Stelling: De mens is niet monogaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:02

anneliesdj schreef:
Dus monogame mensen zijn egoistisch?

Nee, monogame stellen kunnen zijn stellen waarvan een ieder alleen de ander gelukkig wil maken. Dit is de meest gelijkwaardige 1 op 1 situatie.
Het kunnen ook stellen zijn waarvan een macht heeft over de ander en op de en of andere manier de ander dwingt om trouw te blijven (manipulatie komt enorm vaak voor via emotionele chantage of het nemen van een kind, maar ook door huiselijk geweld, etc). Dit type heeft zeker egoïsme als basis.
Het kunnen ook stellen zijn waarin een zich schikt in de wensen van een ander.
Ik geloof niet dat er 1 type monogaam mens is, ik geloof niet dat er 1 type relatie is en ik geloof niet dat er 1 type mens is. Dus we kunnen gewoon alle kanten op.
Ik geloof wel dat egoïsme een rol speelt in relaties die niet deugen.
Ik geloof ook dat als je rationeel kunt zijn wat betreft relaties, je meer open kunt staan voor ander soortige relaties.

Ik schrijf, net als iedereen vanuit mijn eigen referentie kader en vanuit wat ik weet.
Iedereen heeft een ander referentie kader en andere dingen geleerd en daarom verschillen meningen. Een stelling wordt gelanceerd om meningen te verzamelen, en die van mij is er een van, maar echt geen absolute enige waarheid ofzo. Ik ben overigens ook niet eens gefixeerd in een mening. Die kan morgen wel weer anders zijn als ik er weer wat bij heb geleerd.

Even tussendoor, er staat in mijn profiel een quote over liefde van een psycholoog die daar speciaal op studeert.

@Macusa, bedankt voor die insight.

anneliesdj

Re: Stelling: De mens is niet monogaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:18

Maar het eerste deel van wat je zegt kan ook heel goed het geval zijn in een polygame relatie, ik snap dus niet waarom je denkt dat polygame mensen erg veel zelfkennis hebben en erg veel over hebben voor de ander, die kans daarop is wss in beide soorten relatie's even groot.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:41

Alles kan ook het geval zijn in een polygamische relatie! Dat is juist mijn hele punt. Er hoeft helemaal geen verschil te zijn. Ik zeg nergens dat er verschil is, ik zeg alleen dat mensen die wel gelukkig zijn in een polygamische relatie geen moeite hebben met delen/de ander meer gunnen dan alleen zichzelf en dat dit komt door een ander denkwijze. En zal meteen maar even toevoegen dat je best datzelfde denkwijze kunt hebben en toch in een monogame relatie zit (for the time being).
Ik zeg juist dat alles mogelijk is.

Wat me opvalt is wat je zegt(en ook andere posten die ik eerder voorbij heb zien komen) weer zo'n typische conclusie is van "je zegt dit dús zeg je ook dat". Of "je zegt niet dit, dús zeg je dat". Dat is natuurlijk helemaal niet zo.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:22

Enorme verschil is nog altijd dat mensen met hun instinct en met hun hersenen denken. Dieren denken echter (bijna)alleen met hun instinct. Sommige dieren hebben wel liefde, maar denken vaak niet na over de consequenties, zover kunnen zij niet reiken. Mensen wel. Mensen beseffen dat ze hun medemens kwetsen als ze bepaalde handelingen doen(ja niet alle natuurlijk). Ik geloof ook dat verkrachters meer denken met hun instinct dan met hun hersenen.

Dieren zijn (denk ik) dus niet monogaam omdat dieren elkaar niet kunnen kwetsen(daar hebben ze geen besef van). Mensen beseffen dat ze de ander ermee kwetsen, en gedragen zich dus vaak monogaam. Mensen die veel vreemdgaan, denken ook meer met hun instinct dan met hun hersenen denk ik. Of ze geven niet genoeg om de persoon waar ze een relatie mee hebben.

Nog een onderscheid tussen mensen en dieren: mensen en dieren kunnen verschillende dingen wel en niet delen.
Dieren bijv., willen hun eten niet delen maar hun partner wel. Bij mensen is dit echter andersom. Dit komt ook omdat mensen met hun hersenen denken(het eten is nog lang niet op dus kan mijn vriend ook wel ervan eten). Dieren denken op zo'n moment echter: nee jij mag pas eten als ik helemaal propvol zit want stel dat er geen eten meer is dan wil ik degene zijn die overleeft.

Echter, dieren hebben met 'partners' geen enkele reden om niet te willen delen. aan de een hebben ze net zo veel als aan de ander.
Mensen wel. De partners zorgen voor elkaar, geven liefde aan elkaar, etc. Mensen hebben hierom de neiging om wellicht wat 'bezittelijk' te worden. Die partner is van mij, want hij zorgt voor mij en houdt van mij.

Een 'open' relatie geeft mij altijd het idee dat je jezelf niet goed genoeg vindt voor de ander, dat je partner daarom ook maar gewoon met anderen seksuele dingen mag doen. Of dat je wel graag een partner hebt, aan wie je je vast kunt houden, maar het ook weer niet te serieus neemt, en je daardoor 'vrij' gedraagt.
Ik zou mijn partner iig absoluut niet willen delen. Dit, omdat ik wil dat ik degene ben van wie hij het meest houdt en zich daar ook naar gedraagt. Ik vind dat als hij met andere vrouwen zich seksueel gedraagt, hij niet laat zien dat hij het meest van mij houdt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:28

en wat als IK nou degene ben die een open relatie wil???

