De harde waarheid.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:56

vorame schreef:
Blijkbaar wel Yachma
De meeste criminelen vervallen weer terug in hun oude gewoonte.
Ondanks de reïntegratie projecten die ze krijgen.
Als het zo'n hel was in de gevangenis deden ze wel alles om er weg te blijven.Maar ineens luisteren naar regeltjes is wel een zwaar iets voor vele die er zitten.
Natuurlijk klagen ze dan dat het er slecht is.
Maar die regeltjes zijn er zodat ze leren dat het bij de baas ook op tijd komen is en niet overal tegen aan te schoppen valt.

Het is er idd niet zo zeer erg je ken hier gewoon aan je colaatje komen :+ en tv kijken :+
MOet dat dan een harde straf zijn? Weet niet of jullie wellis van die programmas van vastzitten in het buitenland hebben gekeken , maar de situaties daar zijn toch vele malen erger dan dat je hier ziet op de fototjes. Lekker met zn 20e in een cel zitten , eten krijgen wat echt maar dan echt niet te vreten is! Gevangenis bewaarders die je om het minste geringste afranselen

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:04

Tuurlijk is het in het buitenland erger! Maar dat betekend niet dat het hier in NL niet vreselijk is om in de cel te zitten.
Ik denk dat je daar pas echt over kan oordelen als je zelf een keer in de gevangenis bent geweest (en dan bedoel ik niet per sé dat je als gevangene daar gezeten moet hebben, maar als je een keer op een Open Dag bent geweest kan je al een stuk beter inschatten hoe vreselijk het moet zijn om in de gevangenis te zitten).

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:07

Nee, dan vind ik het nog steeds niet verschrikkelijk.
Je hebt vrijheidsberoving en je wordt steeds in de gaten gehouden.
Dat is zeker straf en niet leuk , maar dat is dan ook het enige.
Het zal vast wel impact hebben, maar dat is ook de bedoeling.
Maar verder kom je in nederland aan niets te kort.

Er zijn mensen die in een big brother huis dat uit zich zelf doen.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:11

Ja dat is net het hele punt: "ze doen het uit zichzelf"
Ik heb verder geen medelijden met gevangenen omdat ze opgesloten zitten, als je een strafbaar feit hebt gepleegd moet je daarvoor gestraft worden, maar ik vind niet dat de gevangenis hier in NL zo opgehemeld moet worden, het is een gevangenis, je zit er niet voor je lol en het is ook zeker geen lolletje daar.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:15

__SAMMY__ schreef:
Ja dat is net het hele punt: "ze doen het uit zichzelf"
Ik heb verder geen medelijden met gevangenen omdat ze opgesloten zitten, als je een strafbaar feit hebt gepleegd moet je daarvoor gestraft worden, maar ik vind niet dat de gevangenis hier in NL zo opgehemeld moet worden, het is een gevangenis, je zit er niet voor je lol en het is ook zeker geen lolletje daar.

Een crimineel doet het ook uit zichzelf.
Als iemand zich aan de wet houd komt hij daar ook niet.
En wil je in Nederland in de bak komen ben je al wel een paar streepjes te veel over de grens van de wet gegaan.
Want voor een pakje sigaretten jatten kom je niet in de bak.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:25

Dat is toch anders... want zo'n BBhuis ga je in en je WEET dat de regels zo zijn.
Als je iets doet wat strafbaar is weet je niet precies wat er met je gaat gebeuren (tenzij je al vaker gezeten hebt...) Maar je doet iets niet om het zitten in de bak zelf, maar om er zelf beter van te worden (diefstal ed).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:57

vorame schreef:
Blijkbaar wel Yachma
De meeste criminelen vervallen weer terug in hun oude gewoonte.
Ondanks de reïntegratie projecten die ze krijgen.
Als het zo'n hel was in de gevangenis deden ze wel alles om er weg te blijven.

Maar ineens luisteren naar regeltjes is wel een zwaar iets voor vele die er zitten.
Natuurlijk klagen ze dan dat het er slecht is.
Maar die regeltjes zijn er zodat ze leren dat het bij de baas ook op tijd komen is en niet overal tegen aan te schoppen valt.

In Amerika schijnen de gevangenissen erger te zijn en ook daar vallen criminelen steeds terug.....

Imo heeft dat meer te maken met dat ze zonder hulp en nazorg weer vrijgelaten worden (en dat je met een strafblad nergens wordt aangenomen) als dat de gevangenis zo leuk is.....

