C_arola schreef:Bij mij op school en in de klas op mbo waren ook meiden die op hun 14e/15e zwanger waren geworden en de kind hielden.
Citaat:
Stel: je dochter is zwanger, de ouders van de vader staan achter het besluit van hun zoon en deze wil dat zijn vriendin het kind weg laat halen. Echter wil jouw dochter dit niet en jij liever ook niet...
Moeten die ouders dan zeggen: "Zoon, jouw verantwoording!" terwijl deze te kennen geeft geen verantwoordig ervoor te willen hebben omdat hij denkt dat het niet kan? Op die leeftijd kan het seks hebben zonder voorbehoedsmiddel (als dit überhaupt het geval is) in mijn ogen echt gekoppelt worden aan kinderlijke naïviteit. Moet kinderlijk naïviteit dan zo "bestraft" worden? Welke opvoedkundige redenering zit hierachter?
Citaat:
Op je 15de:
-Kies je op de HAVO al welke richting je met je school uit wilt (en dus met de rest van je leven).
-Op het VMBO heb je dat al een jaar eerder gekozen.
-Loop je op het VMBO al stage bij bedrijven.
-Mag je een bijbaantje hebben.
-Gaan veel jongeren al alleen/met vrienden op vakantie naar het buitenland
-Heb je op de middelbare al 3 jaar voorlichting gehad over seks
-Heeft (even uit mijn hoofd) 34% van de meisjes en 44% van de jongens al seks gehad
Als je op je 15de allemaal grote beslissingen mag maken, waarom zou je dan niet slim genoeg zijn om je te bedenken dat een condoom wel handig is.
En ja, ik denk dat je dan als ouders moet zeggen: 'jou verantwoordelijkheid'. Ik vind dat je een bijzonder slecht voorbeeld voor je kinderen zet als je dan dat meisje het maar verder uit laat zoeken met haar ouders.
En daarom schreef ik dit:
Citaat:
Goed punt, alleen als je vanuit de psychologie kijkt naar de ontwikkeling van relativeringsvermogen en hypotetisch denken (als....dan.....) is lang niet iedereen met 15 in staat dit te doen. Dit is zo afhankelijk van persoon tot persoon. Ook is het vaak zo dat minder slimme kinderen op die leeftijd nog niet kunnen relativeren en hypotetisch kunnen denken. Ze handelen vanuit het hier en nu en kijken niet naar de toekomst (consequenties). Vandaar ook dat veel kinderen pas om het moment dat ze zwanger zijn echt de gevolgen zien! Omdat ze daar pas met de consequenties geconfronteerd worden.
Voorkomen is beter dan genezen maar niet altijd mogelijk
Waarom houden sommige meiden van 14/15 het kind toch? in denk echt dat het aan de nog kinderlijke instelling ligt. Bovendien: Als je nog nooit echt verantwoording voor iets hebt hoeven nemen, hoe kun je dan weten dat je dit aankunt? Waarom denken deze meiden dit aan te kunnen en er lol aan te hebben?