Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:34

het hoeft niet altijd bij het kind zelf te liggen dat het gepest word.
het probleem ligt vaak gewoon ook bij de pesters zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:37

De pesters zoeken een slachtoffer en kijken naar wat in hun ogen als zwakte wordt gezien. Een kind dat "anders" in hun ogen is, is het slachtoffer en als blijkt bij de eerste de beste keer het kind niet assertief blijkt te zijn en zwakte toont, is hij slachtoffer.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:30

In mijn ogen hebben zowel de gepeste als de pester een probleem... Beide moeten geholpen worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:08

Dat zal zeker, maar als het mijn kind is, heb ik geen respijt met de pester, dan doet de school dan maar dat initiatief. Meestal ligt dát probleem bij de thuissituatie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:18

met de pester heb ik eerlijk gezegd zeer weinig medelijden,het gepeste kind lijkt me veel belangrijker

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:15

Daar ben ik het niet mee eens. Dat kind dat pest heeft ook een probleem... Anders zou het niet pesten... Dus dat kind moet ook verder 'geholpen' worden.

Maar inderdaad als ik moeder zou zijn van een gepest kind zou ik ook 'boos' zijn op die pester. En zou ik ook willen dat de school dit onmiddelijk oplost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:48

Sommige kinderen zijn etters, die pesten graag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:52

Maar meestal is dat niet de oorzaak. Dus alle kinderen helpen die het nodig hebben lijkt me veel beter. (Fijner ook. Tenslotte houdt pesten niet zomaar op bij de school, ook op het werk en in andere situaties komt het voor. Dus het lijkt me veel beter om te investeren op het bijsturen van dat soort gedrag.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:55

Dan heb je altijd nog met de ouders te maken en die zullen niet snel toegeven dat er iets in de opvoeding en begeleiding van hun kroost mis is, en vaak heb je dan ook nog te maken met gezinnen die niet kloppen. Dat kind kan dan idd frustraties uiten, maar de oorzaak die toch altijd gewoon thuis ligt, pak je dan niet zo snel aan.

Ik vind dat de energie naar het gepeste kind hoort te gaan. Pesters zijn er ook zat onder de "volwassen" mens en die waren wellicht ook wel de pesters op school.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:02

russel schreef:
Ik vind dat de energie naar het gepeste kind hoort te gaan. Pesters zijn er ook zat onder de "volwassen" mens en die waren wellicht ook wel de pesters op school.

Des te meer reden toch om er juist WEL wat aan te doen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:15

ja,maar de gepeste persoon helpen lijkt me wel iets belangrijker.

idd moeten die etterige pestkoppen wel geholpen worden,maar na dat ze ongelovelijk op hun donder hebben gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:19

Shadow0 schreef:
russel schreef:

Des te meer reden toch om er juist WEL wat aan te doen?

Ik ben er niet zo van overtuigd dat de etters echt hulp nodig hebben, er zijn nou eenmaal mensen die een rot karakter hebben en het heerlijk vinden om anderen te kwetsen, te tarten en onderuit te halen. Gewoon een kwestie van aanleg en manco van empathie in het karakter. Aanpakken van die gasten lijkt mij meer op zijn plaats dan ze te laten zeuren over hun zieligheid. De aso gezinnen die aso kinderen fokken, die kun je niet helpen, ga daar maar eens vertellen wat gewenst gedrag is, succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:37

Snoevie schreef:
ja,maar de gepeste persoon helpen lijkt me wel iets belangrijker.

Waarom? Is de ene mens meer waard dan de ander? Heeft een kind niet uberhaupt het recht op goede zorg, JUIST als thuis dat niet kan bieden? Dit zijn basisschoolkinderen! Je gaat een kind van een jaar of 10 toch niet verantwoordelijk stellen voor wat de ouders al dan niet hebben gedaan?

Citaat:
idd moeten die etterige pestkoppen wel geholpen worden,maar na dat ze ongelovelijk op hun donder hebben gekregen.

Het gedrag moet inderdaad niet geaccepteerd worden. Maar dat zei ik al Lachen

Russel: dat is echt maar een klein deel. Waarom zou je niet willen kijken naar oplossingen (zelfs als die niet altijd werken, dan lijkt alles wat je bereikt me gewoon winst. En dus de moeite waard.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:40

Deze ik maatschappij is zo asociaal, dat je beter de zwakkeren weerbaar kan maken dan dat je tijd en energie gaat steken in etters. Deze maatschappij zit barstens vol etters en vaak hebben ze een pracht van een onbezorgde jeugd gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:49

russel schreef:
Deze ik maatschappij is zo asociaal, dat je beter de zwakkeren weerbaar kan maken dan dat je tijd en energie gaat steken in etters.

