wat te doen..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: wat te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:53

liegen is zowiezo niet verstandig nee!
ik denk dat je het beste goed kunt vragen aan je ex wat hij wil en hem dan op bezoek laat komen onder het motto dat is iemand die mama van nog vroeger kent ofzo... dan bouw je toch een beetje een buffertje in stel je voor dat hij toch weer beslist dat hij toch geen contact wil.
dat je ex nu contact wil betekent niet dat hij dat over bij wijze van een maand nog wil... jou dochter noemt een andere man papa jullie zijn een leuk gezinnetje etc etc... ik denk dat dat voor hem ook niet makkelijk zal zijn!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:55

Och jeetje. Ik leef met je mee. Moeilijk zeg. Het lijkt wel of je je kind altijd kwetst, het is kiezen uit kwaden he??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:56

Misschien is je ex door de geboorte van zijn kind wel gaan beseffen dat hij iets heel moois heeft laten gaan?
De situatie wordt echt met elke reactie die ik lees gecompliceerder.
Echt geen makkie hoe dit zit!!
Misschien moet je niet te snel conclusies gaan trekken naar aanleiding van wat hier allemaal gezegd wordt, en maar gewoon afwachten hoe jullie gesprek morgen verloopt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:57

Ik bedoelde meer in de zin van 'dit is ome Piet' in plaats van 'dit is ook je papa' of 'dit is je echte papa'... Liegen moet je niet doen, maar je mag best rekening houden met het feit dat een kind van 8 nog niet alles meteen hoeft te weten..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:01

Poeh moeilijk hoor..je kindje is nog te jong om alles te kunnen begrijpen, maar oud genoeg om gevoelens over te nemen en onzekerheden te dragen.
Ik heb geen kinderen, kan hier dus heel moeilijk een voorstelling van maken van hoe ik het daadwerkelijk zou doen, maar gok op het volgende:

Als mijn kindje oud genoeg is wanneer het gata vragen hoe de kindjes geboren worden etc, dan uit te gaan leggen dat je papa's hebt die voor de kinjes zorgen en je ook papa's hebt die de kindjes alleen maken en soms niet voor de kindjes kunnen (het woord willen zou ik weglaten) zorgen en dat iemand anders dan soms die taak op zich neemt. Haar dan uitleggen dat zij een kindje is van een papa die niet voor kon zorgen, maar dat er daarvoor in de plaats een andere papa is gekomen, die ook ontzettend veel van haar houd (zij hoeft immers niet nu al te weten dat die ex van je niets met haar te maken wilde hebben)..maar dat er dus nog een andere papa aanwezig is, de papa die haar gemaakt heeft en dat die papa een donkere huidskleur heeft en dat het daardoor komt dat ze zo snel bruin wordt.

Tja en dan? Dan kun je 2 dingen doen, of je ex zn telnummer en adres noteren en dat als je dochter oud genoeg is en hem wil leren kennen zij hem zelf kan opzoeken..
Of nu al aan het verhaaltje van de andere papa beginnen en hem zo heel langzaam in jullie leven toelaten..
Uiteraard erg goede regels opstellen..

Heel veel sterkte, wat lijkt me dit moeilijk zeg...

Ik zou haar overigens niet laten wennen aan hem als oom zijnde of weet ik veel wie en het vele malen later pas vertellen..zelfs een kind kan dat als bedrog aan voelen en traumatisch ervaren..liegen is geen optie denk ik, dingen weglaten uit bescherming wel, maar vind wel dat er een grens is.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:03

Suzanne F. schreef:
Och jeetje. Ik leef met je mee. Moeilijk zeg. Het lijkt wel of je je kind altijd kwetst, het is kiezen uit kwaden he??

het is idd erg moeilijk om een juiste keuze te maken..
aan de ene kant lijkt het zo simpel, maar ik wil zeer zeker niet dat mijn dochter gekwetst wordt. Ach gut
ze leeft nu een gewoon en gelukig leven net als alle andere kinders, niets wetend wat er ooit allemaal is gebeurt.. Ach gut

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:04

Jeetje Eer Ach gut
Moeilijk hoor.

