Hyves maakt meer kapot dan je lief is

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:14

Nog niet eens beter voordoen, maar met foto's van bijvoorbeeld je paard of (verre) vakanties de indruk geven dat jij allemaal mooie dure dingen doet/hebt. En 'dus' blijkbaar de indruk geeft dat jij een leuker leven hebt dan een ander. Wat dan weer jaloezie opwekt bij anderen die vinden dat het gras altijd groener is bij de buren. ;)

Nou ja, trots vertellen hoe fijn je paard op een wedstrijd heeft gelopen wordt in sommige kringen ook gezien als opscheppen en ik heb lang geleden al besloten dat ik daar ver boven sta. ;)

Anoniem

Re: Hyves maakt meer kapot dan je lief is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:16

Ja, precies. := Ik ook hoor.. een beetje trots zijn op wat je doet/ wie je bent is volgens mij helemaal geen schande hoor. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:17

Maar dat schijnt dan weer typisch Nederlands te zijn hè. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Blijkbaar mag je wel klagen over wat je niet hebt, maar niet trots zijn op wat je wél hebt. ;)

De Nederlandse cultuur is ook niet erg ingesteld op complimenten geven en krijgen. Best jammer eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:20

Ja idd.. dat mis ik ook heel erg hoor in Nederland. Je bent hier heel snel arrogant en verwaand. Ach, laat mij dat maar lekker zijn dan. :D

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:23

Ik heb wel hyves en plaats alleen foto's / info op m'n profiel wat ik zelf wil.
Een "vriend" van mij op hyves plaats foto's van een super sexy fotoshoot waarvan ik denk: jeetje die hou je toch privé voor jou en je vriend. Maar nee zij zet ze zodat iedereen het kan bekijken. Maar dat moet ze zelf weten, ik zou dat dus nooit doen.

Je kunt dus zelf bepalen wat je wel en niet prijs geeft.
Ik vind het wel leuk om af en toe op andermans profielen te spieken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:40

Ik geef wel altijd complimentjes op leuke foto's. Toevallig gister nog. Hele leuke foto van kennis van haar hond + kat in mandje. Errug schattig!

En vorige week nog een goede vriend had nieuwe profiel foto, supermooi gemaakt met een speciaal programma. Heb hem meteen gekrabbeld dat die foto supergaaf is.

Er stonden wel een keer ineens trouwfoto's van ver vriendinnetje die stiekum getrouwd was in Nieuw Zeeland. Niemand wist het, maar opeens stonden er allemaal trouwfoto's op haar hyves...

Je blijft zo dus wel op de hoogte van het reilen en zeilen van je vrienden maar soms is het leuker om dingen face to face of ouderwets via de telefoon te delen, maar dat is misschien mijn ouderwetse leeftijd die mee speelt ;-).

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:52

Karin schreef:
Nog niet eens beter voordoen, maar met foto's van bijvoorbeeld je paard of (verre) vakanties de indruk geven dat jij allemaal mooie dure dingen doet/hebt. En 'dus' blijkbaar de indruk geeft dat jij een leuker leven hebt dan een ander. Wat dan weer jaloezie opwekt bij anderen die vinden dat het gras altijd groener is bij de buren. ;)

Ik geef eerlijk toe dat ik daar best wel jaloers om kan worden :j . Dan denk ik weleens "zou ook graag weer eens op vakantie willen". Maar dat is dan idd mijn probleem.
Zou natuurlijk hetzelfde denken als iemand mij uitnodigt om dia's te kijken van zijn reis naar Marokko en dat heeft dan inderdaad niets met hyves te maken.

Ik ben echter wel van mening dat hyves voyeuristisch gedrag in de hand werkt. En dat mensen zich ook graag daarvoor 'ten toon stellen'.

Ik weet niet hoe dat vroegah was toen er nog geen internet was, maar toen waren mensen volgens mij veel meer gestelt op privacy en communicatie tussen vrienden/derden werd niet zomaar openbaar gemaakt naar anderen. (Tenminste toen ik nog ouderwets brieven schreef naar vriendinnen of korte memo's schreef in de klas plakte ik die niet op het schoolbord zodat de rest van de klas kon lezen wat wij naar elkaar hadden geschreven :P ).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:02

laetitia schreef:
Je blijft zo dus wel op de hoogte van het reilen en zeilen van je vrienden maar soms is het leuker om dingen face to face of ouderwets via de telefoon te delen, maar dat is misschien mijn ouderwetse leeftijd die mee speelt ;-).

