Dromen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Re: Dromen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:16

ik heb ook geregeld terugkomende dromen.. ik droom dan dat mijn vriend (waar ik anderhalf jaar mee heb en samenwoon) a een paar weken niks van zich liet horen.. ik heb dit in het verleden echt een keer mee gemaakt.. tot 2 maal toe.. vriendjes die niks meer van zich lieten horen en doodleuk een ander (of hun ex) hadden..

ik woord er een beetje down van.. elke keer als ik die droom heb..
maar vannacht was echt een klapstuk! Verdrietig

vannacht droomde ik dat mijn vriend was vreemd gegaan en ook doodleuk tegen me zei dat hij een ander had.. dat die daar al heel allang mee had.. en at hij haar veel leuker vind dan mij..

ik werd echt jankend wakker! en loop de hele tijd aan die kud-droom te denken
ik denk dat dit angstdromen zijn.. ( hoop ik dan maar haha) omdat ik zo bang ben om hem te verliezen..
iemand enig idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:42

marleen_usar schreef:
Jij bent die meester in je droom en je meester wil ergens een einde aan maken,er is dus iets wat gesopt moet worden.Je meester weet dus hoe hij dat zou doen.

Waar basseer je dat op? Dat ik "het huis" zou zijn wist ik al, dat ik "de familie" zou moeten zijn wist ik al, maar ik kan toch moeilijk alles tegelijk zijn lijkt me?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:38

Misschien heb je alleen maar het gevoel dat je alles tegelijk moet zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:39

Nou, nee dus... Maar nogmaals; waarom denk je dat ik ook de meester zou zijn?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:53

Interessante verhalen allemaal. Ik heb zelf ook last van slaapverlamming vooral tijdens drukke periodes in mijn leven, eigenlijk al zo lang als ik me kan herinneren. Ik zie dan in mijn droom mijn slaapkamer zoals die werkelijk is, hoor meestal een zoemend geluid of een soort van belletje en voel 1 of meerdere aanwezigheden in mijn kamer (weet even geen andere omschrijving) meestal zie ik ook 1 of meerdere zwarte/donkergrijze mensvormen. Deze komen steeds dichter bij mijn bed en buigen soms ook over me heen. Ik voel dan mijn rug helemaal gloeien en tintelen. Ik wil wakker worden maar dit lukt niet, mijn lichaam voelt als verlamd en ik kan ook niks zeggen. Ik vind het echt eng en als ik wakker wordt blijf ik nog een tijd wakker liggen omdat ik nog steeds een aanwezigheid op mijn kamer voel, zeg maar hetzelfde gevoel wat je hebt als er iemand een hele tijd naar je kijkt (wat feitelijk ook gebeurt want de mensvormen doen eigenlijk niks anders als me bekijken). Ik lig trouwens meestal op mijn zij als dit gebeurt, en een enkele keer op mijn rug. Het gebeurt trouwens ook wel eens dat mijn slaapkamer op dat moment een hele andere kleur heeft als normaal, ik heb een paar keer meegemaakt dat mijn kamer een oranje rode gloed had. Zo kon ik de mensvormen nog duidelijker onderscheiden.

Het meest frappante vind ik dat ik hier ook op mijn werk last van heb tijdens mijn slaapdiensten. Ook dan zie ik de ruimte echt zoals die is, heb ik het gevoel dat er iemand in de kamer is maar de sensaties van geluid en zelfs beweging zijn vele malen heftiger als thuis. Afgelopen donderdagnacht had ik het ook, en toen hoorde ik de hele tijd een hard gerommel, zag ik lichtflitsen en had het idee dat de hele kamer schokte en schudde, ook het bed bewoog. Ik dacht toen in paniek "ik moet wakker worden!", er zijn op dat moment 20 bewoners in huis waar ik verantwoordelijk voor ben en die ik dus moet helpen als er echt een ramp zou gebeuren. Op dat moment dacht ik echt dat er een aardbeving was of zo, maar ik kon vanwege de slaapverlamming niet wakker worden. Ik bleef wel een uur het gevoel houden dat er iemand bij me in de ruimte was, en kon niet geloven dat het hele gebeuren niet echt was geweest omdat er verder niemand wakker was geworden van het geluid en gerommel. Toen ik weer wat rustiger was heb ik de aanwezigheid die ik voelde gevraagd om weg te gaan zodat ik weer rustig kon gaan slapen. Toen ik dit een paar keer had gevraagd, gebeurde dit ook.

