'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: 'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:57

Vind jij het niet zielig dan dat die dieren zoveel mogelijk in het donker moeten zitten zodat ze meer slapen en sneller vet worden?
Onverdoofd castreren, met stroomstokken een wagen in jagen etc?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:08

Charaz schreef:
Vind jij het niet zielig dan dat die dieren zoveel mogelijk in het donker moeten zitten zodat ze meer slapen en sneller vet worden?
Onverdoofd castreren, met stroomstokken een wagen in jagen etc?

Ben je er zelf bijgeweest dan?
Zulke verhalen had ik dus ook in mijn hoofd,maar in praktijk valt het allemaal reuze mee.
Mensen oordelen altijd direct over iets wat ze viavia gehoord hebben.
De meeste boeren hebben hart voor hun dieren. We hadden ooit een varken dat ziek was,en geloof het of niet,ze hebben het dier in de bijkeuken gelegd,op een kleedje. De boer was helemaal aangedaan.
Stroomstokken worden tegenwoordig bijna niet meer gebruikt.
En krijgt jou paard geen lel stroom in de wei?
Ze zitten ook niet meer of minder in het donker hoor. Vanaf 's ochtends 6 uur tot 's avonds 20 uur zijn de lampen aan.
Er staan altijd deuren los,er is veel ventilatie en warmte.Ze krijgen eten en drinken.

Nee,ik vind het niet zielig.
Wat ik dan wél weer zielig vind,is dat er teveeeeel dieren worden gehouden.
Er worden in NL veel meer dieren gehouden dan een mens mogelijk kan eten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:12

Ja ben er eens bij geweest bij het met stroomstokken een wagen in jagen en dan zie je gewoon blinde paniek. Imo heel wat anders dan stroomdraad waar een dier zelf tegenaan loopt.

Mijn schoonvader is varkensboer geweest en een kennis van mij heeft een varkensboerderij thuis. Onverdoofd castreren mag niet meer, maar daar wordt wel mee gesjoemeld.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:16

Tja,als mensen dingen doen die verboden zijn,dat kan ik niet helpen.Er worden ook nog elke dag onschuldige mensen vermoord.Dat mag ook niet.

Ik vind vaak dat als er bij 1 boer een stroomstok wordt gezien,dat meteen de hele veesector een stroomstok heeft Rolleyes
Zo werkt het niet.Sterker nog,bij een koe helpt het geen zak.
Een koe wordt er óf pissig van,en anders trekt hij zich er geen hol van aan.

Varkens kunnen dan wel weer koppig zijn als ze worden overgehokt.Maar meestal is dat gewoon met de platte hand op de kont slaan of hem een duw de goeie kant op geven.Daar gaat hij echt niet dood van.

Maarja,ondanks dat ik zélf vegetariër ben,de veesector wordt erger geschetst dan het in werkelijkheid is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:17

Ik heb het ook over varkens niet over koeien etc.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:21

Ik heb het over alle dieren.Want het gaat hier over álle dieren. Lachen

Maargoed.Het is gewoon mijn mening,en ieder mag van mij anders denken.
Ik wilde alleen even een lichtje werpen op de zaak.
Zoals ik zei; 1 iemand heeft een stroomprikker gezien,en meteen gebruikt elke boer frequent een stroomprikker,om lekker te pesten.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 09:44

Tivoli; voor mijn schoolonderzoek heb ik meerdere veehouderijenbezocht. Reguliere bedrijven en biologische bedrijven. Van de biologische bedrijven word ík toch heel veel vrolijker dan de varkens die ik in kleine stands heb zien staan, waarbij de staart afgeknipt wordt en van verveling de oren en staart aangeknaagd worden. En ja, ik heb ze wél in donkere kleine ruimtes zien vervelene. Zonder daglicht en ventilatie.
Met de koeien in de gewone sector heb ik niet veel problemen, het melkvee bedoel ik dan. De vleeskoeien hebben het vaak ook wel redelijk maar dat is afhankelijk of de boer de koeien zoveel mogelijk buiten laat, of dat de boer ze in kleine donkere potstalletjes houdt.
Ik heb ook een kippenstal bezocht. Vleeskuikens. En dat vond ik wel het zieligste dat ik gezien heb.. De dieren waren 3 a 4 weken oud en waren al zo vet dat ze door hun poten gezakt waren. de meeste waren totaal kaalgeplukt, konden niet meer lopen, waren verwond en noem maar op.
En als ik dan een veegmachine in de hoek van de stal zie staan, laat ik me niet wijsmaken dat die niet meer gebruikt wordt... Knipoog

Maar dat is mijn mening..

Ik zie liever de varkens vrolijk in de weide wroeten, de kippen in de frisse buitenlucht lekker aan het scharrelen en zelfs de biologische koeien hebben het beter..

Maargoed, dat is mijn mening. Op internet heb ik ook recente filmpjes van slachterijen gezien, van veevervoer, etc.
Ook heb ik zelfgemaakte filmpjes van kennisen gezien.

