bulck schreef:Ik blijf erbij dat je dat niet kan aanleren. Enkel meegeven, maar wat ieder individu ermee doet bepaalt hij zelf.
Verder zeg je Vorame
Moet je als kind/jong volwassene zelf er voor werken dan leer wel wat want en need is.
Als je dan al spaart, spaar je zeker als kind voor een want. Dus luxe, dus ga je het besef en de normering rond geld weer voorbij. Want zou je dan het kind niet moeten laten sparen voor een 'need'? Hetzelfde geld voor opgroeiende tieners/volwassene die dan extra sparen dmv een bijbaantje, maar eveneens vnl de 'wants' sparen (hobby, kledij etc)
Ook Mientjeuh's uitelg over kotstudenten volg ik niet. De personen die ik noemde passen net in jouw plaatje als zijnde mensen die dan toch besef moesten hebben van geld. Want ze zaten op kot, hadden bijbaantje(s) etc. En nee dat zijn niet toevallige voorbeelden.
Verder zijn de meeste kotstudenten in Belgie bijna altijd gefinancierd door de ouders e.
En de meeste dan bijbaantjes nemen voor weeral de bevrediging van 'want' ipv 'needs'.
Dus het verschil met het 'spaarvarken' dat sommige dan hebben of krijgen is vergelijkbaar met de andere die bijbaantjes nemen, want uiteindelijk bevredigen ze de 'wants'.
Ik vermoed dat zelfs eerder de mensen die altijd hebben moeten werken voor hun wants, sneller slachtoffer worden van zichzelf.
Want die bllijven vaak 'wants' nastreven met alle gevolgen vandien.
Dus ik denk eerder dat het de aard van het persoontje is, danwel opvoeding.
Waar schrijf ik dat je als kind niet hoeft te sparen voor een need?
Omdat ik toevallig een mobieltje als voorbeeld gaf?
Vul daar ook in jas, schoenen in, wat een zowel een want als een need kan zijn, maar vul ook gerust verzekering in.
Als je alles krijgt is het erg moeilijk in te beelden wat je moet doen voor dat mobieltje, die schoenen of die gewone rekening.
Wants nastreven?
Dat is denk ik eerder persoonlijk dan het wel of niet om kunnen ghaan met geld.
Mijn broer vind wants leuk, ik niet echt.
Sparen en met geld omgaan kunnen we beide.
Mijn broer komt niet in het rood voor een want. Betaald eerst zijn needs en pas als er wat over is een want.
hebben we gekleerd van huis uit, net als dat we geleerd hebben om u te zeggen of de tafeltjes.
Maar ik ken mensen die maand over hebben aan het einde van hun geld, maar de rekeningen niet betaald hadden.
En dat zijn vaak de mensen die nooit geleerd hebben dat je voor je geld moest werken, maar hun hand op konden houden.