Ik heb zelf onderzoek naar dit fenomeen gedaan en begrijp daaruit dat de experts het erover eens zijn dat er tijdens een slaapverlamming geen geestverschijningen plaatsvinden, omdat het allemaal psychisch is wat er gebeurt. Ikzelf kan dit niet geloven. Ik voel echt duidelijk 1 of meerdere aanwezigheden in mijn slaapkamer, die ik vaak ook kan zien. Als ik wakker wordt voel ik ze nog, waaruit ik opmaak dat ze er dan nog zijn. Ze gaan meestal pas weg als ik hierom vraag. Het voelt ook zo echt dat ik niet kan geloven dat dit allemaal alleen maar in mijn hoofd zit. Ik ben heel benieuwd hoe anderen hierover denken, en of er meer mensen zijn met dit soort ervaringen. Ik heb hier wel eens met anderen over gepraat maar nog nooit iemand getroffen met soortgelijke ervaringen als ik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 18:37

Ik herken een deel van je verhaal SusanH. Lachen
Ik voel ook vaak dingen in mijn kamer, tijdens slaapverlammingen, maar ik weet niet wat ik ervan moet denken. Knipoog
Ik heb wel vaker dat ik een bepaald deel van een huis "niet fijn" vind aanvoelen, of juist wel fijn. Dat heb ik ook met mijn eigen huis. Lachen

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:50

Ik droom ook best vaak, en kan ook alles onthouden tot in de details.Helaas heb ik niet altijd leuke dromen. Zo droomde ik eens dat ik werd neergeschoten en achterna gezeten. Verward
Echt niet leuk. Soms heb ik wel eens dat ik half slaap, half droom en dat ik dan ''val'' in mijn droom. Tegelijkertijd, schokt mijn been dan, en ben ik een klap weer wakker. Vaag.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 18:13

Dat zijn inderdaad niet van die leuke dromen... ik heb dat wel vaker, dat je achtervolgd wordt enz. Kan heel beklemmend zijn.

Ik had gister ook weer zoiets, heb ik ook wel vaker, ik weet niet of iemand het herkend? Dat je bijna in slaap valt en dan ineens maakt je lichaam een hele rare stuiptrekking en ben je weer wakker. Dat voelt echt heel erg raar. Nagelbijten / Gniffelen

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:29

Ik ben nog nooit eerder in dit topic geweest, maar ik moet zeggen dat ik me in veel dingen wel herken.
Ook in jouw laatste post bente: ik heb vaak ineens het gevoel dat ik van mijn bed af ga vallen ofzo, terwijl ik gewoon midden op mijn 2 persoons bed lig..
De laatste tijd is dit best vervelend omdat je lichaam indd een soort van stuiptrekking maakt en daardoor schiet er ook nog een pijn door mijn geopereerde knie heen. Ik schrik er altijd wel even van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:39

Ik heb geen slaapverlamming, maar ik droom wel altijd alle details erbij. Ik voel, zie, ruik en proef alles net als wanneer ik wakker ben, verder zijn mijn dromen compleet onrealitisch. Ik onthoud ook heel veel van mijn dromen.

Van de week droomde ik bijvoorbeeld dat Barack Obama zijn (witte) sokken kwijt was. Hij was ze aan het zoeken in een gang met een donkere houten vloer en veel witte deuren, en zijn dochters liepen er ook rond. Hij sprak Nederlands (Wat heel raar is want meestal droom ik in het engels) en nam zich voor om domme vragen van journalisten voortaan met "Ja, Dûh" te beantwoorden. Ik was er zelf niet, maar zag het wel gebeuren, een beetje zoals een film, maar ik voelde wel de temperatuur van de kamer etc.
Ik werd wel vrolijk wakker na deze droom, zie Obama al "Ja, dûh" zeggen Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 18:40

Hahaha geweldig brigitta1987. ROFL

Ik droomde laatst een droom volledig in het Duits. Ik wist woorden die ik in wakkere staat echt niet zou weten. Verward

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:19

Wat een rare droom zeg Nagelbijten / Gniffelen
Ik moet trouwens zeggen dat ik ook meestal in het Engels droom, soms in het Frans en zelden in het Nederlands. Komt misschien doordat ik later wil emigreren, vind Nederland zo'n klein rotland Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb laatst gedroomd dat ik een soort band strak om mijn nek had, hij ging steeds verder om mijn hoofd heen. Werd wakker met zware hoofdpijn Scheve mond