Het leuke is dat dat nog steeds kan, via telefoon en face-to-face. De komst van het een sluit het ander niet uit. ;)

Ik vind het wel prettig dat ik niet voor elke mededeling van een paar woorden de telefoon hoef te pakken en anderen hoef op te bellen. Een sms'je met 'ik ben er om 8 uur' of een Hyves-krabbel met 'bedankt voor je kaartje' is zó veel gemakkelijker en ik vind het echt niet minder persoonlijk dan een telefoontje.
Laatst bijgewerkt door Karin op 07-04-09 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:02

Van jaloezie heb ik helemaal geen last, zolang ik zelf tevreden ben en mijn eigen zaakjes voor elkaar heb, heb ik dat van een andere niet nodig :). Maar ik verbaas me wel eens over tot hoever mensen gaan in hun leugens en hoe ze via hyves anderen zand in de ogen proberen te strooien. Dat gebeurt hier op bokt natuurlijk ook, maar ik denk dat het op hyves erger is omdat die site dat wat meer uitlokt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:04

dwaallicht schreef:
Ik heb 2 weken terug een hele leuke jongen ontmoet met een feestje en via hyves en msn hebben we t contact langzaam opgebouwd, en face to face klikt het ook heel goed. Ja, dan ben je wel blij met hyves :)

Hier ongeveer hetzelfde :j dan luvvv je hyves :D

Ik heb alleen 1 vriendin, die heeft nog niet zo lang internet ontdekt := Die moest ik echt waarschuwen van, joh zet niet alle info in mijn krabbels a.u.b.
Maar dan nog, echt waar, ik snap dat niet.
Ik ging op vakantie en zij deed mijn katten en ik had net de avond ervoor een trui viesgemaakt tijdens het koken, met irritante saus-vlekken. Maar geen tijd meer om te wassen dus briefje neergelegd, kan jij mijn trui meewassen, want straks krijg ik de vlekken er niet meer uit?
Krijg ik een bericht op mijn krabbels dat de vlekken er niet uit waren. Dat soort dingen denk ik: :? :?

Maar zij heeft dus allemaal collega's en vriendinnen, nou hele verhalen hoor in de krabbels. En haar profiel is gewoon open. Echt zo vreemd.
Heb al een keer een artikel uit de Viva laten lezen over de gevaren van hyves maar ze gelooft het niet :? Dan zegt ze, dat ligt aan de lezer ik heb niks te verbergen.
In dat artikel had een kunstenares ook allemaal profielen met foto's uitgeprint en door Rotterdam gehangen. Iedereen beledigd, schending van privacy, bla bla. Maar wat is nou eigenlijk het verschil :?

Ik ben trouwens expres geen vriendjes met mijn collega. Beter, vonden wij :D

Karin dat vind ik ook :j

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:49

voorlopig ligt hyves eruit dus die kan nu weinig kapot maken ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:18

haha yep en er werd meteen 'in paniek' een aantal topics op bokt geplaatst. Help hyves ligt plat! De wereld vergaat :P !

Duzz, voor de mensen die niet zonder hyves kunnen hierbij een leuk artikel over hyves :list: :

We begeven ons steeds meer in digitale werelden (Second Life, Habbo hotel), delen onze belevenissen met de hele wereld (blogs, Flickr) en hebben steeds meer digitale ‘vrienden’ en contacten via sociale netwerken (LinkedIn, Friendster, Hyves, MySpace, Xing). Online netwerken nemen de laatste jaren een ongekende vlucht en zijn meer dan interessant voor onder andere marketeers, adverteerders en media. Het gedrag van doelgroepen (jongeren, studenten, ouderen) in de digitale wereld is zo divers en complex, dat kennis op dit gebied broodnodig is.

