hoe laat thuis komen na het stappen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:12

Ik zal hier ook maar even reageren.
Ik ga altijd tot een uur of één uit.

Op mij 14e en 15e ging ik af en toe naar schoolfeesten. Dat was dus tot 12 uur en bij hoogste uitzondering tot half 1.
Op mijn 16e ging in vaker met mijn zus mee, en later alleen. Ik moest/moet altijd om 1u. thuis zijn. Da's niet altijd leuk als de drukte dan pas net een beetje begint. Maar goed, ik moest/moet een heel stuk alleen scooteren.
Nu ben ik 17 en ga ik af en toe tot 3u. uit. Dat is dan omdat ik dan met een vriendin mee terug rijd en die mag wel tot zo laat. Mijn ouders willen mij dan niet om 1u. opkomen halen. Ook heeft mijn zus nu een rijbewijs en haalt zij mij weleens op. Zij heeft geen limiet van thuis zijn en als zij mij ophaalt wordt 't dus later, lees 3u max!

Ik ben nu dus een paar keer tot 3u. uitgeweest en de volgende dag baalde ik daar wel van. Ik moet om 5 u. 's middags werken en dan is eigenlijk mijn dag kapot als ik om 12u. uit bed kom. Klinkt best dom zo :+

Maar goed, volgens mij ga ik echt vroeg naar huis :Y)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:14

Carlijnnn schreef:
ik ben nu net 18,
en maakt veder niet zo veel uit, als ik maar met meer dan 2 mensen terug fiets meestal is het rond half 4 ofzo, aangezien wij 40 minuten fietsen vanaf de stad. rond een uur of half 12 zijn we pas in de stad dus ja 12 uur thuis kan dan al niet :P.

persoonlijk mag het van mij wel 2 uur verplaats worden 10 uur in de stad 2 uur thuis. maarja om 10 uur is het nog niet leuk in de stad

Ik zou ook willen dat 't verplaatst wordt. Maar, meestal ben ik er ook vrij vroeg. Dat kun je iig nog gezellig praten :D

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:14

Polivy schreef:
Even vraagje algemeen: hoe laat gaan/gingen jullie dan allemaal je bed weer uit de volgende dag?

8 uur, om 9 uur stond ik in de stal van mn paard :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 23:17

Tjonge jonge jullie hebben wel massaal gereageerd op mijn vraag :o Aangezien er zoveel reakties zijn, ga ik ze niet stuk voor stuk beantwoorden. Maar ik vind het wel heel interessant om jullie ervaringen te lezen. Ik kom wel tot de conclusie dat wij redelijk strenge ouders zijn :o .
Gelukkig drinkt mijn oudste dochter (19) niet zoveel dat ze de volgende dag kostmisselijk is of zo. zij wil graag zelf nog weten wie ze gesproken heeft. Misschien moet ik (wij) haar toch meer vrijheid geven. We zullen het eens overleggen, mijn eega, ik en dochter.
De andere dochter is pas 1x uitgeweest, maar als ze vaker gaat ( en dat zal wel), zullen we met haar ook een goed gesprek houden over alcohol en niet alleen naar huis komen.

tinkertje: ik betaal het ook niet. Doen ze maar mooi zelf.

_Blacky_

Re: hoe laat thuis komen na het stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:20

Toen ik 16 was kwam me vader me om half 2 ophalen.
Toen daarna eigenlijk weinig uitgegaan maar altijd 2 uur wel thuis.
nu ben ik 19 en regelmatig 6/7uur de volgende ochtend thuis.
3 uur sluit de kroeg en daarna nog afterparty bij iemand thuis of buiten ergens.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:20

Mijn ouders hebben mij ook nooit een tijd meegegeven. Als ik maar niet alleen thuis kwam. :) Meestal was ik rond 5/half 6 thuis.

