Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:35

Citaat:
Toen ik ooit het scheppingsverhaal en het verhaal van Adam en Eva aan het voorlezen was uit de kinderbijbel zei mijn zesjarige dochtertje "hé mama, dit boek is zeker door een man geschreven".

Oh mie oh mai! :D _O- _O- :')

Volgens de Koran zijn vrouw en man evenwaardig want beiden geschapen door dezelfde god (pin me niet vast op de precieze formulering)
Toch nog ergens misgegaan.... Mannen....

Weet je, eigenlijk is de man het beste bewijs tégen het creationisme... zoiets verzin je toch niet! :D 8)7 :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:35

randalinpony schreef:
Citaat:
Toen ik ooit het scheppingsverhaal en het verhaal van Adam en Eva aan het voorlezen was uit de kinderbijbel zei mijn zesjarige dochtertje "hé mama, dit boek is zeker door een man geschreven".

Oh mie oh mai! :D _O- _O- :')

Volgens de Koran zijn vrouw en man evenwaardig want beiden geschapen door dezelfde god (pin me niet vast op de precieze formulering)
Toch nog ergens misgegaan.... Mannen....

Weet je, eigenlijk is de man het beste bewijs tégen het creationisme... zoiets verzin je toch niet! :D 8)7 :roll:

:')

*schoot spontaan in de lach*
Zo iets verzin je beslist niet :')
Het probleem is een beetje dat Christenen wel mogen promoten en foldertjes sturen en weet ik wat allemaal, maar oweeeee als daar reactie op komt :oo
Irritant he, dat er 6 miljard mensen op de wereld zijn die allemaal anders durven denken en daar ook voor uit durven komen! :oo

KingMarco

Re: O en dat mag wel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:56

Hmmm geloof wordt je ook aan alle kanten door je strot heen geduwd of je nu wil of niet. Alle kerstdagen, pinksteren, hemelvaart enz. komen allemaal van t geloof af.
Meningen mogen gegeven worden, lekker leven en laten leven, gun elkaar klein beetje de ruimte en houd rekening met elkaar, dan is de wereld echt zo heel slecht nog niet.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 02:17

Ik heb even die Link van Xmarit bezocht over de christen die de evolutie theorie in twijfel trekt en de schepping probeert te bewijzen. Helaas, hoe interessant ook om te lezen gebruikt hij mij te vaak het woord "waarschijnlijker" om de schepping geloofwaardiger te maken. Dit is slecht zijn visie op alles en waarschijnlijkheid zijn gen bewijzen nog feiten. Zo kom je nooit ergens uit dus ik weet nog niets. Ik weet alleen wat hem waarschijnlijker lijkt en wat mij waarschijnlijker lijkt.

Als de ene groep in een weiland een bord mag zetten met "Jezus leeft" dan mag een andere een bord in een weiland zetten met "God bestaat waarschijnlijk niet" Het woord waarschijnlijk vind ik dan nog heel netjes dat men er dat tussen zet. Waarschijnlijk is geen bewijs noch een feit net zoals in de visie van de persoon die ik hierboven al beschreven heb. Lijkt mij feitelijk een heel simpel antwoord op de vraag in de titel van het topic. Vraag me af waarom het niet zou mogen...... De laatste laat ruimte voor twijfel de eerste niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:32

Ach perrokai, als andries knevel beweert in de evolutietheorie te geloven dan staat de hele christelijke wereld EN de EO op zijn kop. Geloof laat weinig ruimte voor anders denkenden en ook in Nederland is een grote groep extreem. Dat blijkt wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:44

xMarit schreef:
@suze_ : Interessant verhaal van Lilith, had er echt nog nooit van gehoord. Hoe kom je eraan? Aangezien het niet in de Bijbel staat maar wel met Bijbelse figuren en God te maken heeft?

even makkelijk :o
wikipediaquote daar staat het kort samengevat:

Bijbelse Lilith
Lilith wordt door sommige auteurs als een Hebreeuwse Godin beschouwd, naast Asherah, Ashtoreth en de Cherubijnen en geassocieerd met de archetypische oerslang.
Volgens een bepaalde joodse traditie was Lilith de eerste vrouw van Adam. In het Oude Testament wordt Lilith eenmaal aangeduid als "nachtspook" (Jesaja 34:14, NBG). In de kabbalistische geschriften, die ontstaan zijn in de 16e eeuw na Chr. is zij het symbool van zinnelijke begeerte en seksuele verleiding, en verworden tot godin van het kwaad.

