kleedgeld 17 jarige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:38

bulck schreef:
Ook Mientjeuh's uitelg over kotstudenten volg ik niet. De personen die ik noemde passen net in jouw plaatje als zijnde mensen die dan toch besef moesten hebben van geld. Want ze zaten op kot, hadden bijbaantje(s) etc. En nee dat zijn niet toevallige voorbeelden.
Verder zijn de meeste kotstudenten in Belgie bijna altijd gefinancierd door de ouders e.
En de meeste dan bijbaantjes nemen voor weeral de bevrediging van 'want' ipv 'needs'.

Je veralgemeent zo gruwelijk veel. Als je de doorsnee Belg bekijkt, moet je er niet van uitgaan dat de meeste kotstudenten door hun ouders gefinancierd worden. Als je als ouders 1 kind hebt gaat dat misschien nog, maar stel je voor dat je 2 kinderen hebt die op kot willen. Dan ben je aan huur alleen al zo'n €500 kwijt per maand. Nee, ik ken genoeg mensen die zélf hun kot moeten betalen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:42

bulck schreef:
Ik blijf erbij dat je dat niet kan aanleren. Enkel meegeven, maar wat ieder individu ermee doet bepaalt hij zelf.

Verder zeg je Vorame
Moet je als kind/jong volwassene zelf er voor werken dan leer wel wat want en need is.

Als je dan al spaart, spaar je zeker als kind voor een want. Dus luxe, dus ga je het besef en de normering rond geld weer voorbij. Want zou je dan het kind niet moeten laten sparen voor een 'need'? Hetzelfde geld voor opgroeiende tieners/volwassene die dan extra sparen dmv een bijbaantje, maar eveneens vnl de 'wants' sparen (hobby, kledij etc)

Ook Mientjeuh's uitelg over kotstudenten volg ik niet. De personen die ik noemde passen net in jouw plaatje als zijnde mensen die dan toch besef moesten hebben van geld. Want ze zaten op kot, hadden bijbaantje(s) etc. En nee dat zijn niet toevallige voorbeelden.
Verder zijn de meeste kotstudenten in Belgie bijna altijd gefinancierd door de ouders e.
En de meeste dan bijbaantjes nemen voor weeral de bevrediging van 'want' ipv 'needs'.

Dus het verschil met het 'spaarvarken' dat sommige dan hebben of krijgen is vergelijkbaar met de andere die bijbaantjes nemen, want uiteindelijk bevredigen ze de 'wants'.

Ik vermoed dat zelfs eerder de mensen die altijd hebben moeten werken voor hun wants, sneller slachtoffer worden van zichzelf.
Want die bllijven vaak 'wants' nastreven met alle gevolgen vandien.

Dus ik denk eerder dat het de aard van het persoontje is, danwel opvoeding.

Waar schrijf ik dat je als kind niet hoeft te sparen voor een need?
Omdat ik toevallig een mobieltje als voorbeeld gaf?
Vul daar ook in jas, schoenen in, wat een zowel een want als een need kan zijn, maar vul ook gerust verzekering in.
Als je alles krijgt is het erg moeilijk in te beelden wat je moet doen voor dat mobieltje, die schoenen of die gewone rekening.

Wants nastreven?
Dat is denk ik eerder persoonlijk dan het wel of niet om kunnen ghaan met geld.
Mijn broer vind wants leuk, ik niet echt.
Sparen en met geld omgaan kunnen we beide.
Mijn broer komt niet in het rood voor een want. Betaald eerst zijn needs en pas als er wat over is een want.
hebben we gekleerd van huis uit, net als dat we geleerd hebben om u te zeggen of de tafeltjes.

