help! moedergevoelens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: help! moedergevoelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:05

Ik hoef zelf geen kinderen, wil mijn lijf ook niet belasten met een zwangerschap teveel vage klachtjes met gewrichten, etc.

@TS: wil je echt vanuit jezelf kinderen of is dit een "zo hoort het ideale plaatje volgens de buren/familie/reclamebladen eruit te zien" gevoel?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:18

ik heb altijd wel kinderen gewilt ben nu 22. Maar t laatste anderhalf jaar gaat mijn bio-klokje steeds harder tikken
en momenteel tikt ie wel erg hard en bij mijn vriend ook hahaha
maar we willen eerst ons huisje helemaal naar onze eigen zin en alles financieel op rolletjes hebben.
en ik ben net begonnen met een nieuwe baan dus momenteel "kan" het gewoon niet.
maar anders was ik nu al gestopt met de pil Knipoog

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:29

@Pittbullgup: ik heb ook net een nieuwe baan, wat is jouw beredenering dat het nu niet kan ivm met die nieuwe baan?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:33

Wat grappig dat sommigen echt van de nestdrang-gevoelens hebben/hadden. Heb ik nooit gehad eigenlijk, op een gegeven moment had ik zoiets van 'nu wil ik wel een kind', maar als het niet was gelukt, had ik daar wel vrede mee gehad 'dan mag het niet zo zijn, jammer dan'. Zonder kinderen kan een mens ook heel gelukkig zijn hoor! (maar ik zou die van mij niet meer willen missen!)

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:37

@Alet74: ik denk dat de zin: zonder kinderen kan een mens ook heel gelukkig zijn, niet voor iedereen geld, als ik beijvoorbeeld te horen zou krijgen dat ik om de 1 of andere reden geen kinderen kan krijgen zou ik dat altijd blijven missen in mijn leven.

Isabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 14:40

Bedankt voor al jullie reacties.

Toch durf ik het onderwerp niet aan te kaarten thuis hoor. Ik zei gisteren toen we het over mijn verjaardag hadden(semi-grappig, wilde weten hoe vriend zou reageren): "Geef mij maar een baby cadeau!". Waarna hij reageerde: Eerst geld, dan babies". Een heel logische reactie aangezien mijn vriend nog studeert en niet zo gek veel verdient. Maar zijn studie duurt nog nog vijf jaar. Dan ben ik 31! Daarnaast verdien ik parttime nu zet zoveel als hij fulltime. Dus geld lijkt me geen groot probleem. Maar mijn vrees om het thuis serieus te bespreken is nu nog groter... dat "grapje" was niet zo'n goede zet van mijn kant denk ik. Haha!

Hoe hebben jullie het onderwerp ter sprake gebracht bij jullie partners?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:50

moeilijk isabella. mijn partner is net zo. eerst moest het huis in orde, toen moest ik een baan in alphen hebben, toen moest de auto zijn afbetaald, toen....
er wordt steeds een andere reden bedacht waarom een baby 'nu' niet kan. ik word er helemaal gek van! hans denkt dat de rammelende eierstokken komen omdat iedereen in mijn omgeving zwanger is of juist net bevallen, maar dat is niet het geval. ik zie overal alleen maar dikke buiken en ben dan echt jaloers. k u t is dat.
van de vakantie heb ik het toch echt nog een keer opengegooid en er over gesproken. was heel heftig en emotioneel. hans is er helemaal nog niet over uit of hij wel of geen kinderen wil en wil eigenlijk geen 'nee' zeggen omdat hij dan bang is om mij te verliezen. heb hem een ultimatum gesteld: volgend jaar juli moet hij weten wat hij wil. als hij niet wil is het einde relatie, hoeveel pijn en verdriet dat ook doet.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:54

Citaat:
Er lopen immers al zoveel kinderen op de wereld, en wie zijn wij om er nog meer aan toe te voegen?

kinderen doe je niet voor de ''wereld'' dat doe je voor jezelf! Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:55