Het ontstaan van de legende vindt zijn oorsprong in het dubbele bijbelse scheppingsverhaal in Genesis 1 en 2. Het duidelijk verschil tussen beide verhalen leidde tot de gedachte dat Adam vóór Eva een andere vrouw gehad moest hebben. Dat zou dan Lilith zijn geweest, die evenals Adam was geschapen uit het stof van de aarde. (Dit zou er volgens sommige auteurs op wijzen dat de - recentere - mythe van Adam en Eva een intellectuele constructie van Levitische priesters was, met als doel het inheems matriarchaal systeem in een zo kwalijk mogelijk daglicht te stellen, teneinde het patriarchaat, met bijbehorend erfenisstelsel, daarna bij wet en met geweld te doen overheersen.
Soms wordt ook vermeld dat Lilith wellicht de kleindochter van Elyon was, omdat ze de dochter van zijn zoon Nergal (Meslamtaea) was, de koning van de Onderwereld.

Lilith wilde zich niet onderwerpen aan Adam en eiste (ook in seksueel opzicht) gelijke rechten. Zij wilde letterlijk niet de onderliggende partij zijn. (Deze opstelling heeft haar een grote populariteit bezorgd bij feministen.)

Dit gaf aanleiding tot voortdurende onenigheid bij het paar, tot Lilith er zo genoeg van had dat zij haar magische krachten gebruikte (zij kende de geheime naam van God en riep Hem aan) om te ontkomen. Adam drong er bij God echter op aan Lilith terug te laten komen, maar zij weigerde. Volgens de legende zond God daarop drie engelen om haar terug te halen. De engelen dreigden haar en haar nakomelingen te vervloeken, maar zij dreigde op haar beurt de menselijke kinderen te vernietigen, die dan alleen nog zouden kunnen worden gered door de drie engelen aan te roepen. Lilith hield voet bij stuk en keerde niet terug naar Adam.
Pas later zou Eva zijn geschapen uit een deel (een rib) van Adam, waardoor zij wél aan haar man onderworpen zou zijn.

De link naar vampirisme
Er is altijd een opvallende link geweest tussen vampiers en ontembare vrouwen. De mythe van Lilith legt uit dat ze, nadat ze verstoten was en in een nachtmonster werd veranderd, wraak wilde nemen op Adam en zijn nieuwe, volgzame vrouw, en nog altijd probeert zij de kinderen van Adam en Eva te doden. Vele aanhangers van het vampirisme zien haar als de moeder van alle vampieren. Ook is de link te maken naar een succubus, de vrouwelijke demon die mannen in de nacht probeert te verleiden tot het hebben van gemeenschap met als doel alle energie uit hen te zuigen, met de dood als gevolg.

Literatuur
Ergener, Reşit Antaloia land of Mother Goddess (1988), Hitit publication Ankara, ISBN 975 7521 02 7.
Stone M. , Eens was God als Vrouw belichaamd. De onderdrukking van de riten van de vrouw, Katwijk, 1979. ISBN 9060775821
Walker, Barbara G. The Woman's Encyclopedia of Myths and Secrets (1986), Harper & Row, Londen, ISBN 0 06 250925 X
Hurwitz, Siegmund, Lilith, die erste Eva: eine Studie uber dunkle Aspekte des Weiblichen (1980, 1993) Zürich: Daimon Verlag. Engelse vertaling: Lilith, the First Eve: Historical and Psychological Aspects of the Dark Feminine (1992) Einsiedeln, Switzerland: Daimon Verlag, ISBN 3-85630-545-9

Vele (door mannen opgeschreven) mythen en legenden hebben er een handje van sterke onafhankelijke vrouwen slecht te maken helaas...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:22

Zo, pfffttt, 11 pagina's discussie doorgelezen.