Maar ik ken mensen die maand over hebben aan het einde van hun geld, maar de rekeningen niet betaald hadden.
En dat zijn vaak de mensen die nooit geleerd hebben dat je voor je geld moest werken, maar hun hand op konden houden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:49

Mientjeuh schreef:
bulck schreef:

Je veralgemeent zo gruwelijk veel. Als je de doorsnee Belg bekijkt, moet je er niet van uitgaan dat de meeste kotstudenten door hun ouders gefinancierd worden. Als je als ouders 1 kind hebt gaat dat misschien nog, maar stel je voor dat je 2 kinderen hebt die op kot willen. Dan ben je aan huur alleen al zo'n €500 kwijt per maand. Nee, ik ken genoeg mensen die zélf hun kot moeten betalen.

Jij dramatiseert gewoon enorm. Belgie is goedkoop qua studeren. een gemiddelde opleiding kost bij een inschrijving rond de 1.300 euro, neem dan nog wat boeken en gerief en je bent vertrokken. Op kot gaan verplicht niemand je toe. (dus weeral een need waaraan een want gekoppeld wordt)
Verder als de ouders in bepaalde baremma's vallen qua inkomen heb je recht op een studietoelage en vermindert de kost met meer dan de helft voor de inschrijving. En tegenwoordig vallen kinderen van zelfstandige vaak al in deze baremma's. (creatief boekhouden e)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:00

vorame schreef:
bulck schreef:
Ik blijf erbij dat je dat niet kan aanleren. Enkel meegeven, maar wat ieder individu ermee doet bepaalt hij zelf.

Verder zeg je Vorame
Moet je als kind/jong volwassene zelf er voor werken dan leer wel wat want en need is.

Als je dan al spaart, spaar je zeker als kind voor een want. Dus luxe, dus ga je het besef en de normering rond geld weer voorbij. Want zou je dan het kind niet moeten laten sparen voor een 'need'? Hetzelfde geld voor opgroeiende tieners/volwassene die dan extra sparen dmv een bijbaantje, maar eveneens vnl de 'wants' sparen (hobby, kledij etc)

Dus het verschil met het 'spaarvarken' dat sommige dan hebben of krijgen is vergelijkbaar met de andere die bijbaantjes nemen, want uiteindelijk bevredigen ze de 'wants'.

Ik vermoed dat zelfs eerder de mensen die altijd hebben moeten werken voor hun wants, sneller slachtoffer worden van zichzelf.
Want die bllijven vaak 'wants' nastreven met alle gevolgen vandien.

Dus ik denk eerder dat het de aard van het persoontje is, danwel opvoeding.

Waar schrijf ik dat je als kind niet hoeft te sparen voor een need?
Omdat ik toevallig een mobieltje als voorbeeld gaf?
Vul daar ook in jas, schoenen in, wat een zowel een want als een need kan zijn, maar vul ook gerust verzekering in.
Als je alles krijgt is het erg moeilijk in te beelden wat je moet doen voor dat mobieltje, die schoenen of die gewone rekening.

Wants nastreven?
Dat is denk ik eerder persoonlijk dan het wel of niet om kunnen ghaan met geld.
Mijn broer vind wants leuk, ik niet echt.
Sparen en met geld omgaan kunnen we beide.
Mijn broer komt niet in het rood voor een want. Betaald eerst zijn needs en pas als er wat over is een want.
hebben we gekleerd van huis uit, net als dat we geleerd hebben om u te zeggen of de tafeltjes.

Maar ik ken mensen die maand over hebben aan het einde van hun geld, maar de rekeningen niet betaald hadden.
En dat zijn vaak de mensen die nooit geleerd hebben dat je voor je geld moest werken, maar hun hand op konden houden.

Sorry maar een kind of jong volwassene ten laste van zijn ouders heeft echt geen 'need' uitgave. In een derde wereld land of bij echte armoede dan wel.
Zie het al voor me. Komt morgen men neefje met zijn spaarpot langs met de vraag of ik wil doneren voor zijn verzekering....
Als een kind moet sparen voor een Need, dan is er in mijn ogen iets structureel mis

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:13

@ Bulck, op kamers gaan is voor sommigen wel een need hoor.

