Geef jij iets aan folderlopertjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Re: Geef jij iets aan folderlopertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:04

Zwitsal schreef:
gelukkig heb ik dit jaar nog geen een van die folderlopertjes gezien..
ik vind ze altijd vreselijk irritant..
wij moeten ook altijd goed de kaartjes bewaren, want wij krijgen altijd minstens 4 keer iemand van dezelfde krant/folder aan de deur. ik geef ze alleen wat als ik mn portomonee/ geld vlak bij heb liggen.
het is me teveel gedoe om helemaal in de woonkamer naar geld te gaan zoeken omdat de honden nogal opgefokt worden als er iemand aan de deur blijft staan wachten.

En zo had ik dat dus vorig jaar, komt een jongetje(hooguit 12) aan de deur en steekt het kaartje in mijn hand vervolgens meteen zijn hand ophouden. Ik pak mijn porto en tja geen klein geld dus geef het joch vijf euro, waarop hij zich omdraait en zoiets zegt als: yeah vette sh*t. Ik moest er wel om lachen want kennelijk had ik hem erg blij gemaakt, echter nog geen kwartier later staat er een meisje voor de deur met het zelfde ritueel en ik wilde bijna mijn porto weer pakken, totdat ik goed op de 2 kaartjes keek.....die waren dus het zelfde. Kennelijk was dit jongetje met vriendjes aan het ophalen en wilde ze nu proberen nog een keer bij mij te halen, ik heb het meisje dan ook weggestuurd.
Vanaf dat moment let ik goed op en krijgt voornamelijk onze vaste telegraaf bezorger een wat mooier fooitje omdat ik die man tenminste herken Haha!

Overigens liggen bij ons de reklame folders heel vaak in de bosjes en krijgen wij die dus ook niet, en bovendien is mijn eigen neefje folderbezorger en die flikt precies het zelfde geintje maar dan vooral bij oude mensen.
Ze krijgen dus wel altijd wat maar ik let wel op, en die kindertjes.....die hebben het vorig jaar voor zichzelf flink verpest en krijgen hooguit 50 cent Vork

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:07

Citaat:
Jaaaaa maar zoek maar eens een land- en tuinbouwbedrijf in de buurt Clown

Welkom in de wereld van pak een fiets en fiets Huilen van het lachen
Ik werkte voor het eerst bij de boer op mn dertiende, moest bijna een uur fietsen om er te komen..

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:09

x_Rebecca schreef:
Citaat:

Ik werkte voor het eerst bij de boer op mn dertiende, moest bijna een uur fietsen om er te komen..

Precies, en ben je daar slechter van geworden? Denk het niet. Weet niet wat het is, maar tegenwoordig moet je bijna thuiswerk hebben als 14 jarige, want zodra je een stukje moet lopen wordt het als 'zwaar' bestempeld Nagelbijten / Gniffelen

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:10

Tubantia en de Telegraaf liggen altijd om 6 uur in de bus, dus die krijgen 10 euro.
De rest 1 euro of zo

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:13

Trouwens nog even terugkomende op het eindejaarsbonus / kerstpakketten-verhaal: Ik kreeg het eerste kerstpakket van mijn leven kerstpakket afgelopen vrijdag. Bij mijn 'tiener'-baantjes heb ik NOOIT een kerstpakket gehad, zelfs bij mijn eerste werkgever in de kraamzorg niet. Een eindejaarsbonus ken ik al helemaal niet. Ik denk dat er met mij nog velen zijn die het zo hebben (gehad). Dus nóg meer redenen om een folderloper niet als zielig te bestempelen.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:14

Wij geven wel. Ik heb zelf ook folders gelopen en dat verdient zo verschrikkelijk slecht, je moet het echt van je kaartjes hebben! Ik heb toen met Kerst net zo veel verdiend dan ik heb verdient in dat kleine jaartje folders lopen (ong. €300, vrij groot wijk). Moet je nagaan dat ik dat nu maandelijks verdien voor een weekendje werken bij een tuicentrum! Oké, ik ben wel een paar jaartjes ouder, maar toch. Folders lopen is echt een rotbaan, zou het ook niemand aanraden. Dan nog liever een paar jaar 'werkloos' en daarna een leuk baantje zoeken dan folders lopen. Heb het zelf ook niet als leuk ervaren, vond het echt verschrikkelijk, ben blij dat ik nu wel een hele leuke baan heb.