Ik ben zelf christelijk opgevoed, ga niet meer naar de kerk omdat het instituut kerk mij niet echt wat brengt.
Ik ken de bijbel (alhoewel niet helemaal letterlijk) en ik vind de bijbel een mooi boek vol verhalen met moraal enzo, maar niet als zijnde letterlijk gebeurd.

Ik heb bijvoorbeeld ook Grieks en Latijn gehad op school, veel van de Griekse filosofen gelezen en van hun geloof. Zij hadden veel verschillende goden, ongeveer voor alles wat niet verklaarbaar was (regen, zonneschijn, onweer, etc). Zij hebben ook een heel andere verklaring voor het onstaan van al het kwaad (de Doos van Pandora).

Wat is nou waar?

En dan alle tegenstellingen tussen de verschillende geloven. Moslims maken Christenen af en andersom, omdat hun heilige boek anders beweert.
Maar zij geloven beiden in hun waarheid, maar wat is nu DE waarheid?

Een uitspraak die ik nooit zal vergeten, is van Youp van 't Hek, uit een show waarin hij beweert de zoon van god te zijn.

"En wie mij niet gelooft... U was er niet bij.
De basis voor elk geloof."

En hij heeft volgens mij zo ontzettend gelijk. Geloof kún je niet bewijzen, kun je alleen vooral geloven.
En hoe iemand gelooft? Dat moet ieder voor zich zelf weten.

En of zo'n billboard nu wel of niet mag? Mij lijkt van wel. Er wordt niet het bestaan van welke god dan ook ontkend, er wordt alleen opgeroepen tot eens nadenken, voor iedereen, welk geloof dan ook.

Ik heb me trouwens wel enorm geërgerd aan die folder 'tegen' de evolutie-theorie. En niet omdat het een uiting van geloof is, maar vooral door de manier waarop de folder was opgebouwd. Aanwijzingen en argumenten die voor de evolutie wijzen, afwijzen met zogenaamde bewijzen, die ook geen bewijs zijn dat het niet waar is.
En dat stuit me tegen de borst, als je argumenten wil weerleggen, kom dan met juiste argumenten, ipv vaagheden en stellingen die alleen op het gevoel in moeten werken.
Ik heb de folder dus inderdaad retour afzender gestuurd.

Als ze met steekhoudende bewijzen komen waarom de evolutietheorie weerlegd zou moeten worden, wil ik het best nog eens lezen, maar deze onzin zit ik echt niet op te wachten.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:28

Niwla schreef:
Mas schreef:
Vind jouw reactie wel wat overtrokken TS, ik zie tenminste nergens iets waarin christenen worden afgekraakt :? Verder zijn die foldertjes zwaar irritant, zowel die vóór als die tegen de evolutietheorie. Ben er toch tegen om je geloof aan de deur te verkopen, laat mensen lekker in hun waarde. Als ik wil geloven dan weet ik de weg naar de kerk zelf wel te vinden...

Maar wij christenen vinden het pijnlijk dat er zo'n gigantisch bord komt te staan waarop Gods aanwezigheid wordt ontkend.

Bestaat hij of niet is altijd iets. Ik geloof er niet in en er is ook geen hard bewijs dat hij bestaat.
Miscchien bestaat hij ook niet en gelooof jij in lucht, nou als het je helpt om bepaalde dingen te doen, omdat je denkt dat er iemand over je waakt is het toch goed. Je word er niks slechter van.
Het is net als een fantasievriendje van kleine kinderen, ze geloven echt dat hij er is, en ze zijn er echt overtuigd van, maar het hoeft niet perse waar te zijn.

Overigens niet aanvallend bedoeld ;)
Ik ben wel tegen dan domme gedoe van mensen die je een geloof opdringen.. :n

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:41

Ik heb niet alle pagina;s hiervoor doorgelezen dus reageer ik alleen even op de beginpost van TS.

"Wie in de zoon van god geloofd heeft eeuwig leven"
"Waar leef je voor als niet voor het geloof?"

Leuzen die ik al JAREN langs de snelweg zie staan.

