wie speelt er ook gitaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Parce

Re: wie speelt er ook gitaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:59

Ik wilde net een topic starten met vragen over gitaarspelen kom ik dit topic tegen; leuk! Ik heb altijd al bewondering gehad voor mensen die een instrument bespelen. Vind het geweldig om naar mensen te kijken en te luisteren die lekker op hun gitaar aan het spelen zijn. Maar eigenlijk wil ik het vooral ook zelf kunnen. Ik denk er dus over om op gitaarles te gaan. Nu ben ik een absolute leek op gitaargebied; ik weet hoe een gitaar eruit ziet en that’s it. Graag krijg ik advies van mensen die hier meer verstand van hebben.
Wat kost een gitaarles gemiddeld, na hoeveel tijd kan je redelijk gitaar spelen en wat kost een eigen gitaar? Bij de aankoop van een eigen gitaar, waar moet ik dan op letten? Alvast bedankt voor de reacties!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:01

Mwah les nemen is niet nodig hoor. Als je een beetje handig bent en je hebt een goed boekje gevonden, kom je een heel eind Haha!

Ik heb gitaar en viool leren spelen zonder ooit les te hebben gehad. En ik speel nog in een band ook Clown

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:07

Ikke ikke ikke Haha! Idd, ik heb ook nooit les gehad, speel alles nav een paar maanden boekje studeren... Nu speel ik vanalles:

Dust in the wind
Tears in heaven
Wer bisto
Peace love and icecream...

En nog een hele boel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:08

mijn eerste gitaar komt binnekort Go jij! Go jij!
En voor kerstmis wil ik een keyboard om gewoon zelf mee aan te klooien..

Op mijn vorige keyboard klooide ik ook wat aan, met youtubefilmpjes enzo Haha! Was best leuk... Alleen toen ging mn keyboard van 50 euro ofzo, kapot Huilen van het lachen

Maar nu dus eerst een gitaar, dan wil ik wel echt les gaan nemen enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:14

Gitaarspelen is geen hoefbekappen, Arabesk.
Ik ben zelf jarenlang actief geweest in een band en heb in mijn leven driemaal les gehad. Verder heb ik het geleerd van ervaren muzikanten. Je leert pas echt spelen als je samen speelt met anderen en niet slechts uit een boekje.
Jammer dat je ook hier net doet of het allemaal piece of cake is, appeltje eitje.
Niet dat ik er zelf zo enorm veel moeite voor heb gedaan destijds om te beginnen met spelen, maar dat geldt niet voor iedereen.

Hoi Aldewereld,
De prijzen van gitaren varieren enorm, het hangt er ook vanaf wat je wilt.
Een simpele beginnersgitaar (Spaans) zit rond de 100 euro, voor een country&western gitaar ben je meer kwijt, rond de 300 heb je een redelijk merk met een mooi geluid (bijv. een Ibanez)
Tja, en lessen, dat weet ik helaas niet zo uit het blote bolletje.

Hou er rekening mee, dat je van tijd tot tijd de snaren moet vernieuwen dus alleen met de aanschaf van een gitaar ben je er nog niet.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:18

Gitaar spelen is echt ontzettend leuk. Ik heb 2 jaar les gehad maar had het niet naar mijn zin en ben gestopt.

Wil nu graag weer beginnen, heb het geprobeerd met websites maar dat gaat niet zo heel goed. Ga denk ik maar gewoon weer les nemen. Maar kan ook niet oefenen met wat ik nog wel kan, want mijn gitaar moet nieuwe snaren en het is uit met het vriendje dat dat voor me zou doen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:21

Even snaren vervangen is niet zo moeilijk, Larissa.
Eén voor één doen en niet allemaal tegelijk, dan is het ook niet zo'n punt om ze weer goed gestemd te krijgen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:22

ik heb een gitaar, maar ben niet gemotiveerd, mijn vriend speelt basgitaar en electirsche gitaar, hij heeft pasgeleden ook een akoestische gekocht en speelt er zo op weg. Ook zit ie in een band emt alleen maar ubermuzikanten die zichzelf vanalles aanleren, niet grappig meer Clown

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:27

EmptyWords schreef:
ik heb een gitaar, maar ben niet gemotiveerd, mijn vriend speelt basgitaar en electirsche gitaar, hij heeft pasgeleden ook een akoestische gekocht en speelt er zo op weg. Ook zit ie in een band emt alleen maar ubermuzikanten die zichzelf vanalles aanleren, niet grappig meer Clown