Ik zou eerst maar eens dat gesprek met hem aangaan, kijken wat nu de bedoeling is. Wat wil hij nu en waarom nu ineens.
Daarna kun je verder kijken. Ik zou niet op voorhand al van alles tegen haar gaan vertellen. Maar er komt wel een tijd dat je haar de waarheid zult moeten vertellen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:05

zo eer,

das niet niets...
het is altijd moeilijk om te beslissen wat je moet doen/zeggen tegen je kind in zo'n situatie.
om het haar echt goed uit te leggen denk ik dat ze nu nog te jong is.
ik denk dat als je haar verteld dat je ex haar papa is,ze erg schrikt en of niets van hem of niets van jou wil weten(tijdelijk).
ik denk dat je de thuissituatie voorlopig zo moet houden zoals het nu is,en je ex langzaam introduceren.
als ze hem eenmaal kent dan is de stap weer wat makkelijker om uit te leggen dat hij haar papa is.
dan is ze inmiddels natuurlijk ook wat ouder,want een meid van 8 jaar leer je niet in 2 uurtjes kennen,zij is zichzelf al flink aan het ontwikkelen,krijgt haar eigen gedachtes en krijgt praatjes.

dat je eerst met je ex gaat praten om erachter te komen wat hij zich ervan voorstelt vind ik alleen maar heel verstandig.
en ik zou er,als je besluit gaby en je ex kennis te laten maken,voorlopig altijd bij zijn.
zo heeft ze steun aan je.

ben benieuwd hoe het verder gaat lopen,houd je ons een beetje op de hoogte?

(persoonlijk zou ik hem eerst even flink zijn oren wassen,hij wilde toen niets van gaby weten en er is natuurlijk meer voorgevallen toen...)

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:10

sam: als ik meer weet gooi ik het in de groep. Ja
ik vind het wel fijn om meningen van buitenaf te horen. ik laat gaby sowieso niet alleen bij hem hoor. Knipoog nu niet, dan niet, en nooit niet.. (tenzij ze jaar of 16 is en oud en wijs genoeg is als ze het zelf wilt, maar nu nog niet in ieder geval)

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:21

Jeetje wat een moeilijke situatie, en gedeeltelijk ook heel herkenbaar.....

Ik kan je helaas geen goede raad geven, maar hoop dat je voor jezelf en je kind de juiste keuze maakt!
En zorg dat jij de keuze's maakt en niet je ex, hij is immers ooit weggegaan om niet meer terug te komen.

Succes!
Laatst bijgewerkt door DebGizmo op 18-09-08 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:22

Een buurmeisje van mij (7 jaar) vertelde heel trots dat ze 2 papa's had. haar thuis papa en haar papa uit den haag. Ze verteld het iedereen heel trots. alleen papa uit den haag ziet ze niet zoveel (biologische papa) wellicht is overleggen met de kinderbescherming gene slecht idee en wellicht dat je het wel uit kan leggen als 2e papa. Haar echte papa is je vriend dat is haar sociale papa.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:25

Merilyn schreef:
Een buurmeisje van mij (7 jaar) vertelde heel trots dat ze 2 papa's had. haar thuis papa en haar papa uit den haag. Ze verteld het iedereen heel trots. alleen papa uit den haag ziet ze niet zoveel (biologische papa) wellicht is overleggen met de kinderbescherming gene slecht idee en wellicht dat je het wel uit kan leggen als 2e papa. Haar echte papa is je vriend dat is haar sociale papa.

dat zou idd een oplossing kunnen zijn Lachen
maar eerst maar afwachten of hij van plan is om in haar leven te blijven..

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:27

hey,

ik weet niet wat je er mee moet doen,
maar ik kan je wel met iets helpen,

de vader die ik nu heb is ook niet mijn biollogische vader.
dit is mij verteld toen ik 8 jaar oud was, mij werd dit verteld omdat wij
toen tijds ruzie hadden met opa en oma, de ouders van mijn 'nu'vader.
toen ze me dit vertelde, trok ik mijn schouders op en zei. ja nou en
papa is toch mijn vader die ken ik tenminste. tot op de dag van vandaag
intreseerd het me niet wie mijn biologische vader is. had hij me maar niet in de steek
moeten laten.

ik denk dat je dochter het heel verwarrend zou vinden als je haar haar biologische vader
leert kennen, dan als een oom bijvoorbeeld. en ja had hij je maar niet in de steek moeten laten
toen der tijd.

groetjes en veel succes..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:31

indd. profesionele hulp kan nooit kwaad. dus kinderbescherming, maatschappelijk werk etc.. daar zijn ze tenslotte voor