Manuel Castells
Manuel Castells is socioloog, werkzaam aan de universiteit van Berkely. Professor Castells publiceerde twintig boeken en meer dan honderd artikelen in academische tijdschriften. De laatste jaren houdt hij zich met name bezig met de sociale en economische implicaties van het het internet.
Manuels is vooral bekend van zijn magnus opus The Information Age: Economy, Society and Culture
Netwerksamenleving

De enorme groei van Internet en online sociale netwerken vormt, zoals de bekende theoreticus Manuel Castells het noemt, een belangrijke (materiële) voorwaarde voor de ontwikkeling naar een netwerksamenleving, met ‘networked individualism’ als nieuw sociaal patroon.

Inmiddels worden via online sociale netwerken op grote schaal foto’s, blogs, bookmarks, video’s, muziek, kennis, zakelijke contacten en vrienden gedeeld. Werknemers worden er steeds meer geworven en marktplaatsen groeien. De vraag is: Wie begeven zich op sociale netwerksites? Wat doen ze daar? En waarom?

Vriendennetwerk Hyves

Een voorbeeld van een online sociaal netwerk dat de afgelopen jaren fors gegroeid is het vriendennetwerk Hyves. De website werd gelanceerd op 1 oktober 2004 en telde tot voor kort 2,7 miljoen leden (bron: http://www.hyves.nl). In de eerste helft van 2006 is een zelfstandig kwantitatief en online onderzoek uitgevoerd onder 550 Hyvers. Centraal in het onderzoek stond de vraag: wie doet wat op Hyves en met welke motieven?
De resultaten zijn onder andere samengevat in Een typologie van Hyvers, waarvan een deel in dit artikel wordt besproken.

Entertainment en ontsnapping

De ‘gemiddelde’ Hyver is tussen de 19 en 30 jaar, student HBO/WO of werkend met een afgeronde hogere opleiding. De belangrijkste motieven om te Hyven zijn entertainment, ontsnapping aan de dagelijkse dingen en relaxen. Het sturen en lezen van berichten en krabbels, het zoeken van (oude) bekenden en het bekijken van foto’s wordt het meest gedaan op Hyves. Andere voorname motieven, in volgorde van belangrijkheid, zijn communicatie met vrienden, het krijgen van zelfinzicht en jezelf presenteren, convenience en het netwerken, in de zin van het ontmoeten van nieuwe mensen.

Über-Hyvers
De gemiddelde Hyver is tussen de 19 en 30 jaar, student HBO/WO of werkend met een afgeronde hogere opleiding.

Omdat van een ‘gemiddelde Hyver’ niet kan worden uitgegaan, is in het onderzoek juist gekeken naar verschillen tussen groepen.
Twee groepen die bijvoorbeeld sterk van elkaar verschillen zijn de fanatieke Hyver en de inactieve Hyver.

De fanatieke Hyver (ongeveer 10% in deze studie) logt vaker dan drie keer per dag in en is per keer gemiddeld 25 minuten online. Fanatieke Hyvers hebben veel vrienden; gemiddeld 107. Deze Über-Hyvers zijn meestal werkend, hoger opgeleid en wonen veelal zelfstandig.
Daarbij zijn ze erg fanatiek op internet. De voorspelling op basis van eerder onderzoek, namelijk dat de mate van Internetgebruik deelname aan sociale toepassingen positief beïnvloedt, is daarmee bewezen.

De inactieve Hyver daarentegen (ongeveer 13%) logt slechts een tot drie keer per maand in, besteedt gemiddeld 10 minuten per keer dat hij inlogt en heeft aanzienlijk minder vrienden: gemiddeld 24.
Ook het opleidingsniveau blijkt invloed te hebben: MBO-ers besteden meer tijd online per keer (23 minuten) dan HBO’ers (16 minuten). WO’ers zijn het kortst online per keer (12 minuten).

Een verklaring hiervoor is dat ‘hoger opgeleiden’ minder functies gebruiken van Hyves in vergelijking met lager opgeleiden. Hoger opgeleiden zijn voornamelijk bezig met het onderhouden van hun vriendennetwerk, terwijl lager opgeleiden meer energie steken in het creëren van content, bijvoorbeeld door het plaatsen van foto’s, video’s en het bijhouden van blogs.