Was even nieuwsgierig, komt je username ook van een bepaald nummer? Of gewoon bedacht? ken een band die een nummer heeft dat Empty Words heet namelijk Knipoog

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:43

suleilitha schreef:
Gitaarspelen is geen hoefbekappen, Arabesk.
Ik ben zelf jarenlang actief geweest in een band en heb in mijn leven driemaal les gehad. Verder heb ik het geleerd van ervaren muzikanten. Je leert pas echt spelen als je samen speelt met anderen en niet slechts uit een boekje.
Jammer dat je ook hier net doet of het allemaal piece of cake is, appeltje eitje.
Niet dat ik er zelf zo enorm veel moeite voor heb gedaan destijds om te beginnen met spelen, maar dat geldt niet voor iedereen.

Hoi Aldewereld,
De prijzen van gitaren varieren enorm, het hangt er ook vanaf wat je wilt.
Een simpele beginnersgitaar (Spaans) zit rond de 100 euro, voor een country&western gitaar ben je meer kwijt, rond de 300 heb je een redelijk merk met een mooi geluid (bijv. een Ibanez)
Tja, en lessen, dat weet ik helaas niet zo uit het blote bolletje.

Hou er rekening mee, dat je van tijd tot tijd de snaren moet vernieuwen dus alleen met de aanschaf van een gitaar ben je er nog niet.

Mijn vriend heeft een paar lessen gehad en is muzikant geworden van beroep. Hij verdient er nu zijn brood mee en is een erg goeie gitarist (zal iedereen natuurlijk beweren van dr vriendje maar is wel zo Knipoog ) ben het wel met je eens dat samen spelen belangrijk is. Maar het ligt er ook net aan hoe muzikaal je bent, de een vindt het sneller uit dan de ander.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:49

ik heb de mijne vorig jaar verkocht(electrisch)
in mijn jeugd jaren heb ik veel gitaar gespeeld,maar kan nog geen noot lezen haha ik heb het geleerd van mijn neef,en we konden een paar nummers spelen,vooral pink floyd was favoriet bij ons.boven op de zolder kamer bij ons thuis.
daarna nooit meer wat mee gedaan,heb het druk met twee kids ma en paard,toch begint het wel altijd te kriebelen als ik iemand zie spelen.misschien dat ik ooit nog een gitaar zl kopen en het dan mijn kinderen zal leren,mochten ze er intresse voor krijgen,maar zou ze dan wel op les laten gaan,noten lezen lijkt me toch wel fijn als je het kan...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:31

suleilitha schreef:

De belangrijkste paramter is tijd. Hoeveel tijd je erin steekt.

Met niks doen heeft nog nooit iemand een instrument leren spelen. Koe

Uit onderzoek blijkt dat muzikanten die als virtuoos worden aangemerkt, allen meer dan 10.000 uur hebben gestudeerd op hun instrument. Omgekeerd ook, als niet-virtuoze muzikanten de 10.000 uurs grens passeerden werden ze door conservatoriumdocenten gekenmerkt als virtuoos.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:33

ik heb nu bijna 2 jaar mn gitaar denk ik ?? doe er eingelijk bijna niks meer mee, toen ik hem had gekocht kon ik er helemaal niks mee.
maar door op internet dingen op te zoeken leer je het best aardig:D kan 'Het is een nacht'van Guus en een reffrein van een nummer van Di-rect

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:34

ik speel basgitaar... ik heb het ook geleerd door te lessen door een onwijs goede bassist, muziekschool was niks voor mij, en ik betaalde 10 euro pr uur,,,

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:52

ik speel ook al bijna 10 jaar gitaar!

ben op mijn 11e begonnen op de muziekschool elke week een half uur privéles, en zit daar nu nog steeds. ik ben nu bezig met het laatste niveau (in de tijd dat ik naar de muziekschool ging, is het graden-systeem veranderd naar niveau's), en ik doe in november het laatste examen.
na dat examen blijf ik ook gewoon op de muziekschool, na al die jaren ben ik nog altijd niet uitgeleerd Knipoog

ik ben het niet eens met suleilitha, in al die jaren dat ik op de muziekschool zit, heb ik niet alleen maar toonladders en 'stomme' melodietjes geleerd.. ik leer toch wel meer technieken etc. dan gitaristen die ooit een paar lesjes hebben gevolgd (niet dat ik daar iets op tegen heb, integendeel er zijn genoeg gitaristen die de sterren van de hemel spelen zonder ooit een muziekschool te hebben gezien Haha! )

@ aldewereld: gitaarlessen en wanneer je redelijk kunt spelen hangt van verschillende factoren af. qua gitaar ga ik met de rest mee, en raad ik een spaanse gitaar met nylonsnaren aan. Alhambra vind ik een goed merk. de kosten voor een gitaar beginnen bij 100 €, maar een goede gitaar met zuiver geluid kost toch al snel 500/600€..

