Samenwonen; wat deden jullie, gelijk kopen of huren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: Samenwonen; wat deden jullie, gelijk kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:39

xxmayleexx schreef:
jolentinus schreef:
maar een huis kopen neemt ook meer risico met zich mee. als je uit elkaar gat wat dan (volgens mij ben je verplicht een samenlevingscontract op te stellen)

ik geloof dat je na 2 jaar samenwonen geen samenlevingscontract meer hoeft te hebben.
wij hebben het in ieder geval niet gedaan. Knipoog

Helemaal niets gedaan? Dat vind ik erg onverstandig.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:39

Kopen, maar wij hebben gelijk de stap gemaakt om te emigreren naar Duitsland.
Kopen was in NL geen optie voor ons en in Duitsland konden we gelijk een huis kopen waar we de rest van ons leven in willen blijven zitten. Groot huis waar ruimte genoeg is voor kinderen, buitenaf en paarden aan huis. Wat wil een starter die gek is van paarden nog meer?

cheyenticJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:01

klinkt goed idd flettie, helaas is duitsland bij mij wat teveel uit de richting Nagelbijten / Gniffelen

vind het ook heel onverstandig dat je geen samenlevingscontract iod hebt marlee, wat nou als je vriend komt te overleiden of jij mss, dan is het deel van je vriend of van jou voor de broers en zussen en kun je dus mooi de helft van de waarde van je huis inleveren. dat is de reden dat wij het hebben iig.

wij hebben eerst door omstandigheden 1,5jaar bij mijn ouders ingewoont. mijn vriend komt nl van de andere kant van het land en werd gevraagd voor een goede baan bij mij in de buurt. ik studeerde nog dus een huis kopen zat er nog niet in. bij mijn ouders ging prima (zijn erg makkelijk) daarna hebben we een huis gekocht. Haha! wonen we nu dik een jaar en dat gaat super Haha!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:32

Wij hebben eerst gehuurd en daarna gekocht.

Op 2e kerstdag 2004 hebben we via de woningcorporatie waar we werken een tijdelijke huurwoning aangeboden gekregen (wat gesloopt ging worden), we hebben hier maar wat veel plezier in beleefd en was een 4-kmr appartement in A.dam. Hier hebben we anderhalf jaar ingewoond (ivm de sloop, en we stonden beiden niet ingeschreven voor huurwoningen tja wel in Almere enzo maar daar wouden we dus echt niet gaan wonen, ivm de iritante files van Almere naar A.dam en terug. Want vriendlief heeft vroeger heel vaak en lang genoeg die route gereden (ivm ie in Almere toen nog thuis woonde), en deed ie elke dag zo'n 2-uur erover om van A.dam naar Almere te rijden (terwijl met half uurtje ie over doet zonder die files).

En dus hadden we de knoop doorgehakt en hebben we na onze tijdelijke huurwoning een 3-kmr appartement (ook in A.dam) gekocht, dit was in december 2005. En we hebben het appartement dit jaar te koop gezet en binnen ''Een maand'' was het al verkocht! Want wij hebben dit jaar ons nieuwe huis gekocht (In Hoorn) wat ons nog steeds wel verbaasd eerlijk gezegd, doordat de verkopers ons uiterst bod ook niet wouden accepteren, en dus wij tegen die makelaar gezegd van

''Tja sorry maar dan zoeken we verder en kunnen jullie met andere gegadigen verder'', nou echt en binnen een half uur belde die makelaar weer terug van dat ze ons uiterst bod toch maar wel accepteren Haha! (sterker nog ze hadden helemaal geen andere gegadigen, maar ze wouden ook geen bezichtigingen meer doen die mensen etc..)

En zo hebben we ons nieuw stekkie gekocht (waar we helaas eind oktober pas de overdracht van zullen krijgen Verdrietig ). En wel voor de geschatte woz-waarde (wat de gemeente geschat heeft, en tja je voelt hem al he de gemeente schat altijd lager in dan verwacht).

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:37

Wij wonen nu bijna een jaar samen. Wij zitten gehuurd, aangezien we beiden nog studeren. We hadden dus geen keus. Knipoog

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:51

erleyne schreef:
Mijn man ( toen nog vriend) heeft eerst een jaar bij mij op mijn studentenkamer geslapen ( haha, waarvan 8 maanden met zijn 2 in een 1persoonsbed ). Daarna hebben we meteen gekocht. We hadden er gewoon een goed gevoel bij, en dat was wel terecht zo blijkt achteraf.

