Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kimberley_ schreef:Heb ooit n kopstoot van me pap gehad ben er niet minder van geworden hoor(was egt onuitstaanbaar paar jaar lang)
stef schreef:Je volgt als kind het voorbeeld wat je meekrijgt, misschien, maar je hoort als kind ook respect bij gebracht te krijgen. Zoals eerder aangegeven heb ik vroeger ook echt weleens een tik gehad, waar ik echt niet slechter van ben geworden, en ben ook absoluut niet bang van ijn ouders, maar het zou gewoonweg niet in me opkomen om mijn ouders een tik terug te verkopen. Toen niet, nu niet, nooit niet
Menino schreef:Persoonlijk denk dat als jij structureel bij allerlei zaken een kopstoot van je zou krijgen, het wél invloed op je zou hebben. Maargoed, vraag is ook in hoevrre je dat dan zelf zou doorhebben. Anderzijds, als je het niet doorhebt heb je er ook niet éch last van
odetteke schreef:slimmerik schreef:Misschien is slaan onmacht ja. Maar ik vind het een perfect middel. Het is uit de tijd.... ahum. Vandaar de enorme hoeveelheid onhandelbare, onopgevoede, brutale kinderen..
Ik denk dat dat vooral met een gebrek aan tijd, aandacht en consequentheid te maken heeft.
Kinderen hebben behoefte aan structuur en ook aan een vader en moeder die gewoon vertellen hoe het gaat gebeuren.

Af en toe een tik bij een peuter/kleuter die ervan onder de indruk raakt heeft misschien het gewenste effect maar ik ben er geen voorstander van.
) Miryamk schreef:Mijn oudste heeft ook duidelijke grenzen nodig maar als ik die er alleen in had kunnen slaan was ze allang uit huis geplaatst...
Het is maar goed dat ik me redelijk in bedwang kan houden anders zou ze dagelijks een opvoedkundige tik krijgen.Af en toe een tik bij een peuter/kleuter die ervan onder de indruk raakt heeft misschien het gewenste effect maar ik ben er geen voorstander van.
Kinderen zoeken grenzen en veel ouders geven die tegenwoordig niet duidelijk aan, dat zijn de etters in de supermarkt (die kinderen dan, niet zozeer de ouders)
slimmerik schreef:Ik blijf er van overtuigd dat je er in sommige gevallen niet omheen kunt. De jongste van mij heeft ooit een tik gehad. Helemaal niet hard of zo, en ze kan het zich absoluut niet herinneren maar heeft enorm geholpen in de fase waar we toen in zaten.
De oudste die zocht constant de grenzen op en ging er keer op keer overheen. Tja en dan kon ie vaak een flinke mep verwachten. Ziet dat nu ook in dat hij dat nodig had.
Vertelde een maand geleden in discussie met vrienden dat hij zelf ook zeker zijn kinderen een mep zou verkopen als ze veel en vaak over de grens zouden gaan.
odetteke schreef:Ik denk dat dat vooral met een gebrek aan tijd, aandacht en consequentheid te maken heeft.

maikeltje schreef:Maxielover schreef:Ach, ik ben ook opgevoed met een tik als het te ver ging hoor, geen trauma's aan over gehouden. Maar inmiddels weet mijn moeder wel dat ik de laatste jaren een mep terug verkoop, dus sindsdien probeert ze het niet meer. Want wie kan mij het recht ontnemen om niet terug te meppen als iemand anders dat ook doet ? Eerlijk is eerlijk.
Denk jij dat dat anders was geweest wanneer je op een andere manier gestraft was , zonder tik bedoel ik? Denk je dan dat je misschien had geleerd conflicten anders op te lossen? Is misschien moeilijk voor jou te beantwoorden omdat het niet anders was maar ik ben toch wel benieuwd naar je antwoord
Samurai schreef:Schelden is verliezen van de ander, slaan is verliezen van jezelf........
Wie bepaald wat een pedagogisch verantwoorde tik is..?
Heb van heel dichtbij meegemaakt als iemand de grenzen overschrijdt, en een kind fysiek en metaal mishandeld wordt, kind is nu 30+ en kampt mede daardoor met een PTSS....
odetteke schreef:Diablo schreef:Maar fysieke en metale mishandeling is natuurlijk totaal wat anders dan af en toe een tik geven. Ik heb mijn kinderen wel eens een tik gegeven, maar ik durf toch wel te zeggen dat ik mijn kinderen zeker weten niet mishandel.
Ja, dat durven mijn ouders ook te zeggen
odetteke schreef:Diablo schreef:Ik begrijp je reactie niet helemaal. Wat wil je hiermee zeggen?
Dat ouders soms blijkbaar niet doorhebben wat precies een didactische tik betekend en dit als rechtvaardiging voor hun handelen zien.
Diablo schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe het met jouw ouders zit, maar ik geloof niet dat ik mijn kinderen mishandel en ik geloof dat ik dit best goed in kan schatten.