Geldverslaving!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: Geldverslaving!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:49

Britt19 schreef:
hahaha sorry
ja maar waar voor moet ik het dan laten staan het moet ooit op Tong uitsteken Hahahaha
ja ik ga een boekje bijhouden denk ik Vork

Wat zou je nou heeeeeeeeeeeeeeeeeel graag willen hebben, wat
"vrij" duur is Lachen?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:51

Niet meer pinnen, een budget voor je weekuitgaven vaststellen en dan streng zijn voor jezelf, anders heeft het geen nut. Kortom: waar een wil is, is een weg.
Sparen is handig voor als je een keer een grotere uitgave moet doen, of als je nog eens op jezelf gaat wonen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:54

Britt19 schreef:
ja maar het is zo lastig om het niet tedoen Verdrietig

Als je het niet eens probeert, dan zal het sowieso niet veranderen.

Als je vooraf bedenkt wat je nodig hebt, voorkom je met impulsaankopen thuis te kopen. Als je iets wat je wil kopen, even een nachtje overdenkt voorkom je dat ook.

En vergeet niet. Het is of het één, of het ander. Stel prioriteiten. Of een nieuw dekje deze week óf toch die mooie broek, maar niet impulsief allebei.

Inderdaad een kwestie van ´waar een wil is, is een weg´. Knipoog

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:05

Ik wil niet heel vervelend over komen maar mijn vader is psycholoog geweest en hij heeft ook ooit zo iemand als cliënt gehad. Dat vrouwtje bleef maar uitgeven, echt alles was ze zag moest ze hebben. Eerlijk gezecht weet ik niet precies hoe ze ervan af is gekomen. Het is wel erg lastig!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:08

Wij hebben speciaal 2 rekeningen geopent waar eens per maand automatisch geld heengaat. Van dat geld moeten we het een maand lang doen. Is het op dan is het pech. Naar de ander gaat spaargeld. niet veel per maand maar op een jaar is het best wel wat. Geef de rest van je passen aan je moeder. En probeer bij te houden hoeveel je uitgeeft per week eerst.

Probeer het nu op te lossen voor je op jezelf gaat wonen. En kijk eens of je erachter kunt komen waarom je zoveel koopt? Probeer je zo stress te laten verdwijnen, is het een compensatie van een ander probleem. Vraag desnoods hulp via de huisarts of kijk of er een forum is of zo (niet bokt maar een die echt hierover gaat). Er zijn veel mensen met dit probleem en wie weet kom je zo de juiste oorzaak en goed oplossing tegen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:09

Ik heb pas een tweede rekening geopend, daar laat ik een vast deel van mijn loon op storten, die pinpas leg ik buiten mijn bereik en daardoor heb ik een reserve en een richtlijn wat ik max. per maand uit kan geven.. Lachen

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:44

Ik pin altijd een bepaald bedrag en dat kan ik dan uitgeven.
Ik pin nooit extra meer in een winkel enz.
Beetje hetzelfde idee als 2 rekeningen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:48

Als je het echt wilt veranderen moet het wel lukken hoor. Gewoon aan het begin van de maand een groot deel van je salaris naar een spaarrekening boeken en de rest mag je uitgeven. Zo doe ik het (naja ik probeer het Huilen van het lachen ) en vooral niet naar de stad gaan! Haha!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:51

Ow ik heb ook, zo lang ik geld heb, waarom niet kopen Clown
Net als dat ik laatst wel erg veel geld heb uitgegeven met uigaan Bloos ..
Ik krijg elke begin van de maand mn loon,
en aan het eind van de maand is het ook weer op Nagelbijten / Gniffelen
maar goed, ik ben ook nog maar 16 dus zo erg is het niet,
moet alleen wel altijd aan het eind van de maand mn ouders vragen of ik geld mag lenen,
hun snappen ook niet helemaal waar het heen gaat Huilen van het lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:52

Britt19 schreef:
hahaha sorry
ja maar waar voor moet ik het dan laten staan het moet ooit op :P Hahahaha

Waarom moet het op dan? Dat hoeft toch helemaal niet?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:55

sparen om op jezelf te gaan wonen (neem tenminste aan dat je nog thuis woont als je zoveel geld uit geeft..), een auto of andere dure dingen. Sowieso is op jezelf wonen al veel duurder, dan kan je je zulke dingen niet permiteren tenzij je een rijke partner hebt of jezelf in de schulden werkt... Jong geleerd is oud gedaan!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:56

Vjestagirl schreef:
Britt19 schreef:
hahaha sorry
ja maar waar voor moet ik het dan laten staan het moet ooit op :P Hahahaha

Waarom moet het op dan? Dat hoeft toch helemaal niet?

