Spaceshuttle ontploft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 00:47

Syph, de mensen die de opleiding doen weten het risicio dat ze aangaan. Het zijn als het ware testpiloten. Vroeger was de luchtvaart ook niet zo veilig als het nu is. De Astronauten die in die Shuttle stappen weten donders goed wat voor gevaar ze lopen. En jij en ik, die gewoon in een vliegtuig stappen om van A naar B te komen, hebben dat besef niet. De gewone luchtvaart is uit zijn experimentele fase. De ruimtevaart is dat niet.

De bemanning van de Columbia, en ook de bemanning van de Challenger, zijn niet de eerste slachtoffers geweest van de ruimtevaart. De bemanning van de Apollo 11 is op het startplatform in hun raket levend verbrand... alle hulp kwam te laat. En in dit geval had de raket nog niet eens het luchtruim gekozen. En ik ben persoonlijk op Cape Kennedy geweest bij het monument voor de overleden Astronauten. En ik vond dat een heel indrukwekken monument. De namen van de Astronauten waren op een dun stuk graniet uitgehouwen uit de steen. De letters doorboorden de hele steen, en de steen was zo geplaatst dat de ondergaande zon de namen op het asfalt ervoor projecteerd. Zo ontzettend mooi. En ik ben een tijd heel erg stil geweest.
Als je een ding kunt zeggen is het dat ze niet vergeten worden. Maar als het ruimtevaartprogramma doorgaat...ik vrees dat ze niet de laatsten zullen zijn.....

DunnitsMystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 11:28

Hoe erg dit ook mag klinken het is een ingecalculeerd risico.. Heb een paar jaar geleden een stuk erover gelezen en bij de NASA weten ze (wat betreft kansberekening) dat zoiets als dit eens in de zoveel vluchten kan gebeuren.. Een astronaut weet dit risico ook.. Het is nog steeds erg tuurlijk. Overigens kan het nooit een aanslag geweest zijn.. Met de re-entry naar de aarde schijnt het al fout te zijn gegaan.. egh sterker nog met de lancering is er een kopping in de vleugel geknapt.. Waarschijnlijk is het toen al begonnen.. Maar ja dat is allemaal speculatie natuurlijk..
Trouwens dat die stukken giftig zijn is gezegd om souveniers zoekers af te schrikken.. Is namelijk niet waar.. Tenminste in dit op zicht dat als een space shuttle gaat landen ze 1. bijna geen brandstof bij zich hebben (eerste landing moet goed zijn want ze kunnen geen tweede landing doen) en 2. hij is op een dusdanig hoogte onploft dat alle brandstof die ze zouden hebben opgebrand is..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 11:31

Overigens hebben de astronauten vrijwel zeker de eerste ontploffing overleefd (net als bij de Challenger trouwens), hoorde ik op de radio. De cabine is dermate sterk dat deze intact blijft tot de inslag op aarde. Daar wil je toch niet aan denken, de laatste minuten van die mensen

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:29

Statistiek in de praktijk.
Een complex ding als een ruimteveer heeft volgens berekening een kans van ongeveer 1 op 30 om tijdens een missie een rampzalig defect te ontwikkelen.
Het is de accumulatie van een groot aantal vitale onderdelen met elk een MTBF (mean time between failure) van miljoenen uren.
De bemanning is op de hoogte van deze statistiek.

Toch blijft het erg.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:51

Ik ben niet flauw, kruip zowat overal in, maar je krijgt mij met geen stok in een raket of space shuttle of whatever! Ik wil NIET de ruimte in. Veel te gevaarlijk.

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 14:48

Cassidy, een space shuttle zal tot in perfectie gemaakt proberen te worden, en er zitten in verhouding tot andere voertuigen veel meer mensen op om te zorgen dat ook alles veilig is. Met een auto weet je ook dat je een ongeluk kan krijgen maar daar ga je ook niet van uit. Met de fiets kan je ook vallen en met je slaap op de stoeprand terecht komen en hierdoor sterven. Ik vind die bewering een beetje raar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 15:11

Syph...in de begindagen van de luchtvaart was het vliegen ook niet veilig. Testpiloten wisten wat voor risico's ze liepen. En dat weten de astronauten vandaag de dag ook....

Natuurlijk zal iedereen overal zorgen dat alles veilig is. En ook in de ruimtevaart worden dingen getest, en getest en nog een keer getest. Maar er zal ooit een keer komen dat er dan een mens met zo'n raket gaat vliegen. En de eerste keer kom je van alles tegen wat nog niet goed is doordacht, of de praktijk pakt anders uit dan alle simulaties bij elkaar.

Maar zelfs na zoveel jaar routine kunnen er dingen fout gaan. Kan met auto's. met fietsen, en in de luchtvaart. En bij het ene voervoersmiddelen zijn de gevolgen van bijv. een lekke band graverender dan bij een ander. Een lekke band op een fiets heeft hele ander consequenties dan een lekke band op een gemiddelde auto, formule 1 wagen of een vliegtuig....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 15:44

Deze space shuttle was door een technische ingenieur vorig jaar al niet veilig bevonden om mee op te stijgen. Ook op de ondhoudwerkzaamheden werd bezuinigd. een paar dooie mensen is kennelijk goedkoper.

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 18:51

Als de cabine op de grond pas uit elkaar zou zijn gespat zouden de lijken dus allemaal bij elkaar moeten liggen. Ze (nederlandse ruimte experts en oude astronauten) dat de shuttle tegen een bepaalde temperatuur kan. Wordt deze hoger ontploft deze ook de cabine, die temperatuur kan bereikt worden als ze maar een heel klein beetje verkeerd de dampkring ingaan.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 18:54

Inderdaad Desiree, ze hadden Bush al aangeraden om de vluchten stop te zetten. Maar nee, het ging door hoor.
En door de bezuiningen is er ook op onderhoudswerkzaamheden bezuinigd.
Erg jammer

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 22:41

Het ruimtevaartprogramma kost minder dan het hele Pentagon in een week tijd verslind. Ik hoop dat Bush, nu hij heeft gezegd dat ze ermee doorgaan, meer geld vrijmaakt voor het ruimtevaartprogramma.
En als een technisch ingenieur heeft gewaarschuwd en toen geen gehoor heeft gevonden, denk ik dat hij nu wel degelijk gehoor gaat vinden.
Na de klap van 11 september vorig jaar is dit een dreun die Amerika er niet bij kan hebben.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 22:49

nou geloof mij die capsule daar wil je niet inzitten, jakkes daar krijg je spontaan claustrofobie van. maar carlos hebben jullie er niks van gemerkt? Ik vind het wel raar hoor toen je de beelden van de lancering nog zag, daar "vlak" bij zijn wij ook geweest, tenminste bij kennedy space center, ik vind het vreslijk jakkie je moet er toch niet aan denken