En de laatste tijd komt dezelfde soort droom steeds terug. Ik ben in een Chamonix-achtig landschap (ga elk jaar in de zomer naar Chamonix), altijd middenin de alpenweiden. Soms skiën we, soms zitten we in de stoeltjeslift (gebeuren trouwens de gekste dingen mee Clown), maar meestal wandelen we. Over de weiden, door het bos of door rotsvalleien. En altijd komen we weer stoeltjesliften tegen, we gaan erin of kijken ernaar. Ook komt er vaak dezelfde gigantisch hoge rots in voor, die we beklimmen. Om die rots is vaak water of zand, als er water is is dat een snelstromende rivier waar ik in een andere droom wel eens met een band vanaf gegaan ben. Als er zand is zijn er nog andere kleine klimrotsen. Ook is er vaak een camping te vinden, altijd dezelfde. Als we in het bos lopen is het ook altijd hetzelfde bos. Soms gaan we de stad in, het is dan altijd kerst, en ik zie de stad eerst van boven, met alle lichtjes. Ik ben vooral veel op het station te vinden, waar ik soms winkels bezoek. Meestal ben ik echter in een soort spookhuis/gangenstelsel waar ik allemaal opdrachten moet voltooien en het dan uiteindelijk tegen een monster moet opnemen. Voor dit monster ben ik altijd heel bang, maar het blijkt vaak een aardig wezen te zijn. Vanacht dacht ik alles voltooid te hebben, maar ik moest nog een lavendelkleurig vestje en een ijzeren voorwerp meenemen. Deze dingen heb ik in een of ander magazijn waar vliegtuigen werden gemaakt van iemand gekregen. Ik ging weer terug naar het eindpunt van de opdracht, en mocht toen een bibliopolam in. Dat is Latijn voor boekhandel, maar het werd in mijn droom zo genoemd, en iedereen liep er ook in toga rond. ik was toen ineens in Amsterdam waar ik op zoek was naar een jurk, heel vaag Verward
Daarna werd ik wakker Knipoog

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:30

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik droom ook meestal wel heftig. Ik heb vaak ook hele realistische dromen en soms zijn ze zo eng dat ik echt bij mezelf ben nu moet ik echt even uit deze droom maar dan of lukt t niet of dan lukt t even en gaat het daarna gewoon weer verder. Ik kan vaak mijn dromen ook in details beschrijven en zou het zo als boek uit kunnen brengen. Ik heb ook wel is gehad dat ik wakker werd en ik dacht dat er een man naast mn bed stond, echt super eng ik durfde helemaal niet te bewegen. Bloos Ik ben overigens 19.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:35

ik heb laatste tijd echt last van de walgelijkste dromen.. over mensen die afgeslacht worden, verkrachtingen.. allemaal heel extreem en heel realistisch. Ik word er zo langzamerhand wel gek van.. pff, echt niet leuk.. word ik helemaal bang en moe wakker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:45

Bolivia schreef:
Ik moet trouwens zeggen dat ik ook meestal in het Engels droom, soms in het Frans en zelden in het Nederlands. Komt misschien doordat ik later wil emigreren, vind Nederland zo'n klein rotland Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb laatst gedroomd dat ik een soort band strak om mijn nek had, hij ging steeds verder om mijn hoofd heen. Werd wakker met zware hoofdpijn Scheve mond

En de laatste tijd komt dezelfde soort droom steeds terug. Ik ben in een Chamonix-achtig landschap (ga elk jaar in de zomer naar Chamonix), altijd middenin de alpenweiden. Soms skiën we, soms zitten we in de stoeltjeslift (gebeuren trouwens de gekste dingen mee Clown), maar meestal wandelen we. Over de weiden, door het bos of door rotsvalleien. En altijd komen we weer stoeltjesliften tegen, we gaan erin of kijken ernaar. Ook komt er vaak dezelfde gigantisch hoge rots in voor, die we beklimmen. Om die rots is vaak water of zand, als er water is is dat een snelstromende rivier waar ik in een andere droom wel eens met een band vanaf gegaan ben. Als er zand is zijn er nog andere kleine klimrotsen. Ook is er vaak een camping te vinden, altijd dezelfde. Als we in het bos lopen is het ook altijd hetzelfde bos. Soms gaan we de stad in, het is dan altijd kerst, en ik zie de stad eerst van boven, met alle lichtjes. Ik ben vooral veel op het station te vinden, waar ik soms winkels bezoek. Meestal ben ik echter in een soort spookhuis/gangenstelsel waar ik allemaal opdrachten moet voltooien en het dan uiteindelijk tegen een monster moet opnemen. Voor dit monster ben ik altijd heel bang, maar het blijkt vaak een aardig wezen te zijn. Vanacht dacht ik alles voltooid te hebben, maar ik moest nog een lavendelkleurig vestje en een ijzeren voorwerp meenemen. Deze dingen heb ik in een of ander magazijn waar vliegtuigen werden gemaakt van iemand gekregen. Ik ging weer terug naar het eindpunt van de opdracht, en mocht toen een bibliopolam in. Dat is Latijn voor boekhandel, maar het werd in mijn droom zo genoemd, en iedereen liep er ook in toga rond. ik was toen ineens in Amsterdam waar ik op zoek was naar een jurk, heel vaag Verward