Inderdaad, je kunt niet in de toekomst kijken wat voor uitgaven je dan gaat doen,
denk bijvoorbeeld aan een eigen auto o.i.d.,
of misschien nog iets verder: een eigen huisje/appartement.
Echt als je 75 bent mag je pas een keer gaan denken dat je geld op moet Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:18

ik geef het niet uit aan onzin alleen er gaat best veel uit, maar wel naar nuttige dingen, geen kleding en leuke dingetjes, alleen grotere uitgaven.
Voor dat verdomde zadel heb ik toch heel wat uurtjes voor 3 eurie moeten werken.
nu zijn dat dus terrariums waar ik voor aan het sparen ben, ook een dure hobby om aan te schaffen die beestjes.
tips:
-niet meer uitgaan, of iig minder want over het algemeen gaat er behoorlijk geld zitten in een avondje stappen.
-alleen winkelen waarneer je écht iets nodig hebt en verder niet, dan kom je ook niet in de verleiding om wat te kopen.
-reclamefolders direct de container in.
-een bedrag per maand pinnen en als het op is heb je pech. (pas inleveren)

ik heb ook een rekening waar standaard een deel van mijn salaris naar een aparte rekening gaat.
Dat is om te sparen voor grotere uitgaven en het overige doe ik mee doen wat ik leuk vind, 50 euro p.m. waar ik eigenlijk niks mee doe, ik ben 16 dus dat is ook nergens voor nodig vind ik.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:36

Vreselijk, ik heb er zelf ook nogal last van, ik koop vrij veel paardenspullen, gewoon van die hebben dingetjes, ik zit nu al 2 maanden zonder werk, maar op een een of andere manier tover ik toch iedere keer ergens wat geld vandaan waardoor ik weer een leuk halster oid kan kopen, momenteel werk ik weer dus ik kan weer geld verdienen om te sparen voor een zadel! Haha!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:37

Boekje bijhouden en je bankrekening laten blokeren als het echt erg is Vork

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:41

open gewoon nog een rekening erbij,
stort daar gewoon steeds de helft van je loon op,

zo kan je niet alles uitgeven, en spaar je ook nog voor later !
en als je het toch doet, geef je het pasje maar aan je ouders, haha

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:40

Alleen contant geld meenemen, pinpas thuis laten als je naar bijvoorbeeld een evenement gaat, of naar de stad.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:43

hahaha zo ben ik ook hoor Tong uitsteken totdat ik ineens 1000 euro rood stond..

ik heb met mijn vriend toen een afspraak gemaakt dat als ik iets kocht voor bv 50 euro, ik hem ook 50 euro moest geven.. en dat hielp wel hoor haha
alleen dan wel bij onnodige dingen.. geen boodschappen ofzo

we hebben ook samen een spaarpot waar we elke keer 1 en 2 euro munten in doen als we die in onze portomonee hebben.. in een paar weken toch al een dikke honderd euro bij elkaar gespaard Haha! gaat heel snel

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:58

Pinnen wat je nodig hebt en als dat op is is het op is opzich een redelijke tip. Maar ik vind het persoonlijk nooit handig om met veel contant geld (boven de 50 euro) op straat te lopen.

Dus mijn tip aan jou zou zijn; open een spaarrekening.
Zorg er ook voor dat je met je huidige bank kunt internetbankieren en stel je betaalrekening zo in dat je maandelijks automatisch naar de spaarrekening stort. Ben je meteen op een goede manier aan het sparen (met rente), staat het niet verleidelijk te zijn op je betaalrekening en loop je ook niet met contant geld over straat.