Wij geven zelf overigens €5 aan de krantenjongen en €2 aan de overige kranten- en folderbezorgers. Maar die €5 gaat ook alleen weg als de krant netjes is bezorgd, wat meestal niet zo is. Onze krantenjongen heeft het er nogal van om gewoon niet te komen of pas om een uur of 9/10 en dan is mijn vader al weg dus wordt dat ding toch niet meer gelezen. Soms doet hij het een jaar lang prima en soms is het een jaar lang dat hij zo loopt te knoeien. Nou, dan krijgt hij €1 of misschien niet eens. Mijn vader heeft hem zelfs eens weg gestuurd onder het motto van 'Kom maar terug als je op tijd kan bezorgen'. Wel terecht.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:16

Ik werk trouwens wel in een dierenpension Siets, maar dat is wel een takke-end fietsen in de middle of nowhere. (15 heen 15 terug)
Dat mag menig 14 jarige niet fietsen en nog heel logisch ook imo als je zuinig bent op je kind.
Heel veel dingen die opgenoemt worden zijn leuk, maar mag niet of je moet het net in je buurt hebben.

LimaMambo: waarom nu niet meer?
Omdat men na is gaan denken over de gevolgen van zwaar werk op het lichaam van een kind in de groei op de lange duur?
Er zal denk iets niet goed zijn gegaan, anders kwam er heus geen wet op.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:17

x_Rebecca schreef:
Citaat:
Wat voor werk mag ik doen als ik 13 of 14 jaar oud ben?
Als je 13 of 14 jaar bent, mag je op schooldagen maximaal 2 uur per dag en maximaal 12 uur per week klusjes rond het huis en in de buurt doen. Denk aan de auto wassen, helpen op een kinderboerderij, helpen in een gezinshuishouding enzovoort.
Als het huis waar je woont en de winkel of het land- en tuinbouwbedrijf één geheel vormen, mag je meehelpen in het bedrijf van je ouders, maar maximaal 7 uur en op een schooldag maximaal 2 uur.
Op vrije dagen mag je helpen bij licht niet-industrieel werk. Het gaat dan om het verrichten van hand- en spandiensten en dus niet om zelfstandig werk. En er moet altijd op de werkvloer iemand zijn die toezicht houdt. Op zaterdag mag je 7 uur werken, waarbij je om 07.00 uur in de ochtend mag beginnen.

Dus het kan echt Huilen van het lachen

ff gequote voor moonfish Knipoog

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:19

Ik vind 15 kilometer niet echt ver hoor.. ik ken mensen die verder moeten fietsen om naar school te komen Nagelbijten / Gniffelen
En dat is vanaf je 12/13de..

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:22

Krantenbezorgers krijgen hier wel wat (meestal 5 euro - inderdaad voor dag en dauw op en krant netjes op tijd)
De reclame foldertjes bezorgers krijgen meestal niets (al denk ik dat we voor 1 foldertjesbezorgster dit jaar een uitzondering maken omdat ze de boel altijd netjes ergens anders droog neerlegt als de TNT het weer nodig vond een pakket ook echt ín de brievenbus te proppen - waarschijnlijk onder het motto "past precies"...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:22

Nee ik niet. Mijn ouders misschien wel. Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:29

x_Rebecca schreef:
Ik vind 15 kilometer niet echt ver hoor.. ik ken mensen die verder moeten fietsen om naar school te komen Nagelbijten / Gniffelen

Het is ook niet ver, maar het is in de middle of nowhere en daar laat je je kind niet fietsen als je zuinig bent op je kind.
In de (meer) bewoonde wereld is dat ook geen probleem imo. Word je hard van.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:30

moonfish13 schreef:
x_Rebecca schreef:

Het is ook niet ver, maar het is in de middle of nowhere en daar laat je je kind niet fietsen als je zuinig bent op je kind.
In de (meer) bewoonde wereld is dat ook geen probleem imo. Word je hard van.

Ik praat hier over de polder, langs boeren weggetjes..
Waar je liever niet met pech langs de weg wilt staan.. zulke wegen Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:35

x_Rebecca schreef:
Citaat:

Het is wel zo, als je verder fietst kan je makkelijk wat meer baantjes krijgen.

Maar dat is niet voor iedereen te doen, ik loop op woensdag m'n kranten; om 3 uur ben ik uit, kom ik thuis meteen vouwen en lopen. Om half 7 ben ik thuis, dan heb ik tot kwart voor 7 om om te kleden te eten en dan moet ik weer weg. Dan kom ik rond een uur of 10 thuis dan huiswerk maken en slapen.

Dus dan zou het voor mij niet lukken om nog langer te moeten fietsen waar ik nu kranten loop is ong 10 minuten fietsen vanaf m'n huis.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:38

Pistasche schreef:
Het is wel zo, als je verder fietst kan je makkelijk wat meer baantjes krijgen.

Maar dat is niet voor iedereen te doen, ik loop op woensdag m'n kranten; om 3 uur ben ik uit, kom ik thuis meteen vouwen en lopen. Om half 7 ben ik thuis, dan heb ik tot kwart voor 7 om om te kleden te eten en dan moet ik weer weg. Dan kom ik rond een uur of 10 thuis dan huiswerk maken en slapen.

Dus dan zou het voor mij niet lukken om nog langer te moeten fietsen waar ik nu kranten loop is ong 10 minuten fietsen vanaf m'n huis.

