Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobilist?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobilist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:02

een Vito heeft daar een enorme gave knop voor............ de TURBOKACHEL Haha! Haha! Haha!

Shadow0

Chiqa, kwenie, vroeger schenen de auto's daar wel tegen te kunnen hoor :D

Siets

Chiqa schreef:
Siets schreef:
Ja dat wil ik dan inderdaad ook wel eens weten Haha!. Die van mij is 18 jaar oud en ik heb nog nooit anders gedaan. Gewoon lekker blijven warmdraaien dus Lachen

En hoeveel jaar heb jij je rijbewijs Knipoog zie dat je 21 bent.

Bijna 4 jaar. Ben toevallig net 22 geworden. De auto is al wat langer in de familie, vandaar. Ik doelde meer op de historie van de auto, niet zozeer op wat ik met hem deed of doe.

Zal mijn profiel meteen even een update geven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:04

Leliev schreef:
Citaat:
Bieden meer bescherming dan andere oliën tijdens de kritische koude start
Superieure prestaties bij extreem koude start

Motorolie is tegenwoordig het probleem niet meer bij de koude start..

Oeps, klein denkfoutje maak je daar. 'Beter' is relatief en zegt NIETS over hoe goéd Pling

Hoe kouder hoe minder goed. Als jij op basis van verkooptekst van een fabrikant denkt dat het goed genoeg is, prima; jouw auto Haha!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:07

Huertecilla schreef:
Hoe kouder hoe minder goed. Als jij op basis van verkooptekst van een fabrikant denkt dat het goed genoeg is, prima; jouw auto

Idd prima wil aan het eind van de maand ook wel een brood op de plank hebben en die komt er echt wel, met dit weer zelfs dikker gesmeerd Tong uitsteken

Siets nog even een ding, knap dat jij kan beoordelen war voor diploma's ik hier boven de openhaard heb hangen *LOL*

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:08

op welke termijn merk je dat aan je auto dan ?
en ziet met dat tijden apk etc?

Ik heb er namelijk echt de balle verstand van Clown

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:16

Chiqa schreef:
Siets nog even een ding, knap dat jij kan beoordelen war voor diploma's ik hier boven de openhaard heb hangen *LOL*

En knap dat jij kan oordelen hoeveel kennis van auto's zij of haar vriend heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:18

__Nathalie__ schreef:

Nou daat zul je zo een twee drie geen problemen mee krijgen hoor met de APK,
of je moet hem zovaak onbelast gedraaid hebben dat je kath verstopt zit...teveel Co ja daar ga je wel naartoe Lachen
Onvolledige verbranding vind hij niet fijn, ding komt ook niet op bedrijfstemperatuur dus kan zijn emissie niet goed kwijt, althans....vervuild kom je niet door de APK...moet je een nieuwe kath.
Door je motor koud en onbelast te draaien kweek je ook nodeloos veel vocht in je dempers, die zullen hierdoor sneller rotten.

Wat je ook vaak ziet bij motoren die stationair (dus onbelast draaien) is vervuilde inlaatkanalen...
geen lucht betekend problemen.
veel kool en roetvorming op de kop/verstuivers, wordt je niet blij van.

En wbt de motorslijtage dat is een lanngzaam proces, maar onomkeerbaar. Je zult het kunnen gaan merken aan je olievebruik wat omhoog gaat.

En dit kan je gewoon voorkomen, kijk eens naar de tip van Huertecilla eerder in dit topic, die gaat nog een stapje verder dat het zelfs slecht is om de kachel aan te zetten als je hem met dit koude weer start.
Zover wil ik zelf niet gaan maar het is wel een punt.

En als dit echt allemaal onzin zou zijn, zouden we de standkachels net zo goed in de kerstboom kunnen hangen. Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:22

Chiqa schreef:
En wbt de motorslijtage dat is een lanngzaam proces, maar onomkeerbaar. Je zult het kunnen gaan merken aan je olievebruik wat omhoog gaat.

Maar dat is voor de meeste autobezitters toch geen punt? De mensen met een nieuwe auto rijden het ding maar zelden af, en schaffen na verloop van tijd weer een nieuwe aan. De mensen die de afdankertjes kopen hebben toch geen invloed op wat de vorige eigenaar heeft gedaan en kunnen daar maar zelden zicht op krijgen.

En daarnaast is een auto een gebruiksvoorwerp.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:25

Ik ben niet voorbereid. De sloten van mijn auto zijn kapot, waardoor de auto niet eens op slot kan al zou ik dat willen. Handrem gebruiken we niet, omdat deze heel slecht is, dus die vriest ook niet vast. 's morgens stap ik 5min voordat ik weg moet de deur uit, krab de voorruit eventjes schoon, zijruitjes en dan rij ik weg. Verwarming rustig aan en hoe langer we op weg zijn, hoe hoger de verwarming gaat. Accu's zijn ook goed, want de auto start altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:30

Shadow0 schreef:
Maar dat is voor de meeste autobezitters toch geen punt?

Ik heb het voornamelijk over liefhebbers, die zijn er ook nog Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:31

__Nathalie__ schreef:

Hangt sterk af van de auto en de techniekgeneratie.

Pakweg 30 jaar geleden kon je bij één echt koude start door te snel belasten vreetsporen in de ciliders veroorzaken.

De turbos van de zeg eerste twee generaties turbodiesels kon je bij te snel belasten bij een echt koude start in één keer lagerschade bezorgen.