De 'etters' zijn meestal de zwakken die zelf een (verkeerde) manier hebben gevonden om net te doen alsof ze weerbaar zijn. De grens tussen pester zijn of gepest worden is meestal niet zo groot. Ze hebben een slecht zelfbeeld en weten niet goed met problemen om te gaan. Alleen de manier waarop dat zich uit is verschillend: sommigen worden passief en teruggetrokken, anderen worden agressief. Maar de achtergronden zijn vaak niet zo verschillend.

De pesters hebben een grote mond, doen meestal agressief omdat ze zich onzeker voelen in iets - en omdat wij ze te weinig leren hoe je constructief met elkaar om moeten gaan. Ik doe liever mijn best daar wat aan te veranderen dan niet eens te willen proberen er iets aan te veranderen.

Citaat:
Deze maatschappij zit barstens vol etters en vaak hebben ze een pracht van een onbezorgde jeugd gehad.

Dan ben jij niet goed op de hoogte. Ik sta dagelijks versteld van de ontzettende hoeveelheid leed die wij als maatschappij de kinderen aandoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:50

Shadow, dat is maar een kleine groep, maar als je beroeptechnisch er veel mee in aanraking komt, denk je dat het een grote groep is.

Ik persoonlijk vind een gepeste in de sop gaar laten koken, zoals leraren kunnen doen of ouders die alleen lüllen en geen daadkracht tonen om de zaak te keren, het wreedst wat je een kind kunt aandoen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:07

Wat denken jullie over het volgende gezegde: 'ik pest omdat ik vroeger ben gepest'.

Ik heb een paar mensen gekend die onder dit moto pesten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 05:31

dan ben je wel net zo fout.
en ik vind nog steeds het belangrijkst het gepeste kind te helpen.
het is tenslotte diens leven die verwoest word door een ander!
daarna komt de pester aan de beurt,maar die moet eerst flink op zn donder krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:56

lindake schreef:
Wat denken jullie over het volgende gezegde: 'ik pest omdat ik vroeger ben gepest'.

Als mensen het bewust doen, dan is dat natuurlijk erg kwalijk. Maar ik denk dat het vaak ook onbewust gebeurt. Dat mensen overgevoelig zijn door negatieve ervaringen die ze hebben gehad, en daarom te heftig reageren, op een manier die in de verkeerde groep tot een soort allen-tegen-een gaat leiden.
Bovendien, in dit topic wordt nota bene een aantal keer gezegd dat pesten niet te vermijden is en dat er altijd wel iemand het slachtoffer moet zijn. In dat geval kan ik me voorstellen dat men besluit liever maar de pester te zijn dan de gepeste... als niemand ze heeft verteld dat er ook een derde weg is (namelijk op een goede manier met elkaar en met problemen omgaan) maar juist thuis en op school te horen krijgen dat het of het een of het ander is en dat er altijd wel iemand de klos is... dan nemen ze dat fatalisme over.
Als ze daarbij nooit andere alternatieven te horen krijgen dan 'terugslaan', 'pak ze maar even goed terug', ' ze moet van zich afbijten' (ik citeer ook maar wat dingen uit het topic) - dan kan ik me goed voorstellen dat kinderen gewoon niet beter kunnen. Tenslotte weten de volwassenen ook niet altijd het goede voorbeeld te geven hoe je op een goede manier met elkaar omgaat.

Russel: zou het ook niet andersom kunnen zijn? Dat jij een bepaalde groep ziet en daardoor de zaken veel negatiever inschat dan ze werkelijk zijn?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:54

lindake schreef:

jahoor Lachen werken vaak bij de belastingdienst als inner Lachen of in andere functies waar ze een "macht" over je hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:37

Nee hoor shadow, de maatschappij is in de afgelopen 20 jaar erg drastisch veranderd, heel erg egoistisch en ik gericht.

