Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:09

em_papillon schreef:
Als ie van iedereen houd.. waarom geeft ie sommige dan een verscrhikkelijk leven?

We blijven constant hetzelfde zeggen.

God geeft mensen geen verschrikkelijk leven, maakt geen mensen ziek, maakt geen mensen dood en zorgt ook niet voor oorlog. Mensen hebben nog steeds een eigen wil.

_Tara_

@ em_papillon: Dat zie je inderdaad wel vaak op tv. Vooral in Amerika. Dat god hun bij staat en weet ik 't wat. Dan heb ik soms zoiets van: lekker makkelijk, alles op god schuiven en maar op hem vertrouwen dat alles ooit wel goed komt. Je bent toch echt op jezelf aan gewezen en zult er zelf voor moeten zorgen dat alles weer goed komt. Niks gaat vanzelf.

@ Verootjoo: Ik heb anders op school verschillende hoorcolleges gehad over evolutie. Vind daar niks vaags aan. Allemaal wetenschappelijk onderbouwd. Voor mij is de evolutietheorie heel duidelijk en logisch. Het verhaal dat 1 iemand heel de aarde (weet je hoe groot dat ding is?) gemaakt heeft plus alle mensen en dieren erop (nja, 2 mensen). Dat gaat er bij mij echt niet in. Zoals ik al eerder gevraagd heb, hoe willen 2 mensen heel de aarde bevolkt hebben? En de dinosaurussen dan? Fossielen van allerlei dieren. Hoe zit dat dan volgens gelovigen?
God ziet jezus eerst en dan jou pas in de hemel? Waarom dat dan? Dus je mag gewoon allemaal fouten maken, god vergeeft je toch wel? Waarom zou je dan niet toch gewoon mensen verkrachten en moorden? Niet dat ik dat goed keur, absoluut niet.
Dat mensen meerdere meningen hebben ok. Maar als je in god geloofd, geloof je dan ook niet automatisch in zijn mening? Of zie ik 't nu te streng en mag je van god ook gewoon zelf je mening hebben. Dus stel god zegt: homo zijn mag niet. Maar jij vind 't wel ok, dan vind god 't wel ok dat jij 't ok vindt?

@ Rianne: Twijfels of god wel/niet bestaat? Volgens mij kan er best ooit een jezus hebben bestaan. Maar het hele bestaan van god en opstaan uit de dood en weet ik 't wat allemaal, daar twijfel ik niet eens aan, dat geloof ik gewoon niet.
Maar als je toch in dezelfde god gelooft, dan kun je diegene toch niet anders interpreteren? Als god 1 persoon is. En die ene persoon zegt: homo zijn is ok. Dan kan je dat toch niet anders interpreteren? Dat gaat er bij mij gewoon echt niet in. Als het allemaal maar net is wat een mens wil horen/denken, dan kun je het hele god idee wel afschaffen toch. Zal die leuk vinden, heeft hij 't op een manier bedoeld, en dan gaat iedereen dat maar even op zijn/haar manier interpreteren.

Ik kom er niet eens door zo druk word hier gediscussieerd := Maar ik vind 't wel interessant om te weten hoe mensen die wel geloven over alles denken.

Anoniem

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:10

interessante discussie :))
ik ben niet gelovig, in tegendeel, ikkan mezelf wele en atheïst noemen. heb wel op de christelijke basisschool gezeten, en m'n mama en oma zijn christelijk, maar nee, ik zie het punt er niet in.

Bijbel heb ik vaak genoeg gelezen, vaak genoeg vragen bijgesteld in de klas en daarom ook vaak genoeg de klas uitgestuurd :=

wat ik mij weer afvraag aan de gelovigen: waarom wel een, laten we het een 'boek' noemen, geloven, wat in principe niet bewezen is als zijnde verzonnen, maar niet de theoriën die wel zijn bewezen wat betreft de evolutietheorie? en daarbij, waarom tegen homo's ? zijn het niet gewoon allemaal mensen?
em_papillon schreef:
MysticTinker schreef:
De Paus haat homo's := Das wat anders :j
:=

Er zijn pausjes (en priesters en nonnen) die zelf homo's zijn en kindjes verkrachten.. hoe vind je die?

Van mij mogen zij echt de gevangenis in, die pedofielen en homofielen... het mocht toch nit van God?

Rianne_

christel1857 schreef:
Gefeliciteerd met jouw progressieve kerk, laat het een voorbeeld zijn. Maar we hebben het hier over de bijbel in het algemeen en niet over jouw kerk.
En er is geen reden om je zo aangevallen te voelen, want ik heb het echt niet over jou persoonlijk. Jij bent gelovig, ik ben het heel erg niet (niet meer). Misschien een beetje respect hebben voor mensen die niet geloven?