De huidige generaties motoren zijn vrijwel hufterbestendig. Sleutelwoord 'vrijwel' Knipoog Je kan ze nog steeds in één keer meetbare (compressiedruk) schade bezorgen door verregaande lompheid.
Bij normaal onkundige gebruik iets onelegants doen leidt niet direct tot scháde, alleen tot onnodig verhoogde slijtage. Het blok zal bijvoorbeeld bij 180.000 ipv bij 200.000 km. teveel langs de zuigerveren gaan lekken.

Het is een héél kleine moeite om onder extreem koude omstandigheden de motor éven de tijd te geven de olie rond te pompen en de ergste koude te verdrijven.

Bij extréme koude zoals in NL -15:
- starten en zeg 10 seconden totáál van het gas blijven
- indien nodig dan de auto russstig onder de carport vandaan rijden
- ruiten krabben
- ondertussen met de kachel UIT en de airco op voorruit ontwasemen laten draaien
- met schone ruiten en inmiddels binnen ook drooggeblazen voorruit rustig wegrijden en dán de kachel aan

hc

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:37

Starten, sneeuw afborstelen, paarden voederen, krabben², oprit afglijden, en naar het werk kruipen aan 30 km/u.. dat is zowat het plan voor morgen hier Vork

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:38

AfBORSTELEN??? Haha! Da's pas slecht voor je auto! Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:39

En als je geen airco hebt? Gewoon de kachel op koud en de ventilator laten draaien? Of ook de ventilator uit?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:39

jeutje dan mag ik wel een uur eerder me bed uit Clown

Ik ga er wel dekens over heen leggen Vork

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:40

IKbenEllen schreef:

Ja? maar wat moet ik dan anders??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:40

Chiqa schreef:
Ik heb het voornamelijk over liefhebbers, die zijn er ook nog :P

Die zijn er zeker. Alleen denk ik dat hier in het topic toch vooral mensen komen die hun auto gewoon gebruiken om van A naar B te komen en die niet om kwart over 7 hun autoruiten staan te krabben uit liefhebberij :P

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:41

IKbenEllen schreef:

Staalborsteltje..

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:41

Mijn toettoet moet zeker wel even warmdraaien voordat ik wegrij. Anders is het pruttel de hotter de stotter Haha! Siets heb jij een 1.8 2H of een pierburgje?

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:42

Shadow0 schreef:
Chiqa schreef:

Maar dat is voor de meeste autobezitters toch geen punt? ....
En daarnaast is een auto een gebruiksvoorwerp.

Blijft dat het zo ís. Of iemand het belangrijk víndt is punt twee Shadow.
Er wordt gevraagd wat béter is. Béter is even de tijd geven bij een echt koude start.

Verder is een gébruiksvoorwerp niet automatisch een vérbruiksvoorwerp.

Bewustzijn van duurzaam verantwoord leven mag dan geen gemeengoed zijn, het is wel beter dan onbewust consumeren.

Wij hebben nét heel bewust een auto met een 'verouderde' motortechniek gekocht omdat deze met verstandig gebruik zomaar 500.000 kilometer meegaat.
Morgen gaan, bij net 500 km., motorolie en -filter eruit voor nieuw. Niet meer nódig, wel verstandig als je er 500.000 km. mee wil doen en dat willen wij graag Haha!

hc

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:43

ik ben niet gemaakt voor deze weersomstandigheden. Ik ben alleen in de zomer een liefhebber Sigaar

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:44

Bandida schreef:
IKbenEllen schreef:

Ja? maar wat moet ik dan anders??

Afvegen? Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:48

IKbenEllen schreef:

Hoezo? Van een paar oppervlakkige krasjes gaat een auto niet minder lang mee Pling
Verder poets je de eventuele krasjes door afborstelen met 'polish' en elleboogvet weer weg als je dat belangrijk vindt.
Wat wel slecht is, en HEEL slecht ook nog, voor de levensduur van de auto is, is rijden als er gepekeld is.
Voor moderne autos door het toenemende gebuik van gietbare aluminium- en andere lichtmetaallegeringen steeds schadelijker zelfs.

hc

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:49

Shadow0 schreef:
Alleen denk ik dat hier in het topic toch vooral mensen komen die hun auto gewoon gebruiken om van A naar B te komen en die niet om kwart over 7 hun autoruiten staan te krabben uit liefhebberij Tong uitsteken

Nou dat is iig overduidelijk weinig echte liefhebbers dus Tong uitsteken

Neonlight schreef:
En als je geen airco hebt? Gewoon de kachel op koud en de ventilator laten draaien? Of ook de ventilator uit?

Als je geen liefhebber bent zou ik dat kacheltje gewoon aanlaten hoor, wel zo veilig. Ik ben een enorme liefhebber maar dit gaat mij persoonlijk iets te ver.
Maar goed ik krab hem stap dan meteen in, rijdt weg en zet de kachel aan. Ik ga niet eerst wachten tot hij op bedrijfstemperatuur is hoor Ja

Huertecilla schreef:
Er wordt gevraagd wat béter is. Béter is even de tijd geven bij een echt koude start.

Ik denk idd dat sommige mensen geen flauw benul hebben wat er onder die motorkap zit, en dat hoeft ook helemaal niet. Mss heb je mensen aan het denken gezet dat zou toch mooi zijn, al is het om een positief steentje bij te dragen aan het milieu.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-09 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt