Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:28

Marloe_ schreef:
Sin schreef:
Dus je koopt eerst kinderen en gaat dan op iets latere leeftijd solliciteren zonder ervaring? :)

Je koopt geen kinderen >;) Ãls je geluk hebt krijg je kinderen..

Je baart kinderen.

Zoveel "geluk" moet je daar imo toch niet voor hebben :)
Te zien aan de wereldpopulatie kan het zo moeilijk niet zijn.

Thirza

Re: Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:38

zeg dat maar tegen iemand die ze niet kan krijgen

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:46

Dan is dat een teken dat de natuur het niet wil.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:48

dat maakt het er niet makkelijker op voor iemand waarbij het niet lukt.

Heb het zelf niet, was binnen twee weken raak maar geloof heel goed dat je er behoorlijk door in de put kan raken als het niet kan en dan is zo'n omperking not done.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:49

Sin schreef:

Zoiets zou ik irl niet tegen in iemand die geen kinderen kan krijgen zeggen, dan heb je denk ik de volgende dag een blauw oog ;)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:50

Ach, en als Sin morgen het loodje legt, heeft het zo moeten zijn, denk ik dan maar ;)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:51

Sin schreef:

Zo lekker kort door de bocht. Met zo'n opmerking raak je heel veel mensen.
En nee mij niet, bij ons is het ook vanzelf gelukt.
Maar ken genoeg mensen die elke maand weer teleurstellingen krijgen, miskramen, onderzoeken in ziekenhuizen enz.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:53

Sin schreef:

Ben het stiekum wel een beetje met je eens hoor, maar ik zou het inderdaad niet zo hard roepen, is vaak een erg gevoelig item.

Maargoed, mijn vriend en ik zijn op dit moment zeker wel klaar voor een kindje (ik 24/ hij 30 beide bijna jarig)
maar we moeten eerst een ander huisje hebben.
In deze tijd raken we ons huidige appartement erg lastig kwijt en ik ga niks proberen voor ik zeker een huis heb waar een kindje goed in op kan groeien.
(dus als iemand nog een prachtig appartement in woerden zoekt...)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:54

Ylana schreef:
Ach, en als Sin morgen het loodje legt, heeft het zo moeten zijn, denk ik dan maar ;)

Tuurlijk, 't is voor niemand anders hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:54

Ik was 19 toen ik beviel van mijn oudste. Inmiddels ben ik bijna 24 en zijn er nog twee bijgekomen. Nu ben ik klaar met kinderen. Althans, zo voel ik dat nu, maar ik heb nog ruim de tijd om er over 10 jaar nog een bij te nemen bij wijze van spreken.

Komend jaar ga ik als het goed is verloskunde studeren.

Tja, ik doe alles een beetje andersom dan gebruikelijk is, maar ik voel me er super bij en volgens mij vinden mijn kinderen het geen probleem dat ik een jonge mama ben. Op het schoolplein wordt ik ook niet vreemd aangekeken, eerder als ik vertel hoe oud ik ben, want ik word vaak ouder geschat :)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:57

Heino schreef:
Sin schreef:

Zoiets zou ik irl niet tegen in iemand die geen kinderen kan krijgen zeggen, dan heb je denk ik de volgende dag een blauw oog ;)

Waarschijnlijk zal ik daar geen dag op moeten wachten :D

Mijn moeder zegt me al jaren dat ik op een dag eens veel slaag ga krijgen

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:59

Ylana schreef:

:D nou ja, zo lang het niet komt doordat ze onder en bus gekomen is ofzo he.
Het is natuurlijk wel een beetje zo, als je lichaam niet geschikt is om een kindje in te laten groeien zal dat ook niet gebeuren.

Dit is natuurlijk vreselijk wanneer je wel graag kinderen wilt hebben, maar het is helaas wel zo.
Als je via alleerlei kunst en vliegwerk het toch probeert gaat het na té veel proberen helaas nog steeds vaak mis.
Dit mag je van niemand zeggen, maar een beetje egoistisch vind ik het wel.
Een hele grote kans op een gehandicapt kindje toch nemen, omdat je zo nodig kinderen wilt.

Ik ben echt niet tegen ivf ed en ik gun iedereen een kans, maar je moet het niet overdoen.

toevoeging; ik vind dit trouwens in alle gevallen... eerst denken 'wat kan ik het kind bieden' voor je er uberhaubt aan begint'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:04

IVF leidt natuurlijk niet alleen maar tot gehandicapte kindjes. Toevallig heb ik net een onderzoek gedaan naar complicaties bij conceptie, zwangerschap, baring en kraamtijd, en 24% van de vrouwen is na een eerste IVF behandeling zwanger. Vaak komen daar gewoon gezonde kinderen uit. Er zijn tegenwoordig zelfs testen voor.