Ik vond jouw bericht nou eenmaal aanvallend overkomen. :) Je kunt moeilijk zeggen dat ik geen respect heb voor mensen die niet geloven. Ik ga met genoeg mensen om die niet geloven. Mijn vriend gelooft ook niet. Als ik dat niet respecteerde zou onze relatie niet goed zijn denk je wel? :) Ik heb het ook niet alleen over de kerk waar ik officieel bij hoor, maar ik vind het jammer dat je alle kerken over één kam scheert terwijl er genoeg kerken zijn die niet zo extreem zijn.

sjonnie48 schreef:
jou laatste zin , snap ik niet , waarom is dat zo ?

Ik zeg niet dat het zo ís, maar ik ben het er zelf wel mee eens. Ik heb liever dat ik ergens in geloof dat er eigenlijk niet is , dan dat ik niet geloof terwijl Hij er wel is. Dan zou ik al die tijd niet hebben geloofd en dat zou ík best erg vinden.. :o

em_papillon

verootjoo schreef:
em_papillon schreef:
Er zijn pausjes (en priesters en nonnen) die zelf homo's zijn en kindjes verkrachten.. hoe vind je die?

Er zijn ongelovigen die kindjes verkrachten... hoe vind je die?

Priesters nonnen en al die figuren gebruiken het 'geloof' als dekmantel dat verkrachtingen heel normaal zijn.. net als het mishandelen van kinderen. Geloof hoort juist het vertrouwen in mensen terug te geven.. en niet weg te nemen toch?

jasperlover

ik ben niet gelovig je waarom niet omdat ik er niet mee opgevoed ben en kan het nu ook niet meer geloven alhoewel ik wel naar een gelovige school ga waar we elke dag beginnen met een dagopenening en gebed,

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:11

christel1857 schreef:
Dus 2 vrouwen mogen zich wel uitleven in bed :) En nou niet zeggen dat dat ook niet mag, want er staat specifiek mannen. Vrouwen mogen geen sex hebben met dieren, of sex met dieren uitlokken. Maar een man mag wel een schaap fiets, want daar staat niets over.
Natuurlijk overdrijf ik nu, maar ik probeer een soort punt te maken over wat voor oogkleppen mensen die de bijbel letterlijk nemen op hebben. :P

:roll:

christel1857 schreef:
@mystictinker: De paus en christendom = hetzelfde. Een echte christen neemt het woord van de paus voor de waarheid. Wat zou anders de functie van de paus zijn?

Ik ben christen, en heb de paus nog nooit gezien, wist tot een jaar of 10 geleden geen eens wie die man was, en heb nu nog steeds niks met hem... De paus hoort niet per definitie bij het Christendom, en ik neem ook niks aan als zoete koek.

upendo

verootjoo schreef:
em_papillon schreef:
Als ie van iedereen houd.. waarom geeft ie sommige dan een verscrhikkelijk leven?

God geeft mensen geen verschrikkelijk leven, maakt geen mensen ziek, maakt geen mensen dood en zorgt ook niet voor oorlog. Mensen hebben nog steeds een eigen wil.

Hoort ziek worden en doodgaan ook bij die vrije wil? :)
Niet aanvallend hoor, maar ik snap die uitspraak van em_papillon half. :j

Celiien

em_papillon schreef:
verootjoo schreef:

Priesters nonnen en al die figuren gebruiken het 'geloof' als dekmantel dat verkrachtingen heel normaal zijn.. net als het mishandelen van kinderen. Geloof hoort juist het vertrouwen in mensen terug te geven.. en niet weg te nemen toch?

:oo ?
meen je dit? welkg ezond mens geloofd dat nou? is dat dan de 'naastenliefde '?

christel1857

verootjoo schreef:
em_papillon schreef:

Ongelovigen gaan toch al naar de hel. Dus waar maak je je druk om?
Van priesters verwacht men fatsoen.

Als we er nou eens allemaal ervan uitgingen dat we niet naar de hemel of hel zouden gaan. Maar dat ieder mensenleven er 1 is, 1 kans op leven en niet meer. Ik denk dat we dan meer waarde zouden hechten aan iedere minuut op aarde.
Vraagje trouwens: Wanneer de hemel de perfecte plek is, waarom pleegt iedereen dan geen zelfmoord? Dan ben je direct bij god.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:13

_Tara_ schreef:
@ Rianne: Twijfels of god wel/niet bestaat? Volgens mij kan er best ooit een jezus hebben bestaan. Maar het hele bestaan van god en opstaan uit de dood en weet ik 't wat allemaal, daar twijfel ik niet eens aan, dat geloof ik gewoon niet.
Maar als je toch in dezelfde god gelooft, dan kun je diegene toch niet anders interpreteren? Als god 1 persoon is. En die ene persoon zegt: homo zijn is ok. Dan kan je dat toch niet anders interpreteren? Dat gaat er bij mij gewoon echt niet in. Als het allemaal maar net is wat een mens wil horen/denken, dan kun je het hele god idee wel afschaffen toch. Zal die leuk vinden, heeft hij 't op een manier bedoeld, en dan gaat iedereen dat maar even op zijn/haar manier interpreteren.