Wat apart, ik ken verder helemaal niemand die in een andere taal droomt! Bij mij komt het waarschijnlijk omdat ik van m'n 3e tot 6e in Kenia heb gewoond waar Engels de voertaal is. Ik heb dus Nederlands en Engels tegelijkertijd geleerd. Hoewel mijn Engels nu helaas niet zo goed meer is als m'n Nederlands droom ik wel bijna altijd Engels.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:52

Wow wel heftig zeg...

Ik heb niet echt wat jij hebt maar heb ook regelmatig dromen alsof ik er echt bij ben, meestal is dat als iemand die ik graag zie dood gaat Scheve mond

Waar ik elke week 2 tot 3 maal over droom is dat ik naar school moet vertrekken maar dat ik al veel te laat ben en mijn boeken nog moet nakijken om te zien of ik ze wel zeker bij heb Huilen van het lachen Heel bizar, ik ben al bijna 3 jaar van school...

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:17

Wat grappig, dat jullie in 'vreemde' talen dromen! Dat heb ik dus NOOIT. Haha! (Ja, had ik een keer toen ik op 'vakantie' was in Engeland, maar toen dacht ik ook na in het Engels. Clown ) Vooral als je ineens in het Duits droomt, dan sta je toch gek te kijken. Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb heerlijk rustige en tevreden dromen momenteel. Echt genieten! Haha! (Al werd het vannacht net leuk, en toen ging mijn wekker. Dat is zo'n teleurstelling altijd!)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:56

In het Duits dromen zal mij niet gebeuren, dat spreek ik totaal niet Lachen Maar ik lees veelal in het Engels en lees ook net voor het slapen gaan (val eigenlijk al lezend in slaap). Komt idd voor dat als ik me de laatste paar dingen uit een droom herinner, dat in het Engels was

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:30

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 23:34

brigitta1987 schreef:
Bolivia schreef:

Wat apart, ik ken verder helemaal niemand die in een andere taal droomt! Bij mij komt het waarschijnlijk omdat ik van m'n 3e tot 6e in Kenia heb gewoond waar Engels de voertaal is. Ik heb dus Nederlands en Engels tegelijkertijd geleerd. Hoewel mijn Engels nu helaas niet zo goed meer is als m'n Nederlands droom ik wel bijna altijd Engels.

Zo vreemd is dat toch niet? Ik ken wel meer mensen die in een andere taal dromen. Lachen
Ik zelf eigenlijk alleen maar in het Engels of Duits.

Ik heb laatst een heel interessant artikel gelezen waarin stond dat mensen hun dromen zo onthouden alsof ze zwart-wit zijn. Zijn jullie dromen in kleur?
Die van mij zijn namelijk full colour maar er stond bij dat hoe beter je ze kon onthouden, hoe meer kleur. Als je wakker wordt en aan je droom denkt zie je meestal nog wel kleur voor je, maar dat schijnt weg te zakken.
Het komt wel vaak voor dat mensen bijv. een rode jurk dromen en de rest minder in kleur. Maar het schijnt wel zo te zijn dat mensen steeds meer in kleur gaan dromen (of dat iig onthouden) ook dankzij de tv en computer. Er was een onderzoek gedaan waaruit kwam dat mensen die de zwart-wit film en tv nog hadden meegemaakt veel vaker zonder kleur hun dromen onthielden.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:38

Fiffill schreef:
Ik heb laatst een heel interessant artikel gelezen waarin stond dat mensen hun dromen zo onthouden alsof ze zwart-wit zijn. Zijn jullie dromen in kleur?
Die van mij zijn namelijk full colour maar er stond bij dat hoe beter je ze kon onthouden, hoe meer kleur. Als je wakker wordt en aan je droom denkt zie je meestal nog wel kleur voor je, maar dat schijnt weg te zakken.
Het komt wel vaak voor dat mensen bijv. een rode jurk dromen en de rest minder in kleur. Maar het schijnt wel zo te zijn dat mensen steeds meer in kleur gaan dromen (of dat iig onthouden) ook dankzij de tv en computer. Er was een onderzoek gedaan waaruit kwam dat mensen die de zwart-wit film en tv nog hadden meegemaakt veel vaker zonder kleur hun dromen onthielden.