Wel zie ik om me heen dingen gebeuren... Een stel die na veel moeite met IVF zwanger zijn geraakt, en vervolgens wordt de vader ernstig ziek. Dan denk ik wel van 'goh, misschien mocht het daarom wel niet'. Maar aan de andere kant weet ik hoe erg je kan verlangen naar een kind. Ik vind het niet eerlijk mensen te veroordelen die die droom najagen :n

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:05

ik was 20jr toen ik zwanger was(echter wel door de pil heel)
en heb geen moment getwijfelt,eigelijk was het een verijking.
ben nu 28jr en heb nu 2 kinderen van 8jr en van 2,5 jr
ze doen het hartstikke goed,kunnen goed mee op school ,zijn beleefd en
gelukkig.
denk dat het niet echt aan leeftijd gebonden is al verschilt dat per persoon ,
iemand van 16,17,18 jaar vindt ik zelf toch iets te jong maar ben van mening dat ieder dat voo zich moet en mag bepalen zolang de kinderen maar niks in de weg komen te staan,goed opgevoed worden en gelukkig zijn

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:07

Rock schreef:
IVF leidt natuurlijk niet alleen maar tot gehandicapte kindjes. Toevallig heb ik net een onderzoek gedaan naar complicaties bij conceptie, zwangerschap, baring en kraamtijd, en 24% van de vrouwen is na een eerste IVF behandeling zwanger. Vaak komen daar gewoon gezonde kinderen uit. Er zijn tegenwoordig zelfs testen voor.

Daarom zeg ik dat ook niet zo stellig
probeer ik me ook zo voorzichtig uit te drukken,

Maargoed, gewoon IVF is niks mis mee ben ik niet tegen, maar het 10 keer proberen (ik overdrijf) en er andere manieren doorheen proberen, dat zegt toch wel dat je lichaam echt niet wil.
Als je lichaam niet geschikt is gaat de kans weldegelijk omhoog. Zeker aangezien je met het proberen ook nog eens steeds ouder wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:11

De voornaamste reden dat er in Nederland zoveel IVF pogingen worden ondernomen is precies dat mensen te lang wachten met kinderen. Eerst komt de carrière, en als men dan aan kinderen toe is blijkt dat het met 36 jaar niet meer zo makkelijk is als dat het met 20 was geweest.

Na een half jaar proberen kan je op die leeftijd doorverwezen worden naar de gynaecoloog en dan begint de medische mallemolen en ben je nog een jaar verder, misschien nog wel langer voor je zwanger bent (als je geluk hebt). Dan ben je inmiddels 38 en is de kans op bijvoorbeeld een kindje met Downsyndroom vele malen groter.

In mijn ogen is dat dus niet een probleem van IVF, maar een probleem van oudere moeders. Overigens is met IVF het risico op meerlingzwangerschappen natuurlijk wel groter, met alle mogelijke complicaties van dien.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:14

Rock schreef:

Wel zie ik om me heen dingen gebeuren... Een stel die na veel moeite met IVF zwanger zijn geraakt, en vervolgens wordt de vader ernstig ziek. Dan denk ik wel van 'goh, misschien mocht het daarom wel niet'. Maar aan de andere kant weet ik hoe erg je kan verlangen naar een kind. Ik vind het niet eerlijk mensen te veroordelen die die droom najagen :n

Dat doe ik ook niet niet, je moet alleen maar kijken ten koste van wat.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:16

Rock schreef:
De voornaamste reden dat er in Nederland zoveel IVF pogingen worden ondernomen is precies dat mensen te lang wachten met kinderen. Eerst komt de carrière, en als men dan aan kinderen toe is blijkt dat het met 36 jaar niet meer zo makkelijk is als dat het met 20 was geweest.

Na een half jaar proberen kan je op die leeftijd doorverwezen worden naar de gynaecoloog en dan begint de medische mallemolen en ben je nog een jaar verder, misschien nog wel langer voor je zwanger bent (als je geluk hebt). Dan ben je inmiddels 38 en is de kans op bijvoorbeeld een kindje met Downsyndroom vele malen groter.

In mijn ogen is dat dus niet een probleem van IVF, maar een probleem van oudere moeders. Overigens is met IVF het risico op meerlingzwangerschappen natuurlijk wel groter, met alle mogelijke complicaties van dien.

Ja, je omschrijft het iets anders/beter, maar dit is ondermeer wat ik bedoel

IVF had ik misschien niet specifiek moeten noemen, maar helaas zijn er ook nog andere (bijvoorbeeld hormoon behandelingen) die negatieve effecten voor een kindje kunnen hebben.

Laat ik het zo zeggen; 1/2 keer op een alternatieve manier zwanger proberen te worden, Prima!
Maar daarna, is het voor mij toch echt niet goed meer, hoe naar het ook is.

en dan komt de opmerking van Sin op de proppen ;)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:21

je stelt exact hoe ik 't bedoel maar dan minder grof ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:23

Ik denk dat een heleboel mensen denken van 'ik probeer een keer IUI en dan is het klaar'.