Bekijk ook goed wat je nodig hebt. Wees eens eerlijk naar jezelf; heb je wel werkelijk al die dure paardenspullen nodig? En heb je ook elke week nieuwe kleren nodig. Probeer een inschatting te maken van wat je maandelijks uit zou geven. Als je bijvoorbeeld 500 euro per maand verdiend, en er 100 verwacht uit te geven, kun je je betaalrekening aangeven per maand automatisch 400 euro naar je spaarrekening te storten. Dat in combinatie met zelf goed bedenken of je iets nodig hebt lijkt me de beste oplossing.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:13

oplossing voor contant geld kan ook zijn dat je het thuis in een potje stopt en het hier dus uit haalt! Pinnen is voor veel mensen erg verleidelijk...

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:17

Ik heb nu net op hm.com rondgekeken en heb zo'n mooie broek van 40 euro gezien en sjaaltjes, vest, shirt maar bij elkaar 100 euro Bloos! maar het is allemaal zoooo mooi wil heb hebben. Denk alleen dat mams het er niet mee eens is Duivel

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:04

Ik ben mee eens met de meeste bokkers.

Reken eerst uit wat je vaste lasten zijn en laat je geld op je betaalrekening staan. Wat je overhoudt, kun je bijv. de helft op je spaarrekening storten en de rest kun je uitgeven aan leuke dingen doen. Trek aub wel geld uit de automaat en niet meer pinnen behalve bij grote uitgaven.

Ik pin zo min mogelijk, want je ziet het niet hoeveel geld je overhoudt. Bij contact geld is het zeer eenvoudig, je kijkt ff erin en dan weet je gelijk hoeveel geld je hebt en is ie op. Dan heb je gewoon pech gehad.

Je kunt een poos je uitgaven(per maand) bijhouden in je schrift (bewaar wel alle bonnen). Dan zie je achteraf waar je op kunt bezuinigen.

Ga niet te vaak de stad in. Hoe vaker je de stad ingaat, hoe vaker je in de verleiding komt. Ik was ook een tijd verslaafd aan shoppen, maar iemand sprak me een keer op aan. Toen zag ik wel in dat ik al een lange tijd niet heb kunnen sparen en zag ook in dat je ook leuk uit kan zien met de kleren van een paar maanden/jaren oud.

Koop geen dure merkkleding. Die van H&M en coolcat zijn ook leuk en een stuk goedkoper. Wil je toch perse merkkleding, wacht dan tot uitverkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:04

Noem dit geen 'geldverslaving' maar meer een koopziekte.
Ik herken dit probleem totaal niet, ik ben juist bang dat mn geld altijd
opraakt, dus geef zo weinig mogelijk uit als het even kan.
Heb ook nooit schulden.
Ik denk dat ik eerder geldverslaafd ben, hoe hoger die bankrekening des te beter.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:24

Nah dats het punt ik heb zo'n beetje alles al. Extreme duivel
maargoeddddd, ik ga eraan werken!!!!!
en ik heb gewoon vaak contant geld.,
en dat vliegt gewoon zo snel weg serieus.
ff tanken., sigarette haalen ff uit eten, ff wat lekker wat drinken eten (met vriendin )
nah.....en dan kijk ik in me portomonee en hupsakee op!tis gewoon echt te erg.
zoiezo midden, 15e van de maand pak ik natuurlijk eerst standaart het geld van mijn paardje als het is gestort en betaal ik wel echt gelijk mijn stalling en alle middeltjes bijvoer etc,
maarja verdersssss..
vaak als ik t dan echt nodig heb ist weer op Boos!
en wil gewoon niet zo'n met geld strooiend mokkel zijn!
maar heb veel goede tips gehad en ga er wat aan doen!
maar tis wel heeel erg lastig !
ik ga mijn best doen Sigaar

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:27

Hier ook iemand met een CHRONISCHE gat in zijn hand! Zodra ik alleen maar het woordje GELD hoor, dat moet ik naar de winkels rennen om iets te kopen....

ach ach ach...