Vrienden indicator voor gedrag

Het aantal vrienden varieert enorm en is een belangrijke indicator voor motieven en het gedrag op Hyves. Hoe meer vrienden, hoe gemotiveerder de Hyver is en hoe meer verschillende mogelijkheden hij gebruikt. Hoe meer (actieve) vrienden je immers hebt op Hyves, hoe meer er valt te beleven en onderhouden. Daarom logt de Hyver met veel vrienden vaker in dan leden met weinig vrienden.
De Hyver met de meeste vrienden is een jonge student die op kamers woont.
De Hyver met het minste aantal vrienden is een samenwonende, werkende dertigplusser.

Mannen en vrouwen blijken in een aantal opzichten te verschillen in de manier waarop ze Hyves gebruiken.
Mannen plaatsen bijvoorbeeld vaker video’s op Hyves en vrouwen zijn actiever met het bijhouden en lezen van ‘wie wat waar’. Er zijn meer vrouwen dan mannen lid, wat bevestigt wat veel onderzoekers beweren: namelijk dat vrouwen Internet meer dan mannen gebruiken voor sociale toepassingen. Opvallend is dat mannen gemiddeld wel meer vrienden op Hyves hebben dan vrouwen (90 versus 73).
Studenten het eerst

Wie was er eigenlijk als eerste? En wie als laatste?
Om trends te kunnen ontdekken in de ontwikkeling van Hyves is in deze studie ook hiernaar gekeken. Studenten waren er als eerste bij op Hyves, daarna de werkenden tot 30 jaar.
Tezamen vormen zij de grootste groep op Hyves. Daarop volgden de middelbare scholier en als allerlaatste de werkende dertigplusser. Middelbare scholieren vormen een relatief kleine groep, waarschijnlijk doordat zij veel alternatieven hebben op Internet die meer op hen zijn toegepast, zoals MSN.

Scholieren creëren meeste content
Activiteit creëert activiteit
Middelbare scholieren creëren relatief veel content op Hyves vergeleken bij studenten en werkenden.
Ze zijn bijvoorbeeld actiever met het plaatsen van video’s en houden vaker blogs bij. Ook gebruiken zij Hyves meer om nieuwe vrienden te maken.
Werkende dertigplussers kwamen er als allerlaatste bij op Hyves, waarschijnlijk doordat zij nog moeten wennen aan ‘digitale’ vrienden en niet met de huidige toepassingen van Internet zijn opgegroeid, zoals jongeren.
Veel van de op Hyves minder actieve dertigplussers geven aan dat ze liever ‘real life’ contact hebben. Daarbij zijn weinig ‘vrienden’ in hun leeftijdsgroep te vinden op Hyves, waardoor er weinig te netwerken valt. Echter, als ze eenmaal actief zijn blijken ze zeer fanatiek.
Ze maken net als jongeren vaker nieuwe vrienden op Hyves en creëren relatief veel content op Hyves in vergelijking met de grootste groepen.
De oudere Hyver blijkt wel minder populair op Hyves; het gemiddeld aantal vrienden van Hyvers in deze studie is op basis van statistieken te berekenen door de volgende formule: 128 minus twee maal de leeftijd. Iemand van 30 zou gemiddeld dus 68 vrienden hebben.

Is er nog toekomst?
Een interessante vraag is: Wat is de toekomst voor Hyves? Wordt het vriendennetwerk een digitaal kerkhof van ‘dode profielen’ of is het een perpetuum mobile? Een eerder waargenomen trend op onder andere de sociale netwerksite Friendster is dat eerst een enorme groei te zien is die daarna weer afneemt doordat leden minder actief worden of verhuizen naar een ander netwerk (pdf: Donath & Boyd, 2004). Echter, de toekomst laat zich moeilijk voorspellen, aangezien Friendster de laatste jaren weer gegroeid is (bron: Alexa.com).

Verzadiging is een feit
Ook in deze studie blijkt dat Hyvers minder gemotiveerd raken naarmate ze langer lid zijn. Met name de motivatie om te netwerken en communiceren via Hyves nemen af. Een logische verklaring hiervoor is dat het netwerk na een tijdje ‘verzadigd’ raakt en anderen ook minder actief worden waardoor er niet veel meer gebeurt. Omdat de meeste studenten al lid zijn op Hyves en na een tijd minder gemotiveerd raken om te communiceren en te netwerken via Hyves, ligt een belangrijk groeipotentieel voor het netwerk bij de werkende dertigplusser. Activiteit creëert immers activiteit, zoals is gebleken uit deze studie.

