Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:12

Ik heb vroeger ook wel eens een tik voor mijn billen gehad. Niet van mijn vader trouwens, die heeft me nooit met één vinger aangeraakt.

Ik ben er niet slechter van geworden, kan prima met mijn ouders overweg en ben zelf niet een persoon geworden die dingen met slaan oplost.

Johanna59

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:22

Opvoeden is afwegingen maken.
Soms kan het met alleen woorden en soms is een tik op zijn plek.
Zo is het niet alleen met kinderen, maar ook met b.v. honden en paarden. Eerst waarschuwen, en soms moeten ze dan op hun donder hebben.
Zachte heelmeesters.....................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:34

Kimberley_ schreef:
Heb ooit n kopstoot van me pap gehad ben er niet minder van geworden hoor(was egt onuitstaanbaar paar jaar lang :z)

ik denk ook dat er een aardig verschil inzit in hoeverre het invloed op je heeft,
of iets structureel gebeurt, of éénmalig...

Persoonlijk denk dat als jij structureel bij allerlei zaken een kopstoot van je zou krijgen, het wél invloed op je zou hebben. Maargoed, vraag is ook in hoevrre je dat dan zelf zou doorhebben. Anderzijds, als je het niet doorhebt heb je er ook niet éch last van :')

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:39

stef schreef:
Je volgt als kind het voorbeeld wat je meekrijgt, misschien, maar je hoort als kind ook respect bij gebracht te krijgen. Zoals eerder aangegeven heb ik vroeger ook echt weleens een tik gehad, waar ik echt niet slechter van ben geworden, en ben ook absoluut niet bang van ijn ouders, maar het zou gewoonweg niet in me opkomen om mijn ouders een tik terug te verkopen. Toen niet, nu niet, nooit niet

Ik denk ook dat het wel een verschil is tussen een doordachte tik, of met een tik proberen respect af te dwingen. Als je als ouder het laatste doet kun je verwachten dat een kind ook een keer respect terug gaat eisen op dezelfde manier.

Menino schreef:
Persoonlijk denk dat als jij structureel bij allerlei zaken een kopstoot van je zou krijgen, het wél invloed op je zou hebben. Maargoed, vraag is ook in hoevrre je dat dan zelf zou doorhebben. Anderzijds, als je het niet doorhebt heb je er ook niet éch last van :')

Ja, met de hersenbeschadiging die je er aan overhoudt merk je zelf het verschil toch niet meer :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:50

Misschien is slaan onmacht ja. Maar ik vind het een perfect middel. Het is uit de tijd.... ahum. Vandaar de enorme hoeveelheid onhandelbare, onopgevoede, brutale kinderen..

Tja geef mij de ouderwetse manier maar hoor. En dan nog is het verschillend van kind tot kind. Mijn ene kreeg af en toe een mep... had ie nodig. Het andere kind kon ik met mijn ogen sturen.

En ze zijn beiden dol op me hoor... en keurige jongvolwassenen :j

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:52

slimmerik schreef:
Misschien is slaan onmacht ja. Maar ik vind het een perfect middel. Het is uit de tijd.... ahum. Vandaar de enorme hoeveelheid onhandelbare, onopgevoede, brutale kinderen..

Ik denk dat dat vooral met een gebrek aan tijd, aandacht en consequentheid te maken heeft.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:58

odetteke schreef:
slimmerik schreef:

Ik denk dat dat vooral met een gebrek aan tijd, aandacht en consequentheid te maken heeft.

Nee, dat denk ik niet. Mijn buurvrouw, die fulltime moeder is, "overlegde" altijd met haar kinderen. Zij veroordeelde slaan ook. Nu mogen ze van hun kinderen niet meer op verjaardagsvisite omdat dochter hun auto nodig heeft. Zoonlief zit "vast" . Andere dochter is aan de drugs......

Ik kan niet bewijzen of beweren dat mij dat niet overkomen zou zijn. Maar tjonge wat hebben mijn handen vaak gejeukt als ik daar op visite was.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:05

Maar alles overleggen is wel consequent, maar niet de consequentheid die ik bedoel ;) Kinderen hebben behoefte aan structuur en ook aan een vader en moeder die gewoon vertellen hoe het gaat gebeuren.

Daarnaast weet je uiteraard niet hoe veel beter of slechter het was gelopen als de kinderen wel regelmatig een tik hadden gehad.

Ik ben trouwens ook wel van het overleg met mijn 2,5 jarige: "wil je vanavond bloemkool eten of spinazie?" en "loop je zelf naar bed of zullen we je tillen?" :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:09

Ik blijf er van overtuigd dat je er in sommige gevallen niet omheen kunt. De jongste van mij heeft ooit een tik gehad. Helemaal niet hard of zo, en ze kan het zich absoluut niet herinneren maar heeft enorm geholpen in de fase waar we toen in zaten.