Mijn vriend heeft ook een half jaar bij mij op m'n studentenkamer 'gelogeerd' Knipoog Ik ben zelf maar 1.64m en hij is 1.85m, dus hij lag met z'n benen aan de achterkant door de spijlen van m'n bed Vork Nu huren we al ruim een jaar samen een huis en hebben vorige maand weer een jaarcontract getekend.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:52

wij hebben direct gekocht. bij ons is het heel lastig om een huurwoning te krijgen en dit huis kwam op ons pad. we hebben het per opbod onder de notarishamer gekocht. na 10 maanden verbouwen konden we erin. nu, 4 jaar later, is het bijna af.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:55

wij hebben eerst een jaar gehuurd en toen een huisje gekocht.
maar asl je meteen de financiele middelen hebt en je bent echt helemaal zeker van je relatie zou ik meteen voor kopen gaan

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:01

Ik moet nog een jaar studeren. Het is nog niet helemaal zeker wat ik daarna ga doen, vooral waar. Maar, als ik terug kom naar de plek waar ik opgegroeid ben, zal ik eerst bij mijn vriend intrekken (huur). Dan eens rustig kijken, hoe gaat dit, wat kunnen we, wat willen we, enz.
Wel op redelijke termijn kopen, zie ik toch meer heil in...

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:32

wij zijn er nog niet uit Nagelbijten / Gniffelen
het heeft allebei zn voor en nadelen..de wachtlijsten voor huren zijn wel héél lang hier in de buurt, maar mn vriend heeft wel al een aantal jaren opgebouwd, dus dat hoeft niet het grootste probleem te zijn.
Maar kopen heeft idd ook weer zn voordelen..

oftewel: wij denken er nog een poosje over en zijn ondertussen flink hard aan het sparen Knipoog

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:11

Jaren gehuurd, sinds 2 jaar gekocht. Bevalt prima. Eerst zekerheid (baan, weten waar we wilden wonen) en dan de rest.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:20

Ik zou zeker kopen wanneer je financieel in een zekere positie zit. Huren vind ik weggegooid geld, kopen is een investering voor later. Wel moet je het onderling goed regelen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:22

Kopen is wel het fijnst... maar uit eigen ervaring zou ik toch eerst gaan huren... hoe leuk de relatie nu is het kan echt ineens heel anders gaan als je gaat samen wonen.... gebeurt zeker niet bij iedereen en altijd maar het is wel fijner mocht het gebeuren dat je dan niet alle romslomp erom heen krijg want dat is echt een gedoe Knipoog

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:23

mijn vriend en ik zijn eerst gaan huren ookal ben je lang bij mekaar weet je pas wat je aan mekaar hebt als er IEDERE x die zelfde paar sokken ergens rondzwerft ( of van zijn kant die paardrijlaarzen) nu is de markt niet optimaal voor kopen maar we gaan dat wel doen met de tijd.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:32

Ik heb eerst een tijdje bij he in zn appartement gezeten, daarna hebben we een huis gekocht
Nadeel is wel dat toen we uit elkaar gingen door zóijn fout ik zonder huis kwam te zitten en lang op mn geld moest wachten...

mn huidige vriendje komt vanaf de andere kant van het land hierheen ivm zn werk, zijn nu al heel veel samen maar toch gaan we maar niet meteen samenwonen, daar ben ik van genezen Knipoog
Hij gaat hier een huisje huren vlak bij mij, blijft het zo goed gaan als nu dan zal ik er vanzelf steeds vaker zijn tot het idd samenwonen is, en dan kijken we daarna wel weer of we iets leuks gaan kopen in de buurt.

Voordeel van huren is dat je precies weet wat je kwijt bent, geen onderhoud etc hoeft te doen, dat zijn dingen die bij een koophuis dus wel zo zijn en dat kan soms wel eens duur uitpakken
Zo moest er 4 jaar geleden al een nieuw dak op het huis van mij en mn ex, daar heeft ie nogstééds geen geld voor en dus zit er nogsteeds geen nieuw dak op, tis wachten tot er echt lekkage komt...
achja hij stikt er maar mooi in, als ie maar goed voor mn hond blijft zorgen vind ik t wel best Knipoog
Maar dat is dus het nadeel van kopen, onderhoud kan ineens erg duur uitvallen, en kost je ook nog je vrije tijd!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:44

Huis gekocht, maar na 1 jaar is onze relatie stuk gelopen.

Voortaan ga ik eerst huren en als dat goed gaat in de toekomst kopen, daar heb ik wel van geleerd.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:52

Wij hebben eerst samen ruim een jaar gehuurt en daarna hebben we een huis gekocht....
Als je al samen leeft bij een van je ouders en alles is naar wens dan kun je gerust gaan kopen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:00

Wij hebben eerst 6 jaar gehuurd.
Helemaal in het begin studeerden we allebel nog. Later was ik nog aan het studeren en hij aan het promoveren. Geen vetpot dus.
We hebben een jaar geleden een huis gekocht en zitten er nu net in Haha!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:04

Wij hebben gelijk een huis gekocht!
We stonden al jaren op de wachtlijst voor een huurwoning en nog waren we niet aan de beurt.
Toen we eenmaal samen fulltime werkte hebben we gekozen om iets te kopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:05