Hmmm, we hebben hier in huis ook alleen maar van die vage gesprekken over het onderwerp. Het ene moment weet hij niet of we het financieel redden (omdat ik de paarden zéker niet ga verkopen), dan is hij te druk met voetballen, dan bindt het je teveel, dan wil hij eerst een ander huis en zo blijf je bezig. Nu heb ik net het ziekenhuis gebeld en a.s. maandag mag hij een potje inleveren en wordt zijn vruchtbaarheid gecheckt, dan zijn we iig al een stapje verder Ja

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:56

waarom wil je zijn vruchtbaarheid laten testen quellian?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:57

Omdat hij 6 jaar geleden kanker heeft gekregen en dus chemokuren en bestraling heeft ondergaan. Er staan potjes sperma van hem in de vriezer, maar ik wil gewoon weten welk pad we moeten gaan volgen mocht het zover zijn Ja

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:03

Kitty schreef:
2,5 jaar geleden, toen ik net zwanger was van onze dochter (ik was toen 29), wilden vrienden van ons ook graag een kindje.
Ze zijn helaas nog steeds aan het proberen.
Wanneer je de keuze neemt graag een kindje te willen hoeft het helaas niet zo te zijn dat het ook allemaal lukt. En hoe ouder je wordt, des te moeilijker het wordt om zwanger te worden.

inderdaad. Toen wij eindelijk de knoop hadden doorgehakt om de pil aan de kant te gooien heeft het wel nog 2 jaar geduurd en waren we inmiddels in de medische molen beland.
Ik ben nu 28 (en kind kan elk moment geboren worden) ook 26 toen we besloten die pil aan de kant te gooien....

Ik zou zeggen als je het kind kan bieden wat jij wilt, je kan je eigen werk indelen. Praat er met je partner over! Wie weet heeft hij wel hetzelfde idee....

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:05

Isabella schreef:
Bedankt voor al jullie reacties.

Toch durf ik het onderwerp niet aan te kaarten thuis hoor. Ik zei gisteren toen we het over mijn verjaardag hadden(semi-grappig, wilde weten hoe vriend zou reageren): "Geef mij maar een baby cadeau!". Waarna hij reageerde: Eerst geld, dan babies". Een heel logische reactie aangezien mijn vriend nog studeert en niet zo gek veel verdient. Maar zijn studie duurt nog nog vijf jaar. Dan ben ik 31! Daarnaast verdien ik parttime nu zet zoveel als hij fulltime. Dus geld lijkt me geen groot probleem. Maar mijn vrees om het thuis serieus te bespreken is nu nog groter... dat "grapje" was niet zo'n goede zet van mijn kant denk ik. Haha!

Hoe hebben jullie het onderwerp ter sprake gebracht bij jullie partners?

Van mijn partner had die pil nog 2/3 jaar eerder aan de kant gemogen.... Ik was wat rationeler (eerst een goede basis). Hij vond onze basis toen al goed genoeg, ik nog niet Bloos

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:06

wat goed om daar bij stil te staan quellian! petje af.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:23

Zilfstar schreef:
Isabella schreef:
Ze maken me stapel dol! Bloos

Sinds enkele jaren heb ik een enorm verlangen om moeder te worden. En het is haast onmogelijk dit gevoel te negeren! Mijn partner en ik zijn jong (26) en ik vind dat wij de ruimte moeten hebben om onszelf te ontplooien op persoonlijk vlak. Zonder dat de verantwoording voor kinderen ons hierbij in de weg staat. Later willen wij kinderen, ik zou zelfs graag een groot gezin willen. Maar ik ben ervan overtuigd dat wij onze kinderen een solide basis moeten kunnen bieden, en betwijfel of dit op onze leeftijd al kunnen bieden. Ik werk in de jeugdhulpverlening als orthopedagoge en kom ik de dagelijkse praktijk helaas veel kinderen tegen die dit helaas moeten missen... Daarnaast vind ik iemand die op haar 29ste haar eerste kindje krijgt ook nog een jonge moeder. Maar dit is allemaal vanuit mijn verstand beredeneerd en dit spreekt mijn gevoel helaas tegen. Het verlangen naar een kindje is reeds jaren sterk aanwezig... Eigenlijk sinds ik jaren terug een overtijdbehandeling heb ondergaan. Ik heb geen spijt van deze beslissing, maar sindsdien lijkt het moedergevoel steeds sterker te worden. Zou het daardoor komen denken jullie? Of is het gewoon de leeftijd en moet ik me er maar bij neerleggen en gewoon nog even geduld hebben..? Zoals waarschijnlijk heel veel andere vrouwen moeten hebben?

