Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
kamsel schreef:Ik weet t, maar bezetten en overheersen is nog net iets anders.
Die werden net zo goed aangepakt als Nederlanders die in het verzet zaten.Urielle schreef:Echwel schreef:Dan nogmaals de vraag waarom wilde in Nederland meer mensen hun hachje redden dan bv in Frankrijk en België waar veel meer joden woonden maar er veel minder zijn weggehaald
Omdat Belgie en Frankrijk al ervaring hadden met de Duitsers vanuit WO I en al vanaf de aanvang zoiets hadden van 'niet nog een keer!'. Nederlanders waren door hun neutraliteit in WO I behoorlijk naief in het begin. Eigenlijk pas na 1943 toen de duimschroeven werden aangedraaid kwam er echt protest.
Patricia schreef:Wat ik ook een erg goede film vind: Sophie's Choice.
Boek heb ik ook gelezen.

Alexx schreef:In Denemarken is dit allemaal neit geaccepteerd en is het merendeel van de Deense joden gered.
Urielle schreef:Je stelt het nu te zwartwit Alexx.
Het klopt dat de Nederlandse overheid niet in verzet is gegaan, juist omdat ze vanuit hun neutraliteit in WO I hoopten dat als ze meewerkend zouden zijn, de gevolgen voor het Nederlandse volk wel zouden meevallen. Dat is dus een naieve beslissing geweest die zeer fout heeft uitgepakt, maar goed, dat kun je achteraf makkelijk zeggen. Ik geloof niet dat er met opzet uit kwade wil gecollaboreerd is in het begin. Er zijn ook genoeg mensen uit overheidsfuncties ontzet en vervangen door NSBers.
Wilhelmina kun je kwalijk nemen dat ze is gevlucht, maar ze heeft wel degelijk radiouitzendingen ingesproken om de Nederlanders moed in te praten. Had zij vanuit het veilige Engeland het recht om mensen op te roepen tot verzet en zo de dood in te jagen?

Patricia schreef:Maar waren er in Scandinavie wel zoveel Joden?
Dat weet ik eigenlijk niet eens.
Wat ik me wel meende te herinneren is dat de Noorse, met hun blonde haar en blauwe ogen, geselecteerd werden om op te groeien in Duitse kindertehuizen. Zij waren voorbestemd om het Arische ras in stand te houden. Eigenlijk werden ze dus gewoon als fokmerrie opgefokt, om het maar even heel cru te zeggen.
Hierover is ook een documentaire gemaakt. Hij was laatst nog op Discovery. Ben alleen vergeten hoe die ook al weer heette.
Echwel schreef:Dan nog niet eens de tweelingexperimenten meegeteld, je wil er niet aan denken wat er in de naam van de wetenschap werd gedaan met kinderen en volwassenen...
De teruggekeerde joden werden gewoon leuk in Westerbork wederom vastgezet..
Alleen Nederland heeft de teruggekeerden beestachtig behandeld...
Broccoli schreef:Daar heb ik nooit iets over gelezen, hoe Nederland omging met overlevende Joden.
Maar niet erg netjes dus...
Citaat:In het boek "U wordt door niemand verwacht" wordt aan de hand van persoonlijke verhalen een onthutsend beeld geschetst van de slechte behandeling die Nederlandse joden ten deel viel na terugkeer uit de concentratiekampen of onderduikadressen. Er was een gebrek aan opvang, erkenning en solidariteit. Het ging zelfs zover dat Duitse joden die voor de oorlog naar Nederland waren gevlucht, bij terugkomst uit de Duitse concentratiekampen in Nederland opnieuw geïnterneerd werden. Ze werden zelfs samen met SS-ers en NSB-ers opgesloten, omdat ze werden beschouwd als burgers van de vijandige Duitse staat.
Antisemitisme was kennelijk ook in Nederland heel gewoon. Zo schreef de Leidsche Courant in 1946: "De lieve joodjes laten maar hotels in de lucht springen in Palestina en ontvoeren Engelse soldaten. Ze hebben het ontzettend hard te verduren gehad tijdens de oorlog, maar ze zijn weer bekomen van de schrik en zetten alweer een grote mond op en doen weer mazzel."
Ook door de overheidsbureaucratie en andere instellingen werden joden bij terugkeer slecht behandeld. Daarbij speelde antisemitisme een grote rol. Een Auschwitz-overlevende probeerde geld van de verzekering te krijgen. Maar de man kreeg niets, omdat hij zijn premies niet op tijd had betaald gedurende zijn tijd in het concentratiekamp. "Regels zijn regels", zei men. Waarop de overlevende antwoordde: "Hm, god ja, ik ben een tijdje bij de Duitsers geweest. Tjee, ben ik achter met betalen? Bij de belasting moet ik zeker ook gaan opgeven wat mijn inkomsten zijn geweest in Polen."
Volgens de auteur is de slechte opvang van de joden deels ook te verklaren door de onbekendheid met de ernst en omvang van de holocaust en het onvermogen om te improviseren. Ook opportunisme was een factor van belang. Veel Nederlanders hadden tijdens de oorlog bezittingen van gedeporteerde joden geroofd of in bewaring gekregen en weigerden die na de oorlog terug te geven. Voor wie zich rekenschap wil geven van het antisemitisme in het naoorlogse Nederland, is dit boek een must.
U wordt door niemand verwacht, Michal Citroen. Uitgeverij: Spectrum, ƒ 34,90. ISBN: 9027465703.
Alexx schreef:maar vooral nederland hoor