Oh, ik heb een enquete gedaan onder de oude mensjes vandaag, maar ze gaan toch liever niet naar de gevangenis :+ zal vanavond verdergaan met vragen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:07

Geen idee hoe het in amerika gaat.
Maar in nederland krijg je wel hulp.
Maar je moet daar wel aan mee willen werken.

Sammy, je weet ook dat als je wat uitspookt dat je de bak in draait en dat je daar ook vast zit met regels.
Dat weet je ook.

Anoniem

Re: De harde waarheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:13

Tuurlijk, je kunt iemand niet helpen, als die persoon dat zelf niet wil.

Maar ik geloof niet zo in dat gevangenen niet terug zouden vallen in oude gewoontes als het er zo een hel was....... denk dat dat een stuk ingewikkelder ligt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:04

...en juist om te voorkomen dat gevangen weer vervallen in hun oude gedrag , moeten her-opgevoed worden in de gevangenis zodat het brave eerlijk werkende burgers worden die anderen niet lastig vallen (bejaarde dametjes die een keertje met de familie kleren gaan kopen van tasjes beroven enzo :P ) en juist dat her-opvoeden kost veel geld.

Is het cirkeltje weer rond :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:29

Het zal vast ingewikelder liggen, maar het draagt zeker ook niet bij om er wel weg te blijven.
En klagen, dat het er slecht is ben ik niet gevoelig voor.
Mensen klagen in een ziekenhuis ook dat het eten niet smaakt, maar je zou maar de prut van het buitenland krijgen, kijken hoe snel het van Nederland gegeten wordt. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:32

Dat klagen dat het slecht in de gevangenis is dat doet mij ook niks , niemand HOEFT er terecht te komen en het is nu net de bedoeling van straf dat je het niet naar je zin hebt :P

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:35

pmarena schreef:
Dat klagen dat het slecht in de gevangenis is dat doet mij ook niks , niemand HOEFT er terecht te komen en het is nu net de bedoeling van straf dat je het niet naar je zin hebt :P

Juist
En vooral als het klagen om niets is.
Want er valt niet te klagen in de nederlandse bak.
Alles is aanwezig.
Nee niet precies op de tijd die het je blieft.
Maar dat is in het gewone leven bij gewone mensen ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:38

pmarena schreef:
...en juist om te voorkomen dat gevangen weer vervallen in hun oude gedrag , moeten her-opgevoed worden in de gevangenis zodat het brave eerlijk werkende burgers worden die anderen niet lastig vallen (bejaarde dametjes die een keertje met de familie kleren gaan kopen van tasjes beroven enzo :P ) en juist dat her-opvoeden kost veel geld.

Is het cirkeltje weer rond :)

Denk je nu echt dat gevangenen heropvoed worden zoals jij dat zegt? Er wordt je daar van alles belooft, je gaat een heel traject in, moet je melden bij reclassering maar denk je nu echt dat dat gebeurt? Nee tuurlijk niet.

En tuurlijk hebben gedetineerden een reden dat ze vastzitten en ja 99,9 % is ook schuldig maar dat betekend niet dat de bak zo leuk is hoor. En er is ook nog 0,01% wat gewoon echt onschuldig vastzit. kwestie van verkeerde tijd en verkeerde plaats.

Iedereen kan in de bajes terecht komen hoor hier een simpel voorbeeld. Jij bent 1.70lang, hebt blond haar en een groene jas aan. Jij fietst na het stappen naar huis. Onderweg vind je een uhm..schroevedraaier. Je valt er bijna overheen met de fiets ( ja denk maar het is een grote schroevedraaier) Jij stopt en gooit het ding in de bosjes zodat er geen ongelukken gebeuren. De volgende dag wordt ke door de politie uit huis gehaald. Er is iemand vermoord door iemand die 1.70 is, blond is en een groene jas aan had en op het moordwapen staan jou vingerafdrukken ( de schroevedraaier dus) en ja die echte moordenaar had ook een opoefiets net als jij. Denk je dan echt dat jij wordt vrijgesproken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:39

vorame schreef:
pmarena schreef:

Juist
En vooral als het klagen om niets is.
Want er valt niet te klagen in de nederlandse bak.
Alles is aanwezig.
Nee niet precies op de tijd die het je blieft.
Maar dat is in het gewone leven bij gewone mensen ook zo.