Volgende ochtend was ik meestal half 11/11 uur weer van bed.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:23

Ik ben afgelopen zomer [dus als 15-jarige] een keer thuisgekomen om half 6. Vaak zorg ik na het uitgaan voor een slaapplek, want woon beetje ver van de start af. En daarbij ga ik ook heel weinig uit. Ze vinden het m'n eigen verantwoordelijkheid, als ze me maar niet zo laat hoeven te halen ;)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:23

Polivy schreef:
Ik vind je helemaal niet krom Tinkertje! Het huis zou hier te klein zijn geweest denk ik als ik op die leeftijd stomdronken was geweest, laat staan meerdere keren...

idd je wil niet weten hoe het rook uit mijn oren kwam :(
ze is altijd heel eerlijk dus vertelde het meteen de volgende dag ik wist niet wat ik hoorde
maar schijnbaar ben ik de enige ouder die het niet normaal vind
heb de laatste keer die moeder gebeld waar het was gebeurd en die zie oooohh ik had helemaal niet door dat ze dronken waren
dat zie je toch :( nog erger ze wist geeneens dat ze naar een feestje waren belachelijk
ik moest via hyves er achter komen dat mijn dochter strontlazeres bij een feestje bij iemand in de tuin in slaap was gevallen
en de rest van de jeugd was aan het kotsen het was een verjaardag van een jongen die 14 werd daar werd volop gedronken de zoon van een huisarts hier ik heb gebeld met de mededeling dat ik het niet normaal vind
en ik kreeg te horen dat dat heel normaal is nou in mijn beleefwereld niet
ze mag nu een maand niet op de pc en dat schijnt te helpen :Y)
ze heeft enorme spijt en weet ook niet waarom ze niet de drank heeft geweigerd
en zolang ze die grens niet kent komt ze niet in de kroeg want als je alles opzuipt wat je aangeboden krijgt gaat het niet goed :Y)

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:29

Ik ben zelf 16.

Kom meestal thuis om een uurtje of 3,half 4.
Met uitzondering van oud en nieuw 6 uur O:)

Ben dan rond 11 uur mijn bed uit, de volgende ochtend.

Moeders vind het trouwens niet erg, als ik maar laat weten wanneer ik er weer ben.
Edit en geeft me ook 25 euro per keer mee :o rest betaal ik zelf.
Laatst bijgewerkt door BertBaley op 23-03-10 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragebol1977

Tja ik ging altijd met de groep mee naar huis.

Mijn moeder zei altijd:
"Ik heb liever dat met een hele groep om 4 uur thuiskomt dan in je eentje om 12 uur"

Daat zit natuurlijk wel wat in.
Als je dochter in haar uppie terug moet fietsen om 1 uur komt ze of op tijd thuis, of helemaal niet meer thuis.
Met een groepje is het toch veiliger.

KarmaChansy

sheela schreef:
Tjonge jonge jullie hebben wel massaal gereageerd op mijn vraag :o Aangezien er zoveel reakties zijn, ga ik ze niet stuk voor stuk beantwoorden. Maar ik vind het wel heel interessant om jullie ervaringen te lezen. Ik kom wel tot de conclusie dat wij redelijk strenge ouders zijn :o .
Gelukkig drinkt mijn oudste dochter (19) niet zoveel dat ze de volgende dag kostmisselijk is of zo. zij wil graag zelf nog weten wie ze gesproken heeft. Misschien moet ik (wij) haar toch meer vrijheid geven. We zullen het eens overleggen, mijn eega, ik en dochter.
De andere dochter is pas 1x uitgeweest, maar als ze vaker gaat ( en dat zal wel), zullen we met haar ook een goed gesprek houden over alcohol en niet alleen naar huis komen.

hahaha ik vind het zelf wel leuk om al die verschillende reactie's te lezen. ik had ook nooit een tijd :) als ik maar niet alleen thuis kwam, meestal werd ik wel opgepikt met de auto en afgezet.

wbt paard Ik moet wel eerlijk zeggen wij trokken heel het weekend door :o dus op vrijdag avond kroegje daarna drinken bij vrienden, 5 uur terug 2 uur slapen, op naar mijn werk (paarden waren mijn werk toen) daarna zaterdag avond altijd uiteten. Lang natafelen, daarna met zijn alleen klaar maken voor het stappen, op weg tot een uur of 6 uit, daarna naar vriendinnen na-praten etc, Om 7 uur half 8 weer fris naar het paard (mijn eigen paard en werk) :+ en rond 8 uur thuis ---> hyper natuurlijk avond eten douchen --> slapen en om half8 weer naar werk :+

nu ben ik 24 en kan ik dat niet meer hoor hahaha

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:15

AnnaaX schreef:
Citaat:
haha onze schoolfeesten duren tot 1 uur en zijn best wel out of control soms :+