Ik werd er in en in triest van.. Lachen

Edit; mijn conclusie is dus dat er meer op een biologische manier dieren gehouden moet worden. En mijn ouders zijn bereid meer voor hun lapje vlees te betalen.. Biologisch is de laatste zeer in trek dus ik denk dat er heus wel meer mensen bereid zijn biologisch te kopen..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:03

Ik zal niet ontkennen dat biologisch beter is.
Maar het feit is,helaas,dat vleesetend nederland massaal pruductievlees in blijft slaan.
Biovlees blijft ook duurder,waardoor slechts enkelen dat kopen.
IMO moeten ze biologisch boeren aantrekkelijker maken,voor de boeren zelf,en ook voor de consument.
Zolang de consument het productie (dieronvriendelijke?) vlees blijft kopen,kan de biosector zich maar moeilijk ontplooien.

Er komen wel steeds meer mensen die biologisch vlees kopen,maar er zijn nog steeds meer mensen die dat niet doen.Die het niet kunnen betalen.
En als het voor boeren niet aantrekkelijker wordt gemaakt,gebeurd er nooit iets.
Het is voor een boer duurder om bioboer te zijn,ondanks alle subsidies.Bovendien doen de meeste boeren het al tientallen jaren op hun manier,en vaak zijn zeker de oudere boeren,niet in voor een nieuwe -duurdere- manier.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:05

Nee daar heb je gelijk in hoor Tivoli. Mijn ouders eten wel biologisch, en mijn broer ook. Ze vinden het nog lekkerder ook Nagelbijten / Gniffelen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:06

@Tivoli, jij wilt dus zeggen dat een stroomprikker amper gebruikt word?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:07

Ze gebruiken geen stroomprikkers op het transport, die dieren worden vanaf de derde verdiepig van een veewagen zo over het randje naar beneden gedonderd.. Nagelbijten / Gniffelen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:08

Dat vind ik goed van je ouders!
Het blijft alleen zo dat veel mensen het niet eens kunnen betalen.
Daarom werkt het zo tegendraads.De overheid vind dat de consument biologisch moet kopen,maar het wordt ondertussen steeds duurder.
Eigenlijk,in theorie,zou je juist je productiesector duurder moeten maken,waardoor bio automatisch meer in trek komt.
Helaas is het nog zo dat biologische veehouderij duurder is,en meer ruimte inneemt (die we niet hebben) ...
Practisch gezien zou biovlees dus altijd duurder blijven dan porductievlees...

Maarja...vleesvervangers zijn evengoed duur trouwens.Ik merk het dagelijks in de boodschappen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:10

Charaz schreef:
@Tivoli, jij wilt dus zeggen dat een stroomprikker amper gebruikt word?

Ik wil zeggen dat als jij ergens een stroomprikker hebt gezien,dat dat niet automatisch betekend dat elke boer zijn beesten de wagen instampt met een stroomprikker.
Er zijn er zat die er geen gebruiken.
Wij hebben er 1,en die gaat alleen mee als de stier overgehokt moet worden.Verder ligt hij altijd in de kast.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:10

Nou ik weet nu weer waarom ik een tijd geen varkensvlees heb gegeten en daar nu weer mee ga stoppen.
Normaal denk je daar niet zo overna.

Ik koop in de reclame of als t afgeprijsd is oid ook vaak biologisch vlees, vind dat er daar ook meer smaak aan zit.

@Nadia, heb je weleens vlees bij Jan op? Daar eet ik met een gerust hart een stukje vlees hoor, beestjes hebben altijd lekker buiten gelopen.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:10

_Tivoli_ schreef:
Dat vind ik goed van je ouders!
Het blijft alleen zo dat veel mensen het niet eens kunnen betalen.
Daarom werkt het zo tegendraads.De overheid vind dat de consument biologisch moet kopen,maar het wordt ondertussen steeds duurder.
Eigenlijk,in theorie,zou je juist je productiesector duurder moeten maken,waardoor bio automatisch meer in trek komt.
Helaas is het nog zo dat biologische veehouderij duurder is,en meer ruimte inneemt (die we niet hebben) ...
Practisch gezien zou biovlees dus altijd duurder blijven dan porductievlees...

Maarja...vleesvervangers zijn evengoed duur trouwens.Ik merk het dagelijks in de boodschappen.

Ja we eten ook biologische zuivel enzo. Dus Lachen
Maar mijn ouders hadden bv eerst een stukje vlees van 150 gram. Nu nemen ze dan genoegen met eentje van 75 of 100 gram. Snap je waar ik heen wil.Mijn ouders hebben liever een kleiner stukje, eerlijk en lekker vlees dan een groter stuk goedkoop en minder goed vlees.. Haha!

Het is idd nog erg duur ondanks de subsidie...

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:11

Charlot; ja ik heb wel eens vlees van Jan op, dat was lekker en idd had ik met dat vlees geen problemen. Tijdje later werd ik vega dus at ik ook bij hem geen vlees meer Haha!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:12

Charaz schreef:
Nou ik weet nu weer waarom ik een tijd geen varkensvlees heb gegeten en daar nu weer mee ga stoppen.
Normaal denk je daar niet zo overna.

Ik koop in de reclame of als t afgeprijsd is oid ook vaak biologisch vlees, vind dat er daar ook meer smaak aan zit.