Hmm vreemd, gedetineerden hebben geen medische zorg, geen tandarts, krijgen hun medicatie niet op tijd ( en ja als je suiker hebt is dat zeer belangrijk) moeten constant naakt voor 6 bewaarders staan.Hoe denk je dat het voelt? Er valt heel veel te klagen maar het is idd geen hel. Je kan het veel slechter hebben.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:43

Natuurlijk joh kom je zo in nederland meteen vast.
Droom verder. :)

Dat hele traject wordt je aangeboden, maar dan moet je wel zelf van de luie reet af om er wat van te maken.
Dat is net zo met ww intergratie projecten.
Er worden dingen aangeboden, maar de rest is aan de persoon zelf.
En komt meteen de echte persoonlijkheid naar boven.

edit:
nee joh in nederland word de hele wet aan de laars gelapt in de gevangenis.
Als dat gebeurd dan is er een ware rel.

Laat je niet zoveel wjis maken door je vriendje in de bak.
nee bij een dwarse scheet krijg je geen medische hulp.
Voor een dwarse scheet mag je buiten de bak ook niet naar de huisarts of medische post.

En naakt voor bewaarders is alleen als ze vermoeden dat hij gesmokkeld heeft.
Moet hij zich maar gedragen daar.
Doe je dat niet word je niet steeds liever behandeld, maar nog altijd goed en binnen de wetten.
Laatst bijgewerkt door vorame op 11-08-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:22

breezy302 schreef:
En tuurlijk hebben gedetineerden een reden dat ze vastzitten en ja 99,9 % is ook schuldig maar dat betekend niet dat de bak zo leuk is hoor. En er is ook nog 0,01% wat gewoon echt onschuldig vastzit.

Heb je hier een bron van?

Verders ga ik met Vorame mee, laat je niet gek maken door dat joje van je, zo te zien verbergt hij nogal het nodige voor je, komt zeker uit een nette familie?

breezy302 schreef:
Denk je nu echt dat gevangenen heropvoed worden zoals jij dat zegt? Er wordt je daar van alles belooft, je gaat een heel traject in, moet je melden bij reclassering maar denk je nu echt dat dat gebeurt? Nee tuurlijk niet.

Het wordt steeds dramatischer, gelukkig wél zeg dat ze zich melden bij de reclassering, ik weet echt niet
wat jou joje allemaal zit te fantaseren, reclassering is immers verplicht als jij dit niet nakomt heb je een groot probleem.

Kanelly schreef:
Toch hoor ik van de heren dat het HvB niet zo lekker is. ( jij had er toch ook gewerkt Chiqa, meen ik mij te herrineren uit een ander topic, of iig heb je voor justitie gewerkt toch?).

Heb idd bij justitie gewerkt, maar niet in de genoemde functie's was een soort van voorstage voordat je werkelijk het vak in zou gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:28

vorame schreef:
Natuurlijk joh kom je zo in nederland meteen vast.
Droom verder. :)

Dat hele traject wordt je aangeboden, maar dan moet je wel zelf van de luie reet af om er wat van te maken.
Dat is net zo met ww intergratie projecten.
Er worden dingen aangeboden, maar de rest is aan de persoon zelf.
En komt meteen de echte persoonlijkheid naar boven.

edit:
nee joh in nederland word de hele wet aan de laars gelapt in de gevangenis.
Als dat gebeurd dan is er een ware hel.

Laat je niet zoveel wjis maken door je vriendje in de bak.
nee bij een dwarse scheet krijg je geen medische hulp.
Voor een dwarse scheet mag je buiten de bak ook niet naar de huisarts of medische post.

En naakt voor bewaarders is alleen als ze vermoeden dat hij gesmokkeld heeft.
Moet hij zich maar gedragen daar.
Doe je dat niet word je niet steeds liever behandeld, maar nog altijd goed en binnen de wetten.

Na het bezoek uur moeten ze idd naakt voor de bewaarders staan, en hou jij lekker je mond over mijn vriend. Hij vind zelf dat hij het daar goed heeft en hij is niet ziek ofzo maar er zijn wel mensen die hun medicatie te laat krijgen en als je kiespijn hebt moet je soms 6 tot 7 weken wachten op een tandarts. En de hulpverleningstrajecten stellen geen fiets voor. Mijn vriend heeft maandag een gesprek met de hulpverlening gehad maar hulp..nee hoor. En de reclassering? Ach die bellen je 1 keer en dat was het. Als je ze zelf belt en vraagt of je nog langs moet komen voor een gesprek zeggen ze nee hoor dat is niet nodig. En hoe het met ww werkt weet ik niet, geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:29

Chiqa schreef:
breezy302 schreef:
En tuurlijk hebben gedetineerden een reden dat ze vastzitten en ja 99,9 % is ook schuldig maar dat betekend niet dat de bak zo leuk is hoor. En er is ook nog 0,01% wat gewoon echt onschuldig vastzit.