Voorbeeld: De opleiding Luchtvaarttechnologie en Maritieme Techniek worden in NL alleen in Delft gegeven. Niet op kamers gaan is voor mensen die bijvoorbeeld in Groningen / Maastricht etc. wonen geen optie! Hoe wil je om half 9 in de collegebanken zitten als je 3 tot 4 uur moet reizen (in de spits). Ik neem aan dat dit in België ook wel voorkomt en om nou te zeggen dat ze dan maar een andere opleiding moeten zoeken is ook zo cru..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:19

mo_van_dijk schreef:

Voorbeeld: De opleiding Luchtvaarttechnologie en Maritieme Techniek worden in NL alleen in Delft gegeven. Niet op kamers gaan is voor mensen die bijvoorbeeld in Groningen / Maastricht etc. wonen geen optie! Hoe wil je om half 9 in de collegebanken zitten als je 3 tot 4 uur moet reizen (in de spits). Ik neem aan dat dit in België ook wel voorkomt en om nou te zeggen dat ze dan maar een andere opleiding moeten zoeken is ook zo cru..

Ok, maar dat zijn ook echt hele specifieke opleidingen en ook hele dure opleidingen die niet door iedereen zomaar gevolgd worden.
Dus daarin ga ik wel mee.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:22

Dure opleiding? Nee hoor, in NL zijn alle HBO's (niet particulier) rond de 1700 euro en Uni ook zoiets... Dus ook deze opleidingen. Als je het hebt over particuliere opleidingen (wat deze niet zijn) spreek je inderdaad over duizenden euro's en geen recht op stufi!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:25

bulck schreef:
mo_van_dijk schreef:

Ok, maar dat zijn ook echt hele specifieke opleidingen en ook hele dure opleidingen die niet door iedereen zomaar gevolgd worden.
Dus daarin ga ik wel mee.

Maar in Belgie wordt het kotleven, vaak ook gewoon beschouwd als onderdeel van verder studeren. In alle grootsteden heb je tegenwoordig hogescholen en universiteiten.
Maar dan hoor je iemand uit Antwerpen bvb zeggen ik ga toegepaste economische wetenschappen volgen in Brussel, terwijl je die opleiding dan in Antwerpen kan volgen.

En verder ben je op een half uur van Antwerpen naar Brussel met de trein.
Dus het is maar net wat jezelf als Need of want beschouwd e

bulck

Re: kleedgeld 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:26

Huh ik dacht dat jullie zoveel duurder waren. Maar dat komt dan ongeveer overeen met ons land hoor...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:30

@ Bulck, dan praat je inderdaad over een 'want'.

Neehoor, HBO en uni is 1620 voor volgend studiejaar. Voor mensen boven de 30 is het ong. 2000 euro!

Waarom dacht je dat NL zoveel duurder was?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:36

Omdat ik eerder al is in een topic (ging toen over studiefinanciering, wat bij ons weinig gedaan wordt) reageerde en toen werd er zo gedaan dat in NL de kosten van onderwijs vele malen hoger liggen. Ook Mientjeuh hebben ze dat duidelijk wijsgemaakt gekregen, want die gebruikte dat eerder in dit topic.

Mijn studie kosten ook per jaar aan inschrijving bijna 1.600 euro excl boeken en andere benodigdheden.

Bij ons zijn vlieg- of maritieme opleidingen wel duur, omdat die prive-gebonden zijn. tenzij je ze volgt via het leger...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:58

bulck schreef:
Omdat ik eerder al is in een topic (ging toen over studiefinanciering, wat bij ons weinig gedaan wordt) reageerde en toen werd er zo gedaan dat in NL de kosten van onderwijs vele malen hoger liggen. Ook Mientjeuh hebben ze dat duidelijk wijsgemaakt gekregen, want die gebruikte dat eerder in dit topic.

Mijn studie kosten ook per jaar aan inschrijving bijna 1.600 euro excl boeken en andere benodigdheden.