Hier echt nooit, tot 11 uur en er wordt streng op alles gecontroleerd.
In de 1e en 2e vond ik het altijd wel leuk, maar het zijn echt onderbouwfeesten dus eigenlijk ga ik al wat jaartjes niet meer :')

Bij ons moeten de bruggers eerder weg :D en voor de bovenbouwers is het tot 1uur/half twee.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:17

Haha, m'n broer is op dit moment 16 ;)
Op vrijdag/zaterdag avond moet hij om 2 uur thuis zijn,
dit vind hij veel te vroeg maar is toch nooit te laat gekomen :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:23

Ik ging altijd met mijn nicht uit.
Begon op mijn 15de en toen ging ik mee naar 18jaar en ouder discotheken.
Kwam toen rond 4uur thuis bij mn nicht.

Toen ik 16 was ging ik naar discotheken vanaf 16 en was ik ook rond die tijd thuis.

Vanaf mn 17de kwam ik thuis wanneer ik daar zin in had :+
Bleef net zolang tot het niet meer gezellig was.
Overigens ging ik dan altijd wel pas rond 11uur half 12 van huis.

Vanaf mn 18de ging ik vaak 3 dagen per week uit, en moest vaak de volgende dag weer werken of paardrijden.

Ik sliep dan of niet of hooguit een paar uurtjes.
Is voor mij nooit een probleem geweest verder.
Overigens drink ik niet zo gek veel, en vaak helemaal niet.

De laatste 2jaar kwam ik geregeld op vrijdag, zaterdag of zondagochtend rond 9-10uur thuis.

Nu woon ik samen, en word het niet zo op prijs gesteld als ik zo lang weg blijf haha :+

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:31

Ik ben zelf 16.

Met oud en nieuw was ik rond een uur of acht thuis.
Verder blijf ik als ik uitga in het weekend meestal bij m'n vriend logeren, of m'n beste vriendin. Bij m'n vriend moeten we meestal rond een uur of half 3 thuis zijn en bij m'n beste vriendin mogen we het zo laat maken als we willen. Haar ouders vinden 4 uur eigenlijk nog best vroeg :P en dan niet op een manier van 'vroeg in de ochtend, dus laat' maar meer: langer blijven mag ook wel.
Toch zijn we bij mijn beste vriendin meestal rond half 4/4 uur thuis.
Hier thuis is het compleet afhankelijk van de situatie, doordeweeks moet ik om 11 uur thuis zijn als ik uitga, als ik in mijn eentje naar de kroeg hier in de buurt ga omdat ik me verveel dan spreken we meestal af dat ik rond 1 uur thuis ben. Als ik naar stratum (het uitgaansgebied) ga, dan varieert de tijd heel erg, meestal tussen half 2 en half 3 thuis zijn. Afhankelijk van wat ik de volgende dag moet doen en met wie ik ga enzo.
Onze schoolfeesten duren tot 2 uur, dus dan word ik altijd om 2 uur opgehaald als ik in mijn eentje ga en thuis slaap, anders dan zie ik wel wat ik doe met mijn vriendinnen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:53

sheela schreef:

Klinkt alsof jullie soepel zijn hoor, en bereid te overleggen, wat goed! Ik heb natuurlijk zelf geen kinderen (duurt hoop ik ook nog even :+ ) dus ik kan me erg moeilijk voor stellen hoe moeilijk het af en toe moet zijn om die bezorgdheid los te laten.
Ik ken een hoop ouders van vriendinnen die hele strenge regels hadden qua uitgaan en thuiskomen, die vriendinnen hebben allemaal moeite met hun grenzen (zowel met afspraken maken en zich daaraan houden als met alcohol). Natuurlijk gebeurt dit niet bij iedereen met 'strenge' regels, maar ik ken er toch heel wat. Jullie dochter klinkt ook als een verstandige dame trouwens ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 02:02

Toen ik 16 was ( vorig jaar := ) waren mijn ouders al dolblij dat ik eens uit wilde ( laatbloeier .. ) en vonden het allemaal leuk en gezellig. Nu had ik de mazzel dat ik midden in de stad woon en alles op loopafstand is. Ik had toen en nu ( ben nu bijna 18 ) geen tijd. Was het 2 uur? Super. Werd het 4 uur? Ook goed ! :)
Wel was het niet de bedoeling dat ik maandagavond al in een kroeg hing. Dit gold/geld alleen voor de zaterdag. Doordeweeks is het nu meestal 11 a half 12. Kies ik zelf ook voor.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 24-03-10 02:08, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 02:06

Ik moet toch zeggen dat ik erg verbaasd ben op wat voor tijden (als ze al tijden hebben) thuis mogen/kunnen komen.