Ik durf dit trouwens niet zo goed met mijn partner te bespreken omdat ik mij nogal schaam voor dit gevoel. Bloos Er lopen immers al zoveel kinderen op de wereld, en wie zijn wij om er nog meer aan toe te voegen? Daarnaast pleit ik altijd voor persoonlijke ontwikkeling bla bla, en dit verlangen zou al mijn principes tegenspreken immers. Mijn partner is ook nog jong, hij ziet me aankomen!! Bloos

Materieel gezien zouden wij een kind voldoende kunnen bieden. We hebben een ruime woning, een gezellig leven en verdienen goed. En mijn gevoel lijkt me iedere dag wel toe te schreeuwen dat een paar trappelende kindervoetjes op de houten vloer het beeld alleen maar completer zullen maken... Sjeeezzz wat moet ik er toch mee?

Euh... als Dramatherapeute en Moeder zijnde zeg ik: Moeder worden is OOK persoonlijke ontwikkeling!
de hele verantwoordelijkheid die erbij komt kijken, die liefde voor je kind, het moeder zijn op zich, dat leven in je buik voelen. Moeder worden is GEEN stilstand of achteruitgang. Integendeel zelfs. Dat vooroordeel moet echt eens de wereld uit. Moederzijn is de zwaarste baan op aarde!

Ik ben zelf half gestopt met werken bij de eerste en volledig bij de tweede. Mijn man verdient genoeg en ik heb sinds een aantal jaar wel een eigen bedrijfje erbij. Wat in de avonduren kan. En ik vind het heerlijk. Als mijn kind ziek wordt hoef ik niet vrij te vragen! Ik ben gewoon thuis. De lunch is altijd thuis, even dat uurtje pauze breekt de schoolgang. Ik ben overal bij geweest, elk stapje, hapje, woordje.

Daarbij heb je een prachtige leeftijd hoor! Stel je voor: als jouw kind 14 is ben jij 40. Fit genoeg wrs om weet ik veel wat te doen. Als mijn oudste 14 is ben ik 43. Als jongste 14 is... 46! Als je wacht tot je 35ste is zwanger worden vaak moeilijker. En dan ben je bijna 50 (49 dus) als je kind 14 is! Dat scheelt 10 jaar hoor.

En daarbij ook met kind kan je carriere maken als je kiest voor dagopvang. Maar nogmaals: Het is GEEN schande om te kiezen voor het moederschap als je dat qua verdiensten van je partner aan kan.

Edit: oja... en je nooit never nooit schamen voor je ontluikende moedergevoelens!! Vork

Ik vind 26 jaar een prachtige leeftijd om moeder te worden. Biologisch gezien is een vrouw het vruchtbaarst tussen 21 en 27 jaar. Zeg maar haar topjaren. Dus da's niks geks.
Wel denk ik dat je er met je vriend over moet praten. Wellicht is hij er echt nog niet aan toe of juist wel. Wat is zijn leeftijd?

Dat wat je zegt over genoeg kinderen op de wereld zie ik niet zo. Ik proef bij jou dat je dit context met een hond uit het asiel of liever toch maar een puppy plaatst. Bij mensen onderling is de bloedband heel belangrijk en dat laat je maar zo niet los. Ik denk ook dat er (als het er op aankomt) altijd een verschil blijft tussen eigen en bijna eigen.

Als ik je verhaal zo lees dan ben ik wel een beetje bang dat je op een roze wolk zit. Kinderen is niet alleen rozegeur en maneschijn.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:02

Ik zou het toch bespreken. En dan gewoon serieus. Je partner moet weten hoe jij je voelt en waar je aan denkt. Geen opmerkingen maken in de trend van .... nee bespreken.
Dan kunnen jullie samen kijken of hij er ook aan toe is. Hij weet dan ook dat jij dat gevoel hebt en kan daar rekening mee houden.
Ik heb het idee kinderen altijd een beetje op de achtergrond gehouden tot mijn partner er over begon, toen pas begon mijn klokje te tikken.....