dat is toen ook op de TV geweest Ja heb 't toen ook gehoord ja

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:51

Wow Fiffill, dat lijkt me allemaal best heftig!!
De laatste tijd droom ik gelukkig heel positief. Maar als ik een nachtmerrie heb moet ik me ALTIJD verstoppen voor iets. Soms niet eens voor iets dat ik in het echt eng zou vinden. Ze zijn altijd opzoek naar me en ik weet dan niet eens of ze me wat aan willen doen. Meestal kan ik me niet goed genoeg verstoppen en sta ik echt doodsangsten uit. Ik word dan ook echt doodsbang wakker en het duurt zeker een paar minuten voordat ik weer normaal adem en een normale hartslag heb. Vaak blijf ik daarna ook nog bang.
Ik kan ook geen films kijken waarin mensen zich moeten verstoppen, ik heb net Lord of the Rings gekeken. Deel 1, niks engs zou je zeggen. Maar ik kreeg de drang me te moeten verstoppen, maar op de stukken dat al die enge mafkezen kwamen die ze besloten af te slachten ( verschillende stukjes) begon ik helemaal te trillen...

Ook heb ik een keer een nachtmerrie gehad die ik nog precies weet, deze nachtmerrie heb ik 2 nachten achter elkaar gehad zo'n 7 jaar geleden.
Ik was in een zwembad met mijn broertje, zusje en moeder en in dat zwembad zaten haaien. Mensen konden er normaal instaan enzo, hier tussen weet ik een stukje niet meer, maar op het eind moesten we razendsnel dat zwembad uit en op een een of andere manier treuzelde mijn broertje ofzo. Hij nam het niet helemaal serieus en er kwam precies een haai aan en toen... was ik wakker.

En een keer een droom, dat was zo raar. Een mooie droom vond ik, en deze weet ik ook nog helemaal.
Ik was bij mijn toenmalige beste vriendin op de boerderij, zij hebben zo'n lang 'eigen weg' pad zegmaar. Deze droom droomde ik volledig sepia kleurig. Op de een of andere manier kwam er een schimmel aangegalopeerd ( wel oranje dus, maar ik wist dat het een schimmel was Clown) met een westernzadel en uiteindelijk besloot ik op dat paard te stappen en ik galopeerde er mee weg en ik was toen zóoo trots, want ik kon galoperen met de bal van mijn voet in de beugels in plaats van mijn hele voeten er in zegmaar Clown en dat ben ik nooit meer vergeten hihi.

Ik heb nu gelukkig tijdens mijn nachtmerries, dat als het té wordt allemaal ik weer helder kan denken en dan denk ik ook echt 'oke nu is het klaar' en dan doe ik mijn ogen open en ben ik wakker. Dit werkt alleen niet áltijd Bloos

Whaha, zo mijn droomleven is er uit denk ik! Tong uitsteken

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:55

Dat klopt Fiffil! Dat had ik ook gehoord. *LOL* Maar mijn opa's en oma's, moeder (vader droomt niet) dromen ook allemaal in kleur. Ja

Ik droom precies zoals het er in het echt uitziet, met dezefde kleuren.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:56

Heel intressant is dit.
Ik ga 't nog een keer helemaal doorlezen.

Ik droom vrij vaak en 's ochtends zijn ze nog helder. Maar zodra ik op de fiets zit naar school is alles al weer waziger.

Iets wat ik mij goed kan herrineren dat ik vaak droom is:
Dat ik ergens heen ga en opeens geen schoenen/sokken blijk te dragen.
Ik raak dan helemaal in paniek..

Dit is echt heel raar.. Clown

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:57

xXLiekeXx schreef:
Heel intressant is dit.
Ik ga 't nog een keer helemaal doorlezen.

Ik droom vrij vaak en 's ochtends zijn ze nog helder. Maar zodra ik op de fiets zit naar school is alles al weer waziger.

Iets wat ik mij goed kan herrineren dat ik vaak droom is:
Dat ik ergens heen ga en opeens geen schoenen/sokken blijk te dragen.
Ik raak dan helemaal in paniek..

Dit is echt heel raar.. Clown

Dat heb ik ook heel vaak inderdaad! Lachen
Bij mij in mijn dromen wordt er trouwens ook nauwelijks of niet gesproken..