hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stoeptegel

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:31

verschil tussen theorie en praktijk

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:44

Ik heb een universitaire studie met daarbij ook nog een postuniversitaire opleiding, mijn man heeft MBO. Bij ons is het helemaal geen probleem. Mijn man is heel slim, maar had geen zin om te leren. Het is wel belangrijk dat de man stevig in zijn schoenen staat, want het is niet altijd leuk als je vrouw meer weet. Mijn man heeft een eigen zaak en ik heb bewondering voor het lef wat hij heeft.
Ik denk ook wel dat het aan de mate van intelligentie afhangt. Ik zou niet kunnen leven met een extreem domme man. Verder heb ik een verhoogd denktempo en ik denk, dat dat ook lastig is om mee samen te leven. In het dagelijks leven pas ik me wel aan, maar vind dat thuis een stuk moeilijker. Dan heb ik gewoon minder geduld.
Gelukkig heb ik een vent met ballen en een gezond portie eigenwaarde.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:36

Tsja, tussen goed kunnen leren en intelligent zijn zit wel een groot verschil vind ik. Knipoog

Ikzelf heb een vriend die bouwvakker is, ik ben nog 2 maanden weg van afstuderen aan een hogeschool.
En vaak heb ik het idee dat hij een stuk 'snuggerder' is dan ik. Ja
Ik mag dan beter kunnen leren (ik vind het ook leuk om te leren, maar hij vindt er geen bal aan en is veel liever met zijn handen bezig), hij is slimmer in de alledaagse dingen van het leven en het omgaan met mensen.

We zijn beiden intelligent, ieder op onze eigen manier. Haha!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:39

Volgensmij is dit per situatie helemaal verschillend..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:43

hmm , mijn vriend en ik studeren beide aan de universiteit..
maar ik voel me echt 10 keer dommer dan hem..
maar misschien komt dat omdat hij ook 10 keer fanatieker bezig is met zn studie Tong uitsteken
onze studies komen vaak overeen dus t is wel handig dat ik dan aan hem uitleg kan vragen..
t verbaast me eigenlijk dat ik universiteit doe..
ik snap geen biet van de beta vakken..
maar de talen kan ik ook niet. (Echt een drama in).
en vakken als economie en aardrijkskunde zijn zooooo oersaai.
verder voer ik geen klap uit op mn studie, en heb minstens de helft van de tijd geen flauw idee waar ze t over hebben.
ik leer bijna niet voor mn tentamens omdat ik altijd veeeeel te laat begin. let niet op tijdens de colleges (dus daar kan ik t ook niet van 'hebben). oke die 2 opdrachten in de maand maak ik dan wel. soms serieus, soms niet.
maar toch, op de een of andere manier haal ik toch mn tentamens.
echt, al sla je me dood..ik heb GEEN idee hoe dat kan.

ik moet ook wel zeggen, ik leer altijd met behulp van mn korte termijn geheugen..
dus: dag van te voren enorm stampen , leren, en stressen.
daarna alles op het tentamen er uit knallen.
en dan is mn hoofd ook gewoon leeg, dag later moet je me niets meer vragen want dan weet ik het niet meer.
krijg ik 3 maanden later weer een vak wat gedeeltelijk overlapt met een vorig vak..
dan voel ik me echt zo'n vreselijke dombo.. dan weet ik wel dat we bepaalde dingen gehad hebben, maar daar blijft het bij.
stel ook wel eens domme vragen over dingen die we allang geleerd hebben:P
maarja, das dus mn eigen schuld ..

bij mn broertje merk ik echter wel echt het verschil..
hij doet ook een mbo opleiding en dat is af en toe dan best wel te merken.
maargoed hij is dan ook nog jonger dan ik dus ook nog niet volwassen.. daar kan het natuurlijk ook sterk aan liggen, dat je dat verschil dan goed merkt.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:06

Een goede vriendin van mij studeerd ook aan de hoge school (alleen de naam van haar opleiding doet me duizelen), haar verloofde heeft samen mijn mij in de klas gezeten en diploma bosbouw gehaald.
Ze zijn smoor op elkaar en zijn dolverliefd!Dus helemaal no problemo qua opleiding, al denk mijn goede vriendin haar moeder daar anders over Tong uitsteken

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:05

_Moonwalker_ schreef:
al denk mijn goede vriendin haar moeder daar anders over Tong uitsteken

*nieuwschierig...*

Wat denkt zij dan....? Schijnheilig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:14

Ik doe zelf universiteit, terwijl mijn vriend mbo niet heeft kunnen afmaken vanwege zijn adhd Nagelbijten / Gniffelen
Maar het is voor mij belangrijk of iemand weet wat er in de wereld speelt. Dus heb wel iemand nodig die de krant leest, journaal kijkt zodat ik er heerlijk mee over kan discussieren Lachen