En dan slaagt de IUI niet aan, maar de wens is er nog steeds, dus dan nog maar een poging... Slaat weer niet aan, dus dan maar IVF... En lukt dat niet dan maar ICSI en zo ga je steeds een stapje verder...

Ik denk dat de artsen op zich nog wel een goed beeld hebben van wat nog verantwoord is.

Als je het heel rationeel bekijkt is het natuurlijk niet verstandig om tegen de natuur in te gaan. Maar zwangerschap is nu net iets dat je niet (alleen) met je ratio doet. Het is ook juist een hele emotionele aangelegenheid en om die reden is het gewoon niet makkelijk om te zeggen 'nou ja dan hebben we pech gehad'.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:27

Rock schreef:
Als je het heel rationeel bekijkt is het natuurlijk niet verstandig om tegen de natuur in te gaan. Maar zwangerschap is nu net iets dat je niet (alleen) met je ratio doet. Het is ook juist een hele emotionele aangelegenheid en om die reden is het gewoon niet makkelijk om te zeggen 'nou ja dan hebben we pech gehad'.

Ook dit be ik helemaal met je eens hoor, ik kan het me allemaal ook wel heel goed voorstellen, maar dan ben ik het er nog niet mee eens.
Ik ben nu 24, heb altijd gezegd, omdat het gezonder is wil ik 'vroeg' (voor de 30) aan kinderen beginnen
Míts ik alles op orde heb dan.
Ik bekijk alles altijd heel rationeel en ook de mogelijkheid dat het niet zou kunnen lukken heb ik voor ogen.

Temeer omdat ik via mijn werk helaas teveel ouders ben tegen gekomen die kinderen WILLEN ipv KRIJGEN. En Willen omdat het zo leuk is, maar ze eigenlijk niets kunnen bieden.
Dit heeft me echt met beide benen op de grond gezet.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:28

Ik was 21 toen ik zwanger werd en 22 toen ik moeder werd.

Ik vind het heerlijk om jong moeder te zijn,

De vader en ik zijn niet meer bij elkaar al ruim 3 jaar niet meer.

Ik zou nog wel een kindje willen met mijn nieuwe vriend maar daar wacht ik nog even mee.

Het is niet altijd gemakkelijk geweest maar ik zou het allemaal opnieuw doen als dat zou moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:30

Dat kan ik me goed voorstellen... Toen ik jonger was paste ik regelmatig op twee jongetjes wiens ouders vaak over moesten werken. Eerst de ene, dan de ander... en als er dan een avond was dat ze allebei thuis waren gingen ze samen uit eten...

Tja... dan denk ik; waarvoor heb je dan kinderen? Ik vind het al vervelend dat ik straks een opleiding moet gaan doen die alleen voltijd beschikbaar is, maar elke vrije minuut besteed ik aan m'n kinderen hoor!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:30

Rock schreef:
Ik denk dat een heleboel mensen denken van 'ik probeer een keer IUI en dan is het klaar'.

En dan slaagt de IUI niet aan, maar de wens is er nog steeds, dus dan nog maar een poging... Slaat weer niet aan, dus dan maar IVF... En lukt dat niet dan maar ICSI en zo ga je steeds een stapje verder...

Ik denk dat de artsen op zich nog wel een goed beeld hebben van wat nog verantwoord is.

Zwangerschap zou eigenlijk net wel iets moeten zijn dat je met je ratio doet ipv een compleet gevoelsmatige beslissing.
Wat lejo al opmerkte: wat heb je als mens het kind te bieden?

Ik ben daar heel eerlijk in: ik zou een kind niet kunnen bieden wat het nodig heeft, daarvoor ben ik teveel met mezelf en mijn relatie bezig.
Laatst bijgewerkt door Sin op 23-04-09 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:33

Rock schreef:
Dat kan ik me goed voorstellen... Toen ik jonger was paste ik regelmatig op twee jongetjes wiens ouders vaak over moesten werken. Eerst de ene, dan de ander... en als er dan een avond was dat ze allebei thuis waren gingen ze samen uit eten...

Tja... dan denk ik; waarvoor heb je dan kinderen? Ik vind het al vervelend dat ik straks een opleiding moet gaan doen die alleen voltijd beschikbaar is, maar elke vrije minuut besteed ik aan m'n kinderen hoor!

Of ouders die hun kind 5 dagen per week naar kdv brengen omdat ze zo nodig allebei carriere moeten maken. _-:(
Ik breng mijn zoontje 2 dagen per week naar kdv, 1 dag naar opa, en voel me daar al schuldig over. Helaas hebben we mijn salaris ook echt nodig. Ik ben natuurlijk de andere 4 dagen lekker bij mijn mannetje dus het valt nog mee denk ik hoor, is meer m'n eigen gevoel. ;)