@Nadia, heb je weleens vlees bij Jan op? Daar eet ik met een gerust hart een stukje vlees hoor, beestjes hebben altijd lekker buiten gelopen.

Bedoel je dat je nu weer wel varkensvlees gaat eten? Of wat? Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:13

Niet het hele topic gelezen. Maar mijn mening: Ik eet geen vlees. 1: omdat ik het geen prettig idee vind om een lijk te eten, en 2: Omdat ik nooit zeker weet wat er met het beestje gebeurt is voor hij op m'n bord lag. En als ik dat wel wist, dan wist ik nog niet in hoeverre het beestje er last van heeft gehad. En dat weet niemand nog. Zover is de wetenschap simpelweg niet. En 3: In het meeste vlees zit heel veel verzadigd vet, en in vegetarische producten veel minder. Dus ik kies lekker de safe side, ik eet gewoon geen vlees. Lachen En wat anderen daar van vinden, tjaa. Not my problem.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:13

Ik snap waar je heen wil ja.
Je hebt eigenlijk maar 100 gram aan dierlijke eiwitten nodig.
Tel daar ook het worst op je brood,of je gekookte eitje bij.
Helaas eet men tegenwoordig eerder een lap vlees van 300 gram bij de aardappels.

Ik maak zelf vlees voor m'n man,als het lukt biologisch vlees,en niet teveel. Vleesvervangers krijg ik er bij hem niet in; hij heeft een echte boeren instelling...en een dag zonder vlees is not done.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:14

Juul schreef:
Niet het hele topic gelezen. Maar mijn mening: Ik eet geen vlees. 1: omdat ik het geen prettig idee vind om een lijk te eten, en 2: Omdat ik nooit zeker weet wat er met het beestje gebeurt is voor hij op m'n bord lag. En als ik dat wel wist, dan wist ik nog niet in hoeverre het beestje er last van heeft gehad. En dat weet niemand nog. Zover is de wetenschap simpelweg niet. En 3: In het meeste vlees zit heel veel verzadigd vet, en in vegetarische producten veel minder. Dus ik kies lekker de safe side, ik eet gewoon geen vlees. Lachen En wat anderen daar van vinden, tjaa. Not my problem.

Zo dat is een zeer duidelijk mening! Goed gezegd!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:15

_Tivoli_ schreef:
Ik snap waar je heen wil ja.
Je hebt eigenlijk maar 100 gram aan dierlijke eiwitten nodig.
Tel daar ook het worst op je brood,of je gekookte eitje bij.
Helaas eet men tegenwoordig eerder een lap vlees van 300 gram bij de aardappels.

Ik maak zelf vlees voor m'n man,als het lukt biologisch vlees,en niet teveel. Vleesvervangers krijg ik er bij hem niet in; hij heeft een echte boeren instelling...en een dag zonder vlees is not done.

Ja het was maar een voorbeeldje met die getallen. Was alleen om te laten zien dat ze liever kleiner hebben dat lekkerder en ik verhouding wel duurder is. Maar als je de prijs dan vergelijkt met een anderhalf keer zogroot stuk is het even duur. Die twee stukjes tegenover elkaar dan.. Tja, aan dierenwelzijn hangt nu eenmaal een prijskaartje..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:18

Zie dat ik het een beetje krom heb opgeschreven, ik heb een tijd geen varkensvlees gegeten, nu weer wel. En wil weer gaan stoppen met varkensvlees eten.

Met uitzondering van biologisch vlees.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:20

Ow okee. Wij eten/aten eigenlijk nooit veel varkensvlees.

Weet je wat het ook is met gewone kipfilet. Er zit heeeeeel veeel water bij. En dus betaal je voor water.. Nagelbijten / Gniffelen
Bij biologische kipfilet is dat niet dus betaal je echt voor het vlees... Lachen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:20

Dat het zo duur is,komt practisch gezien door de ruimte in NL.
Nederlanders eten zoveel vlees,dat er dierenflats gebouwd moeten worden om dat bij te houden.
Ruimte voor uitgebreide weilanden is er niet.
Meer ruimte zal nederland nooit hebben,dus goedkoper zal het ook niet worden.

Met de economie is het ook niet zo goed gesteld,dus zullen steeds meer gezinnen weer terug moeten vallen op het goedkope productievlees.

Neem als voorbeeld een gezin met 6 kinderen.8 mensen dus.
Als je 8 mensen 100 gram vlees wil geven,heb je zo'n 800 gram vlees nodig.Als je het niet breed hebt,neem je liever dat goedkope pak gehakt,waar je 16 balletje uitkan draaien (voort wee dagen) ...dan die drie stukjes rundvlees.
Je wilt je kinderen voldoende kunnen voeden.Ik tenminste wel.
En als je niet veel hébt,heb je weinig keus dan het goedkope vlees te nemen.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:22

Ja, ik weet het hoor Tivoli. Ik neem het ze niet kwalijk. Maar eigenlijk zouden de mensen die het wél kunnen betalen eigenlijk gewoon meer/altijd biologisch moeten eten.. Vind ik Lachen