Hij heeft een vaste baan als automonteur, hij heeft zelf opleiding tot assistent autotechnicus en misschien kan hij later alsnog de opleiding autotechnicus afronden Lachen

Ik zoek wel iemand die echt een goede gesprekspartner is. Niveau maakt niet uit Lachen zolang ze maar weten waar ze het over hebben Knipoog

Ik zou het niet leuk vinden om met iemand een relatie te hebben die dezelfde opleiding heeft als ik. Veel te veel bang voor concurrentie strijd (zie het namelijk bij mijn zus en zwager... zijn doodsbang om voor elkaar onder te doen... beide afgestudeerd bedrijfskunde).
nee geef mij maar lekker een praktische jongen! Als ik het over 'verstandige' dingen wil hebben, kan ik altijd nog babbelen met mijn medestudenten en later collega's.

Mijn moeder staat 'slechts' in een kledingwinkel, mijn vader was hoofd personeelszaken bij essent en was ook een tijd lang de rechthand van de directrice van oosterlengte. Ze zijn 42 jaar gelukkig getrouwd! Haha!
Mama is een slimme vrouw die bovendien openstaat voor andermans ervaringen zeg maar Lachen Zij wil graag leren van ons en zij weet bijvoorbeeld heel veel over beleggingen en aandelen, dus ideaal!

Net zoals mijn vriend, die staat ook erg open voor informatie. Heerlijk! Andersom ook, begin steeds meer over de auto te leren!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:49

Op mijn vorige werk was bij het zusterbedrijf een drs. die met de kraanmachinist had Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:52

Zat even te denken, mijn neef is afgestudeerd aan de uni en is.... postbode geworden! Nu heeft hij een carriere switch gemaakt en staat nu in een rijwielwinkel fietsen te verkopen Haha!
Dus hij is hoogopgeleid, maar met een 'lagere' baan zeg maar, dat kan ook nog Nagelbijten / Gniffelen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:57

*gaat even nieuw topic beginnen* Pling

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:00

Voor mij is gesprek ook belangrijk, opleiding zegt echt vrij weinig. Teveel externe factoren aan verbonden.

En als we toch zo doen, hoe zit het met iemand die op zijn veertigste universiteit succesvol afrond. Raar dat die dan wel ineens waard is. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:02

Welshcobfan schreef:
Zat even te denken, mijn neef is afgestudeerd aan de uni en is.... postbode geworden! Nu heeft hij een carriere switch gemaakt en staat nu in een rijwielwinkel fietsen te verkopen Haha!
Dus hij is hoogopgeleid, maar met een 'lagere' baan zeg maar, dat kan ook nog Nagelbijten / Gniffelen

Arabesk @ [LZP] Hoogopgeleid, maar bewust geen 'hoge' baan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:10

mijn moeder had mij liever gezien met een universitaire man, maar is nu achteraf wel blij met mijn vriend aangezien het een eerlijke en hardwerkende jongen is Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:20

Ik heb een "vrijbrief" voor het WO op basis van een toegangstest, maar geen zin om nog jaren te studeren.
En eerlijk is eerlijk, met opleidingsverschil heb ik geen probleem, maar IQ verschil wordt een ander verhaal. Zelfs bij vrienden heb ik al dat, mensen die duidelijk een minder hoog IQ hebben, mijn vrienden niet zullen worden of anders niet lang mijn vrienden zijn. Ik moet er niet aan denken om een relatie te hebben met iemand die een duidelijk lager IQ heeft als ik Nagelbijten / Gniffelen Ik zou gillend gek worden van ergernis Bloos

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:55

Maar IQ zegt helemaal niets Nagelbijten / Gniffelen
Het is slechts een score van het moment van afname... en zegt niets over iemand intelligentie (goed tenzij de score echt heeeel laag is, kun je spreken over 'achterlijkheid' om het letterlijk te vertalen)
Ik ben slim, maar zal slecht scoren op de iq test omdat ik snel moe ben.

Al verschillen mensen wel degelijk in capaciteiten en motivatie voor persoonlijke ontwikkeling Nagelbijten / Gniffelen
Mensen die zich niet willen of verder kunnen ontwikkelen vind ik geen datingmateriaal. Hou van mensen die door willen blijven groeien Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:10

Mwah, weet niet. Bij elke test kan het iets hoger of lager uitvallen, maar de verschillen tussen en "slim" iemand, of een "dom" iemand kun je niet wegwerken. Je snap iig wat ik bedoel Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:14

Mystica schreef:
Mwah, weet niet. Bij elke test kan het iets hoger of lager uitvallen, maar de verschillen tussen en "slim" iemand, of een "dom" iemand kun je niet wegwerken. Je snap iig wat ik bedoel Clown

Mijn tandarts is middelmatig tot laag in de test. En hij is tandarts als hobby Huilen van het lachen, prof criminologie en een redelijk bekende forensische odontoloog.