Bron: http://sync.nl/over-hyvers-en-the-networked-individual

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:23

klopt toch niet helemaal, ik kom 1x per maand op hyves. En dan echt maar 5 minuten om te kijken wie me heeft toegevoegd en gekrabbeld. maar toch heb ik iets van 200 vrienden op hyves, en ja ik ken ze allemaal. Wil geen vreemden in dat lijstje

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:36

Hier op Bokt loopt ook een Hyvestopic waarin mensen gewoon alle bokkers toevoegen, dat vind ik zo raar :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:49

ik gebruik het vooral zodat familie en verre vrienden makkelijk fotos kunnen zien en contact met mn lief te kunnen hebben als ie op zee zit voor zn werk.

1x in de zoveel tijd hou ik ook opruiming in de vrienden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:50

Karin schreef:

Nou ja, trots vertellen hoe fijn je paard op een wedstrijd heeft gelopen wordt in sommige kringen ook gezien als opscheppen en ik heb lang geleden al besloten dat ik daar ver boven sta. ;)

ik vind dat zo raar inderdaad. waarom mag je niet trots zijn op wat je hebt bereikt? :?
ik kreeg ook zon soort reactie op mn fotos van australië en nieuw zeeland.. ik was echt >;) :oo
mag je niet blij laten zien dat dromen eindelijk uitkwamen? :?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:00

Meen je niet Su :oo Ik snap dat echt niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:02

ja.. denk je mensen blij te maken dat ze niet langs hoeven te komen om 3000 fotos te bekijken en het ze makkelijk te maken.. :+ :')

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:10

Typisch Nederlands hea? als je laat zien wat je kan of hebt dan ben je arrogant...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:20

Op Facebook werd ik een tijdje terug nog door iemand uitgemaakt voor opschepper toen ik weer eens een foto van mijn paard had geplaatst (ik dacht nog dat het een grapje was maar ze bleek het te menen). Inmiddels loopt diezelfde persoon Facebook plat te spammen met foto's van haar reis naar de andere kant van de wereld. Verder een beste griet hoor en ze doet maar, maar van mij zal ze er geen reactie op krijgen. ;)

En nee, het is niet eens een Nederlandse. ;)

Ik vind het over het algemeen juist leuk als mensen foto's van hun vakanties etc. plaatsen. Doe ik weer ideeën op - wat komt er al dan niet op mijn wensenlijstje. ;)

En idd praktisch:

suze_ schreef:
ja.. denk je mensen blij te maken dat ze niet langs hoeven te komen om 3000 fotos te bekijken en het ze makkelijk te maken.. :+ :')

:D

Maar idd, ik snap dat ook niet. Live and let live. Een ander zal altijd dingen hebben of doen die jij niet hebt of doet. Maak wat van je eigen leven, dat is het enige advies dat ik heb. ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:43

Vind het ook irritant dat mensen je helemaal na kunnen trekken..
En ook dat mensen het doen als je bijvoorbeeld ergens gaat solliciteren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:57

Nogmaals: dat kun je voorkomen door je profiel af te schermen voor mensen die niet op je vriendenlijst staan.

Of ja, je kunt niet voorkomen dat ze op je naam gaan zoeken, maar je kunt wel zoveel mogelijk tegengaan dat ze privé-informatie vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:03

Voor sollicitaties is het maar beter dat je niet gevonden wordt :).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:16

Vind ik niet het kan ook heel positief zijn als ze je vinden. En als ze je niet moeten pakken ze je op de raarste dingen.
Mijn hobby's: snowboarden en paardrijden. Dat zijn niet echt teamsporten he? Nee wij zoeken een teamplayer, paardrijden en snowboarden zijn te individualistisch.
Dus als je een saai profiel hebt ben je te saai en heb je een wild profiel dan ben je weer teveel een feestbeest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:58

Als je met je hyvesprofiel en je vriendenkring precies datgene communiceert wat je wilt dat je potentiele werkgever als tweede indruk van je krijgt, dan moet je het vooral zo houden :).