Ik kom er niet eens door zo druk word hier gediscussieerd := Maar ik vind 't wel interessant om te weten hoe mensen die wel geloven over alles denken.

Goed, daar twijfel ik ook niet aan. Ik geloof er juist weer wél in. :) Maar natuurlijk kun je dingen wel anders interpreteren. Je interpreteert God niet anders in, maar de woorden in de bijbel wel. De ene persoon neemt alles heel letterlijk, de ander gebruikt de bijbel meer als een richtlijn. Ik weet even niet goed hoe ik - wat ik in mijn hoofd heb - goed kan verwoorden.

Natuurlijk hoef je dan het 'hele God idee' af te schaffen. Ik bedoel gewoon: we zijn allemaal mensen, en het is net wat jij wílt geloven. Dat is nou eenmaal zo.. Ieder mens zoekt iets wat het beste bij hem/haar past. Ben jij vies van homo's , dan zeg je misschien wel tegen mensen: "Van God mag je geen homo zijn".. Maar een ander heeft er bijvoorbeeld niets tegen en ziet het weer anders.

Celiien

christel1857 schreef:
verootjoo schreef:

Ongelovigen gaan toch al naar de hel. Dus waar maak je je druk om?
Van priesters verwacht men fatsoen.

Als we er nou eens allemaal ervan uitgingen dat we niet naar de hemel of hel zouden gaan. Maar dat ieder mensenleven er 1 is, 1 kans op leven en niet meer. Ik denk dat we dan meer waarde zouden hechten aan iedere minuut op aarde.
Vraagje trouwens: Wanneer de hemel de perfecte plek is, waarom pleegt iedereen dan geen zelfmoord? Dan ben je direct bij god.

zelfmoord wordt toch ook als een zonde gezien? of ligt dat aan mij :')

verootjoo

Celiien schreef:
ik ben niet gelovig, in tegendeel, ikkan mezelf wele en atheïst noemen. heb wel op de christelijke basisschool gezeten, en m'n mama en oma zijn christelijk, maar nee, ik zie het punt er niet in.

Bijbel heb ik vaak genoeg gelezen, vaak genoeg vragen bijgesteld in de klas en daarom ook vaak genoeg de klas uitgestuurd :=

wat ik mij weer afvraag aan de gelovigen: waarom wel een, laten we het een 'boek' noemen, geloven, wat in principe niet bewezen is als zijnde verzonnen, maar niet de theoriën die wel zijn bewezen wat betreft de evolutietheorie? en daarbij, waarom tegen homo's ? zijn het niet gewoon allemaal mensen?

Evolutietheorie is niet bewezen... Uit de Bijbel is net zoveel bewezen.

We zijn niet tegen homo's.

Citaat:
Van mij mogen zij echt de gevangenis in, die pedofielen en homofielen... het mocht toch nit van God?

Wees maar niet bang, ook christelijke mensen mogen de gevangenis in :j

em_papillon

verootjoo schreef:
em_papillon schreef:

Ik moet hier gewoon bijna om lachen..
Je zegt nu eigenlijk dat mensen ziek worden omdat ze het zelf willen :=

En je kan zoveel willen.. maar de keuze waar je geboren wordt is naar mijn idee nog nooit uitgekomen hoor :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:15

upendo schreef:
verootjoo schreef:

Hoort ziek worden en doodgaan ook bij die vrije wil? :)
Niet aanvallend hoor, maar ik snap die uitspraak van em_papillon half. :j

Nee, dat hoort niet bij de vrije wil, maar zeker niet bij God. God had een ander plan met ons, onze heel verre voorouders hebben er alleen voor gezorgd dat we nu ziekte en sterven kennen. Maar voor de uitleg verwijs ik je naar een van de eerste pagina's, want blijf niet constant hetzelfde herhalen :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:15

Christel1857, ik geloof niet dat je met zelfmoord in de hemel komt. :o En dan is er nog zoiets als: je wilt de mensen om je heen niet in de steek laten en nog zoveel tijd mogelijk samen hier doorbrengen. :)

Ik vind de paus trouwens niets met het Christendom te maken hebben. :o Tenminste, in onze kerk wordt er nooit over hem gesproken. Dat is meer iets voor katholieken toch?

Em_papillon, natuurlijk kiezen mensen er niet bewust voor. Maar de manier waarop we samen leven, waarop we samen deze wereld behandelen, dát maakt mensen ziek..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:16

verootjoo schreef:
Celiien schreef:

Evolutietheorie is niet bewezen... Uit de Bijbel is net zoveel bewezen.

We zijn niet tegen homo's.

Citaat:

Wees maar niet bang, ook christelijke mensen mogen de gevangenis in :j

eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord dat een priester of bisschop de gevangenis inging, jij wel ?
evolutietheorie is iig meer bewezen dan uit de bijbel..
komop mensen zijn ontstaan uit 2 mensen, die samen op 1 plek waren en waar 2 kinderen uit kwamen (als ik het goed heb), die een vrouw hadden?
waar komen die partners dan vandaan?
of hebben ze een grote gangbang gedaan en zijn we eignelijk een happy family?

nee dat gaat er bij mij eigenlijk niet in :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:17

Als je kijkt naar de geschiedenis van de kerk, de uitspraken van de leiders van verschillende kerken, de geweldadige uitspraken in de bijbel, De verschrikkelijke middeleeuwen, De uitspraken van de paus, Het celibaatschap dat hand in hand gaat met sexuele excessen.
Als je jezelf nog een aanhanger van de kerk wilt noemen, dan moet je dat zelf weten. Maar ik zou me diep schamen. Ben liever ongelovig dan dat ik in 1 zin wordt genoemd met een organisatie die bol staat van de hypocriete mannen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:19

Rianne_ schreef:
Christel1857, ik geloof niet dat je met zelfmoord in de hemel komt. :o En dan is er nog zoiets als: je wilt de mensen om je heen niet in de steek laten en nog zoveel tijd mogelijk samen hier doorbrengen. :)

Ik vind de paus trouwens niets met het Christendom te maken hebben. :o Tenminste, in onze kerk wordt er nooit over hem gesproken. Dat is meer iets voor katholieken toch?

Em_papillon, natuurlijk kiezen mensen er niet bewust voor. Maar de manier waarop we samen leven, waarop we samen deze wereld behandelen, dát maakt mensen ziek..

Dan pleeg je toch samen zelfmoord? Is de hemel niet iets waar je naar vooruit kijkt? Dat je hoopt dat je maar snel dood mag gaan voordat je iets slechts doet in je leven. Sorry maar ik vind het gewoon niet logisch.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:20

christel1857 schreef:
Als je kijkt naar de geschiedenis van de kerk, de uitspraken van de leiders van verschillende kerken, de geweldadige uitspraken in de bijbel, De verschrikkelijke middeleeuwen, De uitspraken van de paus, Het celibaatschap dat hand in hand gaat met sexuele excessen.
Als je jezelf nog een aanhanger van de kerk wilt noemen, dan moet je dat zelf weten. Maar ik zou me diep schamen. Ben liever ongelovig dan dat ik in 1 zin wordt genoemd met een organisatie die bol staat van de hypocriete mannen.

+:)+ _/-\o_

8nnemiek

Als je zelfmoord pleegt ga je naar de hel volgens de Christenen, toch? :?

(iig, zoiets heb ik ooit gehoord)

upendo

christel1857 schreef:
Rianne_ schreef:

Dan pleeg je toch samen zelfmoord? Is de hemel niet iets waar je naar vooruit kijkt? Dat je hoopt dat je maar snel dood mag gaan voordat je iets slechts doet in je leven. Sorry maar ik vind het gewoon niet logisch.

Je verkondigt je mening wel redelijk extreem. :=

Rianne_

Zoals ik al zei: ik geloof niet dat je met zelfmoord in de hemel komt. En hoe erg ik ook in de hemel geloof, ik ben juist bang om dood te gaan.. Dus waarom zelfmoord plegen dan?

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:22

Rianne_ schreef:
Christel1857, ik geloof maar in één geloof en ik geloof dus niet dat ik dan in de hel kom van de moslims. Maar goed, dat terzijde. :)

En goh, wat ken je me toch goed.. Ik ben het inderdaad niet eens met je uitspraak. Er zijn vast zat kerken die denken dat God homo's haat, of zeggen dat hij dat doet.. Gewoon omdat ze er zelf vies van zijn, scheinheilig zijn of het raar vinden omdat het 'anders' is. Maar waarom alle kerken over één kam scheren? Ook in de kerk waar ik bij hoor komen gewoon homo's hoor. Worden die buitengesloten? Natuurlijk niet. Het is fijn dat zij in God geloven. Om dan meteen te zeggen dat God homo's haat? Omdat jij toevallig eens hebt gehoord dat een kerk er zo over denkt? En het dan beschouwt als een feit.. :n Dat snap ik niet.

Mag ik vragen, voor zover jij het weet, of deze homo's ook relaties (en seks) hebben en praktiserende homo's dus ook worden toegelaten in jouw kerk?