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:32

ik heb hier nog geen last van (gelukkig als ik dit zo lees Clown )
maar ik ken wel mensen die er last van hebben.
in hun geval werkte een jong hondje of poesje heel goed

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:51

Ik was 23 toen mijn dochter werd geboren Haha! gepland en zeer welkom! Dit mede omdat mijn partner 7 jaar ouder is en we eigenlijk alles hadden: en ruime woning, 2 vaste banen, een goede auto en geld op de spaarrekening en omdat we er helemaal klaar voor waren!
Ik ben gestopt met de pil met de gedachte dat het wel even kan duren voordat ik zwanger werd, maar dat was binnen 3 mnd al het geval. Toen mn dochter 3 was geweest, beviel ik van onze zoon die deze maand alweer 3 wordt! En ikzelf word in december pas 30, ik vind het heerlijk om een jonge moeder te zijn Pling

Ik heb mezelf ook nooit te jong gevoeld hiervoor, dus mijn biologische klok was wellicht heel vroeg aan het tikken.Bij ons is het allemaal heel gemakkelijk gegaan, maar helaas zijn er om ons heen ook veel stellen die nu proberen zwanger te worden, waarvan er al 2 meer dan 1,5 jaar bezig zijn. Ik heb iig nooit spijt gehad om jong moeder te worden en we doen nog steeds alles wat we leuk vinden!

Ik hoop dat je het snel kunt bespreken met je vriend en er is altijd wel een reden te vinden om het niet te doen, maar geloof me je krijgt er zo verschrikkelijk veel voor terug als je eenmaal kleintjes hebt rondlopen.

Succes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:00

Citaat:
Daarnaast vind ik iemand die op haar 29ste haar eerste kindje krijgt ook nog een jonge moeder.

Ehhhh, jong als je 29 bent??

Ik ben moeder geworden op mijn 21e, mijn zoontje is inmiddels 10 maanden en het is echt het mooiste wat ik kan verzinnen. De zwangerschap was wel ongepland maar niet ongewenst en ondanks dat ik mezelf nooit als moeder zou kunnen zien ben ik er toch ingegroeid.

Als je al jaren een kinderwens hebt en je vriend is het met je eens, waarom niet? Je zit nu op een goede leeftijd, stel dat niet niet zou lukken, dan kom je na een paar jaar proberen al in de 'gevarenzone'.

Een kinderwens hebben is heel normaal en je kunt dat gewoon bespreken met je vriend, als jij nu graag kinderen wil, wat is daar raar aan? Als jij en je vriend al langere tijd bij elkaar zijn en er zeker van zijn dat je ook de rest van je leven verder wilt met elkaar dan snap ik niet wat je tegenhoud, vraag hem gewoon eens hoe hij erover denkt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:04

Ik heb niet alle reacties gelezen, sorry Bloos, maar wie zegt dat jouw persoonlijke ontwikkeling stagneert als je kinderen krijgt?
Ik ontwikkel me meer en meer juist doordat ik moeder ben.

Verder idd eens goed praten met je partner, ik ken bijvoorbeeld stellen die zo lang tegenover elkaar hebben volgehouden geen kinderen te willen of er nog niet aan toe te zijn, dat ze er bijna niet voor uit durfden te komen toen de gevoelens omgeslagen waren en ze dolgraag ouders wilden worden.
Dus wie weet, denkt je vriend er wel hetzelfde over.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:10

benangelique schreef:
moeilijk isabella. mijn partner is net zo. eerst moest het huis in orde, toen moest ik een baan in alphen hebben, toen moest de auto zijn afbetaald, toen....
er wordt steeds een andere reden bedacht waarom een baby 'nu' niet kan. ik word er helemaal gek van! hans denkt dat de rammelende eierstokken komen omdat iedereen in mijn omgeving zwanger is of juist net bevallen, maar dat is niet het geval. ik zie overal alleen maar dikke buiken en ben dan echt jaloers. k u t is dat.
van de vakantie heb ik het toch echt nog een keer opengegooid en er over gesproken. was heel heftig en emotioneel. hans is er helemaal nog niet over uit of hij wel of geen kinderen wil en wil eigenlijk geen 'nee' zeggen omdat hij dan bang is om mij te verliezen. heb hem een ultimatum gesteld: volgend jaar juli moet hij weten wat hij wil. als hij niet wil is het einde relatie, hoeveel pijn en verdriet dat ook doet.