Heb je hier een bron van?

Verders ga ik met Vorame mee, laat je niet gek maken door dat joje van je, zo te zien verbergt hij nogal het nodige voor je, komt zeker uit een nette familie?

breezy302 schreef:

Het wordt steeds dramatischer, gelukkig wél zeg dat ze zich melden bij de reclassering, ik weet echt niet
wat jou joje allemaal zit te fantaseren, reclassering is immers verplicht als jij dit niet nakomt heb je een groot probleem.

Kanelly schreef:
Toch hoor ik van de heren dat het HvB niet zo lekker is. ( jij had er toch ook gewerkt Chiqa, meen ik mij te herrineren uit een ander topic, of iig heb je voor justitie gewerkt toch?).

Heb idd bij justitie gewerkt, maar niet in de genoemde functie's was een soort van voorstage voordat je werkelijk het vak in zou gaan.

Reclassering? Pff laat me niet lachen zeg, misschien als een serie moordenaar bent maar anders niet hoor.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:33

Jij laat je echt alles wijs maken zeg.
Je doet alsof je weet hoe het gaat,maar er klopt niets van.
Dat vriendje maakt jou van alles wijs, waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:35

breezy302 schreef:
Reclassering? Pff laat me niet lachen zeg, misschien als een serie moordenaar bent maar anders niet hoor.

Nou jij laat je of alles wijs maken of heb dr niet bepaald veel 'verstand' van kan toch?
Reclassering krijg je verplicht nadat je weer op straat wordt vrijgelaten of eenmaal in aanmerking bent gekomen met de gevangenis, dit kan al bij een simpele diefstal.

breezy302 schreef:

En waar blijft nu die bron?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:26

Jeetje Breezy, ik weet niet waar je vriend vast zit, maar als ik jou was zou ik dan eens even een flinke klacht bij de Inspectie neer gaan leggen. ( of wil je niet dat je vriend het beter krijgt?)

Maar goed m.a.w. je vriend dikt een heleboel dingen lekker aan.
Visitatie na bezoek, tja... dat hoort er nou eenmaal bij. En dat gebeurt ook niet altijd na élk bezoek. (althans, bij ons niet, kan niet oordelen over andere plekken natuurlijk en als het gebeurd is het ook omdat er een vermoeden is van handel/smokkel)
U.c. afgeven met personeel erbij, lijkt me ook vrij logisch. Leuk is het niet nee, maar ja.. anders kan er gesjoemeld worden met de u.c.'s

En wachten op de tandarts, ja, als wij bellen hebben wij ook niet dezelfde dag een afspraak. (of het moet echt nood zijn)
Een tandarts binnen krijgen is niet 'zomaar' geregeld, daar gaat genoeg qua papierwerk en regeldingen aan vooraf.

Arts is bij ons een aantal dagen per week gewoon binnen aanwezig en gok dat dat elders net zo is. Medische zorg wordt ze echt niet ontzegd.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:35

Tandart is er op sommige plaatsen ook gewoon aanwezig, net als een huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:44

Kanelly schreef:
Jeetje Breezy, ik weet niet waar je vriend vast zit, maar als ik jou was zou ik dan eens even een flinke klacht bij de Inspectie neer gaan leggen. ( of wil je niet dat je vriend het beter krijgt?)

Visitatie na bezoek, tja... dat hoort er nou eenmaal bij. En dat gebeurt ook niet altijd na élk bezoek. (althans, bij ons niet, kan niet oordelen over andere plekken natuurlijk en als het gebeurd is het ook omdat er een vermoeden is van handel/smokkel)
U.c. afgeven met personeel erbij, lijkt me ook vrij logisch. Leuk is het niet nee, maar ja.. anders kan er gesjoemeld worden met de u.c.'s

En wachten op de tandarts, ja, als wij bellen hebben wij ook niet dezelfde dag een afspraak. (of het moet echt nood zijn)
Een tandarts binnen krijgen is niet 'zomaar' geregeld, daar gaat genoeg qua papierwerk en regeldingen aan vooraf.

Arts is bij ons een aantal dagen per week gewoon binnen aanwezig en gok dat dat elders net zo is. Medische zorg wordt ze echt niet ontzegd.