En wat dacht je van christenen in de bus die mijn muziek bekritiseren ("satanistisch", "je zal in de hel komen") en mij voor gek uitmaken als ik vertel respect te hebben voor hun geloof maar zelf een aanhanger ben van de evolutie theorie en mij levenloos noemen omdat ik niet geloof?

Nee, het spijt me, maar wat jij zegt gaat niet alleen op voor de zogenaamde "ongelovigen".

Ik kan er trouwens ook niet bij dat er een god zou zijn als je ziet wat er allemaal op de wereld voor afgrijselijke dingen gebeuren. Als er een god is kan hij (volgens mij) nooit bedoelt hebben dat wij zo met elkaar en met andere dieren omgaan.

En ja, wij zijn naar mijn idee inderdaad dieren. We zitten precies hetzelfde in elkaar op die paar evolutionaire veranderingen na ;)

EDIT: typo's enzo
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 27-02-09 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:46

We kunnen er lang of kort over discusseren.
Evolutietheorie is al lang geen theorie meer, dit is bewezen.

Dat je als christen ervoor kiest dit te negeren, is jou keuze.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:48

En nog iets, in de wetenschap is de betiteling 'theorie' het hoogst haalbare. In 'gewone' taal zouden wij het moeten vertalen als een feit en niet als een hypothese.

voorbeelden zijn de relativiteits theorie en de zwaartekracht theorie.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:50

xTamara schreef:
De evolutietheorie staat niet vast met de wetenschap..
Je kan best tegen de evolutietheorie zijn envoor de wetenschap.

Ohjawel hoor. De evolutie is een bewezen feit. Maar omdat nog niet alles 100% is uitgezocht, nog niet helemaal compleet. De term evolutietheorie klopt dus ook niet helemaal meer.

pitbullgup

tsjahhhh krijg ook vaak zat blaadjes in de bus als ik god's wegen niet volg ik zondaar ben. Ik kan me er niet zo druk over maken. een antal jaren geleden stonden er ook bilbords langs de weg met leuzen uit de bijbel... ik vind het dus een beetje hypocriet.
Liever heb ik als ik er door beide niet door wordt lastig gevallen :D

Tancreda4

@ LaFunkyJazz; kan ik het mee eens zijn :j
De een 'geloofd' in de evolutietheorie en de andere geloofd in het creationisme. Prima. Maar men moet niet gaan miepen dat het zo 'pijn' doet dat er ongelovigen zijn. Dat is nu eenmaal zo, en moet je maar mee leven. Daarnaast blijf ik het raar vinden dat gelovigen zich zo aangevallen voelen... Terwijl je echt tig keer meer juist van de andere kant wordt 'aangevallen' als je niet gelovig bent. Aan de deur, op straat, met leuzen overal en nergens, en met deze folder....

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:55

Shahazai schreef:
En ja, wij zijn naar mijn idee inderdaad dieren. We zitten precies hetzelfde in elkaar op die paar evolutionaire veranderingen na ;)

Naar mijn mening had de mens gewoon nooit moeten ontstaan. Het is het wreedste dierenras wat er bestaat. Naar andere diersoorten toe, maar ook naar zichzelf. En het vervuild de wereld. Als we er niet geweest waren, hadden we niet geweten wat we nu missen. Maar daar kunnen we ook wel weer eeuwig over discussieren. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het heerlijk dat ik besta, en lekker in mn vrije tijd kan gaan bokken. 8-)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:56

MarjonTampon schreef:
Shahazai schreef:

Naar mijn mening had de mens gewoon nooit moeten ontstaan. Het is het wreedste dierenras wat er bestaat. Naar andere diersoorten toe, maar ook naar zichzelf. En het vervuild de wereld. Als we er niet geweest waren, hadden we niet geweten wat we nu missen. Maar daar kunnen we ook wel weer eeuwig over discussieren. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het heerlijk dat ik besta, en lekker in mn vrije tijd kan gaan bokken. 8-)

*komt met saaie oneliner*

AMEN! Helemaal mee eens :P
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 27-02-09 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:58

@ MarjonTampon, mee eens hoor. Mensen zijn zowiezo dieren. Zoogdieren en is niets meer superieurs aan vind ik zelf. Maar goed, wij zijn een gigantisch egoistisch ras, mooie uitvinding als we idd zijn gemaakt ipv zijn ontstaan...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:59

@ T4, dat zou wel verklaren waarom de mens zo anders is dan andere dieren...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:01

Eigenlijk, als je naar het dierenrijk om ons heen kijkt, zijn mensen nergens echt goed in.