Ben ik dan zo enorm streng opgevoed?
Vanaf dat ik op de middelbare zat, ging ik met een hele groep om die minimaal 2 jaar ouder waren dan dat ik was. Hun(de jongens)mochten vaak tot laat stappen ed. Hier mocht ik niet mee naar toe. (logisch want ik was 12 a13)
Wel gingen we op vrijdag vaak met een heel stel film kijken. Daarentegen werd ik dan braaf door mijn ouders opgehaald om 11u.
Vanaf mijn 15e is dat veranderd, toen kreeg ik mijn huidige vriend. Hij (18) kreeg van zijn moeder geen tijd mee en als wij dan samen weg gingen, mocht ik wat langer wegblijven. Als hij mij maar thuis bracht. Meestal werd dit uiterlijk half 1 oid.
16-half 2 maar nog niet altijd. En zeker niet in toets periodes ed.
Vanaf mijn 17e was het heel anders en sliep ik ieder weekend bij mijn vriend en hoefde ik dus geen verantwoording af te leggen bij mijn ouders, hoelaat ik wel of niet thuis was.

Ik vond wel dat ik altijd vroeg thuis moest zijn. Maar denk dat ik als kind toen 2u nog te vroeg had gevonden :D
Ik heb niet het idee dat ik super beschermend opgevoed ben en ook niet het idee dat ik veel gemist heb.
Heb genoeg lol gehad, alleen eindigde de avond voor mij altijd veel eerder dan voor de rest.
Zou het ook raar van mijn ouders vinden asl ik op mijn 15e al geen tijd meer mee zou krijgen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 02:31

tinkert_tje schreef:
Polivy schreef:
Ik vind je helemaal niet krom Tinkertje! Het huis zou hier te klein zijn geweest denk ik als ik op die leeftijd stomdronken was geweest, laat staan meerdere keren...

idd je wil niet weten hoe het rook uit mijn oren kwam :(
ze is altijd heel eerlijk dus vertelde het meteen de volgende dag ik wist niet wat ik hoorde
maar schijnbaar ben ik de enige ouder die het niet normaal vind
heb de laatste keer die moeder gebeld waar het was gebeurd en die zie oooohh ik had helemaal niet door dat ze dronken waren
dat zie je toch :( nog erger ze wist geeneens dat ze naar een feestje waren belachelijk
ik moest via hyves er achter komen dat mijn dochter strontlazeres bij een feestje bij iemand in de tuin in slaap was gevallen
en de rest van de jeugd was aan het kotsen het was een verjaardag van een jongen die 14 werd daar werd volop gedronken de zoon van een huisarts hier ik heb gebeld met de mededeling dat ik het niet normaal vind
en ik kreeg te horen dat dat heel normaal is nou in mijn beleefwereld niet
ze mag nu een maand niet op de pc en dat schijnt te helpen :Y)
ze heeft enorme spijt en weet ook niet waarom ze niet de drank heeft geweigerd
en zolang ze die grens niet kent komt ze niet in de kroeg want als je alles opzuipt wat je aangeboden krijgt gaat het niet goed :Y)

IK snap dat ook niet helemaal hoor. Mijn zus is geloof ik een keer echt stomdronken geweest. Ze was met vriendinnen op vakantie toen maar ze heeft buiten geslapen ze mocht de tent niet in van haar vriendinnen. Volgens mij was dat de eerste en de laatste keer dat ze dat gedaan heeft :+ . Hier is het dus helemaal niet zo normaal. Mijn moeder kon trouwens hartelijk lachen om dit verhaal toen ze terug kwam van vakantie maar als ze dat thuis had geflikt weet ik niet of er veel te lachen was geweest ;) .