Wij hebben eerst gehuurd gezeten in de flat waar ik al in woonde omdat mijn toenmalige vriend -en huidige man- in een kamer met gedeelde huiskamer woonde. Hij had wel een eigen huis in Limburg maar was net naar het midden van het land verhuisd ivm ander werk. Zijn huis stond dus te koop. Nadat zijn huis verkocht was (wat wel even heeft geduurd) zijn we meteen gaan kijken wat we samen zouden kunnen kopen, omdat in de flat waar ik destijds in woonde officieel maar 1 persoon mocht wonen en mijn vriend daar dus illegaal woonde. We hebben toen een huis gekocht en meteen tijdens de overdracht bij de notaris ook geregistreerd partnerschap vast laten leggen. Maar we hebben over het huren eigenlijk nooit serieus nagedacht, toen we wat kregen is mijn man meteen bij me in getrokken en dat is vanaf dag 1 prima verlopen. Het was een logische stap voor ons om samen een huis te kopen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:06

wij hebben gelijk gekocht.
vriendlief stond al een aantal jaar ingeschreven voor een huurwoning, maar dat schoot maar niet op. Toen hij de zoveelste afwijzing had gekregen heb ik voorgesteld om dan samen te gaan kopen. Met 2 salarissen en wat spaargeld kwamen we een heel eind voor een hypotheek, dus dat is toen gelukt. Leuke starterswoning (nog in de goede tijd 1995) kunnen kopen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:09

Meteen gekocht, na 4 jaar bij elkaar te zijn (we woonden nog ieders thuis). Met die lage rentevoeten van een paar jaar geleden, zouden we wel gek zijn geweest om geen lening aan te gaan.
Het is een risico, maar ik zou nooit voor een huis willen betalen dat dan niet van mij is. Dat vind ik verloren geld. We wonen er nu anderhalf jaar en het gaat goed, dus geen spijt van!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:20

Ik denk dat je het feit of je gaat huren of kopen niet van je relatie af moet laten hangen. Als je twijfelt over je relatie moet je (nog) niet gaan samenwonen. Samenwonen kun je doen als je er zeker van bent dat jij en je vriend elkaar in je waarde kunt laten. Kun je dat nu niet, dan kun je dat straks als je samenwoont nog minder! (uiteraard zijn er meer aspecten belangrijk, zoals elkaar kunnen vertrouwen, maar ik denk dat als je elkaar niet kunt vertrouwen je niet eens een relatie zou moeten hebben).

Huren of kopen is maar net wat je eigen voorkeur is. Het heeft allebei zo zijn voor- en nadelen. Over het algemeen kun je zeggen dat huren in verhouding duurder is, maar wel wat minder risico met zich meebrengt. Kopen is dus goedkoper, en bovendien een investering voor later, maar als er onverhoopt iets gebeurt waardoor je de lasten niet meer kun topbrengen of je bijvoorbeeld moet verhuizen (nieuwe baan, relatie stuk noem het maar op) dan zit je met de gebakken peren. In een huurhuis kun je over het algemeen minder verbouwen dan in een koophuis, en in een koophuis vallen juist weer alle onderhoudskosten voor eigen rekening...

Kijk eens rond bij wat hypotheekadviseurs, vereniging eigen huis enz. Die hebben veel informatie over de voor- en nadelen van huren/ kopen. Dan kun je zelf je eigen afweging maken waar jij je prioriteiten legt.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:21

Trouwens, ik woon sinds 12 juli dit jaar samen. Wij hebben gekocht. Dit omdat wij het belangrijk vinden te investeren in iets blijvends, en dus inderdaad ook, zoals veel mensen hier al aangeven, geen 'geld over de balk' wilden gooien. Of dat voor jou ook een goede keuze is kun je het beste zelf inschatten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:33

Babje_84 schreef:
Ik denk dat je het feit of je gaat huren of kopen niet van je relatie af moet laten hangen. Als je twijfelt over je relatie moet je (nog) niet gaan samenwonen.

Niet mee eens. Toen wij 6 jaar geleden gingen samenwonen was het met onze relatie niet goed gesteld. We wilden wel met elkaar verder, maar het liep niet echt super op dat moment.
Het samenwonen heeft onze relatie echt verbeterd. Bij ons was het zo dat we elkaar veel meer zagen en we daarom sneller dingen tegen elkaar zeiden. Dan kun je het tenminste oplossen door met elkaar te praten ipv heftige ruzies en discussies.
Het voordeel van huren is dan, dat mocht het mis gaan, je alles sneller weer voor elkaar hebt. Ik studeerde nog, dus een kamer is zo weer gevonden Lachen
Nu, 6 jaar later, willen we elkaar voor geen goud meer kwijt. Zelfs mijn vriend was daar zo zeker van dat hij een huis met mij wilde kopen. En die jongen wil echt altijd 100% zekerheid over alles Knipoog
Niet dat dat bestaat, maar zo is hij nu eenmaal Knipoog