We kunnen niet hardlopen, vergelijk het maar eens met de antilopen of alle hoefdieren.
We kunnen niet vliegen, althans, niet zelfstandig.
We kunnen niet zwemmen, kijk maar eens naar dolfijnen, vissen, walvissen, walrussen, etc.
Enige dat we kunnen, is nadenken over onze handelingen. En daarmee inderdaad de aarde verwoesten.
Wat nou, de mens is perfect?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:03

Vroeger zal de mens vast wel kwaliteiten gehad hebben, alleen we zijn verwend geraakt. Als wij nu in de tijd van zeg...1mil jaar geleden zouden leven zouden we allemaal doodvriezen, verhongeren, opgegeten worden en noem maar op.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:03

@T4. Dat mensen niet superieur zijn vind ik zelf ook. Maar alle rassen zijn even egoïstisch als het op overleven aankomt. De mens is alleen veel intelligenter, en daarom zoveel "egoïstischer". We zitten niet op hetzelfde niveau qua intelligentie en kunnen met andere dieren.
En inderdaad. S'werelds slechtste "uitvinding" naar mijn idee. Maar evolutionair gezien de allerbeste.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:11

Shahazai schreef:
Vroeger zal de mens vast wel kwaliteiten gehad hebben, alleen we zijn verwend geraakt. Als wij nu in de tijd van zeg...1mil jaar geleden zouden leven zouden we allemaal doodvriezen, verhongeren, opgegeten worden en noem maar op.

Welnee. We hebben namelijk hersens om wapens te maken, kledingen en bescherming.
Onze grootste kwaliteit is onze hersenen. Daarvoor hebben we een aantal andere voordelen opgegeven, en een aantal andere kwaliteiten niet meer nodig.

Wie heeft klauwen nodig als hij een zwaard kan smeden?

Iedere generatie wordt het IQ bijgesteld omdat we zon 10 punten slimmer zijn geworden en niemand weet hoe dat komt.

Bovendien kunnen mensen dankzij de spraak perfect samenwerken. Nog een groot voordeel als je wilt overleven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:16

Tancreda4 schreef:
@ LaFunkyJazz; kan ik het mee eens zijn :j
De een 'geloofd' in de evolutietheorie en de andere geloofd in het creationisme. Prima. Maar men moet niet gaan miepen dat het zo 'pijn' doet dat er ongelovigen zijn. Dat is nu eenmaal zo, en moet je maar mee leven. Daarnaast blijf ik het raar vinden dat gelovigen zich zo aangevallen voelen... Terwijl je echt tig keer meer juist van de andere kant wordt 'aangevallen' als je niet gelovig bent. Aan de deur, op straat, met leuzen overal en nergens, en met deze folder....

En ongelovigen voelen zich niet aangevallen. Daarom bedreigen ze de maker van de folder ook met de dood. Dat is omdat ze zich niet aangevallen voelen. :j Ik snap het. :j
.
.
.
.
:roll:
Oh en mensen... in het Nederlands schrijf je een werkwoord in de derde persoon enkelvoud met een -t achteraan (gelooft, gebeurt). Sorry, beroepsdeformatie.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 27-02-09 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:16

Als iedereen nou eens geloofd wat hij of zij zelf wil geloven.
En zich niet zo bemoeid met wat anderen denken...
Goh, wat zou het dan rustig zijn op de wereld.
Wat zou er dan veel leed bespaard blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:22

Ik voel mij als ongelovige niet aangevallen. Maar ik vind het wel enorm hypocriet van gelovigen dat men spiritisme als duivels bestempeld, maar het bestaan van god niet in twijfel getrokken mag worden.
Eenzijdige vrijheid van geloof en meningsuiting????