Ik zit maandag, woensdag, donderdag, tot half 5 op school..
dinsdag en vrijdag tot half 3..
Inderdaad, dan is het moeilijk te doen, maar dáárom heb ik ook gekozen om kranten te lopen. Dus om dat te gaan zeuren dat het 'oh zo zwaar' is..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:41

Ik wil helemaal niet zeuren zeker niet, maar ik baal er wel van dat zoveel mensen denken dat ik kom bedelen, ik hoef echt niet perse geld als ik aan de deur kom. Tuurlijk is dat wel fijn, alleen maar mooi meegenomen. Sommige mensen maken gewoon een leuk praatje nou dat vind ik ook goed. Vork

Als ik kon kiezen had ik allang wat anders gedaan, maar helaas gaat dat niet zo makkelijk.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:42

Maar je belt toch met een reden bij mensen aan? Anders belde je elke week wel aan om de folders aan te geven in plaats van ze door de bus te gooien. Dus om nou te zeggen dat geld niet hoeft...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:43

Folderlopers geef ik echt niets, ik wordt hier doodgegooid met folders en heb daar zelf niet om gevraagd, dus nee.
Krantenlopers eigelijk ook niet maar dan omdat die ook gewoon betaald krijgen, net als ik en ik ga met kerst ook niet langs de deur om centjes vragen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:43

heb m per ongeluk wat gegeven, mocht eigenlijk niet van mn moeder maarja, hij keek zo sgattig Vingers aflikken (was van de krant dan Knipoog )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:44

Citaat:
Waar je liever niet met pech langs de weg wilt staan.. zulke wegen

Waar je je kind alleen imo niét laat fietsen in zijn/haar uppie.
Dat bedoel ik dus met ''als je zuinig bent op je kind''.
Tja ik ken ook mensen die hun kind om half 8 savonds in het donker langs een godverlaten landweg laten fietsen terug van een manege in zijn/haar uppie.
Dan vráág je om moeilijkheden, er lopen genoeg gekken rond.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:45

Siets schreef:
Maar je belt toch met een reden bij mensen aan? Anders belde je elke week wel aan om de folders aan te geven in plaats van ze door de bus te gooien. Dus om nou te zeggen dat geld niet hoeft...

Zoveel mensen maken ook gewoon een leuk praatje, laten merken dat ze het waarderen dat je toch weer elke week hun krant langs komt brengen. Dat vind ik leuker dan mensen die eigenlijk met tegenzin geld geven en liever niet eens hebben dat we langs komen (om geld te krijgen).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:47

Ik ben het met je eens Pistache.
Sommige maken gewoon een leuk praatje inderdaad en dat kan ik ook meer waarderen als mensen die met tegenzin wat geld geven.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:47

Siets schreef:

Zoals ik dus wel had bij de telegraaf, daar werd mij verplicht aan te bellen door de depothouder (tevens ook de man die mij aangenomen heeft) omdat het kortingenbonnenboekjes waren..

Toch baalde ik ervan élke keer weer bij die mensen aan te bellen en dan zie je ze denken "Ja, daar gaat het je om hé" Nee helemaal niet, ik word gewoon verplicht..

Daarnaast vind ik het belachelijk om bedelend bij de voordeur te staan voor geld, ik bedoel.. je krijgt in de zomervakantie vakantiegeld, met kerst kerstbonus (ik in elk geval)
en met de telegraaf heb ik nog een 13de maand ook..

Bij één meneer vond ik het wel echt tof om aan te bellen, denk dat ik ook wel dik een half uur met hem heb staan praten.
En wat kreeg ik van hem; een kérstkaartje!
Nou, dat vond ik echt het prachtigste van alles, terwijl ik van sommige mensen ook echt wel 15 euro heb gehad, nee, een zelf-metliefdegemaakt-kerstkaartje, héérlijk!
Laatst bijgewerkt door x_Rebecca op 21-12-08 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:48

moonfish13 schreef:
Citaat:

Tja ik ken ook mensen die hun kind om half 8 savonds in het donker langs een godverlaten landweg laten fietsen terug van een manege in zijn/haar uppie.

dus moeten we alle kinderen van 13 a 14 jaar maar opsluiten en thuis les geven? omdat ze anders de kans hebben van de weg te worden gereden?
ik zat bij kinderen in de klas diie elke dag 20 km heen moesten fietsen om op school te komen..

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:49

moonfish13 schreef:
Citaat:

Ja, want iedereen heeft ook echt de tíjd om hun kinderen (soms gezinnen van 5 kinderen, de ene in de ene plaats op de basisschool, de andere in de andere plaats op de middelbare school) allemaal met de auto weg te brengen Ja ..
Dat heeft niks met zuinigheid te maken, dat is gewoon een stukje zelfstandigheid wat je verwacht in je kind.