Maar hier word altijd streng gecontroleerd bij de cafe's heb ook niet het idee dat er veel mensen onder de 16 binnen komen. Dus kan me ook niet voorstellen dat ze in grote getalen uitgaan en zich klem zuipen. Mijn tante werkt bij de GGD oid en doet heel veel aan voorlichting over jongeren en alcohol, dus ik denk dat mijn neefje dat over een jaar of 4 5 ook niet hoeft te proberen (hij is nu 10).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:18

Ik kreeg nooit tijd mee.. Mijn ouders zeiden wel dat ik moest bellen als het echt heel laat werd (of als het later werd dan ik had gezegd) of als ik niet thuis kwam. Ook moest ik bellen als degene bij wie ik in de auto mee zou had gedronken, dan haalden zij me op. Bij iemand in de auto met drank op mocht ik echt niet, maar wou en durfde ik zelf ook niet. En qua drank hadden ze ook altijd zoiets van, je weet zelf hoe ver je kan gaan..

Mijn ouders waren wat dat betreft heel makkelijk en dat is fijn. Als je in de problemen zat had je ook geen drempel om te bellen, wat naar mijn mening noodzakelijk is om eerlijk te kunnen blijven tegen je ouders.
Mijn moeder is vroeger zelf heel streng opgevoed, moest altijd vroeg thuis zijn en mocht vaak helemaal niet weg. Zij heeft dsu heel veel stiekem gedaan en dat vond ze helemaal niet leuk. Dat wou ze bij ons niet..

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:23

liedje89hier komt ze waarschijnlijk zo de kroeg in
we wonen op een eiland en ze zijn hier schijnbaar niet zo streng veel van haar vriendinnen gaan uit die zijn net 14 jaar sommige 13 8)7
ik heb laatst met eigen ogen bekeken hoe het in zijn werk gaat
er was hier een playbackshow in het dorpshuis waar volop werd geschonken ook aan jeugd die net wel of geen 14 jaar is
en zag dus voor mijn ogen hoe het in zijn werk gaat
er word gewoon geschonken en anders krijgen ze het wel van pa en ma toegeschoven
ik zag die letterlijk gewoon drank uit delen aan die kids
mijn dochter zat daar braaf te wezen met cola :Y)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:23

sheela schreef:

Nou ik vind eerder dat de ouders van tegenwoordig blijkbaar veelste makkelijk zijn!!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:25

ja idd dat ondervind ik iedere keer en daar moet ik dan als schijnbaar strengere ouder tegenin boksen ze ziet iedereen om haar heen zuipen en uitgaan en ze denkt nu dat dat heel normaal is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:31

Ik vind dat ouders wat meer moeten vertrouwen op het kind.. Net als met het paardrijden de volgende dag. Mijn moeder ging er vanuit dat ik zelf wel in kon schatten hoe laat ik dan beter naar huis kon komen. Was dat te laat, dan was dat mijn probleem.. Ze pikte de volgende dag echt geen chagerijnig gedrag hoor, dan was het meteen de laatste keer dat ze mee ging op wedstrijd. Nou zoiets knoop je wel in je oren en als je een beetje verstand hebt zorg je wel dat je de volgende keer eerder thuis bent :+ (Ik gaf gewoon geen wedstrijden meer op op zondag :P )

Ook qua drank, laat je kind maar een x straalbezopen zichzelf volledig voor schut zetten, dat is imo toch de beste leerweg.. Hoe brak en ellendig je je dan de volgende dag voelt, dat je erachter komt wat je allemaal hebt gedaan, dat je er zelf niks meer vanaf weet.. Je schaamt je de ogen uit je hoofd, dus de volgende keer let je wel op. Dat is imo de beste les..

Ouders kunnen zeggen wat ze willen, een kind van 14-16 gelooft daar toch helemaal geen snars van.. Laat ze er zelf maar achterkomen, laat ze de neus maar een keer stoten..
Ouders willen veelste veel controleren en in de hand houden. Volgens mij is het juist de kunst om wat meer vertrouwen te uiten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:33

@Relaxed: niet alle kinderen zijn zoals wij...sommige kinderen kennen geen grenzen of moeten tegen stoerheid beschermt worden. Daarbij vind ik dat een puber minimaal onder de 18 zich best aan een aantal regels mag houden. Zolang je thuis woont is het toch geen hotel? Daarbij gaat het ook om een stukje veiligheid. Om 2 uur is het in de stad veiliger dan als je als laatste de kroeg uitrolt.

Als ze zo wijs zijn dan hoef je helemaal geen regels te hebben want je moet immers je kind vertrouwen?