En zo ontstaat er weer een nieuw doosje. Haha!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:16

iemand kan nog zo hoog opgeleid zijn... maar ow zo dom doen...

wat boeit opleidingsniveau nou.. alsof je de hele dag met je vriend over stellingen van pythagoras hebt.. Huilen van het lachen

ik zelf heb MBO gedaan en daarvoor MAVO.. maar als ik echt had willen leren dan had ik makkelijk HAVO/Atheneum kunnen doen.. maar ik haatte school dus heb het lekker makkelijk gehouden Tong uitsteken

misschien dom... maar ben toch heel slim Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:28

Mystica schreef:

hihi jij doelde op persoonlijke ontwikkeling Tong uitsteken Daarin verschillen mensen enorm! Ene blijft kwijlen bij TMF, terwijl de ander juist ehh de programma's opzoekt met meer inhoud.

Maar een IQ test kan helaas niets zeggen over slimheid of domheid Knipoog Tong uitsteken
Want mensen met een hoog IQ kunnen soms toch behoorlijk ehh dom zijn Nagelbijten / Gniffelen En mensen met een laag IQ ontzettend slim!

(jaja ik snap wel wat je bedoelde bert Tong uitsteken maar was te verleidelijk om er wat van te zeggen Schijnheilig )

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:27

Ik studeer geen WO, maar HBO en heb een vriend die vrachtwagenchauffeur is en dat werkt prima!
Mijn vriend staat met beide benen op de grond, weet wat er in de wereld speelt en is zeer handig met zijn handen... Ik daarentegen weet ook wat er in de wereld speelt (op veel vlakken beter als mijn vriend aangezien ik een socialwork studie doe), maar mijn vriend is degene die mij af en toe met beide benen op de grond moet zetten en die zich af en toe rotlacht als ik weer eens sta te klunzen als ik iets uit mijn handen laat vallen oid... Wij kunnen prima gebruik maken van elkaars kwaliteiten en dan is het juist leuk als die kwaliteiten niet van allebei op dezelfde gebieden zijn, maar juist van elkaar verschillen, anders heb je er nog niks aan Haha!

Dat is hoe ik erover denk Lachen

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:36

Ja bij ons ook een verschil en moet eerlijk zeggen dat ik er zelf wel last van heb.

Ik heb zelf VMBO-tl gedaan en doe nu een MBO sportopleiding op niveau 4. Mijn vriend heeft zelf VWO gedaan, 2 jaar geneeskunde gestudeerd en toen opgehouden met school. Ik vind dat hij heel minderwaardig over mijn opleiding denkt. Als ik zeg dat ik nog even huiswerk ga maken hoor ik hem gniffelen. Als ik zeg dat ik iets niet snap van een opdracht kijkt die me raar aan.. In de zin dat een MBO sportopleiding geen moeilijke opdrachten kan verzinnen Clown . Vooral omdat het dan ook nog een sportopleiding is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:16

Dat zegt wat over jouw vriend dus... Nagelbijten / Gniffelen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:38

mijn vriend heeft 'slechts' leercontract gedaan en ik heb een diploma boekhouden.

En bij ons werkt het goed. Ik voel me niet hoger of beter dan hem. Zal ook nooit zeggen dat hij 'maar' een laaggeschoolde jongen is.

Denk dat het soms toch spanningen meebrengt omdat een man sowieso niet altijd genoegen heeft met het feit dat een vrouw technisch gezien boven hem kan staan.

Zouden er nog zo'n mannen bestaan? Haha!

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:56

Ik ben begonnen op atheneum maar heb uiteindelijk enkel de mavo afgemaakt.
Daarna ging ik een paar weken op vakantie wat resulteerde in 4 maanden dus de vervolgopleiding was ook van de baan Bloos
Na wat door europa trekken toch nog aan een mbo opleiding begonnen maar niet afgemaakt doordat ik de vrijheid gewend was.
Dus enkel mavo was het eindresultaat Haha!
Toch in het bedrijfsleven terecht gekomen en jaren later een erg leuke baan waarmee ik ook nog wat van de wereld zie.

Mijn vriend heeft een universitaire studie afgerond.
Ik ben niet slimmer dan hem maar heb het wel slimmer aangepakt.
Heb half de wereld gezien terwijl hij aan de studie was en verdien nu uiteindelijk full time ook nog meer met enkel mijn mavo diploma Vork