Rock schreef:De voornaamste reden dat er in Nederland zoveel IVF pogingen worden ondernomen is precies dat mensen te lang wachten met kinderen. Eerst komt de carrière, en als men dan aan kinderen toe is blijkt dat het met 36 jaar niet meer zo makkelijk is als dat het met 20 was geweest.
Na een half jaar proberen kan je op die leeftijd doorverwezen worden naar de gynaecoloog en dan begint de medische mallemolen en ben je nog een jaar verder, misschien nog wel langer voor je zwanger bent (als je geluk hebt). Dan ben je inmiddels 38 en is de kans op bijvoorbeeld een kindje met Downsyndroom vele malen groter.
In mijn ogen is dat dus niet een probleem van IVF, maar een probleem van oudere moeders. Overigens is met IVF het risico op meerlingzwangerschappen natuurlijk wel groter, met alle mogelijke complicaties van dien.
Ja, je omschrijft het iets anders/beter, maar dit is ondermeer wat ik bedoel
IVF had ik misschien niet specifiek moeten noemen, maar helaas zijn er ook nog andere (bijvoorbeeld hormoon behandelingen) die negatieve effecten voor een kindje kunnen hebben.
Laat ik het zo zeggen; 1/2 keer op een alternatieve manier zwanger proberen te worden, Prima!
Maar daarna, is het voor mij toch echt niet goed meer, hoe naar het ook is.
en dan komt de opmerking van Sin op de proppen