Bij ons zijn vlieg- of maritieme opleidingen wel duur, omdat die prive-gebonden zijn. tenzij je ze volgt via het leger...

Ik heb mij helemaal niks laten wijsmaken. Ik ken genoeg Nederlanders die in België studeren en die zeggen ook dat het gewoon een feit is dat studeren hier goedkoper is. Ik weet niet wat jij studeert, maar ik betaal maar €500 inschrijvingsgeld aan de universiteit van Leuven. Natuurlijk is het duurder als je iets als vliegopleiding hebt :roll:

bulck schreef:
Jij dramatiseert gewoon enorm. Belgie is goedkoop qua studeren. een gemiddelde opleiding kost bij een inschrijving rond de 1.300 euro, neem dan nog wat boeken en gerief en je bent vertrokken. Op kot gaan verplicht niemand je toe. (dus weeral een need waaraan een want gekoppeld wordt)
Verder als de ouders in bepaalde baremma's vallen qua inkomen heb je recht op een studietoelage en vermindert de kost met meer dan de helft voor de inschrijving. En tegenwoordig vallen kinderen van zelfstandige vaak al in deze baremma's. (creatief boekhouden e)

Ik dramatiseer niks. Ik ZIE met mijn eigen ogen bij ons op de universiteit dat er véél mensen zijn die het inschrijvingsgeld van €500 niet van hun ouders krijgen. Die grens voor studietoelage ligt nu heel laag en daar kom je pas voor in aanmerking als je ouders echt héél weinig verdienen.
Mij hoor je ook niet zeggen dat studeren hier belachelijk duur is, maar ik zeg gewoon dat er nog altijd veel mensen zijn die dat geld niet zomaar kunnen missen. En over dat op kot gaan: 50% van de mensen in mijn richting komen uit Limburg of West-Vlaanderen. Hoe moeten zij dat dan doen? Gewoon iedere dag op en af met de trein? Komaan zeg.

Het is niet omdat jij, je ouders en je omgeving zomaar alles kunnen betalen dat iedereen dat kan. Neem die oogkleppen eens af.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:26

Ik veronderstel dat Mo_van_dijk nu toch wel zelf van Nederland is....

Ah dus jij ben de incasso van je unief? Bij mijn weten gebeuren inschrijven toch vnl voor het jaar begint e en dat vnk via een overschrijving. Tussen wat mensen zeggen en daadwerkelijk doen is ook nog een groot verschil.

En dan die laatste paragraaf zou ik maar niet op ingaan zeker. Mijn ouders zullen de zaken net iets beter aangepakt hebben e. Niets met oogkleppen te maken :-)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:34

Ik kreeg eens per kwartaal de kinderbijslag van 150 gulden, maar weet niet of dat nou tot mn 16e of mn 18e was :? Daar moest ik alles van kopen, behalve mn winterjassen..maar we hadden wél een paard waar mn ouders aan meebetaalden :D
Zakgeld kreeg ik allang niet meer, had baantjes...omdat mijn moeder een bijstandsmoeder was, ging ik op een gegeven moment kostgeld betalen, want zodra ik wat ging verdienen, werd zij belachelijk veel gekort op haar bijstand. Maar die lieve moeder legde dat grotendeels apart voor me, voor kleedgeld of eens een nieuw paar schoenen..want ik ging nog naar school en een echt salaris viel niet te verdienen.
Tuurlijk was het wel eens niet leuk om van zo weinig rond te komen, vriendinnen met mooie kleding, uitgaan elk weekend op vakantie kunnen..maar we zijn nooit iets tekort gekomen én nogmaals, we hadden wel ons paard ;)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:34

Zelf ben ik ook van mening dat je zeker kunt leren omgaan met geld :) . De een leert alleen sneller dan de ander.. En zo leer je ook van je eigen fouten.. en een enkeling.. tjsa die leert het natuurlijk nooit, en hoe dit komt.. kan natuurlijk altijd nog verschillende reden hebben.. dat mensen het gewoon echt niet zien, een verslaving, of onderdrukt etc..

