Syph, de mensen die de opleiding doen weten het risicio dat ze aangaan. Het zijn als het ware testpiloten. Vroeger was de luchtvaart ook niet zo veilig als het nu is. De Astronauten die in die Shuttle stappen weten donders goed wat voor gevaar ze lopen. En jij en ik, die gewoon in een vliegtuig stappen om van A naar B te komen, hebben dat besef niet. De gewone luchtvaart is uit zijn experimentele fase. De ruimtevaart is dat niet.
De bemanning van de Columbia, en ook de bemanning van de Challenger, zijn niet de eerste slachtoffers geweest van de ruimtevaart. De bemanning van de Apollo 11 is op het startplatform in hun raket levend verbrand... alle hulp kwam te laat. En in dit geval had de raket nog niet eens het luchtruim gekozen. En ik ben persoonlijk op Cape Kennedy geweest bij het monument voor de overleden Astronauten. En ik vond dat een heel indrukwekken monument. De namen van de Astronauten waren op een dun stuk graniet uitgehouwen uit de steen. De letters doorboorden de hele steen, en de steen was zo geplaatst dat de ondergaande zon de namen op het asfalt ervoor projecteerd. Zo ontzettend mooi. En ik ben een tijd heel erg stil geweest.
Als je een ding kunt zeggen is het dat ze niet vergeten worden. Maar als het ruimtevaartprogramma doorgaat...ik vrees dat ze niet de laatsten zullen zijn.....