De oudste die zocht constant de grenzen op en ging er keer op keer overheen. Tja en dan kon ie vaak een flinke mep verwachten. Ziet dat nu ook in dat hij dat nodig had.

Vertelde een maand geleden in discussie met vrienden dat hij zelf ook zeker zijn kinderen een mep zou verkopen als ze veel en vaak over de grens zouden gaan.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:14

Mijn oudste heeft ook duidelijke grenzen nodig maar als ik die er alleen in had kunnen slaan was ze allang uit huis geplaatst...
Het is maar goed dat ik me redelijk in bedwang kan houden anders zou ze dagelijks een opvoedkundige tik krijgen. :o Af en toe een tik bij een peuter/kleuter die ervan onder de indruk raakt heeft misschien het gewenste effect maar ik ben er geen voorstander van.
Kinderen zoeken grenzen en veel ouders geven die tegenwoordig niet duidelijk aan, dat zijn de etters in de supermarkt (die kinderen dan, niet zozeer de ouders :+ )

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:17

Slaan vind ik niet kunnen, maar een corrigerende tik wel..

Ik heb van m'n ouders ook weleens een corrigerende tik gehad omdat ik ergens aanzat waar ze me herhaaldelijk voor hebben gewaarschuwd, niet wou luisteren of iets in die trant. Maar ben hier echt niet minder van geworden, ik had het af en toe echt wel nodig..

Zelf zou ik mijn ouders absoluut (vader nu nog) niet slaan daar heb ik te veel respect voor ze voor.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:57

Miryamk schreef:
Mijn oudste heeft ook duidelijke grenzen nodig maar als ik die er alleen in had kunnen slaan was ze allang uit huis geplaatst...
Het is maar goed dat ik me redelijk in bedwang kan houden anders zou ze dagelijks een opvoedkundige tik krijgen. :o Af en toe een tik bij een peuter/kleuter die ervan onder de indruk raakt heeft misschien het gewenste effect maar ik ben er geen voorstander van.
Kinderen zoeken grenzen en veel ouders geven die tegenwoordig niet duidelijk aan, dat zijn de etters in de supermarkt (die kinderen dan, niet zozeer de ouders :+ )

Ik ben niet iemand die vaak slaat, maar heel af en toe gebeurt het hier wel eens. En mijn kinderen zijn nou net níet de etters in de supermarkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:03

odetteke schreef:
Ik ben trouwens ook wel van het overleg met mijn 2,5 jarige: "wil je vanavond bloemkool eten of spinazie?" en "loop je zelf naar bed of zullen we je tillen?" :+

:D :D :D dat soort overleggen heb ik hier ook :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:11

slimmerik schreef:
Ik blijf er van overtuigd dat je er in sommige gevallen niet omheen kunt. De jongste van mij heeft ooit een tik gehad. Helemaal niet hard of zo, en ze kan het zich absoluut niet herinneren maar heeft enorm geholpen in de fase waar we toen in zaten.

De oudste die zocht constant de grenzen op en ging er keer op keer overheen. Tja en dan kon ie vaak een flinke mep verwachten. Ziet dat nu ook in dat hij dat nodig had.

Vertelde een maand geleden in discussie met vrienden dat hij zelf ook zeker zijn kinderen een mep zou verkopen als ze veel en vaak over de grens zouden gaan.

Dat is dus het verschil, kinderen die vroeger weleens een tik hebben gehad vinden het normaal om dat ook bij hun kinderen te gaan doen.

Bij ons was en is het echt not done om je kind een tik te geven en zo ook de generatie erna doet het niet.
En ja wij zijn netjes opgevoed, ik (en mijn man) komen uit een strenge familie, maar er werd/wordt geen corrigeerde tikken uitgedeeld.
Zo ook bij mijn moeder (komt uit een hele grote familie) heeft vroeger nooit een tik gehad.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:29

odetteke schreef:

amen.. hier ben ik het helemaal mee eens.
uit de tijd vind ik maar een vreemd excuus want de meeste "onhandelbare kinderen" hebben wel het één en ander meegemaakt, en de oorzaak is vaak niet ver van huis te vinden..

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:54

maikeltje schreef:
Maxielover schreef:
Ach, ik ben ook opgevoed met een tik als het te ver ging hoor, geen trauma's aan over gehouden. Maar inmiddels weet mijn moeder wel dat ik de laatste jaren een mep terug verkoop, dus sindsdien probeert ze het niet meer. Want wie kan mij het recht ontnemen om niet terug te meppen als iemand anders dat ook doet ? Eerlijk is eerlijk.