Mijn vriend wordt morgenochtend om 9 uur vrijgelaten. Ik bedoelde geen visitaties na elk bezoek maar wel uit de kleren en bukken, en als mijn vriend het verzint waarom zeggen alle anderen van zijn afdeling het dan ook? En medicische zorg wordt ze ook niet ontzegt maar ze moeten wel heel lang wachten ook in acute situaties. Ik weet wel van 1 jongen die ik ken dat hij diabetes heeft en 3 keer per dag moet spuiten dat hij dat niet mocht! Want, hij mocht zijn eigen prikpennen niet gebruiken, hij mocht ze sowieso niet zelf hebben ( ja logisch natuurlijk dat snap ik ook wel) en hij moest wachten tot er een arts tijd had om te checken of hij niet loog, er moest contact worden gezocht met zijn eigen huisarts en er moest toestemming van ( geen idee wie iemand van hogerop) komen zodat hij zijn insuline kreeg. Al met al heeft dat 3 dagen geduurt en iemand die ernstige diabeet is heeft die insuline gewoon echt nodig. Uiteindelijk heeft hij wel gekregen en daarna ook op tijd en dan gewoon dat er een verpleegster van de PI hem elke keer kwam prikken. Logisch want voor hetzelfde geld spuit hij gewoon bij iemand insuline in. Wat bedoel je met UC's? urinecontrole? ja dat is hem ook gebeurt maar ik snap niet dat iemand daar problemen mee kan hebben. Mijn vriend vind dat ook niet erg. De arts is bij hem ook in vaste dienst bij de PI maar er zijn zoveel gedetineerden dat acute hulp niet geboden kan worden en je erg lang moet wachten. Tandarts is bij die PI niet altijd aanwezig maar wel 2 dagen in de week geloof ik maar ook daar is het net zo als in de zorg. Er zijn bijv 400 gevangenen die naar de tandarts moeten en je hebt maar 1 tandarts..

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:48

breezy302 schreef:
Kanelly schreef:

Mijn vriend wordt morgenochtend om 9 uur vrijgelaten. Ik bedoelde geen visitaties na elk bezoek maar wel uit de kleren en bukken, en als mijn vriend het verzint waarom zeggen alle anderen van zijn afdeling het dan ook? En medicische zorg wordt ze ook niet ontzegt maar ze moeten wel heel lang wachten ook in acute situaties. Ik weet wel van 1 jongen die ik ken dat hij diabetes heeft en 3 keer per dag moet spuiten dat hij dat niet mocht! Want, hij mocht zijn eigen prikpennen niet gebruiken, hij mocht ze sowieso niet zelf hebben ( ja logisch natuurlijk dat snap ik ook wel) en hij moest wachten tot er een arts tijd had om te checken of hij niet loog, er moest contact worden gezocht met zijn eigen huisarts en er moest toestemming van ( geen idee wie iemand van hogerop) komen zodat hij zijn insuline kreeg. Al met al heeft dat 3 dagen geduurt en iemand die ernstige diabeet is heeft die insuline gewoon echt nodig. Uiteindelijk heeft hij wel gekregen en daarna ook op tijd en dan gewoon dat er een verpleegster van de PI hem elke keer kwam prikken. Logisch want voor hetzelfde geld spuit hij gewoon bij iemand insuline in. Wat bedoel je met UC's? urinecontrole? ja dat is hem ook gebeurt maar ik snap niet dat iemand daar problemen mee kan hebben. Mijn vriend vind dat ook niet erg. De arts is bij hem ook in vaste dienst bij de PI maar er zijn zoveel gedetineerden dat acute hulp niet geboden kan worden en je erg lang moet wachten. Tandarts is bij die PI niet altijd aanwezig maar wel 2 dagen in de week geloof ik maar ook daar is het net zo als in de zorg. Er zijn bijv 400 gevangenen die naar de tandarts moeten en je hebt maar 1 tandarts..

Dit klinkt heel anders dan hoe je het eerder bracht, ook per pb. :)

Zo kun je ook niet meteen bij een arts terecht.
Als ik de huisarts voor 10 uur bel heb ik geluk dat ik morgen er heen kan, vaak is het overmorgen.
Of het moet spoed zijn.

Ik denk dat een gewone tandarts heel wat meer patienten heeft dan 400.
naar de tandarts hoef je maar 1 keer per jaar of als er wat is.
Dus zo druk hoeft die het niet te hebben.