Ik zie het nu ook op het werk, ik werk sinds kort als uitzendkracht, met mensen die 15 - 20 jaar jonger zijn dan ik, wat een mentaliteits verschil en wat een verschil met hoe het 20 jaar geleden was op kantoor. Echte collegialiteit is gewoon zeldzaam. Zoveel probleem scholen, zoveel probleem kinderen, zoveel criminaliteit op school, dat was er niet 20 geleden, dan was je crimineel als je stiekem met een groepje om de hoek van de school stond te roken.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:59

russel schreef:
Nee hoor shadow, de maatschappij is in de afgelopen 20 jaar erg drastisch veranderd, heel erg egoistisch en ik gericht.

Dat mag je natuurlijk vinden maar waarom zou jouw visie meer kloppen dan de mijne?

En afgezien daarvan: is JUIST de vrij snelle toename niet een indicatie dat het niet om 'onverbeterlijkheid' gaat maar om iets wat wij als maatschappij hebben laten ontstaan en dus ook weer kunnen veranderen (als we dat willen).

Citaat:
Ik zie het nu ook op het werk, ik werk sinds kort als uitzendkracht, met mensen die 15 - 20 jaar jonger zijn dan ik, wat een mentaliteits verschil en wat een verschil met hoe het 20 jaar geleden was op kantoor. Echte collegialiteit is gewoon zeldzaam.

Je hebt het hier wel even over andere dingen. Ik denk dat het minder verwarrend is om het gewoon bij pesten te houden.

Citaat:
Zoveel probleem scholen, zoveel probleem kinderen, zoveel criminaliteit op school, dat was er niet 20 geleden, dan was je crimineel als je stiekem met een groepje om de hoek van de school stond te roken.....

Maar we leven niet 20 jaar geleden, we leven NU. We moeten er dus ook NU wat van maken. Aan de constatering dat het vroeger misschien anders was heeft helemaal niemand wat. Niet de slachtoffers van het pesten, niet de mensen die pesten, niemand. Maar aan een verandering heeft iedereen wat. (Overigens, een slachtoffer van pesten moet sowieso geholpen worden, dat even vooraf aan al het andere.)
Maar zowel de slachtoffers als de pesters als vooral IEDEREEN die later samen moet werken met deze mensen heeft er wat aan als ze leren hoe ze op een volwassen manier sociaal met elkaar om moeten gaan, ipv alleen maar terug te kijken en te blijven hangen in 'vroeger was alles beter'.
Kinderen leren dat niet uit zichzelf, die leren dat van ons, van de volwassenen. Als wij niet in staat zijn om volwassen met problemen om te gaan, door te blijven kijken naar hoe je het kunt veranderen in de toekomst en alleen maar te blijven hangen in het verleden, kun je moeilijk verwachten dat zij het beter doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:02

Shadow ik ben niet de enige die een drastische mentaliteitsverandering constateert. Zeer velen die juist beroepsmatig met de mensheid te maken heeft constateert dat, maar ik denk ook wel dat wij een generatie van elkaar verschillen Haha! en ik dus vergelijken kan??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:04

ik vind de jeugd van tegenwoordig niet een knip voor de neus waard.............

ze komen solliciteren en beginnen het gesprek met hun rechten....... dan is de deur dichtbij hoor Lachen

rechten verdien je, door hard te werken Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:13

russel schreef:
Shadow ik ben niet de enige die een drastische mentaliteitsverandering constateert. Zeer velen die juist beroepsmatig met de mensheid te maken heeft constateert dat,

En dat er ook zeer velen zijn die constateren of hebben geconstateerd dat er wel heel veel veranderd kan worden - die doen er niet toe?
(Overigens: ja, die mentaliteitsverandering is ook geconstateerd. Dat betwist ik niet. Maar dat betekent niet dat we die mentaliteitsverandering niet nogmaals kunnen maken, maar dan liefst richting een meer volwassen houding in de omgang met elkaar.)

Citaat:
maar ik denk ook wel dat wij een generatie van elkaar verschillen Haha!

Ik ben van mening dat leeftijd er niet zo gek veel toe doet, maar het mag hoor.

Maar wat ik me vooral afvraag: wat schiet je op met de constatering dat je er niks aan kunt doen? Daar word je toch alleen maar down en chagrijnig van? Daar wordt toch niemand beter van? Dus waarom is dat de weg die je zou kiezen? We hebben een keuze... stel dat we wat kunnen veranderen: mooi meegenomen Ja Stel dat het niet kan - dan zijn we nog niet slechter af dan nu. Lijkt mij een makkelijke keuze.

KiWiKo: en wie heeft er verzuimd de jeugd op te voeden dan? Da's niet hun eigen schuld lijkt mij Lachen