anneliesdj schreef:Dus monogame mensen zijn egoistisch?
Nee, monogame stellen kunnen zijn stellen waarvan een ieder alleen de ander gelukkig wil maken. Dit is de meest gelijkwaardige 1 op 1 situatie.
Het kunnen ook stellen zijn waarvan een macht heeft over de ander en op de en of andere manier de ander dwingt om trouw te blijven (manipulatie komt enorm vaak voor via emotionele chantage of het nemen van een kind, maar ook door huiselijk geweld, etc). Dit type heeft zeker egoïsme als basis.
Het kunnen ook stellen zijn waarin een zich schikt in de wensen van een ander.
Ik geloof niet dat er 1 type monogaam mens is, ik geloof niet dat er 1 type relatie is en ik geloof niet dat er 1 type mens is. Dus we kunnen gewoon alle kanten op.
Ik geloof wel dat egoïsme een rol speelt in relaties die niet deugen.
Ik geloof ook dat als je rationeel kunt zijn wat betreft relaties, je meer open kunt staan voor ander soortige relaties.
Ik schrijf, net als iedereen vanuit mijn eigen referentie kader en vanuit wat ik weet.
Iedereen heeft een ander referentie kader en andere dingen geleerd en daarom verschillen meningen. Een stelling wordt gelanceerd om meningen te verzamelen, en die van mij is er een van, maar echt geen absolute enige waarheid ofzo. Ik ben overigens ook niet eens gefixeerd in een mening. Die kan morgen wel weer anders zijn als ik er weer wat bij heb geleerd.
Even tussendoor, er staat in mijn profiel een quote over liefde van een psycholoog die daar speciaal op studeert.
@Macusa, bedankt voor die insight.