Een vriendin van mij ziet nu ook het kwaad niet achter de lening die ze elke maand heeft bij de ib groep, die ze overigens niet alleen voor haar school en verzekeringskosten/kamer uitgeeft. 'Je mag heb namelijk binnen 10 jaar terug betalen' maar ik weet bijna zeker dat ze straks haar neus stoot omdat het bij elkaar opgeteld is toch een groot bedrag is wat je moet terugbetalen en toch elke maand steeds een beetje daarvan moet ophoesten. Zelf ben ik van mening dat ze dan pas gaat inzien hoe je met geld om moet gaan en dat je geld pas kunt uitgeven voor 'wants' als je het echt kan(sparen). "needs' vind ik een ander verhaal :) als je anders niet de opleiding kan volgen omdat je bv geen geld hebt om op kamers te gaan, moet je natuurlijk een lening nemen, .

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:41

Ik ontvang elke maand 260 van mn vader
en daar betaal ik dan meestal mn paard van
ben niet iemand die elke maand kleding wil kopen. En als ik op school zit ook nog 200 nogwat studie..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:43

De lening van de ib groep zal ik nooit nemen!
want de basis is een gift als je je diploma haalt
Denk dat veel mensen idd hun hoofd stoten als ze zien hoeveel geld het is geworden die lening

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:46

als je de basis( 98 euro?) hebt.. en elke maand ipv 98 opeens 198 euro hebt, is op jaar basis al 1200 euro.. x 4 als je het al in 1 keer haalt.. wat je terug moet betalen! 4800 is echt veel geld.. en dan is dat niet eens het maximum! geloof dat het maximum lenen 250 is?

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:49

Kreeg toen ik 14 was 75,- kleedgeld, maar vond het zelf niet handig dus hebben we het weer afgeschaft.
Nu krijg ik 50 euro zakgeld in de maand.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:51

ChantalSmook schreef:
als je de basis( 98 euro?) hebt.. en elke maand ipv 98 opeens 198 euro hebt, is op jaar basis al 1200 euro.. x 4 als je het al in 1 keer haalt.. wat je terug moet betalen! 4800 is echt veel geld.. en dan is dat niet eens het maximum! geloof dat het maximum lenen 250 is?

Het maximuum van lenen is toch 700 met lening
in huis wonend is 75
uithuis is iets van 525

Maar omdat ik ook alimentatie krijg verrekenen ze het en krijg ik 200 van hun :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:52

Emmaa schreef:
Kreeg toen ik 14 was 75,- kleedgeld, maar vond het zelf niet handig dus hebben we het weer afgeschaft.
Nu krijg ik 50 euro zakgeld in de maand.

waarom vond je 77 niet handig?

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:57

Ik ben 16 en ik krijg 67,50 kleedgeld & 17,50 zakgeld.

Ik moet daarvan dan ook alles kopen, jas,schoenen, enz. (Al geeft mijn moeder mij nog wel regelmatig een paar schoenen ofzo :) )
Paardrij- en handbalkleding hoef ik daarvan niet te betalen.

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:58

Omdat ik er niet goed mee om kon gaan toendertijd, kon er een shirtje van kopen of ik maakte het aan andere dingen op.
Dus mijn moeder betaalde toen gewoon weer de noodzakelijke dingen. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:01

Mijn moeder gaf mij vroeger niet echt zakgeld
als ik echt kleding nodig had dan gaf ze het. Maar omdat we vroeger 9 vd 10x krap zaten met geld kon ze niet elke week of elke maand kleedgeld geven...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:22

DaanxBien schreef:
ChantalSmook schreef:

Het maximuum van lenen is toch 700 met lening
in huis wonend is 75
uithuis is iets van 525

Maar omdat ik ook alimentatie krijg verrekenen ze het en krijg ik 200 van hun :)

Uitwonend is maar 260 euro hoor! Maximaal kan je 910 euro krijgen... Met aanvullend en leningen