie naar amerika en heeft net een gloednieuwe auto gekocht. Ik gun het haar van harte maar toch bijt ik dan toch ff op mijn tong omdat ik dat ook zo graag wil. Ik hoef dan niet zovaak op vakantie maar 1x per jaar een weekend centerparcs zou ik al geweldig vinden!

Maar toch ben ik blij met wat ik wel heb hoor en ik weet ook dat spullen niet gelukkig maken.Ik heb niet veel maar wat ik heb daar ben ik al blij mee ookal is het voor een ander oude rotzooi.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:43

bromfiets schreef:
Dank je wel :)

Ik hoop dat ik het op kan brengen om door die hele mallemolen te gaan, over het algemeen heb ik de neiging om mijn kop in het zand te steken (waardoor het juist zover is gekomen).

Die neiging heb ik ook waar door het van kwaad tot erger gaat. Schuldsanering duurt 3 jaar maar dan ben je wel overal vanaf en heb je misschien een spaarcentje over. En daarna kun je hulp blijven houden met je financien. Heel veel sterkte en ik ben benieuwd hoe het jou vergaat in de schuldsanering.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:44

bromfiets schreef:
schuld schreef:

Dat is fijn +:)+

Dat vind ik ook echt superfijn! dat een wildvreemde de tijd neemt om helemaal naar mij toe te rijden en mijn handel te helpen uitzoeken is geweldig!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:45

Dat kan ik me voorstellen :j Dat schept ook weer een beetje orde :D

Ik heb donderdag weer een afspraak met maatschappelijk werk bij het ggz, zij regelt de schuldsanering voor me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:47

Nee, geen schulden. Ben nog maar 18 dus zou ook wat wezen :+
Mijn rekening is wel zo ingesteld dat ik niet rood kan gaan. En ik wil, zodra ik student ben, een buffer van 300 euro op mijn rekening houden. Op dit moment ben ik nog niet zo heel erg met geld bezig, hoewel ik me wel al blut voel als ik minder dan 300 euro heb, sinds ik 1x 600 euro heb gehad :+

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:48

bromfiets ik wens je echt heel veel sterkte en ben ook wel trots op je ookal ken ik je niet eens want dit is toch een grote stap om te zetten. Ook heel knap van jou en zonnebloem dat jullie openlijk hierover durven te praten. Ik durf dat niet onder mijn eigen account.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:49

Kayleigh_ Haha dat snap ik. Een buffer van 300 euro is een heel goed plan. Ik hoop dat het je lukt!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:52

Ik heb (gelukkig) geen schuld, (16 jarige hiero :P) .

Komt wel is voor dat ik geld van mijn ouders leen, maar dat is dan omdat ik mijn pin vergeten ben en thuis niks contant heb liggen, inprincipe heb ik het geld wel en geef het daarna ook meteen terug :) !

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:55

schuld schreef:
Ilja000 schreef:

Sorry jou bericht zag ik net even niet. Nee voor de schuldsanering is er ( hier in elk geval) een echt adres nodig. Voor failliet verklaringen heb ik eigenlijk nog nooit gekeken. Dat lijkt mij wel een hele grote stap dus ik weet het niet... Ik ga daar in elk geval wel info over opvragen. Moet dat bij de rechtbank?

Ja, dat moet bij de rechtbank. Dus volgens mij heb je daar ook een adres voor nodig...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faillissement_(Nederland)
http://www.leerwiki.nl/Hoe_word_je_fail ... llissement
Laatst bijgewerkt door Ilja000 op 18-05-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:56

jeetje, nuttig topic om eens door te lezen!

Meiden, veel sterkte in het opruimen van de schulden!!

Ik kan zeker niet met geld omgaan, mijn tekort loopt steeds op naar 1500 rood en met vakantiegeld wordt dat weer gedicht maar toch ga ik ook op vakantie en dan gaat het weer in het rood langzamerhand.

Maar creditcards, kredieten of leningen heb ik gelukkig niet. Ik hoop dat dat zo blijft!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:57

schuld schreef:
bromfiets ik wens je echt heel veel sterkte en ben ook wel trots op je ookal ken ik je niet eens want dit is toch een grote stap om te zetten. Ook heel knap van jou en zonnebloem dat jullie openlijk hierover durven te praten. Ik durf dat niet onder mijn eigen account.

Je moet eens weten wat ik allemaal op bokt heb staan _O- :Y)

Nee, ik vind dat als je overal open en eerlijk over bent dat mensen dan weinig tot geen misbruik kunnen maken van de situatie, iedereen kan tenslotte lezen hoe de vork in de steel zit (Als ze dat willen dan). Bovendien praat ik in het echte leven never nooit over mijn problemen en onder mijn bromfiets-alias kan ik wel eerlijk zijn.

Mensen die er slechte dingen mee willen doen ben ik gelukkig nog niet tegen gekomen... Misschien loop ik vanzelf wel tegen de lamp, maar komt tijd, komt zorg.