Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kleinvosje schreef:misschien is het niet onverstandig om af en toe toch nog even een herhaalgesprek met de psycholoog te houden, zodat je op deze goede weg blijft zitten
SofieBeau schreef:je merkt ook echt aan je schrijfstijl dat er een grote last van je schouders is gevallen
__danielle__ schreef:er zijn maar weinig mensen die dat lang kunnen volhouden
janouk schreef:je hoeft nu niet meer te onthouden wat je tegen wie gezegd heb en tegen wie niet. Het maakt het leven een zo gemakkelijker uiteindelijk
poes schreef:Hoe voel je je er nu bij?
MSQuincyTE schreef:Wees nu trots op je zelf, het is erg knap dat je het je ouders hebt vertelt, wat dat is gewoon weg heel erg moeilijk
Zwerte schreef:Er zijn namelijk een paar dingen die ik denk te zien in jouw berichtjes van 2010 (en nu ook nog, maar wel duidelijk in mindere mate). Namelijk dat je continu je eigen leugens zit goed te praten. Komt nog wel, doet iedereen wel, zijn maar kleine dingetjes etc. Smoesjes en uitstel imo.
Zwerte schreef:Ook vind ik het opvallend hoeveel verschil je maakt tussen mensen. Ergens stond de zin dat jouw ouders het het meeste verdienen dat je eerlijk bent...ehm volgens mij verdiend iedereen dat? Waarom je ouders zoveel meer? Waarom uberhaupt dat onderscheid maken? Het klinkt alsof je berekent wie je wat kan vertellen, zodat de schade voor jou beperkt zou blijven. Besef je je wel dat je dan nog steeds met hetzelfde (ziekelijke) patroon bezig bent? Eerlijk is eerlijk, daar bestaat imo geen glijdende schaal in.
Zwerte schreef:Dan een hele harde opmerking: je zegt dat je dit ook heel erg voor anderen doet, dat je ze niet wil kwetsen. Wees eens heel eerlijk en kritisch naar jezelf: is het niet eigenlijk gewoon jezelf beschermen en gaat het niet om de ander? Je wil leuk gevonden worden en de ander geen pijn doen, maar daardoor doe je dat juist wel.... Dus om wie draait het nou werkelijk? Juist.... Jezelf....
En laat dat egoisme nou juist wel gezond zijn aan de hele situatie. Ieder mens is egoistisch, je moet altijd met jezelf zien te leven, zoals ik al eerder zei ben je zelf de belangrijkste persoon in je leven. Maar dit moet je je wel beseffen, zolang je denkt dat je liegt om anderen niet te kwetsen, kan je er omheen blijven draaien ipv de waarheid te zien.
Maartje1990 schreef:Zwerte: je 2e bericht heb ik niet gelezen maar snap niet goed wat je eerste post toevoegd. Ts weet dat ze een probleem heeft, gaat hiermee ook naar een psycholoog . En wilt alleen een update omwille van de bokkers doen dus je bericht lijkt mij totaal niets toevoegen
Zwerte schreef:En bij jou lees ik nog wel wat signaaltjes die kunnen wijzen op goedpraten. Enige aanwijsbare voorbeeld wat ik zo snel kon terug vinden, is dat je zegt dat je goed contact met je ouders hebt. Imo is dat niet mogelijk met de huidige leugen. Jij kan niet jezelf zijn, voelt je niet goed bij je ouders. Hoe kan het contact dan goed zijn?
Zwerte schreef:Angst is echt een hele heftige emotie en moeilijk om mee om te gaan. Onderschat dat niet en daarin moet je ook mild naar jezelf zijn. Dat is echter wel iets anders dan het goedpraten. Mild zijn betekent dat je wel onder ogen ziet dat je het verkeerd hebt gedaan, maar daar jezelf niet om afkeurt. Wat daarin heel erg kan helpen (en jou in het algemeen denk ik!) is het onderscheid maken tussen acties en persoon.