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:32

smurfje: bedankt voor je reactie.
ben eigenlijk wel blij om dit te horen van iemand die het in de positie van gaby heeft meegemaakt.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:38

bij ons is, het stil gehouden totdat ik het zou begrijpen. ik denk dat je nu je ex moet voor stellen als oom. en dan later haar uitleggen wat het is. en haar zelf een keuze laten maken, maar nu niet te veel rechten geven in het leven van het kind. anders snapt ze er straks niks meer van. ik heb nu nog steeds zoiets. had die je maar niet alleen moeten laten. en je maar moeten helpen door alleen maar een kaartje te sturen.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:57

Jeetje Eer, wat een situatie... Ik kan je geen tips geven, kan je alleen vertellen wat je niet tegen gaby moet zeggen, maar dat verhaal van ons hier met de zoon van maus ken je ook...

Heel veel sterkte ermee meis! En succes morgen...

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 16:10

ken het idd suus..
het voorstellen als oom zijnde lijkt me zelf geen goed plan. wel zou het een idee zijn als zijnde 'vriend' van de fam.
ga het vanavond nog even met mijn vriend bespreken en dan maar ff kijke wat mijn ex morgen zegt over wat zijn bedoelingen zijn..

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:13

ja als vriend kan ook hoor. als het maar niet als 2e papa is.

verder even aan horen wat je ex hierover te zeggen heeft.
en je vriend hoe denkt die over deze situatie?? dat is namelijk ook erg belangerijk
mijn vader heeft mij ook erkend bij de gemeente. en hij was best wel bang toen ze het mij gingen vertellen, dat ik hem zou inruilen voor een echte papa zeg maar. zo dachten zij dat ik zou reageren. deed het alleen anders Tong uitsteken

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:14

Als oom lijkt mij ook geen goed idee, ze weet wat een oom is, dus dan krijg je daar weer vragen over, als het mij zou overkomen zou ik open kaart spelen, juist ook omdat ik de keerzijde heb gezien door de leugens tegen een kind van de leeftijd van Gaby

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:18

Janine1990 - Ik ben het helemaal met jouw eens, wat eventueel ook nog zou kunnen, is dat je ex de vader van je dochter wilt zijn.. dan moet hij dus ''bewijzen'' dat hij de vader is.

Ik zou dus iig wel vertellen aan je dochter dat jouw huidige vriend niet haar '' echte'' papa is, en ik denk wel dat ze hem gwn als papa blijft zien Knipoog Lachen

iig, veel sterkte met je keuze!

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 16:24

ik weet het suus.. diep van binnen denk ik ook dat het open kaart spelen ook het slimste is.
ik wil niemand kwetsen en hoop gewoon dat we met z'n alle tot en goede oplossing kunnen komen.
ik zal nooit zeggen dat hij zijn dochter niet mag zien of iets dergelijks, twijfel alleen hoe ik het ga overbrengen op gaby.. of ze het begrijpt, of ze het aan kan.. enz.

smurfje: mijn vriend heeft ook het idee om mijn ex voor het begin voor te stellen als vriend en dan langzaam uit te bouwen..
hij is ook wel bang voor de reactie van gaby, net als wat jij net schrijft.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:30

als jou ex daadwerkelijk een band wil opbouwen met gaby zou ik open kaart spelen. maar dit alleen als het volledig goed voelt en je ex dat echt aangeeft. als hij alleen maar een keertje komt kijken bij wijze van zou ik niks vertellen aangezien je dan veel vragen krijgt van waarom komt bio-papa dan niet enz enz.

veel succes met het gesprek en ik denk dat dat gesprek veel duidelijkheid gaat verschaffen! maar het blijft enorm moeilijk denk ik Ach gut

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:04

open kaart spelen is goed. tot op hoogte dat het duidelijk blijft tegen over gaby.

ik snap best hoe je vriend er over denkt.
ik had me moeder even gevraagt hoe hun toen der tijd dachten. zij zegt dat je hebt twee soorten vaders. biologische vader en vaders vaders. de laatste is het belangrijkste.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:12

oei dit is wel lastig.ik zou het verhaal met oom niet doen. en eerst morgen even afwachte wat kinderbescherming en hij zegt.

aangezien ze een erg slimme meid is denk ik wel dat ze het snapt. je zou het ook op die manier kunne vertelle dat ze 2 papa's heeft. 1 echte en 1 die heeel goed voor haar zorgt.
veel sterkte ermee