Denk jij dat dat anders was geweest wanneer je op een andere manier gestraft was , zonder tik bedoel ik? Denk je dan dat je misschien had geleerd conflicten anders op te lossen? Is misschien moeilijk voor jou te beantwoorden omdat het niet anders was maar ik ben toch wel benieuwd naar je antwoord :)

Hoi, nu ik net m'n eigen berichtje nalees zie ik dat het mss overkomt alsof ik een agressief persoon ben ofzo, maar dat is helemaal niet zo hoor. En ach, de tikken die er gevallen zijn vroeger waren wel terecht hoor, en de meeste keren was 't gewoon naar je kamer of naar de gang ofzo, dus gebeurde niet vaak. Mijn moeder is al 30 jaar juf en de laatste jaren directrice, dus ze weet écht wel wat ze doet. In de tijd dat het wel eens voorkwam woonde mijn moeder met mij en mijn broer (en hond en konijn enzo) thuis, zonder man, maar wel een (bijna) fulltime baan waar ze ook heel wat avonden door bracht. Mijn broer en ik waren nogal ruziemakers vroeger, dus ik kan mijn moeder wel begrijpen hoor.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:36

Schelden is verliezen van de ander, slaan is verliezen van jezelf........

Wie bepaald wat een pedagogisch verantwoorde tik is..?

Heb van heel dichtbij meegemaakt als iemand de grenzen overschrijdt, en een kind fysiek en metaal mishandeld wordt, kind is nu 30+ en kampt mede daardoor met een PTSS....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:48

Samurai schreef:
Schelden is verliezen van de ander, slaan is verliezen van jezelf........

Wie bepaald wat een pedagogisch verantwoorde tik is..?

Heb van heel dichtbij meegemaakt als iemand de grenzen overschrijdt, en een kind fysiek en metaal mishandeld wordt, kind is nu 30+ en kampt mede daardoor met een PTSS....

Maar fysieke en metale mishandeling is natuurlijk totaal wat anders dan af en toe een tik geven. Ik heb mijn kinderen wel eens een tik gegeven, maar ik durf toch wel te zeggen dat ik mijn kinderen zeker weten niet mishandel. Ook ik heb als kind wel een tik gehad, maar ik ben nu echt geen wrak hoor en ik denk velen met mij.
Volgens mij is het ook niet de behandeling van de 'pedagogisch verantwoorde tik' dat je kind later in de vernieling ligt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:51

Diablo schreef:
Maar fysieke en metale mishandeling is natuurlijk totaal wat anders dan af en toe een tik geven. Ik heb mijn kinderen wel eens een tik gegeven, maar ik durf toch wel te zeggen dat ik mijn kinderen zeker weten niet mishandel.

Ja, dat durven mijn ouders ook te zeggen :roll:

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:08

odetteke schreef:
Diablo schreef:
Maar fysieke en metale mishandeling is natuurlijk totaal wat anders dan af en toe een tik geven. Ik heb mijn kinderen wel eens een tik gegeven, maar ik durf toch wel te zeggen dat ik mijn kinderen zeker weten niet mishandel.

Ja, dat durven mijn ouders ook te zeggen :roll:

Ik begrijp je reactie niet helemaal. Wat wil je hiermee zeggen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:17

Ja die snap ik ook niet helemaal.. Een verantwoorde tik op zijn tijd noem ik geen mishandeling :n

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:21

Diablo schreef:

Dat ouders soms blijkbaar niet doorhebben wat precies een didactische tik betekend en dit als rechtvaardiging voor hun handelen zien.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:21

Wie bepaald wat verantwoord is? Degene die de tik geeft, of de ontvanger....
Ik blijf het moeilijk vinden...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:31

odetteke schreef:
Diablo schreef:

Dat ouders soms blijkbaar niet doorhebben wat precies een didactische tik betekend en dit als rechtvaardiging voor hun handelen zien.

Ik weet natuurlijk niet hoe het met jouw ouders zit, maar ik geloof niet dat ik mijn kinderen mishandel en ik geloof dat ik dit best goed in kan schatten.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:40

Diablo schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe het met jouw ouders zit, maar ik geloof niet dat ik mijn kinderen mishandel en ik geloof dat ik dit best goed in kan schatten.

Maar voor alle kinderen van ouders die dit niet goed kunnen inschatten is het van belang dat de algemeen geldende norm wordt dat een tik niet normaal is. Veel ouders zijn zich gewoon niet bewust van het feit dat ze hun kinderen mishandelen omdat een opvoedkundige tik wel mag.