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:02

Ik vond op internet deze 'cursus/site'. Leek me ook wel heel erg leerzaam. 37 euro voor 3 maanden 'les' en toch redelijk makkelijk te leren, mits je er veel tijd in stopt (maar dat is met alles zo Knipoog ) Is dit wat?

http://www.leergitaarspelen.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:20

Oooh ik wil ook een instrument bespelen! Heb op het moment 3 gitaren staan (1 elektrische en 2 akoestische), 'n drumstel en een professioneel keyboard, dus niet zo'n goedkoop intertoys ding. Clown

Ik kan 't geen van alle. Ja, een paar simpele deuntjes op de elektrische gitaar.. Maar verder? Lessen zijn alleen zooo duur..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:28

Aldewereld schreef:
Ik vond op internet deze 'cursus/site'. Leek me ook wel heel erg leerzaam. 37 euro voor 3 maanden 'les' en toch redelijk makkelijk te leren, mits je er veel tijd in stopt (maar dat is met alles zo Knipoog ) Is dit wat?

Mijn pa heeft die cursus gedaan en hij leerde wel goed gitaar spelen Ja Hij oefende wel iedere dag minimaal een kwartiertje en hij kon wel terugvallen op iemand die al langer gitaar speelt. Nu heeft hij weer een cursus besteld die hij naast zijn les doet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:40

Ik heb nog nooit op les gezeten, speel al zo'n 7 jaar gitaar waarvan de laatste anderhalf jaar in een band. Het is dus zeker wél te doen, het vergt tijd, ambitie en doorzettingsvermogen maar het kan wel degelijk.

Sinds ik in mijn bandje speel ben ik wel vooruit gegaan, het helpt wel nu er anderen zijn hun tips en kritiek op mijn gitaarspel loslaten.

Oja, verder speel(de) ik ook nog blok- en altfluit Clown .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:51

capopjekop schreef:
Aldewereld schreef:

Mijn pa heeft die cursus gedaan en hij leerde wel goed gitaar spelen Ja Hij oefende wel iedere dag minimaal een kwartiertje en hij kon wel terugvallen op iemand die al langer gitaar speelt. Nu heeft hij weer een cursus besteld die hij naast zijn les doet.

Ik heb die cursus gedaan voor pianospelen... Daar heb ik dan weer echt niets aan gehad Tong uitsteken..

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:53

ik speel elecktrisch & bas, maar wel geen akkoorden Tong uitsteken

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:53

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:05

Ik speel ook gitaar Ja
Nu zo'n 5 à 6 jaar en het bevalt me nog steeds super!
Heb van verschillende mensen les gehad. Ben ergens begonnen, toen een hele tijd klassieke stukken gespeeld en nu gaat het allemaal gewoon lekker relaxed en is het van alles en nog wat. Lachen

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:06

Voor de mensen die geen les willen/kunnen nemen, hebben jullie ook geen vrienden/kennissen die gitaar spelen en waar je op terug kunt vallen?

Ik speel namelijk ook gitaar en heb geen les, maar ter compensatie ga ik regelmatig bij een vriend gitaarspelen, die wél een aantal keer per week les heeft, en hij helpt me een heel eind op weg. Lachen

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:45

Ik denk dat het beste een halfuurtje privéles per week en verder zelf oefenen, dat halfuurtje per week dat is dan vooral om te kijken of alles goed gaat en om tips te geven en te sturen, en verder kan je alles zelf bepalen, de snelheid met het leren, wat je leert, hoevaak je oefent en speelt, dat heb ik nu en ik vind het echt superfijn, en verder heb ik ook vrienden die me kunnen helpen, tips kunnen geven en evt. als ik door mijn oefeningen heen ben wat voor kunnen stellen wat ik kan gaan oefenen, dat is ook wel fijn Lachen