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:30

En kom niet aan mn eten als ik er nog niet mee klaar ben ~~}> :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:33

Ik zag vandaag wel een lekker hapje lopen hahaha :D

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:39

KiWiKo schreef:
en wat als IK nou degene ben die een open relatie wil???

Dan gaat dat perfect functioneren als de ander dat ook wil.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:40

Als je een open relatie hebt, heet het dan nog wel vreemdgaan als je met een andere man aan de wandel gaat? Of valt dat weer onder de swingers? :=

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:47

Dat heet geen vreemdgaan, maar polygamie is ook niet hetzelfde als vreemdgaan :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:51

Zo bedoelde ik dat niet helemaal...
Ik zie zelf polygamie als echt relaties opbouwen, die op gelijke voet staat met je eerste relatie zeg maar. Bij een open relatie denk ik zelf meer aan korte avontuurtjes, maar dat je wel 1 echte vaste relatie hebt. Dat je dus niet met 2 mannen samenwoont bv.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:54

naaaah, ook niet verkeerd :D :D :D :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:57

hahahahahaha kiwiko, jij oude snoeperd hahahaha :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:58

hahahahaha :D :D :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:01

Ik denk ook wel dat het mij heeeeeeeeerlijk zou lijken om 1 keer in het jaar echt los te mogen gaan in de eehh snoepwinkel }> :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:04

Kun je toch gewoon afspreken? Ik vind het zo bizar dat we altijd maar van alles vanzelfsprekend aannemen (jij blijft maar voor altijd van mij) en dat men niet praat onderling over wensen en mogelijkheden.
Overigens zie ik in dorpen toch wel dat er met carnaval nogal in het rond gewipt wordt, zo van dán mag het. En dan doet men het dus niet eens veilig. Dat niet veilig vrijen vind ik een veel groter probleem.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:06

Helaas, vriendlief is errug degelijk dus het blijft voor mij alleen maar bij kijken hahaha (ook niet vervelend }> )

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:30

KiWiKo schreef:

Ja, dat is toch ideaal:
1 man die de DHZ klusjes in en om het huis doet
1 man voor de papierwinkel (belastingformulieren invullen enzo)
1 man die de kost verdient
1 man om je te verwennen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:32

En dan gooi je het gewoon op de evolutie! Want de vrouw heeft toch goede genen nodig (dus een lekkere vent), maar tegelijkertijd ook een soft eitje die vervelende klusjes in huis doet hahahaha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:35

Macusa schreef:
KiWiKo schreef:

Ja, dat is toch ideaal:
1 man om je te verwennen

Dabedoellik :D :D :D helemaal goed geregeld ;) :)

Ach ik ben zelf een eenmans vrouw :) maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het niet uit de weg ga als het op mijn pad komt :) :) En ik ben dan gelukkig wel vrouw genoeg om het thuis te vertellen :)

ga er niet naar op zoek, dat hoeft absoluut niet..... die behoefte is er ook helemaal niet, maargoed kompt'' t op je pad.......... dan kompttet op je pad :D :D :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:41

Macusa schreef:
KiWiKo schreef:

Ja, dat is toch ideaal:
1 man om je te verwennen

Dat is ook wel nodig, mannen kunnen nu eenmaal maar één ding (tegelijk) en ik ben er nog nooit een tegengekomen die én goed kan klussen, én de papierwinkel netjes op orde houd, én de kost verdiend én ook nog goed kan verwennen... :n

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:51

Lusitana schreef:
Kun je toch gewoon afspreken? Ik vind het zo bizar dat we altijd maar van alles vanzelfsprekend aannemen (jij blijft maar voor altijd van mij) en dat men niet praat onderling over wensen en mogelijkheden.

Ik zou dat echt een probleem vinden en niet leuk vinden als ik een vaste relatie had en hij zou daarover beginnen. Ik besef best dat mensen van mening kunnen veranderen en dat respecteer ik ook, maar in die context zou het me niet lekker zitten. Van de andere kant zou ik er geen probleem mee hebben als ik een nieuwe relatie zou aangaan en al wist dat hij er zo over denkt, mits ik daar op dat moment mee uit de voeten kan. Met zo'n partner zou ik niet onder een dak willen wonen. Als ik een duurzame relatie zou willen dan verwacht ik (ook sexuele) trouw en dat mag hij ook van mij verwachten. Ik meen dat ik genoeg te bieden heb om een man tevreden te houden, mbt alle aspecten. Ik hoor trouwens van mannen die een levensfase met veel vrouwen hebben gehad het op den duur wel gezien hebben en behoefte krijgen aan een relatie met slechts één enkele vrouw. Ik kan me dan ook vinden in de redenering dat de kans dat een man die zulke ervaringen niet heeft eerder vreemd gaat of polygaam is groter is, omdat die blijkbaar nog behoefte heeft om te experimenteren.