Je hebt als eerste een relatie met hem!!
Wat als hij wel wil, maar onvruchtbaar is??
Ga je dan ook bij hem weg, of dan als hij niet wil adopteren, of als hij geen donor wil of......
Of dat het aan jou "ligt"??

Ik ken een vrouw die weg is gegaan bij haar man omdat hij absoluut geen kinderen wilde,
nu blijkt ze zelf onvruchtbaar..... hoe ironisch...

Kinderen is echt fantastisch, maar vergt soms best wel wat van je relatie.
Als je je alleen maar focust op een kind vergeet je de rest van je relatie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:13

Mijn ervaring is dat je juist als je moeder wordt ineens veel dingen duidelijk krijgt; dingen die je moeder vroeg zei en waarvan je dacht 'jajaja' blijken nu ineens waar te zijn net als alle cliché's.

Moeder worden maakt je volwassener, verantwoordelijker en ergens misschien geestelijk ook ouder. Ik ben nu nog geen 2 jaar verder sinds ik zwanger ben geworden maar toch heb ik het gevoel dat wel 10 jaar ouder ben, geestelijk gezien.

Ik weet niet of je een uitgaanstype bent maar realiseer je wel dat dat voorbij is als je een kleintje hebt. Dat vind ik moeilijk aan het moeder zijn, al het impulsieve is weg, nooit zomaar even ergens aanwippen of een avondje de stad in. Alles dient gepland te worden en een oppas wil vaak voor 12 uur naar huis dus laat word het ook niet (mis je alle pret Haha!).
Je krijgt er wel veel voor terug, dat is wel waar maar toch lever je ook een hoop in.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:18

Ik ben het voorzichtig met benangelique eens.
Ik wil graag kinderen later en ben er ook zeker van. Mijn vriend wilde ze eerst ook, hij wist alleen niet wanneer. Nu twijfelt hij al of hij ze wel wilt.
Ik heb hem duidelijk gezegd dat ik niet verder met hem wilt als hij geen kinderen wilt. Sorry maar daar kan ik eerlijk in zijn.

Bij ons spelen bepaalde factoren ook een rol, hij moet maar eens zich volwassen gaan gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:25

Ik vind het nogal wat dat je roept dat je je vriend aan de kant zet als hij geen kinderen wil eigenlijk. Nagelbijten / Gniffelen Denken jullie 100% zeker dat je dat zou kunnen? Iemand die je door en door kent aan de kant zetten voor iets dat je helemaal nog niet kent? Alles wat je opgebouwd hebt weggooien omdat je graag een kindje wil? Pff lijkt me heel moeilijk. Dan zet je je vriend aan de kant en ga je eigk op zoek naar iemand die wel een kind met je wil.. Kan ook verkeerd uitpakken. Of je vind niemand meer, of watdanook. Ik zou ook niet weten wat te doen als mijn vriend geen kinderen zou willen hoor.. Maar toch. Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:27

Juul schreef:
Ik vind het nogal wat dat je roept dat je je vriend aan de kant zet als hij geen kinderen wil eigenlijk. Nagelbijten / Gniffelen Denken jullie 100% zeker dat je dat zou kunnen? Iemand die je door en door kent aan de kant zetten voor iets dat je helemaal nog niet kent? Alles wat je opgebouwd hebt weggooien omdat je graag een kindje wil? Pff lijkt me heel moeilijk. Dan zet je je vriend aan de kant en ga je eigk op zoek naar iemand die wel een kind met je wil.. Kan ook verkeerd uitpakken. Of je vind niemand meer, of watdanook. Ik zou ook niet weten wat te doen als mijn vriend geen kinderen zou willen hoor.. Maar toch. Lachen

Moeilijk maar toch knik ik voorzichtig ja Lachen
Ik ben niet moeilijk, ik wil alleen moeder worden.
In het begin van de relatie heb ik deze 'eis' gesteld en hij ging ermee akkoord, wilde zelf ook kinderen.
Nu twijfelt hij.